Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Høres ut som du er godt i rute til å få tiden ganske raskt ned under der du avsluttet før pausen da :slight_smile:

Bilen ble klar på verksted og jogget de knappe 4km for å hente den. Kjenner jeg går i analysemodus :joy: For å se positivt på leggproblemet så er den i en modus hvor det går greit å jogge men hvor jeg får direkte feedback på om jeg løper på en måte som er grei for leggen. Konklusjonen etter dagens analysetur er at jeg tror at jeg har overkompansert litt når det gjelder å endre på løpsstil. Tror jeg har gått fra å sette beina litt langt frem og kanskje lande litt langt bak på foten til å sette den litt langt bak/under meg og at jeg har endt opp med å løpe med litt forfotlanding (som jeg ser AI kaller det når jeg søkte for å sjekke teorien min). Merket at når jeg konsentrerte meg om å lande med midtforlanding så kjenner jeg mye mindre i leggen . Så det AI beskriver her ser ut til å stemme veldig godt:

• Midtfotlanding (mellom hæl og forfot) gir en mer naturlig demping og mindre stress på ledd.
  • Forfotlanding brukes ofte av sprintere og ved høy fart, men krever sterk legg- og fotmuskulatur.
  • Hællanding med strakt kne bør unngås, da det gir høy støtbelastning.

Sikkert flere ting som har spilt inn men optimsitisk på at litt rolig periode så leggen får komme seg og det å justere steget/landingen litt vil fikse problemet.

1 Like

Det du må huske på er at når du endrer teknikk men beholder volum så er det plutselig veldig mye høyere belastning på nye muskler. Så selv om teknikken er korrekt bør du bygge opp gradvis med ny teknikk.

Men det du skriver med forfotslanding høres også fornuftig ut. En ting jeg forsøker fokusere på er at styrken går langs «posterior chain» (musklene på baksiden av kroppen ikke fremsiden)

En annen tips er at du tenker at det er en liten stang ut fra anklene som den foten du løfter må over, og få til den sykkellignende bevegelsen med beina

Skjønner ikke at noen orker å løpe inne på mølle. Hadde en av årets flotteste løpeturer i dag. -6 grader, strålende sol, vakker natur og litt hvitt på bakken :sunglasses:

3 Likes

Kanskje både og? Forskjell på en fin klar dag med litt frost, til å løpe på slafs eller is

Jeg er veldig usikker altså.

3 Likes

Det kan funke under gitte forhold. Løp mye inn før på et senter som hadde eget løperom. Der var det svalt, dempet belysning og jeg hadde en skjerm på begge hvor jeg så sportsvideoer på YouTube. Slo lett i hjel 45 min det i bra temp, ca 14 km /t

3 Likes

En av grunnene til at stoffet har vært godkjent fram til nå, er at de fleste studiene av klorpyrifos har vært finansiert av storindustrien som ønsker å bruke det

Slik er det nok med mye av maten vi spiser

2 Likes

Man skal nu ikke kimse af motivations kvinder som træner samtidig med en i motionscenter :stuck_out_tongue:

4 Likes

Hva med å kombinere? Var på joggetur med samboeren. Det var på sti, så som den gentlemanen jeg er, så lot jeg henne jogge først. :partying_face:

1 Like

Women who eat more ultra-processed foods on a daily basis have a greater risk of developing colorectal polyps before age 50 when compared with women who consume far less of the processed foods, a new study has found.

The observational study found that women who reported consuming nine to 10 daily servings of ultra-processed foods seemed to have a 45 percent greater likelihood of getting colon polyps before the age of 50 — as compared with women who had the least amount of ultra-processed foods (three servings a day, on average).

https://www.washingtonpost.com/wellness/2025/11/15/ultra-processed-foods-polyps-colorectal-cancer/

image

5 Likes

Ham jeg lærte at ryge fisk af brugte nitritsalt og jeg har 10 kg stående jeg arvede efter ham.
Men nej jeg vil ikke bruge det, jeg bruger brun farin sammen med den grove salt i en tørsaltning - heller et lidt blegere produkt end nitrit!

3 Likes

Her er en artikkel fra nettavisen:

Selv mener jeg det burde vært strengere merking av varer så det blir enklere for folk å velge sunnere. Synes også godt man kan ha differensiering på avgiftsnivået slik at rene råvarer slipper billig unna og så ha trinnvis økning i hvor stor grad maten er prosessert og hvor mange ugunstige tilsettningsstoffer som er i den. Blir litt mer administrasjon men godt for folkehelsa :slight_smile:

1 Like

Utifra kostrådene er folk livredde for kjøtt og mettet fett, og fett generelt. Men er du skeptisk til ultraprosessert mat blir du satt i foliehatt-bås

6 Likes

Står en veldig kritisk artikkel i Aftenposten med henvisningen til Lancet rapporten som Nettavisen også referer til.

Det jeg lurer på @Krafer, hvordan kan du ha tillit til kostholdsrådene Helsedirektoratet kommer med når de ikke klarer å ta et klart og tydelig standpunkt mot UPM?

Hvorfor stoler du på deres råd om unngå mettet fett og rødt kjøtt?

Selv mener jeg Helsedirektoratet har mistet mye tillit blant folk pga deres uklare og vage formuleringer angående UPM.

Skal selv sies at jeg siden tidlig 2000-tallet her unngått mettet fett selv, og til dels rødt kjøtt, men etter at jeg dykket ned i materien for ca 3 år siden, så har skjønt at det vitenskapelige grunnlaget for deres anbefalinger er syltynt og bygger på til dels feilaktige premisser.

Det er på tide vi kaller en spade for en spade. Det matvareindustrien i praksis driver med er svindel. De bytter ut råvarer med vann og konserveringsmidler for å øke profitten.

UPM er ren svindel, ingenting annet. Folk må våkne opp å kreve endringer av hele matsystemet.

5 Likes

Selv tror jeg at man burde merket varene med prosent av kalorier og ikke av vekt. Meieriprodukter er for eksempel mye feitere enn det folk tror, fettinnhold er lavt i forhold til vekt typisk 5 til 30 % men andel av kalorier er mye høyere.
Ang “sunn” mat er moten nå proteinrik, tubeost er merket proteinrik så den må jo være bra for meg.

Men tror ikke merking og advarsler hjelper for enten så har folk egne meninger om hva som er sunt eller så gir de faen.

Jeg vurderte å prøve en periode som vegetarianer for noen år siden…🫣 har alltid visst at proteiner fra vegetabilske kilder er lite optimale, men skulle sette det sammen slik at det ble best mulig. Endte heldigvis med at jeg satte meg inn i hva som skiller vegetabilsk- og animalsk mat hva gjelder opptak, hvor godt vi kan nyttegjøre oss av det vi får i oss og egentlig hvorfor vegetabilske kilder er en dårligere kilde til/versjon av det meste vi finner i begge verdener.

Lurer på hvorfor det ikke er flere som stusser over holdningene til Linda Granlund om UP, og ikke minst sett i sammenheng med hennes tidligere jobb. Skulle likt å hørt hva vegeterianere hadde sagt om en fra kjøttindustrien hadde fått jobb i Helsedirektoratet og kommet med anbefalinger om å spise rødt kjøtt. Virker som kjøtt-forkjempere per definisjon er ansett som «de slemme» blandt de fleste, uavhengig av hvor sant det de sier er.

3 Likes

Sammen med 72% av befolkningen? Hæ?

Om man ser på økologiske alternativer som en måte å unngå UP og ønsker mat som er minst mulig tuklet med (selv om jeg vet det er forskjell på UP og sprøytemidler), virker det som om 95% av folk fortsatt mener at det er helt idiotisk og har ingen helsefordeler. Var innom Reddit i går og så en tråd om en som har en kone som dessverre har begynt å kjøpe økologisk. Det var ikke måte på hvor idiotisk folk mente dette var og henviste til forskning.

3 Likes

Å definere mat som ultraprosessert eller mindre prosessert gjør det ikke enklere å skille mellom hvilke matvarer som er bra eller dårlig for helsa.

Om Helsenorge

Helsenorge er den offentlege nettstaden for informasjon om og tilgang til helsetenester, for innbyggarar i Noreg. Innhaldet vert levert av ulike aktørar i helsesektoren, og det er Norsk helsenett som har ansvar for drift og utvikling av nettstaden.

Jeg spiser en laktosefri yoghurt av “Gresk type” fra Tine. Prossesert eller Ultraprosessert? :see_no_evil:

Vet ikke hva de faktisk gjør, dvs om de bare tilsetter enzymet laktase eller om den er ultrafiltrert i tillegg. Jeg tipper sistnevnte, for mengden sukker er relativt lav.