Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Etter min mening helt klart ultraprosessert Ett kjempe bra matvalg det også etter min mening

Tenker du på at den er laktosefri? Gresk yoghurt har i utgangspunktet lite laktose

Det jeg er skeptisk til er tilsetningsstoffer, ikke at man f eks lager fermetiserte produkter som yoghurt, kimchi osv på gamlemåten - det er jo veldig sunt

1 Like

Joda, men nå beveger du deg i ytterkantene av debatten.

Man trenger gjøre dette så komplisert. Råvarer er stor sett good :+1:

3 Likes

Men noen prosesserte råvarer er mest sannsynlig fortsatt “good”, derav problemet til mattilsynet om å sette merkelapp antar jeg.

Unngå produkter med tilsetningsstoffer / e stoffer, mye sukker og olje

5 Likes

Jepp.

Når listen ingredienser blir for lang og kronglete så legger jeg bare varen tilbake i hyllen.

Ganske enkelt i grunn

1 Like

Laktosefri selv om det i utgangspunktet er lite er lite av det.

Dette gjelder i forhold om den er ultraprosessert. Man kan velge lage gresk yoghurt selv, selv om det ikke er enkelt, å fjerne laktose krever vel prosessering man ikke enkelt kan gjøre hjemme.

Men forskningsgrunnlaget er ikke sterkt nok vi må vise at disse er skadelige med 101% sikkerhet, bare for kjøtt kan vi ha en anbefaling om maks 350g i uka, der trenger man bare 0,1% sannsynlighet for helsefare.

2 Likes

Det der er stort sett unntak som bekrefter regelen.

I det store bildet så er stort sett alt av ultraprosserte varer «bad».

Me trenger ikke gjøre dette veldig komplisert og vanskelig. De som stort prøver seg med slike innvendinger er matvareindustrien.
Det er en veldig effektiv måte å forvirre forbrukeren på.

Sånn som E-300, askorbinsyre, bedre kjent som vitamin C? :see_no_evil:

Jeg tror det er bedre å fokusere på hva du bør spise, enn å prøve å lage lister på hva man bør unngå. Spist rent kjøtt og fisk, hele grønnsaker og frukter, helkorn.

1 Like

Jeg kommer bare på et produkt som har tilsatt E-300 som eneste konserveringsmiddel . Hvetemel

https://meny.no/varer/middagstilbehor/hermetisk-gront/hermetiske-bonner/bonner-svarte-7310130009839/

De bruker det bl.a. i bønner du får kjøpt på boks. Tipper det er ansett som trygt. :slight_smile:

… og der er vel problemet, at E-listen er stappfull av stoffer som er ansett som trygge, mens noen av dem ikke burde vært tillatt brukt.

Så enkelt er det :ok_hand:

Kjøp råvarer, ikke produkter

2 Likes

For folkehelsen kutt all ultraprosessert mat. Hvis alle gjorde det ville helsen til befolkningen bli bedre. De få produkter som både er sunne og ultraprosessert vil ikke være av betydning.

2 Likes

Jeg tror på å innta mest mulig variert kost av rene råvarer. Har tidligere nevnt Minestrone som et eksempel.
Lege Wasim Zahid har mye bra på youtube. Her er en god lunsj jeg lager ofte. Med airfryer er det enkelt å steke kylling og kikerter, som jeg bruker istedenfor kikertboller som han nevner i filmen

Ja du klarer deg helt fint uten alle e stoffer. C vitamin får du masse av naturlig gjennom frukt, grønnsaker og poteter

C vitamin i syntetisk variant:

Synthetic vitamin C is

a lab-made form of ascorbic acid, chemically identical to the vitamin found in nature, and is produced industrially. While it is widely used in supplements and fortified foods due to its low cost, its production often involves genetically modified corn and harsh chemical processing, unlike vitamin C from whole foods. Synthetic vitamin C lacks the beneficial cofactors like bioflavonoids found in natural sources.

Beware of Ascorbic Acid: Synthetic Vitamin C.

Verdt en titt :muscle:

Bra opplegg…

2 Likes

Jeg er ikke en tankeleser, men tenker du at de har høyt kolesterol fordi det de spiser ikke faktisk er sunt?

Vet egentlig ikke helt hva jeg skulle frem til, men det er mange ting her:

• Igjen går de i strupen på kolesterol

• De mener at man får høyt kolesterol av dårlig kosthold, men anerkjenner at selv folk som spiser sunt fortsatt har høyt kolesterol. Er ikke det en motsigelse, enten at kolesterol ikke er farlig eller at de ikke spiser sunt (eller begge deler)?

• Mange går allerede på statiner, som er kolesteroldempende, men disse fungerer tydeligvis ikke godt nok, uten at det påpekes. De tjener så vanvittig mye på statiner og flere og flere blir satt på det. Så bra at statiner kommer helt uten bivirkninger da…

• Nok en gang er det en medisin som er redningen.

4 Likes