Vann er vel det eneste man får innta? Evt litt salt
Vil nesten si at ubehaget var større dag 2 og 3 enn det var den resterende tiden jeg fastet. Det er uten tvil drittkjedelig, men sult er det minste problemet. Veldig mange har som mål å fast f eks 72 timer, som jo er kjempebra, men jeg tror ikke de selv er klar over at de gir seg når det begynner å bli lett.
Men det er en veldig rar opplevelse, for man innser hvor mye av magien i mat som ligger i å glede seg, anledningen, forberede og planlegge. Maten i seg selv blir ofte ganske antiklimaks, da man opplever at det man tidligere så på som “smaksopplevelse” egentlig består av en rekke ulike faktorer, hvor selve smaken kanskje utgjør mye mindre enn man selv trodde. Når man først har erfart dette, er det vanskelig å glemme det. For min del opplever jeg at mat leverer bedre som underholdning og for regulering av følelser, enn det gjør som ren smaksopplevelse. Vil fortsatt si at jeg er veldig glad i mat, men jeg skiller veldig mellom kicket (usunn) mat gir og hvilken nytelse som ligger i selve smaken.
Sånn er det nok med mye, jeg har tatt sånne kalde bad og de første par minuttene (eller første 10-talls sekundene til og med) er jo det som krever litt disiplin. Etter 20+ minutter begynte jeg å skjelve så jeg tok det som et signal på at det var lenge nok, men det var mer en intellektuell avgjørelse.
Spiser dere på natterstid? No way dere har en aktiv hverdag, og bare drikker vann på dagesvis. Jeg får jo “føling” hvis jeg venter for lenge med å spise i en fysisk krevende hverdag…
Kroppen går i ketose og lager ketoner i stedet for å forbrenne karbohydrater for å holde hodet i gang. Det tar noen dager. RogRak tipper jeg er i ketose fra før av, da tipper jeg det ikke er spes hardt å faste. 
Som med alt annet krever det “trening”. Spiser man som folk flest, vil man forbli slave av sitt eget blodsukker, hvor det blir ganske krevende å holde det “i sjakk”. Men når man innser at det er kroppen din som skal regulerer blodsukkeret, og at alt du spiser egentlig bare er en forstyrrelse som gjør det mer ustabilt, er det som du unlocker en superkraft. Blodsukkeret og mat mister all kontroll over deg. Men kroppen må tilpasse forbrenningen sin og bytte “drivstoff”, og det er ikke gjort over natta.
Spennende tema, og noe jeg kunne tenkt meg til å prøve. Anbefalinger? Er for tiden i en periode hvor jeg har begynt å trene mye styrke og spiser proteinrikt. Kuttet ut mye med sukker.
Prøv å start med å angi et spisevindu på f. eks 10 timer, hvor du skal innta all maten du spiser i løpet av dagen. Dette kan f. eks vær fra 0800 til 1800. Gjør du dette i kombinasjon med å fokusere på å spise mest mulig mat av råvarer og unngå ultraprossesert, er du langt på vei. Det er veldig bra at du har kuttet mye sukker. Om du erstatter sukkeret du kutter med økt fettinntak, vil du kjenne på mye mindre sult. Overgangen kan være brual uansett. Når du har gjort dette en stund vil du kjenne at kroppen tilpasser seg. Da kan du forsøke å gå 24 timer uten mat. Det kan godt være at det oppleves uvant og ubehagelig, men det er uansett ikke farlig, og det har store helsefordeler.
Takk for tips. Det jeg syns er mest vanskelig nå er å holde oversikt over hva man spiser. Med det mener jeg hvor mye av det forskjellige man får i seg som protein, fett, karbohydrater osv. Føler at man må dedikere mye tid til dette, i en allerede tidsklemt hverdag. Bruker Whoop, så har en viss oversikt over forbrenning av kalorier osv, men aner ikke hvor mye jeg får i meg.
Jeg faster 1 gang i måneden, hadde en periode hvor jeg annenhver uke, i snitt, tok 1 stk 24 timer, men har siste året prøvd å komme inn i 1 stykk litt lengere.
Ender nok opp på 54 timer, og kan forklare hvorfor,
Min motivasjon er kun å rydde opp i kroppen jevnlig, dvs autofagi. Dvs selvspising. Kroppen må spise av seg selv når ikke annen energi er så godt tilgjengelig. Da prioriterer kroppen å spise det som er ubrukelig; gamle celler, ødelagte celler og kreftceller.
Jeg kjører kun vannfaste, blå Farris (pga saltinnholdet). Ikke tyggis, ikke kaffe ikke tannpuss, no nothing.
Aurofagi starter etter 24 timer, avhengig av din fettprosent og hvor tømt du forkant, f.eks. carbs i lever og celler.
Jeg spiser kvelds normalt onsdag kveld, og neste måltid torsdag til lunsj, kun salat og greit med fett og noe protein.
Blåmuggost av geit inneholder spermidin som kickstarter autofagi.
Autofagi er på topp 36 til 72 timer, og etter 72 timer så begynner de negative sidene ved å ikke spise å veie tyngere enn de positive.
Siden jeg har fettprosent på rundt 10, og kickstarter autofagi, og tømmer lever og celler ganske godt så er jeg i god autofagi trolig så fort som 30 timer og start autofagi etter 18 timer.
Det er viktig siden autofagien gjør best nytte når du sover. Mao får jeg 1 natt med middels autofagi og 1 natt med autofagi for fullt.
Jeg bryter fasten med 1 liten kopp olivenolje før første måltid, og første måltid er fett og protein; 1 stor avocado og eggerøre, og en tynn brødskive med masse salt smør. Og kanskje noe salt pølse,
Man må ikke kjøre på med masse carbs når du bryter fasten, ikke bare får du oksehunger, men celler kan ødelegges.
Satt på spissen; starte med 200 gram melkesjokolade kan være direkte farlig.
Måten jeg gjør det på blir 24 timer med superautofagi (30-54 timer) og siste natt og formiddag som rosinen i pølsa.
Hvis man har tidsklemme er fasting tingen.
Står opp og trenger ikke fokusere på noe annet enn execution neste 2 dager. Når jeg faster får jeg gjort 1 ukesverk, veldig bra flyt, null distraksjoner som måltid er.
Når jeg går inn i en matvarebutikk anser jeg 90% av det som finnes der som “mat” som er uaktuell for meg. Dette høres jo ekstremt ut, men har sin enkle forklaring i at dette er produkter som er tuklet med eller “funnet opp”, og er et resultat av den moderne verden.
Kjøtt, fisk, egg, frukt, grønnsaker (og nøtter) er råvarer uten ingrediensliste, som de fleste er enige om er sunn mat. I stedet for å telle kalorier og ha oversikt over andelen fett, karbohydrater og proteiner, ta heller bare å sett sammen måltider som er “norsk husmannskost” og det våre beste- og oldeforeldre spiste og ville gjenkjent som mat. Et måltid består av kjøtt eller fisk, ofte litt saus, poteter/ris og grønnsaker. Føler du at du tolerer melkeprodukter godt kan du innta dette, men helst i sin “pureste form” og minst mulig tuklet med, som f eks rømme, fløte og melk som ikke er fettredusert. Brød og kornprodukter er ikke noe jeg spiser selv, men det er ikke nødvendigvis noe feil med det. Om jeg har en brødskive tenker jeg at næringen finnes i smøret og pålegget, og at brødet bare er en velsmakende og praktisk måte å innta dette på. Surdeigsbrød eller brød med kortest ingrediensliste og en mest naturlig heveprosess er å foretrekke. Det tok tid å lage brød før, det gjør det ikke nå lengre, og det påvirker selvfølgelig hvor sunt det er.
Har man for lite fett i kosten vil man ofte opplever at det frister med noe fett/salt/snacks, har man lite proteiner blir man sjeldent mett og har man veldig lite karbohydrater får man et veldig søtsug. Cravings er bare kroppen din som gir beskjed om hva den mangler for å insentivere deg til å spise det. Spiser du mye usunt kan du ikke stole på denne følelsen, men om du holder deg til sunn mat, kan du alltid stole på den. Da trenger man ikke loggføre. Når man ungår “moderne mat” og kjenner etter hva kroppen trenger, fjerner man veldig mye av støyen som oppstår. Da tror jeg ting går ganske av seg selv og man kan bruke “sunn fornuft”.
Rettelse; skrev at de negative siden ved fasting ble større enn de positive etter 72 timer. I en fysiologisk forstand er ikke det sant, masse bra skjer etter det. Men autofagien avtar, og det er mer et regnestykke på om det er greit i hverdagen og at det kan være litt ubehagelig etc. og tar vel mye tid, tar en halv dag med refeeding etc før man ikke kjenner noe til at man har fastet.
Det var veldig fornuftig sagt, og noe jeg skal ta med meg videre. Mye av disse råvarene spiser jeg allerede relativt mye av, men spiser også mye av de andre 90%'ene… Er ikke overvektig, men utrolig glad i mat, og spiser så snart sulten melder seg og ofte før. Er rundt 79kg og 1.78cm. Ideelt sett skulle jeg vært rundt 70-72Kg da resterende ligger på magen. Har tro på dette med 12-14t fasting, hvor kroppen må spise litt “av seg selv”. Så dette skal jeg teste ut.
Hvis man spiser brød er det absolutt å anbefale å bake det selv. Jeg lager rundstykker en gang per uke og da blander jeg sammen alt på morgenen og baker ut og steker på kvelden. Det tar meg sikkert en halv time totalt, og da har jeg det jeg trenger for en uke. Ellers kan man gjerne variere kornsorter, bokhvete og havre kan man med fordel inkludere. Selv om jeg har brød (rundstykker), er ikke det hele frokosten, jeg lager gjerne omelett, havregrøt osv
Butikksbrød er det lurt å holde seg langt unna
Jeg har overraskende nok lik, om ikke mer energi under fasten. Våknet med en mild eufori følelse i dag.
Magen har romlet 1 gang, hodet har romlet siden fasten startet.
Mye sitter kun i hodet.
Mulig kroppen min har blitt veldig effektiv til å gå over i ketose mtp mange år med IF som gjør denne 3 dagers fasten mye lettere enn for en “nybegynner” innen fasting.
Jeg drikker kun vann og kaffe under fasten.
1 teskje celtic salt i vannflaska x2 daglig holder hodepine borte.
Jeg er ikke bekymret for energinivå, men jeg vil ikke ha for lav vekt
Deler du oppskrift, eller er dette topphemmelig slik som noen oppskrifter er? 
18-20 timer faster jeg i 5 dager.
Man får god effekt ved 16 timer også, fin starting point om du vil prøve 
NB!
Når man faster så brenner man kun fett, kroppen skjønner hvor man er hen.
Det er derfor viktig at man ikke «spiser bare litt», da tror kroppen at det kommer mat og man risikerer ikke bare ødeleggelse for autofagi, men også fettforbrenning og man mister muskelmasse.
Kun vann og null muskler forsvinner