Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Det aller beste er vel å redusere alt som har «ingredienser»:relaxed:
Ren mat er nok best

4 Likes

Jepp, det er ikke veldig vanskelig.

Kjøp råvarer , ikke produkter, som en slags hovedregel.

2 Likes

Eller hva med matvarer sprøyte med midler som inneholder PFAS??? :skull_and_crossbones::open_mouth:

3 Likes

En litt anderledes 5km :sweat_smile:

Morsomt å se hvor mye det har å si at man er vant til å løpe på noe annet enn vei.

1 Like

Er nok en del cherrypicking på begge sider av argumentasjoner og skepis er definitivt sunt uansett hvilken side man er på men generelt er mitt inntrykk at det er enda større andel cherrypicking blant motstanden av kostholdsråd.

Mettet fett har definitivt hatt et overdrevet negativt rykte. Men det er fortsatt veldig mye forsknings som peker på at å bytte ut en del umettet fett med mettet fett eller grove karbohydrater gir helsegevinst. Om det betyr at man skal definere mettet fett som usunt blir jo en definisjonssak?
Mye er jo sunt i en viss mengde men kan tippe over til å bli usunt ved stort inntak.
I forhold til raske/rafinerte karbohydrater er nok mettet fett et godt alternativ men som nevnt så finnes det også enda bedre alternativer slik jeg ser det.

Selv er jeg stor tilhenger av rene produkter og variert kosthold.

Siktet hvetemel bør man definitivt minimalisere inntaket av men feks. grovt sammalt hvetemel ser jeg ikke så stor grunn til at man bør kutte ut.

2 Likes

Som hva da?

Mette fett kommer jo veldig sjelden alene, altså helt rent mettet fett. Det er vel bare i kokosfett og palmeolje?

Mettet fett kommer nesten alltid sammen med umettet og flerumettet fett i meieriprodukter, kjøtt, oljer etc.

Min oppfatning er at det viktigste er å holde en lav fettprosent på kroppen. Har du som mann en fettprosent under 18% så er du sunn og er ikke faresonen for livsstil påført kreft, hjertesykdom, diabetes 2 etc

1 Like

Snart trenger man bare en operasjon eller to for å bli ung igjen :stuck_out_tongue:

https://www.babraham.ac.uk/news/2022/04/new-technique-rewinds-age-skin-cells-30-years

Det er så mye low hanging frukt når det kommer til helse at det ikke er noe vits å gå inn på små detaljer

1. unngå røyking
  2. Vær i bevegelse og tren jevnlig, selv litt trening hjelper utrolig mye
  3. Unngå fedme (litt rund er helt ok) - skjer naturlig gjennom de andre rådene
  4. Få i deg nok d vitamin enten ved soling uten å bli solbrent og/eller tilskudd - bedre med en kortere tid i sola evt når den ikke er så sterk enn solkrem og ligge hele dagen på stranda
  5. Unngå frityrstekt og prosessert mat (da er fedme nesten umulig), brus, tilsatt sukker, junk food osv, alle vet hva som ikke er sunt
  6. Spis naturlige hele ingredienser, gjerne variert og fokuser på næringsrik mat, ikke la tomme kalorier utgjøre en stor del av kostholdet

Mer avansert så går du inn på søvnkvalitet, fravær av stress, sosialt nettverk osv

Hvor mange gram kjøtt du spiser er liksom veldig lite vits å stresse over hvis ikke du har lavt jern, b12 osv da må du ta tilskudd eller spise mat som inneholder dette

4 Likes

Velge sunnere mat er enkelt. Bruk synstestenen. Jo mer maten ligner på det den var før det ble mat jo sunnere er det. Eks ett stykke av en ku er bedre enn kjøttdeig eller pølser. Vanlige koteletter i stedet for sommerkoteletter. Ferskt og rein mat, da unngår man mange unødvendige tilsetningsstoffer.

3 Likes

Hmm… Kjøttdeig er bare kvernede biter av et stykke av en ku? Så lenge det ikke er tilsatt noe annet, så er det neppe noe verre.

2 Likes

Det er jo veldig avhengig av hva som er i kjøttet, er det tilsatt nitritt og nitrat er risiko mye høyere. Nå blir alt dratt over en og samme gang. Håndverksmessige lagete produkter er veldig forskjellig fra industripølser

4 Likes

Ja, det var generalisering og de fleste her i tråden er mer opptatt av ernæring enn folk flest. Det er bare ment som en grei veiledning. Hører ofte folk si at det er så vanskelig å velge sunt, da vil dette være en grei måte å sortere på.

Man kan for eksempel sikkert finne prossert (ultra) mat som er sunn. For eksempel meieriprodukter.

4 Likes

5.3 km er det den runden jeg bruker å løpe er på. Rekorden min er ca det samme som han løp på. :joy:
Runden min er litt kuppert men du verden så mye tid jeg måtte lagt på om underlaget var som på den videoen.

Ja og poenget er ikke at man skal unngå det helt men begrense inntaket noe. Innefor disse kategoriene kan man jo velge produkter med veldig varierende andel mettet fett. Bremykt har feks. 34g mettet fett mens Vita Hjertego har 12g mettet fett.
Men jeg demoniserer ikke mettet fett men jeg tror som sagt mange ganger nå at det kan være greit å begrense inntaket noe.

Helt enig i at det å holde en relativt lav fettprosent er viktig. 18% er kanskje litt lavere enn det jeg vil definere som greit men selv jobber jeg med å få min ned under 20%.

Fin liste @holmes . Jeg lurer vel litt på om man burde tatt med et begrenset alkoholinntak der også.

2 Likes

Jeg prøver å begrense inntaket av vegetabilske oljer som soya, raps, solsikke etc pga et lite fordelaktig forhold mellom omega6 og omega3 i nevnte oljer.

I tillegg oksiderer vegetabilske oljer veldig lett, og da spesielt under varmebehandling.

Alt med måte er ingen dum regel. Men at industrielt fremstilt oljer skal være bedre for kroppen enn mettet fett (som jo er den forme måten kroppen selv velger å lagre overskuddsenergi på) det stiller jeg meg sterkt tvilende til.

Skal jeg få i meg en og flerumettet fett så velger jeg kaldpresset olivenolje, fet fisk (i små mengder), nøtter og økologiske meieriprodukter.

5 Likes

Noen studier og forskere innen lavkarbo-feltet argumenterer for at det ikke er mettet fett alene som er problemet, men heller kombinasjonen av mettet fett og et høyt inntak av karbohydrater.
Spesielt raffinerte.

Jeg personlig har prøvd keto diett og carnivore diett, og det er ganske utrolig hvor “bra” man føler seg.

Men avhengigheten man har tilvendt seg gjennom mange års inntak av sukker og karbohydrater gjør det til en vanskelig diett å holde over lang tid desverre.
Litt for glad i sjokkis og pils her :sweat_smile:

4 Likes

Men tenker du ikke at det kan være lurt å begrense inntaket av en og flerumette fett? Forbruket av disse vegetabilske oljene har jo gått i taket, i takt med en økende antal krefttilfeller, diabetes, livsstilsykdommer osv.

For meg virker det som rådene i stor grad er utført med tanke på dem i risikosonen, men de fleste av oss trenger ikke leve som om vi lider av fedme, sitter i sofaen hele dagen, har høyt blodtrykk og høye nivåer av LDL kolesterol

2 Likes

For tiden “sliter” jeg med å spise nok mat til å ikke miste vekt. Hadde en runde tidligere i år hvor jeg trente en god del styrke, ble sterkere også har jeg vært småsyk i en periode (legetime i morgen). Driver nå bare og går rolige turer, men ser jeg siger nedover i vekt.

Nøtter hjelper meg, det er veldig mye energi, eller tørket frukt. Det skal ikke gå utover hovedmåltidene, men hvis du trenger litt ekstra kalorier som også har næringsstoffer i seg.

Jeg tenker det er greit å begrense det inntaket også men ikke i like stor grad som mettet fett. Men sørger man for et variert kosthold med et rikelig innslag av grønnsaker og frukt så får man fort ballansert inntaket av det meste.

Når det gjelder økning i krefttilfeller, diabetes, livsstilsykdommer osv. så tenker jeg det i langt større grad har sammenheng med økningen i bruken av ultraprosessert mat særlig ferdigmat men også snacks og sukkerholdige drikker.

Forsåvidt enig men det er dessverre sørgelig stor andel av befolkningen som er eller er i fare for å komme i denne kategorien. Og råd må nesten rette seg litt inn mot denne gruppen tenker jeg. Så får man tilpasse litt etter egen situasjon.

1 Like