Min personlige mening er at det egentlig er lite som taler for at man skal begrense kjøtt om man korrigerer studier for healthy-user bias, dårlig studiedesign (mye selvrapportering), ser helhetlig på kostholdet og blir enige om hva som menes med “kjøtt” (både hvilke produkter og hvilke krav som stilles til kvaliteten på det). Mye av fordelene jeg får fra kjøtt er jo nettopp grunnet at dyrene er gressfôret, så å blande inn kjøttproduksjon uten hensyn til hvilket fôr de får og hvordan dyrene behandles, blir som å sammenligne forskjellige produkter.
Man kan gjerne si at alle cherry picker. Jeg tror absolutt at alle har tilbøyelighetene til å vri litt på sannheten, og at sånn sett er folk menneskelige å gjøre feil og ingen sider er bedre enn andre. Likevel handler det mye om hvilken side du er på og i hvilken grad du trenger å cherry picke. Om man ser på studier som tar for seg for med og ut Bovaer, hvor “uten” representerer et kosthold kyr er evolusjonært tilpasset til, ser jeg ingen grunn til at disse skal ha behov for å cherry picke. Om studier viser at det å tukle med fôret til kyr gjør kjøttet sunnere og at dyrene har det bedre, blir jeg umiddelbart skeptisk, for det blir som å si at evolusjonær tilpasning ikke eksisterer. Eller at morsmelkerstatning er bedre enn morsmelk. På samme måte mener jeg det er med kjøtt fra drøvtyggere (der det har vært tilgang på det) som menneskemat. Det er det vi er best tilpasset til å spise. Vi får ingen mangelsykdommer av å bare spise rødt kjøtt og alt av næringen i kjøtt kommer i optimale doser. Kjøtt knuser jo det meste (om ikke alt) når du ser hvor næringsrikt det er, og som andre påpeker, har også kjøtt en helt annen fettsyreprofil enn det man gjerne hører om. Jeg får nok av omega 3 gjennom å kun spise rødt kjøtt.
Dette betyr ikke at jeg mener at man kun skal spise kjøtt, men at kjøtt utgjør en trygg base i kostholdet vårt. Er dette på plass er man sikret å få i seg alt av næring, så kan man heller supplere med andre ting alt etter hva man ønsker og tåler. Så selv om det ikke er et mål i seg selv å spise mest mulig rødt kjøtt fra drøvtyggere, har jeg aldri sett noe som tyder på at det kan være skadelig.
En ting jeg tror veldig mange glemmer, er at det meste vi har av frukt og grønnsaker nå er fremdyrket, og finnes i en helt annen versjon enn hva det har gjort gjennom 99% av humanevolusjonen. Om du ser på næringsinnholdet i de “opprinnelige versjonene”, vil disse ha veldig mye mindre karbohydrater og næring generelt enn “godteriet” vi har nå til dags. Lykke til med å dekke kaloribudsjettet og spise høykarbo på disse produktene.