Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Merker at jeg har veldig sterke bein, men overkroppen får ingen trening, litt omvendt av sånn boletype med tannstikker bein.

Leter etter øvelser som jeg kan begynne med uten å risikere tilbakefall, så kom jeg over dette gullkornet av en treningsvideo :smiley:

Bare å begynne med roing eller skigåing? :stuck_out_tongue:

Her er det 13 grader 5. november. Liten sjanse for en tidlig start på skisesongen mao.

Går bare rundt og venter på skikkelig vinter nå. Ok, kanskje ikke sååå kaldt.
image

Dette er et perfekt sted å trene overkropp :sunglasses:

(En halvtimes kjøretur hjemmefra og noen km på ski)

Fordelen med skigåing og roing er at det er veldig mild trening. Veldig lav vekt, mange repetisjoner. Blir mye styrke ut av det til slutt. Man får kanskje ikke gigantiske armer, men man får en ekstremt sterk kjerne.

Har slitt med stress/dårlig søvn i en periode, så utfra hva legen min sa om å bli kvitt stress, så er jeg nå over på rolige gåturer inntil jeg slutter å få vondt i hodet i løpet av dagen…

3 Likes

Jeg har ikke dette problemet til vanlig, svømming er mest trening for overkroppen, men nå har jeg redusert treningsprogram til løping og styrke bein. Da merket jeg at kroppen var veldig sterk opp til midjen, men at jeg må begynne å aktivere overkroppen igjen, men ekstremt forsiktig så jeg ikke ødelegger for rehab av armer og albuer. Skigåing håper jeg på om ca 2 måneder.

1 Like

Du kan vel i hvert fall trene mage og rygg i mellomtiden?

Absolutt, lette øvelser for armene uten vekter eller henging er også greit

1 Like

Må bare slå et slag for denne lunsj retten her igjen

2 store poteter bakes i mikro ca 6 minutter
Italiensk bladpersille
Mozzarella
Krepsehaler
Chili
Evt sitron, salt, pepper, olivenolje osv annet man liker

6 Likes

Krepsehaler i lake (kalde)?

Stemmer

1 Like

Så skikkelig digg ut

1 Like

Nye intervaller men nå motsatt vei

Rolig jogg til banen som oppvarming (2,42km, 17:29 7:12/km)

1 mile 6:48 4:14/km
1km 4:12
1/2 mile 3:09 3:55/km
200m 45s 3:43/km
400m 2:10 5:25/km

400m ble til 200m fordi jeg merket det litt å høyre låret og ville ikke risikere noe, og så avsluttet jeg med 400m i nedjoggingstempo.

Mye bein fokus gjør at det er vanskeligere å få nok restitusjon siden jeg ikke har samme omveksling med svømming og armtrening.

Det positive er mer løpevolum som jeg trenger for utholdenhet.

3 Likes

Visualisert og oppsummert av chatgpt

Løp 200 m 400 m ½ mile 1 km 1 mile
Løp 1 (% av maksfart) 102.9 % 98.7 % 99.5 % 97.5 % 77.5 %
Løp 2 (% av maksfart) 80.0 % 58.5 % 98.4 % 94.0 % 96.8 %

Jeg løp 1/2 mile begge gangene etter tunge startløp nær maks og med dårlig pacing begge gangene, men likevel endte jeg nær maks, så der har jeg antageligvis ganske mye å hente om jeg vil forbedre personlig beste tid.

1 Like

Interessant her er en tabell som viser akkurat hva man skal ligge på i forhold til kapasitet

Du trener for hardt og kommer derfor aldri til å nå ditt fulle potensiale! — Team Aker Dæhlie.

Mye lettere med tredemølle da, vet ikke om jeg klarer å sikte meg inn på akkurat at 18 sekunder saktere enn maks på 3000m

3 Likes

Men oh my god så kjedelig å løpe på tredemølle. Legg inn tiden på fine stier eller grusveier med fine omgivelser. :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg tror jeg misforsto tabellen først. Man finner tiden lengst opp og så ser nedover. Problemet er at jeg løper saktere enn den lengst til høyre :sweat_smile:

3km på 12 min er det dårligste. Men jeg skal se om jeg får regnet om i prosent.

I følge chatgpt men med litt kvalitetskontroll

Section % of Capacity (approx.)
Max lass 85–90%
Intensiv intervall 87–91%
Hard intervall 89–92%
Meget hard intervall 92–97%

Mine intervaller har begynt helt oppe i meget hard pluss så det forklarer nok at jeg slukner og må jogge veldig rolig på siste etappe.

Tabellen gjelder nok for idrettsutøvere som trener kondisjon 7 - 10 ganger i uken.

For oss vanlige mosjonister som løper under 50 ish km I uken og ønsker å løpe raskere så gjelder regelen om det mer mengde over tid som er det viktigste

1 Like

Jeg tror begge deler er viktig, men jeg har trent litt for høy intensitet og litt for lite volum på løping om jeg skal få greie tider på >3km.

Har for tiden en langkjøring og en intervalløkt i uka, og prøver å få langkjøringen til å bli litt lenger og lavere intensitet og intervallene bør løpes litt roligere så jeg klarer å holde ut alle etappene uten å slokne. Nå har første intervall nesten blitt et testløp. Men det handler også om at jeg har vært spent på formen etter sykkeluhell for noen uker siden.

1 Like

Så 1:1. Inntrykket mitt er at 4:1 er et mer anbefalt forholdstall.

Mener du 4 langkjøringer og 1 intervall? Med to løpeturer i uka ville jeg bare få 1-2 to intervalltreninger per måned.

Nå prøver jeg meg på sone 1 oppvarming før intervallene så får jeg sneket inn litt mer lav intensitet.

Snart blir det også å starte opp med sprint og teknikk, også med lav intensitets oppvarming.

Om man tar en lang oppvarming på 15-20 minutter får man en del gratis volumtrening.

For noen som trener bare noen få timer syntes jeg det blir veldig tullete å anbefale mye rolig løping.
Jeg starter ihvertfall med 3-4 økter på kontrollert I3. Så om jeg skal ha her enn 3 skikkelig og en kort økt blir det rolig alt utover det.

Norwegian singles (NSA) er en kul treningsmetode som jeg tror vil stadig bli mer populær. Der blir det veldig mye rolig trening, men 3 terskeløkter i uken. Jeg løper ikke 6-7 dager i uken og ikke så mange km, så jeg har ikke tro på at alle nybegynnere må begynne i så sakte fart det igrunnen må være rask gange.
Skal jeg ligge i sone 1 kan jeg ikke løpe overhodet. Så for meg blir det hvile dager istedenfor sakte jogg mellom terskeløktene, selv rolig gir meg jo endel belastning jeg enda ikke er klar for å håndtere.

Veldig fin artikkel fra skitrenerene, men klart de har fokus på rolig. Færre som snakker om hva vi amatører som ikke løper 7 dager og 70-200 km skal gjøre.
Veldig enig i at det er viktig å treffe på terskel da, der liker jeg best å jobbe.

3 Likes

Jeg løper 3km testtid 13.19 % saktere enn den kolonnen lengst til høyre så jeg skal teste å legge til 13.19% på alle tidene nedover siste kolonnen for å følge anbefalt intensitet…

Max lass trening
5km på 26:25

Hard intervall
1000m 4:59 :face_with_raised_eyebrow:

Meget hard intervall
1000m 4:28 :face_with_monocle:

Det er en god del saktere enn jeg har tenkt, men jeg skal teste det ut!