Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Virker jo som smør ikke er bra for helsen.

Interessant:

Tre år etter at USA anbefalte å gi allergener til spedbarn, gikk peanøttallergi ned med 43 prosent. Leger mener Norge henger etter.

43% nedgang er jo enormt?

Peanøttallergi blant barn gikk ned da USA endret de nasjonale allergirådene

1 Like

Du velger altså å konkludere slik etter å denne artikkelen? Dette var en tynn suppe for å si det forsiktig.

Hvis du har lyst på en kjapp innføring i tematikken så er dette en lettfattelig og bra oppsumering .

Ellers så anbefaler jeg deg å finne nyhetsbrevet til Lars Magne Sunnanå. Han har en ganske fin belysning av tematikken.

1 Like
  • Only total intakes of butter at the highest level (13-14g or ~1 tablespoon per day) demonstrated significant results with total mortality.
  • Butter intake, even at the highest level, was not linked to cardiovascular mortality risk .
  • When considering how butter was used, only butter used on food and bread, but not in cooking , was significant. Although, the authors controlled for the possible confounding effect of bread, it remains unclear what other foods butter was paired with. Thus, other dietary factors could have influenced the observed associations.

Butter and Mortality: Analyzing Key Findings from Recent Study

1 Like

Mmm, problemet mitt nå er jo at joda kritikken virket logisk, men artikkelen ser ut til å være betalt av melkebønder i Canada. :see_no_evil:

Olivenolje spesielt om du ikke varmebehandler er ekstremt sunt da :+1:

Ta smør til steking (Ingen negativ effekt i studien) og olivenolje på salat eller for å dyppe brødet. Jeg heller også i litt olivenolje i pastasausen når den er ferdigkokt det tenker jeg er ganske safe

Stort sett slik jeg gjør det :slight_smile:

1 Like

Det jukses visstnok ganske mye i produksjon av olivenolje fordi det er store penger involvert. Extra Virgin er ikke Extra Virgin, inneholder annen olje, er ikke kaldpresset etc.

Bedre å spise oliven fra ferskvaredisk? (Ikke på glass i saltlake)

1 Like

Er ikke den ikke ofte i olje? Som ikke er olivenolje? Må være bedre med de i saltlake.

2 Likes

Er en måte å minimere risikoen at du får “jukse” olje. Jeg husker ikke alt i farten, men en av det enkleste å sortere bort er alt som kommer i en gjennomsiktig klar flaske. Alle seriøse produsenter leverer det enten i mørke flasker eller helt lukkede beholdere som ikke slipper inn lys.

Det skal også være lot nummer osv. på flaskene slik at det skal være mulig å sjekke produksjonsdato, tapping, lokasjon ++

2 Likes

Man kan fint spise oliven også, men ville ikke sett på det som enten oliven eller olivenolje. Det er mye som tyder på at ikke varmebehandlet olivenolje er svært sunt.

1 Like

Som også er an av grunnene til å styre unna vegetabilske oljer som mais, soya, raps, solsikke mm.

Prosessen for å utvinne oljer fra frø og kjerner innebefatter ofte sterk oppvarming og kjemikalier for å ekstrahere alt fettet

2 Likes

Innen 10 år tror jeg myten om at mettet fett er farlig er dø.

3 Likes

Begynner med denne varianten for mage

https://youtube.com/shorts/Ti-hSmyPb5U?si=Lh8atLsuzFCuBej5

2 Likes

Nationens våpendrager står klar med tinnfoliehatt, idiot og konspirasjonsteoretiker - stempel til alle tvilere.

2 Likes

Utrolig at Nationen har en sånn tilnærming, det er jo bare sunt bondevett å være skeptisk til en kjemikalie som ikke er testet.

Å bable om at folk som er skeptiske til metanhemmere mener at Bill Gates har tenkt å utrydde folk er modus operandi fra den kanten; å be folk skamme seg hvis de bruker sunt bondevett og etterspør dokumentasjon.

Latterlig og barnslig av Nationen.

1 Like

Min personlige mening er at det egentlig er lite som taler for at man skal begrense kjøtt om man korrigerer studier for healthy-user bias, dårlig studiedesign (mye selvrapportering), ser helhetlig på kostholdet og blir enige om hva som menes med “kjøtt” (både hvilke produkter og hvilke krav som stilles til kvaliteten på det). Mye av fordelene jeg får fra kjøtt er jo nettopp grunnet at dyrene er gressfôret, så å blande inn kjøttproduksjon uten hensyn til hvilket fôr de får og hvordan dyrene behandles, blir som å sammenligne forskjellige produkter.

Man kan gjerne si at alle cherry picker. Jeg tror absolutt at alle har tilbøyelighetene til å vri litt på sannheten, og at sånn sett er folk menneskelige å gjøre feil og ingen sider er bedre enn andre. Likevel handler det mye om hvilken side du er på og i hvilken grad du trenger å cherry picke. Om man ser på studier som tar for seg for med og ut Bovaer, hvor “uten” representerer et kosthold kyr er evolusjonært tilpasset til, ser jeg ingen grunn til at disse skal ha behov for å cherry picke. Om studier viser at det å tukle med fôret til kyr gjør kjøttet sunnere og at dyrene har det bedre, blir jeg umiddelbart skeptisk, for det blir som å si at evolusjonær tilpasning ikke eksisterer. Eller at morsmelkerstatning er bedre enn morsmelk. På samme måte mener jeg det er med kjøtt fra drøvtyggere (der det har vært tilgang på det) som menneskemat. Det er det vi er best tilpasset til å spise. Vi får ingen mangelsykdommer av å bare spise rødt kjøtt og alt av næringen i kjøtt kommer i optimale doser. Kjøtt knuser jo det meste (om ikke alt) når du ser hvor næringsrikt det er, og som andre påpeker, har også kjøtt en helt annen fettsyreprofil enn det man gjerne hører om. Jeg får nok av omega 3 gjennom å kun spise rødt kjøtt.

Dette betyr ikke at jeg mener at man kun skal spise kjøtt, men at kjøtt utgjør en trygg base i kostholdet vårt. Er dette på plass er man sikret å få i seg alt av næring, så kan man heller supplere med andre ting alt etter hva man ønsker og tåler. Så selv om det ikke er et mål i seg selv å spise mest mulig rødt kjøtt fra drøvtyggere, har jeg aldri sett noe som tyder på at det kan være skadelig.

En ting jeg tror veldig mange glemmer, er at det meste vi har av frukt og grønnsaker nå er fremdyrket, og finnes i en helt annen versjon enn hva det har gjort gjennom 99% av humanevolusjonen. Om du ser på næringsinnholdet i de “opprinnelige versjonene”, vil disse ha veldig mye mindre karbohydrater og næring generelt enn “godteriet” vi har nå til dags. Lykke til med å dekke kaloribudsjettet og spise høykarbo på disse produktene.

1 Like

«du er en vitenskapsfornekter som nekter å spise dette som ingen har forsket noe særlig på» :roll_eyes:

3 Likes

Jeg synes også at det er ekstremt fordummende å nevne gjennomsnittlig levealder nå kontra tidligere. Alle vet at barnedødelighet har stupt, samme med mors død under fødsel og i svangerskap, andre dødsfall knyttet til hygiene, infeksjoner, kriger, boforhold, ulykker, og at vi har blitt vanvittig dyktige på å holde folk i live nå, selv med elendig helse. Ingenting av dette er takket være kostholdet nå til dags. Selv med all denne moderne hjelpen, er det liten forskjell på hvor gammel man kan forvente å bli om man først nådde en viss alder. Er det virkelig noen som tror at den generelle helsen nå er bedre enn tidligere?

Samfunnet er preget av en rekke sykdommer og helseproblemer som tidligere knapt nok eksisterte.

2 Likes

Jeg. Mengden røyking og transfett i tidligere tider var enormt skadelig. Maten vi hadde tilgjengelig var også stort sett av dårligere kvalitet.

Man kan velge å spise sunt nå, på den ene eller andre måten. Tidligere spiste man det man hadde råd til. Eller fikk tak i.

Moren min vokste opp i Skottland, der var det rasjonering fram til 1954!

(det går også an å velge å spise industriell dritt at)

3 Likes

Enig i dette, men jeg tenker lenge før transfett ble funnet opp i mye brukt (på 50-tallet og senere). Det burde jeg kanskje vært flinkere til presisere. I kostholdsperspektiv tenker jeg på “før” som for veldig lenge siden. Egentlig før jordbruksrevolusjonen også.

1 Like