Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Når du sier bra verdier. Hvem har sagt det er ok? Fastlege? Eller personer med reell kompetanse på slike felt?

Grunne til at jeg spør er at kompetansen på et generelt nivå på fastleger er mildt sagt sprikende på slike ting.

Jeg hadde D-vitaminer som for fastlegen var ok. Men i realiteten lå i nedre range av normalt.

Når jeg sjekket litt senere var B12 falt til 270 ish fra 340, uten at noen reagerte på det. Men når jeg selv sendte melding så skulle jeg få ny oppfølging etter en stund på tilskudd. Samboer som hadde like lave verdier fikk ingen tilbakemelding, selv om hun tok blodprøver en stund etter meg… Vi har samme fastlege…

2 Likes

Mye tyder på at et optimalt nivå av B12-vitamin i serum bør ligge > 250-350 pmol/L. Ved lavere nivåer kan legen måle innholdet av stoffene homocystein og metylmalonsyre i blodet, for å avgjøre mer nøyaktig om det foreligger en reell mangel.

Ikke så rart når det er det som står f.eks. her: Vitamin B12, kobalamin - Normalverdier - NHI.no

Fastleger har grei kompetanse. I samme grad som helsemyndighetene har kompetanse på ernæring. Mange av verdiene for blodprøver er litt tilfeldige. D vitamin er som eksempel noe jeg vil ligge over ååreferanse område. Hva som er råd for befolkningen gjelder ikke nødvendigvis som optimalt for den enkelte.

Fastleger har stort sett ett utgangspunkt tatt i gjennomsnittet av verdier og målinger.

Hvis fastlegen er så fantastisk er det ingen grunn til å søke råd her :sweat_smile:

1 Like

Informasjonen du viser til er fra januar 23.

Her er et skriv om oppdaterte kliniske beslutningsgrenser fra innlandet sykehus fra februar 24.

Hos barn begynner de metabolske markørene plasma tHcy og serum metylmalonsyre (MMA) å stige allerede når serum B12 faller under 800 pmol/L, som tegn på at vitamin B12-status i cellene ikke er optimal. Hos voksne skjer dette når serum B12 faller under 550 pmol/L. Studier viser at serum B12 > 300 pmol/L er assosiert med redusert DNA-skade, og derfor gunstig med tanke på å redusere degenerativ sykdom.

Kliniske beslutningsgrenser for serum vitamin B12

18 år+

Mangel : <250 nmol/L
Optimal: 350-700 nmol/L

Mellom 250 - 350 er du i grenseland. Når jeg da faller fra 340 ish til 260 ish på 6 mnd i en periode jeg faktisk spiser en del kjøtt, egg, osv… så får det meg til å reagere.

https://metodebok.no/index.php?action=news&item=4RZXf78d

2 Likes

Takk for et godt svar. Tror jeg lå et sted under 350 selv, så verdt å sjekke ut.

2 Likes

Et tips for b12 er krepsehaler, det er ca 3 x så mye b12 som egg, ost, kjøttdeig osv

Men lever er så klart en overlegen kilde

Edit: kreps er 3x eller 150% av dri per 100g, krepsehaler var visst 100%. Jeg tar iblant 150g til lunsj, da får jeg 150% av dri bare derfra

Edit2: legger også på mozzarella på den lunsjen så blir det enda bedre med 68% av dri per 100g.

Så med 125g mozzarella blir det 235% av DRI for det måltidet. Det tilsvarer ca 400-500g kjøttdeig.

Edit 3: 100g melk gir 23.2 % , gresk yoghurt (10% fett) gir 14% dri, mens yoghurt (3% fett) gir bare 9% av dri

Ang. B 12 har tatt prøver av denne flere ganger og ligger mellom 600 og 750.

Sist lå den på 146 alt er målt hos fürst. De har endret måle metode. Er dette en grei verdi? Alt over 60 er i referanse område.

Fastlegen sa at den var grei… Men greit og optimalt er ikkke nødvendigvis det samme

Har noen noe informasjon om dette?

Flere krepsehaler :grinning:??

Hva er måleenheten? Ser da ut som det er for lavt med begge de vanlige:

og

Fra chatgpt btw

Å ligge mellom 600-750 til å droppe til 146 er jo et sinnsykt fall.

Jeg postet litt lenger oppe hva som er anbefalte verdier, du bør ligge over 350. Er du under 250 har du mangel. Mellom 250-350 er du i grenseland.

Hvis du faktisk er på 146 er du langt under der du bør være.

Referanseverdien som ofte står ved siden av dine egne svar på B12, er ikke hva som er regnet som “OK”.

Det er spennet man kan forvente å finne hvis man måler hos 90% av befolkningen.

https://furst.no/analyse-og-klinikk/alfabetisk-analyseliste/aktivt-b12

Link til målemetode hos Fürst. Hvis denne gjør noen klokere. Takknemlig for svar og informasjon.

Noen skrev tidligere om fastlegers kompetanse på området, vel min fastlege og vitaminer er litt bob bob

Ok, da skjønner jeg. De måler aktivt B12, istedenfor all B12.

Da er det nok ok :joy::+1:

1 Like

Du har målt den aktive varianten da er 146 bra

Tusen takk😀

1 Like

Prøvde meg på rolig langkjøring - tenker at jeg holdt meg i sone to men kanskje litt høyt (nesten inn i 3). 5,80km / 30 minutter løpetur, som jeg kan bygge videre på opp mot kanskje 50 minutter etterhvert men da enda lavere intensitet.

Stort sett jevn fart, men med merkelig dipp på 4km men så raskere mot slutten selv med 19 meter stigning, ellers rimelig flat gang og sykkelsti.

Ganske sykt å tenke på men tror aldri jeg har løpt så langt i løpet av mine 45 år om jeg tenker på sammenhengende løping uten gåpauser. Har aldri drevet med løping før jeg begynte litt før sommerferien. Sykt å tenke på at jeg aldri har løpt 5,8km sammenhengende men det viser vel at det aldri er for sent å begynne. :running_man::running_man:🏃‍♂

5 Likes

Faren til en tidligere kjæreste av meg begynte å løpe maraton litt inni 50-åra. Han var bonde, tror ikke han hadde trent siden ungdommen :stuck_out_tongue:

Moren min begynte med styrketrening når hun var 69 år gammel. Hun ble kvitt en hel haug med vondter, inkludert en skulder som var skadet (sener som var slitt av). Nå er hun i 80-åra og trener styrke to ganger i uka og svømmer en dag i uka.

Der jeg bodde tidligere, så hadde jeg en nabo på 93 år, som en vinterdag med masse is på bakken lurte på om jeg skulle sitte på ned til byen, han skulle samme hva på spinning. :stuck_out_tongue:

En dag jeg skulle på en skitur, så traff jeg på en dame som var oppe i 90-åra. Hun hadde akkurat gått den lokale lysløypa på 7 km. Den har noen rimelig store nedoverbakker, hvor du på dager med god glid kommer opp i nær 40 km/t hvis du ikke ploger. :sunglasses:

Skal man bli gammel og ha det bra, så må man holde seg fysisk aktiv.

2 Likes

Jeg har vært anti-løping i ca 36 av mitt 38år gamle liv, og har strengt tatt veldig lite erfaring innen det.

2 Likes

Jeg er fortsatt motstander av løping over 1 time :rofl:

4 Likes

Dette var en veldig informativ oversikt over de forskjellige intensitetssonene, hvordan og hvorfor du skal trene hver av de. Begynner å føle på et visst behov av en treningsklokke.

1 Like

Har prøvd meg på litt “fasting”. Ikke spist etter middag (16:00) de to siste dagene, og frokost rundt 09:00 påfølgende dag. Tortur første kvelden/natt, men dagen etter gikk det helt fint. Kun drukket vann. Spennende konsept, kommer til å kjøre den rutinen Mandag til Fredag neste uke.

Problemet er at jeg trener styrke på kveldstid de dagene jeg jobber dagtid, og da er det litt tåpelig å ikke få i seg noe etterpå…?

2 Likes