Max lass trening har jeg ikke søkt opp, men ser de sier det er som terskel trening. Vil bare poengtere at du tvilsomt skal løpe 5k som trening, men trene i den farten oppdelt i diverse intervaller.
Mine intervaller er feks enten 3,4,6, 8 eller 10minutter med 10minutt pause. Der jeg øker eller senker farten noen desimaler om jeg senker eller øker dragtid. Prøver å treffe 85-88% av makspuls mot slutten av økten og ikke over i noe betydelig tid. Så er ikke snakk om større variasjoner for min del, når man er i bedre form blir det sikkert litt mer avstand mellom.
Mitt tips er å bruke Lactrace til å legge inn pers på en fornuftig distanse feks 3-10km og se hvilken form man får opp. Det skal bli ganske likt som den tabellen, da kan du få oppdelt litt mer spesifikt etter dragtid/km.
Tar man 21:06 på tabellen gir det 4:40.
Lactrace gir 4:29 på terskel, så løper man litt tregere på lengre intervaller. Feks 4:36-4:44 på 6-8 min og 4:42-4:51 på 10-12 min drag.
Så etter NSA metoden så er poenget å ikke trene I5, men heller teste form jevnlig feks hver 4-8 uke og så plotte det inn i kalkulator og skru opp farten tilsvarende på trening.
I starten har jeg ikke ønsket å teste form ved hardere løp de første månedene så jeg skrudde bare gradvis opp fart ettersom puls sank og RPE ble lav på samme intensitet.
For meg har dette vært en veldig trygg og stabil måte å trene på. I5 gir veldig mye juling og risiko. Samtidig som det blir veldig få km og tid på bena som også er viktig.