Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Det er litt trial og error når man bytter ut melsorter, men ca

350 gram hele korn f eks 50/50 hele havregryn, bokhvete
225 gram mel (kan bruke en blanding bokhvete, hvete, for glutenfri funker mais/ris mel osv eller velge en )
(20 g fiberhusk om du ikke bruker hvetemel)
3/4 teskje tørrgjær
1,5 tsk salt (kan justeres om man liker mye/lite salt)

Bland tørre ingredienser og la det stå 10 min om du har tid

Ca 9 dl romstemperert vann (her kan eksperimentere litt avh av kornsorter)

Ha opp i alt vannet samtidig om du har rett mengde er det lett å blande sammen men når det sveller blir den ganske fast men litt fuktig (litt grøtaktig men fastere). Pass på at du får rørt sammen så det ikke ligger noe tørre ingredienser som klumper

La det stå hele dagen under kjøkkenhåndkle

Så legger du ut samme mel som du har brukt (eller en av dem om du har flere)

Baker til 8 rundstykker og jeg stryker på litt vann og ruller i gresskarkjerner (optional, evt hopp over eller bruk andre frø om du vil)

Lar det heve litt mens ovnen varmes opp til 300, når du setter inn i ovnen skrur du ned temperatur med en gang til 225. Lar det bakes i 22 minutter og avkjøles på en rist. Nyt et nybakt rundstykke og legg de andre 7 i fryseboksen som du varmer opp hver morgen på 200 grader.

2 Likes

Mulig jeg burde forsøkt men tror det blir tøft. Noe lengre faste føler jeg ikke for å prøve meg på så må bli å begrense spiseperioden i løpet av et døgn i tilfelle.

Helt enig i at hjemmebakt brød er mye sunnere. Selv lager jeg av og til brød basert på Ingers Rugbrød. Feks denne versjonen (redusert salt i forhold til orginalen):
1.3 kg sammalt hvete
200 g sammalt rug, fint
200 g helkorn hvete
75 g gjær
0.5 ts salt
9 dl havrekli
1.8 l vann
1 dl linfrø
1 dl solsikkekjerner

Jeg mener jo dette er sunt å spise jeg da :slight_smile: @RogRak hva tenker du om slikt brød. Påleggsunderlag eller nyttog næring også? :wink:

2 Likes

Test gjerne å blande inn litt bokhvete fullkorn eller mel, det har høyt innhold av lysiner som er en aminosyre som ellers er litt lite av i mange ufullstendig proteinkilder

Hva med trening i fasteperioden, kutter du det ut? Tunge intervaller eller styrke f.eks.?

Det kommer helt an på, men jeg har ikke veldig god peiling på det. Men mine tanker er at det kommer an på:

1. Hvor befinner man seg på det autoimmune spekteret. Har man en rekke intoleranser, vil en del korn kunne være triggende.

2. Hvordan er totalbelastningen på kroppen (henger selvfølgelig sammen med 1)). Det kan være krevende for kroppen å bryte ned korn, i likhet med å spise grønnsaker. Er man allerede overbelastet er det kanskje ikke mer belastning på systemet det rette der og da, uavhengig om noe er sunt eller ikke.

3. Hva gir det meg av ting jeg ikke får dekket på andre måter. Jeg er skeptisk til om fiber er så bra som alle skal ha det til å være, og jeg mener at det som er fordelen med fiber for tarmfloraen er også noe jeg får fra mitt kosthold gjennom en reaksjon med pyruvate. Tar alt dette fra hukommelsen, så mulig noe er feil. I tillegg har man det med antinæringsstoff og korn, som hindrer opptak/ bruker mineraler man har som jern og kalsium.

Så for min del (basert på kunnskapen jeg har om det, som gjerne er mangelfull ), er korn både unødvendig og potensielt negativt for min del, med en rekke intoleranser og behov for å regulere totalbelastning fra trening og andre stresspåkjenninger. Dette betyr ikke at jeg mener det er usunt, men at det kommer helt an på situasjonen og helsen til den enkelte. Denne varianten er uansett et mye bedre alternativ enn mye annet. Jeg elsker også egg, og det er jo kjempesunt, men for min del har det en netto negativ påvirkning på kroppen min.

2 Likes

Jeg prøvde mitt første forsøk på en faste et par uker siden. Spiste en god potetball middag torsdag ettermiddag og holdt meg til kun blå Farris frem til rundstykker til frokost kl.10 lørdag. Gikk veldig greit, så planen er å gjøre noe tilsvarende regelmessig, 3-4 ganger i året kanskje.

4 Likes

Helt enig. Hele premisset om at alle skal spise likt er litt feilslått. Jeg kan spise masse meieriprodukter, nøtter, tørket frukt, fersk frukt, broccoli osv kanskje ting som andre reagerer på mens bønner og tilsatt sukker ikke funker så bra. En bra filosofi tror jeg er å teste hva man føler seg bra etter å ha spist og så utifra det forsøke å dekke næringsbehovet så bredt som mulig. Men visse matvarer fungerer som feller siden de er avhengighetsskapende - spesielt gjelder det raske karbohydrater, potetgull, godteri, forskjellig ultraprosesserte produkter. Om man har havnet i en sånn felle så får man masse kalorier fra noe som ikke gir næring og det kan bli en negativ syklus, kroppen er desperat etter næring og vil ha mer mat, men den maten som kommer er næringsfattig og avhengighetsskapende og ofte nærmest giftig. Heldigvis gir den naturlige maten som ikke har gjennomgått industriell raffinering stort sett masse næringsstoffer og moderat med «gifter» så holder man seg innen kategorien rene naturlige råvarer og helst med litt variasjon er det veldig mye som skal til for at det blir veldig feil. Men kostholdet kan fortsatt se veldig forskjellig ut ut i fra hvordan det individet reagerer på matvarer. Målet er ikke at alle skal spise likt, men alle har godt av næringsrik mat som smaker godt og får deg til å føle deg bra og frisk.

3 Likes

Trener ikke i det hele tatt. Når det er sagt så går det an å trene. Men jeg gjør ting hele tiden. Tenker å jobbe ute, gå lange turer, ha diverse gjøremål er mer passende. Men ikke maks styrke, sprint eller noe med veldig høy puls over lang tid.
Man får gjort veldig mye når man skipper alle måltidene, og når man føler seg veldig klar er det egentlig en fin anledning til å “fikse en million ting”.

4 Likes

Folk reagerer forskjellig ja så det er selvsagt viktig å tilpasse til det som fungerer for en selv. Pyruvate har jeg aldri hørt om men AI er ikke enig i at det det kan erstatte effekten fiber har for tarmfloraen. Men AI er jo ikke nødvendigvis en fasit.

Jeg tror slikt brød med mye fiber og fullkorn er sunt for de aller fleste. Men leste litt basert på det du skrev og det å redusere gjærmengden og la det heve over natten kan muligens også ha en ytterligere positiv effekt.
Uansett så har jeg veldig tro på det å bake grovt brød selv i stedet for å handle i butikken er veldig gunstig. Er også veldig glad i egg.

Helt enig i at rene produkter er det desidert sunneste ja. Og for min del inngår brød og kornprodukter. Men da mye havregryn og hjemmebakt brød (helst uten siktet hvetemel men må bake litt med det også da ungene ikke helt er med på å spise kun det groveste). Spiser en del knekkebrød også men det handler mest om at det er effektivt for meg med tanke på å gå ned i vekt.
Jeg har også tro på det å forsøke å spise variert.

3 Likes

Jeg er veldig usikker her på min påstand. Personlig har jeg kun prøvd AI veldig på overflaten, nettopp for at jeg har innsett at AI med mine brukerskills, er omtrent som å lese kostholdsrådene. Jeg søkte på kolesterol, siden jeg har ganske perfekt kolesterol på tross av 80% av maten jeg spiser er fett, og hovedsakelig mettet fett, og det virket som AI hadde lite forståelse for sammenhengen mellom mine verdier og kosthold. Generelt virker det som at AI presenterer svaret med den rådende konklusjonen, uavhengig av hva det underliggende kunnskapsgrunnlaget egentlig sier.

Både min samboer og jeg har store utslag på gluten, så det er lite vits for oss å prøve å tviholde på å ha korn i kostholdet vårt. For din del, som ikke virker å ha negative konsekvenser av det, er det jo liten grunn til å fjerne det fra kostholdet.

3 Likes

Siden folk her er opptatt av mat og kosthold, så lurer jeg på om det er noen som har det som meg

Har ingen sultfølelse. Det betyr at jeg aldri er motivert for å spise. Trener 5-6 dager i uken. Tvinger meg til å spise 4 måltider om dagen.

Er 60 år og har hatt dette hele mitt voksne liv. Spiser fordi jeg må, ikke fordi jeg er sulten.
Har de siste årene hatt depresjon, i de periodene hvor denne aggresiv kan de gå uker hvor jeg ikke spiser.

Noen anbefalinger om tilskudd som kan hjelpe på å øke sultfølelse?

Går på flere medisiner som har vektøkning/ økt sultfølelse som bivirkning uten at det har den effekten på meg

Mangel på matlyst er et vanlig tegn på depresjon såvidt jeg skjønner

Depresjon er ikke bare en hjernekjemi-forstyrrelse; det er også en systemisk sykdom som påvirker kroppens fysiologi. Kronisk stress og depresjon er assosiert med en økt produksjon av stresshormonet kortisol . Høye nivåer av kortisol kan påvirke fordøyelsessystemet, redusere blodsirkulasjonen til tarmen og forstyrre hormonene som regulerer sult. Videre er depresjon knyttet til en kronisk, lavgradig betennelse i kroppen. Denne betennelsen kan påvirke hjernen og fordøyelsessystemet, og dermed bidra til symptomer som nedsatt matlyst og utmattelse. En analyse av denne koblingen viser at depresjon krever en helhetlig tilnærming som adresserer både mental og fysisk helse.

I tillegg, så virker det som at nedsatt matinntak kan gjøre en mer deprimert. Mao en ond sirkel.

Fra samme artikkel:

Hjernen er et av kroppens mest energikrevende organer. Mangel på næringsstoffer, spesielt omega-3-fettsyrer, B-vitaminer og magnesium, kan påvirke hjernens funksjon og forverre de depressive symptomene. For eksempel er det en sterk sammenheng mellom mangel på B-vitaminer og depresjon. Underernæring kan også påvirke produksjonen av nevrotransmittere, som serotonin og dopamin, noe som kan forverre den depressive tilstanden. Vi skal se nærmere på den nevrobiologiske mekanismen bak denne koblingen og belyse hvordan et sunt kosthold er en essensiell del av behandlingen.

Jeg må jo si det var interessant, for jeg tror det er relativt vanlig å ha fordøyelsesproblemer eller kosthold som gjør at man får i seg for lite B-vitamin. Har lest litt om det og opptaket av B-vitamin i kroppen er et komplisert puslespill som kan kollapse ved mangel på ett næringsstoff.

Kanskje du hele livet har hatt mer eller mindre vitamin-mangel og depresjon pga det?

Man kan jo tenke at depresjon er noe mentalt, men det er jo veldig mye som tyder på at det i mange tilfeller også har med fysiologien å gjøre. Vet at f.eks. @RogRak har skrevet litt om problemer han har hatt med mangel på folat, dvs B9 (?). Det igjen vil påvirket resten av opptaket.

Flere mikronæringsstoffer er avgjørende for mental helse:

• Omega-3-fettsyrer: Finnes i fet fisk, nøtter og frø. Omega-3 er en viktig komponent i cellemembranene i hjernen og har en antiinflammatorisk effekt som kan redusere symptomer på depresjon (Larrieu & Layé, 2018).
  • D-vitamin: Et vitamin som fungerer som et hormon og spiller en viktig rolle i å regulere nevrotransmittere. Mangel på D-vitamin er assosiert med økt risiko for depresjon.
  • B-vitaminer: B-vitaminer, som B12 og folat, er avgjørende for produksjonen av nevrotransmittere som serotonin og dopamin.
2 Likes

Må nok bare innrømme at jeg nok ligger litt på den andre siden av skalaen. Sultfølelsen kommer litt for fort hos meg. Tenker det hadde vært veldig fint med liten sultfølelse i perioder (slankeperioder) men skjønner at det må være veldig slitsomt å aldri ha sultfølelse og lyst på mat. Spise fordi man må og ikke fordi man har lyst må være et pes ja.

Veldig bra at du trener! Ellers er det viktig med tid ute når det er sol ute, gjerne i naturen og om du har mulighet i samvær med andre.

Når det kommer til vitaminer og mineraler kan det være lurt å ta en ordentlig blodsjekk. Ferritin, jernstatus, B12 , folat, D vitamin, magnesium, sink osv

5 Likes

Hvor mye tvinger du deg til å spise? Og hva spiser du? Som andre har nevnt så kan depresjon skyldes vitamin- eller mineralmangler. Har du en livsstil eller personlighet som er veldig dopamin-jagende. Er det ting som tyder på at du har diabetes? Hvordan er søvnen din?

I mine mest intensiver treningsår hvor jeg spiste helt annerledes enn nå, lå jeg på ca 2000kcal til dagen. Da trente jeg 6-7 ganger i uka, 178cm og ca 15% fettprosent (ta da hensyn til at de fleste (både Tanitavekter og folk flest) gjerne tror de har 5-7% lavere fettprosent enn de faktisk har). Med dette kostholdet lå vekten min ganske jevnt. Om du tror du må spise mye mer enn det du egentlig må, er det ikke rart om du blir lei.

Selv om det er kontroversielt, ville nok jeg ha begrenset inntaket til det som frister eller at du bare «tvinger i deg» det du må ha. Om du f eks kan få i deg en del rødt, fettrikt kjøtt, vil du ikke pådra deg noen mangler, og mest sannsynlig vil du få i deg mer av en del ting du per nå får i deg for lite av. Oksehaler, entrecôte, lammekjøttdeig er supert.

Grunnen til at jeg foreslår dette er fordi det helt tydelig ikke funger å fortsette å tvinge seg selv til å spise. Om du har diabetes i en eller annen grad klarer du ikke ta til deg næringen, uavhengig av hvor mye du spiser. Har du utfordring med dopamin, tvangslidelser, panikkangst, mye engstelse e.l, kan cravingen etter en «hit» gjøre mat ganske uinteressant, hvor dopamin og kortisol nærmest fremtvinger energifrigjøring og holder deg «forsynt» i en kombinasjon av at mat er det siste som frister. Dette er vel det mest nærliggende ettersom du nevner depresjon, som også er en dopamin-lidelse.

Som andre nevner er mangel på matlyst et tegn på depresjon. Interessant nok er det få ting som gir meg en tydeligere følelse av eufori enn å faste. Dette kan tyde på at problemet ligger i tarmen. Faste kan fungere som en nullstilling, både for sult, søvn, tarmhelse og dopamin/serotonin. På den måten synes jeg en begrenset faste kan høres interessant for ditt tilfelle, men da med fokus på at det er systematisk og kortvarig (maks 3 dager eller til første følelse av ubehag annet enn sult). Å f eks ha lite matlyst og gå uten mat, betyr for de fleste at de kanskje får i seg bittelitt, næringsfattig mat hver dag som kanskje utgjør 100-300 kalorier. Dette er en farlig kombo. Kroppen håndterer faste veldig bra og har et eget modus for det, men å bare spise næringsfattig gir ikke kroppen mulighet til å igangsette helende mekanismer som ved faste, men blir bare en lite konstruktiv mellomting.

Jeg håper for all del at du klarer å lese innlegget mitt uten å ty til ekstreme løsninger som er en kombinasjon av ting jeg nevner. Fasting gjort riktig og med klare grenser er trygt og kroppen «teller» næring, ikke kalorier, så å spise mye uten næring er verre enn å spise mindre men næringsrikt. Jeg tipper du har noen intoleranser du ikke er klar over som kødder til tarmfloraen din. Grundige test av eventuelle mangler bør være første steg.

Sitter og skriver på mobil, så det er mulig det blir litt klønete formulert og/eller har en del skrivefeil. Ikke nøl med å skrive direkte til meg om det er noe jeg kan hjelpe deg med.

For øvrig veldig enig med det @holmes skriver. Jeg starter hver morgen med å eksponere meg for naturlig lys.

3 Likes

For å utdype litt. Manglende sultfølelse har vart i mange tiår før jeg jeg fikk depresjon. Depresjonen begynte samtidig med samlivsbrudd og dødsfall i familien for cirka 5 år siden.

Når det gjelder kosthold så spiser jeg mellom 2800 og. 3000kcal pr dag. Dette er ikke ett løst anslag. Målte kalorier inntaket nøye i 2 månder.

Spiser veldig lite sukker, protein 2 gram pr kilo kroppsvekt, mye karbohydrater og moderat med fett.

20-25 % av kalorier kommer fra fett. Spiser stort sett magert kjøtt, er ikke spesielt glad i feit mat.

Forbrenner mye kalorier i forbindelse med trening.
Styrke og kondisjon trening mellom 10 -12 timer i uken.

Veier 72 kilo som jeg har gjort i hele mitt voksne liv , men raser fort ned i vekt når jeg er plaget av depresjon, mellom 5 og 10 kg.

Måling av blodsukker og og andre blodverdier har alltid vært veldig gode.

Eneste har vært lave d vitaminer, men det er ordnet med feit fisk pluss tilskudd.

1 Like

Kan jeg spørre om du snuser/røyker? Stopper man med det litt blir man kjempe sulten igjen, det hemmer sult ekstremt. Jeg har lite matlyst med snusing, masse uten. Sier ikke slutt, bare ta en pause for å sjekke. Hvis du snuser da. :slight_smile:

Jeg var igjennom en depresjon på ca. 4-6 år, utløst av sosiale forhold og det ble løst mentalt av meg selv. Tok evigheter, men måtte gå igjennom hver eneste lille detalj i hjernen min og virkelig bli kjent med hvem jeg var/er. Etterpå har livet vært en dans på roser, så det er bare å glede seg, selv om det er umulig når man er deprimert da. :slight_smile: En dag jeg husker spesielt godt var en hvor jeg bare sa fuck it og gikk en tur ut sammen med bestevennen min jeg bodde med som også slet med en variant da. Det løste ikke depresjonen, men det var så mye minneverdig som skjedde ute da, selv om vi forventet 0, at det noen ganger bare er å gjøre ting uten å forvente noe gevinst. Så skjer det noen ganger uforutsette ting. Hjalp også å få kontroll på økonomien ved å begynne i en skikkelig jobb og ikke “leve” på studielån med budsjetter som ikke gikk opp.

Men alt sånt er individuelt. Er det noe sosialt som har satt det i gang kan selvrefleksjon, å finne gleden innenfra ved å bygge en bunnsolid grunnmur mentalt av hvem man er og hva mening er for en selv helt ærlig, være en vei tilbake. :slight_smile: Men er det noe annet som er grunnen, så har jeg lite erfaring.

I forhold til sult, så er det viktig å få økt magesekk volumet. Sult finnes ikke egentlig som følelse, det er egentlig mange forskjellige følelser, som man bare for enkelthets skyld samles i sult. Noen av de viktigste tingene er lavt blodsukker(kommer kortsiktig før det går bort etter 1 dag uten mat ca.) og tom mage (lettere å få jo større magesekken er)+++. Den vondeste er den med tom mage, så anbefaler å enten overspise til 3 måltider enn å spise 4, mer på en gang er cluet for å bli mer sulten over tid og drikke mye vann sammen med måltidene. Mange av de mindre kjente kommer fram når man er gravid, og kroppen krever veldig spesifikke næringsstoffer. Det utløser behov for mange ting, i noen tilfeller til og med å spise sand/jord hvis man mangler jern :stuck_out_tongue:

Også en ting til for å bli sulten, start dagen med noe veldig lite til frokost, men som krever at systemet starter opp. Spis f.eks. et knekkebrød med et pålegg du liker og stopp. Da blir de fleste veldig sultne med en gang det første man spiste er brukt opp, og siden det var lite varer ikke mettheten til neste måltid, så da får du potensielt føle på sult.

5 Likes

Snuser, men har hatt flere lange perioder hvor jeg ikke har snust. Det har ikke endret appitetten eller vekten, selv om det er vanlig at man spiser mer og øker i vekt ved nikotin kutt.

Med de mengdene med kalorier jeg trenger må jeg spise minst 4 ganger om dagen eller så går vekten ned. Spiser typisk lunsj og middag som fulle måltider med kjøtt fisk eller kylling, masse grønnsaker samt karbohydrater ( ris potet eller pasta)

Trener også tidlig på dagen og trenger ett solid inntak av næring før det.

1 Like

Jeg elsker mat, men har også et stort kaloribehov. Etter en stor lunsj der andre spiser halvparten og sparer til neste dag må jeg fylle på med mer energi. Jeg har løst det først og fremst med nøtter, fett yoghurt med banan og bær eller tørket frukt. Men du skriver jo at du ikke er så glad i fett. Tørket frukt funker jo men det kan sette seg i tennene så man får passe på, ellers er jo langsomme karbohydrater å foretrekke, havre, quinoa osv liker jeg men det er jo veldig individuelt hva man liker og hva som funker. Smoothie er jo alltid en mulighet eller bare fersk frukt.

Hvis du snuser og går med dekket behov for inntak hele dagen, så skjønner jeg at du ikke blir sulten i hverdagen da. :slight_smile: Er jo ikke noe mål i seg selv å bli sulten akkurat, men hvis du vil bli det, så kjør en morgen hvor du tar vanlig rutine, men ingen snus og i stedet for å spise en stor frokost tar du bare et knekkebrød med et pålegg du liker for å få i gang systemet uten at det er tilstrekkelig næring der. Så ser du 2-3 timer etter at sulten eksisterer, det er jeg helt sikker på. Hvis det ikke funker så skjønner jeg ingenting og du kan avskrive alle råd fra meg. Rutiner må brytes, og kroppen bli litt desp. Så kan du spise en mye større lunsj etterpå og bli skikkelig kvalm-mett, så er du på god vei til å bli mer sulten hehe.