Har noen erfaring med Fitness24Seven, vil ha noe billig i vintermånedene og tips på sko for tredemølle
Ser ut som om utesesongen nærmer seg slutten om man ikke er veldig innbitt
Har noen erfaring med Fitness24Seven, vil ha noe billig i vintermånedene og tips på sko for tredemølle
Ser ut som om utesesongen nærmer seg slutten om man ikke er veldig innbitt
Det er bra om skoene også fungerer greit til enkel styrketrening men løping er hovedfokus
Noen som har erfaring med muskler som “knyter seg” under trening. På forrige intervalltrening fikk jeg etter hvert problemer med at den ene leggen knøt seg helt og ble pinne hard. Gikk ikke over selv når jeg ruslet rolig hjem. Nå to dager etter kjenner jeg det fortsatt litt.
Noe man bør få i seg mer av?
Eller er det noen tøyeøvelser man burde kjørt mer av?
Hvis det er krampefølelse du tenker på. så har jeg slitt med det, men føler jeg har hatt hjelp av magnesium kosttilskudd.
Støtter denne
En øvelse er tåhev men med en tennisball e l som har mellom hælene. No a la dette men tror du kan ha en mindre ball
Føler ikke det er helt krampetendenser, det kommer liksom sakte men sikkert og blir bare vondere og vondere men gradvis ikke at det hugger til slik jeg forbinder med krampe. Hatt et pat kjipe opplevelser med krampe feks. i Birkebeiner rennet. Er så fint når krampa hugger til og man rett etterpå passerer skiltet som indikerer at det er 33 km igjen
Ved neste forsøk var det når det “kun” var 32 km igjen 
Jeg burde kanskje nevnt det men har såvidt begynt å ta litt magnesiumtabletter. Så langt glemmer jeg det oftere enn jeg husker det så kan jo væåre derfor effekten ikke har vært merkbar 
@holmes skal teste den øvelsen.
Ellers handler vel mye om hvile og å ikke øke volum og belastning for fort
Jeg slet med kramper i leggen i ca et år, men det har gått seg til nå. Mulig magnesiummangel, mulige problemer med styrke i leggen.
Vanlige tåhev tar bare en del av leggmusklene. Hvis du bøyer knærne litt og så tar samme begevelse med stive, bøyde knær, så vil du ta en annen del av leggmuskelen. Jeg trenger i hvert fall begge øvelsene for å trene opp til fjelltur. Merker også at å stå på balansepute er veldig god, dynamisk leggtrening.
EDIT når jeg tenker meg om, jeg fikk problemet fordi jeg gikk fra å gå klassisk på ski, som hadde gitt meg kjempekondis til å skulle jogge/gå lange fjellturer. Problemet var at skigåingen ikke hadde trent leggene mine noe særlig. Hadde gått mye i veldig gode spor hvor du bare står rett opp og ned og staker. Økningen i belastning ble derfor for brå.
Kroppen er veldig bra på å reparere seg selv om den får hvile og lang tid på å tilpasse seg belastningsøkning. Men tiden er en viktig faktor: veldig mange får hetta om de har litt vondt eller stive muskler, men med normal bevegelse i noen dager går det ofte over. En annen ting er at mange overdriver tøying i en øm muskel, mens det muskelen trenger er hvile og dynamisk bevegelse/aktivering. Så type a som får hetta og ikke tør å gjøre noe eller type b som tøyer og strekker for å få det til å gå over eller ringer febrilsk til kiropraktor kunne begge ha tjent mye på normal og rolig bevegelse/aktivitet.
Synes den siste artikkelen belyser kompleksiteten i bruken av sprøytemidler koblet opp mot vår biologi.
Klorpyrifos var et et veldig vanlig insektsmiddel i mange år, men ble etter hvert forbudt da det viste seg å være veldig skqleøeog for mennesker. Dette later til å være en gjenganger for nesten alle sprøytemidler, som er grunnen til at jeg holder meg til økologisk kjøtt og grønt
Nå er vel utgangspunktet at sko til løpetrening er helt annerledes enn sko til styrketrening. Løpesko går helt fint til alle øvelser som som ikke belaster beina.
For knebøy og markløft eller stående presser gir de etter min erfaring dårlig balanse stabilitet. Mange synes det er best å være i sokkelesten ved markløft.
Bruker selv CrossFit sko på gymmen, det virker som de er uslitelige " Ekte" vektløfter sko har oppbygg hæl. Hjelper i knebøy hvis man begrenset bevegelighet i ankelen.
Jeg har ganske lavt ambisjonsnivå på styrketreningen pdd, men jeg tenkte kanskje en barfot løpesko kan være et kompromiss
Hadde litt rastløse bein en natt. Tok et par magnesium tabletter og det ble borte. Spurte legen min om det og hun sa at det var slik magnesium fungerte, selv om man ikke har mangel. Mao, muskelavslappende.
Problemet mitt når jeg fikk krampe var nok overbelastning.
Min erfaring med muskelkramper knytter seg i hovedsak til lange fjellturer med tung bør. Da har jeg erfart at krampene løsner etter at jeg har pøst på rikelig med væske og strukket godt ut. M.a.o. dårlig væskebalanse. Magnesiumtabletter har ikke virka på meg; trolig fordi jeg gjennom kostholdet skal ha god magnesiumstatus, men først og fremst fordi opptaket tar lengre tid enn som så.
Men for all del , har du hatt god erfaring, så fortsett med det du tror på.
Hørte du forresten innslaget i Ekko / P2?
Drev med styrkeløft i mine yngre dager. Militærets marsjstøvler var faktisk ganske vanlig å bruke i knebøy. Mens i markløft brukte man gjerne turnsokker. Lett blanding 
Løftet på det meste 3 ganger min egen vekt i knebøy men det kommer nok aldri til å skje igjen 
Jeg har faktisk ikke erfaring med magnesiumtabletter i forbindelse med kramper, bare i forbindelse med urolige bein. Der funker de på <30 min.
Vet jeg har hatt problemer med vondt i hodet etter fjelltur og skitur og det er nok pga væskemangel. Det er ikke alltid så lett å få i seg nok. Det er også noe som kan gi deg mangel på magnesium. Tiltaket som funker er nok å drikke mer da 
Hørte den 15 minutter lange radiosnutten og merker hvorfor jeg ikke pleier å gidde, for snakk om lav informasjonstetthet 
Jeg er generelt veldig forsiktig med dette (lesson learned) og jeg har egentlig ikke økt belastningen noe. Men kroppen har fungert dårlig etter at jeg var syk et par dager så det er mulig kroppen opplever det som økt belastning 
Jogget forsiktig hjem etter å levert bil på verkstedet i går (kun 4 km) og det gikk greit. Får ta det rolig til jeg kjenner leggen er grei igjen og øke belastningen litt over tid igjen da.
Heldigvis ser det ut som skisessongen kan starte neste uke (kunstsnø). Da legger jeg nok bort joggeskoa og går på ski i stedet. Selv om det er en ekstremt kort skiløype i starten så liker jeg det bedre enn jogging. Og viktig å komme igang med tanke på å greie å komme seg gjennom Birkebeinerrennet. Vinterens motivasjonsmål 
Jeg har endelig kommet i gang med svømmingen igjen. Det er også veldig bra avlastning, veldig skånsom trening og andre muskler enn løping. Fikk kjørt en 20 minutters økt og avsluttet med 50m på 45s, det er 5 sekunder langsommere enn før opphold/pause, men det tenker jeg at jeg kan få tatt inn igjen snart. Det var jo heller ikke med friske armer men etter 20 minutters svømming.