Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Sone 5 pleier å gi veldig mye melkesyre så den pleier man å merke

Jeg vil påstå at du ikke trenger et pulsbelte for å gjennomføre en 4x4 trening. Poenget er å kjøre seg såpass hardt at man kjenner melkesyren komme, men ikke så hardt at man må stoppe opp før det har gått intervallet på 4 min (eller lengden man har bestemt seg for, alt over 2 min er i utgangspunktet greit, man skal bare ha ca 16 min totalt).

Synes disse to er nyttige:

Answer: You should feel capable of doing another interval after you’ve completed the four – if this seems impossible, you’re too exhausted. For the sake of maintaining motivation, you should be equally tired after every interval – if you’re going to exhaust yourself, at least wait until the last rep. Otherwise, most people get such a high lactic acid build-up that they are unable to reach optimal training intensity during the remaining intervals.

Answer: It is not damaging to run at 95–100% in the last interval, but it can be discouraging, making it harder to keep exercising in the long run. The benefit is practically negligible compared to staying at 90%.

Jeg har nok kjørt på litt for hardt når jeg har prøvd meg :stuck_out_tongue:

ref: Exercise advice - CERG - NTNU

2 Likes

Ja, jeg skal også prøve meg på litt roligere intervaller fremover, så kan man heller gjøre litt flere eller litt lengre. En sjelden gang i blant kan man ta seg helt ut, men man kan også spare det til testløp der man måler kapasitet.

Poenget var jo at hvis du har for høy melkesyre i f.eks. siste intervallet, så klarer du ikke løpe. Har skjedd med meg for jeg prøvde å gå 300 høydemeter opp samtidig som jeg kjørte intervallene. På siste intervallet hadde jeg så mye melkesyre og det var så bratt at jeg klarte ikke gå fort (som i de bratte partiene hadde fått meg til 90% puls til vanlig).

Både det, og det påvirker treningen de neste par dagene, og kanskje søvnkvalitet

Hvis man bare har 1-2 korte treninger per uke må man jo kjøre på med høy intensitet, men det skalerer ikke så bra, så om man vil øke treningsvolumet må de fleste av oss dødelige akseptere at en del av treningen gjennomføres på lavere intensitet.

Hvert intensitetsnivå har sine fordeler og ulemper og komplimenterer hverandre når man varierer ved de forskjellige øktene.

1 Like

Nei helt enig. Er mest for å stille nyssgjerrigheten for hvor man egentlig ligger i intensitet.
Kan være litt lærerikt å se puls i forhold til hvordan man føler seg også.

3 Likes

Her er det mange gode tips på hvilken fart man skal holde på forskjellige sonene avh intervallenes lengde

Jeg synes det var gøy å finne ut hvor lenge jeg kunne fortsette å løpe etter at kroppen sa stopp. Det skjedde typisk etter 60-90 sekunder og da hadde jeg altså 150-180 sekunder igjen. Det gikk overraskende bra. God måte å lære som egen kropp å kjenne på

Glemte tiden på jobben, så endte med å jogge hjem. Ca 1,7km og 25 meter opp. Tok ca 11 min, eller Ca 9,3km/t. Uten noen antydning til melkesyre eller spesielt andpusten. Litt morsomt å sjekke tempo uten å egentlig drive med løping.

1 Like

Tar du den turen hver morgen og ettermiddag på hverdagene får du 1 time og 50 minutter og 17km gratis trening på sone to hver uke :+1:

Hvis du lurer på puls, kan du alltid sjekke på gamlemåten når du er fremme

1 Like

Det hadde nok vært veldig god hverdagstrim. Minstejenta på 6 år hadde fått kjørt seg de første 700 meterne bort til skolen på morgenen da. 8 åringen hadde klart seg fint. :sunglasses:

Du har et godt poeng da, det hadde nok vært ganske mye trening helt gratis, samtidig som jeg hadde brukt litt kortere tid til og fra jobb. Skal faktisk vurdere det, selv om det nok ser litt rart ut med en voksen mann i chinos som løper gjennom sentrum :smiley:

1 Like

Skulle kjøre langkjøring men endte opp med to pr :see_no_evil: nå har jeg i allefall en 10km tid!

Første km var ikke på bane så det kunne godt enda litt fortere. Dessuten var det ikke tenkt som et testløp fra begynnelsen

3 Likes

Siste 3 km tid: 14:08. Er vel et lite hint om at du fint kan holde 4:43 pace i 10 km, så på rett over 47 minutter.

1 Like

Føler at 5km tiden også har forbedringspotensial :sweat_smile: litt spesielt at den nå er satt som del av 10km

1 Like

Det er vel bare et hint om at du har blitt i bedre form uten å teste formen. Når man trener seg opp, så skal man jo sjelden ligge helt på maks over tid, da sliter man seg ut i stedet for å bli i bedre form.

1 Like

Altså planen er å få inn noen roligere økter, får jobbe videre med det!

Jeg starter rolig, men så føles det helt feil å følge det tempoet i 50-60 minutter

Men tror også det handlet om at jeg ikke hadde en 10km tid, nå har jeg i hvert fall en tid selv om den kanskje er et par minutter bak maks kapasitet. Så da forhåpentligvis lettere neste gang å holde et jevnt og behagelig tempo. Nå skal det sies at det var ikke sånn at jeg sprengte meg på noen som helst måte på slutten, men jeg telte ned rundene, fra ca 8 runder igen (3600m)

Fortsatt en del å gå på de lengre distansene

2 Likes

Hvorfor pause bruken av Bovaer?

DET JO HELT TRYGT ifg PK-idiotene på X/Twitter

4 Likes

Jeg har blitt ekstremt skeptisk til det meste innen helse- og matbransjen de siste årene. Har inntrykk av det blir litt det samme som vises i “Lakselandet”, hvor alle ser hvor feil og idiotisk mye er, men grunnet mange ulike hensyn får de fortsette å dure på, uavhengig av hvor objektivt feil det er det de holder på med.

Det hadde vært veldig interessant om folk som støtter myndighetene og bransjenes anbefalinger heller hadde satt seg som mål å motbevise argumentene til de som mener de er feil, ikke outsource dette til myndighetene. For meg virker det som at anbefalinger blir gjort fra en cherrypicking utav en annen verden, hvor det er plenty av motstridende “bevis” som ikke hensyntas i vurderingen deres. Fordelen de har er at alle tenker at myndighetene har sitt på det rene, så det er “de andre” som må motbevise dem. Utfordringen da er at ofte er det næringen selv som støtter opp om forskningen som utføres og godkjennes og sitter i utvalg som bestemmer hva som skal hensyntas og er “fasit”. Folk flest hører bare historien myndighetene selv ønsker å formidle, stoler blindt på deres evne og intensjoner om å basere seg på all tilgjengelig forskning, mens i realiteten kan det være ganske dårlige studier som er med på å danne kunnskapsgrunnlaget, mens bedre studiedesign, med motstridende konklusjon, blir utelatt.

Min påstand er at folk som er motstander av myndighetens anbefalinger, ofte har gjort hjemmeleksa si i mye større grad enn de som forsvarer dem, som på sin side bare avfeier meningsmotstandere med at de er konspirasjonsteoretikere og aldri vurderer det de faktisk sier eller forskningen de viser til. Og kanskje viktigst av alt, de stiller null krav til “bevisene” til siden de selv har valgt å stole på.

Det virker f. eks. som veldig mye av opphavet til frykten som spres om rødt kjøtt, kommer fra utvalg og forskning bestående og utført av veganere, uten at dette problematiseres.

5 Likes

Her selger de fortsatt varer med røyaroma selv om det er forbudt å selge om 2 måneder pga bl a kreftrisiko :man_shrugging:

2 Likes

Samme her.

Se denne artikkelen fra Bondbladet, bare et av titalls eller hundretalls med artikler som ligger på nettet for å overbevise alle om Bovaer er TRYGT.

Prøver man å stille spørsmålstegn rundt dette narrativet, ja da er man som du sier enten høyreekstrem, idiot, tror ikke på forsking eller er konspirasjonsteoretiker.

Selv følger jeg bare føre var prinsippet, og prøver å holde meg til mat med minst mulig tilsetninger, økologisk etc.

Det finnes utallige eksempler på sprøytemidler etc som har vært definert som trygt helt til det ikke er det lengre. Og da trekkes det bare tilbake i stillhet. Og Bovaer er et sånt eksempel. Det var ikke måte på hvor teit de som var skeptisk til Bovaer var, totalt idioter. Og de ble møtt med bøttevis av forskning som sa det var heeeeelt trygt. Så går det 6 mnd og bruken pauses.

4 Likes