Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Vitner dette om en person som er objektiv og åpen for hva forskningen sier? For meg viser det en person som legger alt for mye av egoet sitt i sine meninger og går alt for hardt ut til å noen gang kunne endre mening. Han er alt for personlig- og følelsesmessig investert i temaer. Basert på sånne uttalelser sitter jeg igjen med inntrykket at uansett om de vet at de tar feil, handler det om eget omdømme, ikke folks beste. I beste fall vil de endre mening over så lang tid at man vil aldri kunne ta dem på at de har byttet side. Dessverre er det sånne folk som er med å bestemme hvordan vi bør spise.

5 Likes

Hvordan ta reda på max puls raskt og enkelt?
Max puls antar jeg akkurat da man tar i knallhart en lengre tid, akkurat før man tupper av og/eller n kaster opp. Dette har jeg ikke noe større lust med.

Var ut i går og prøve lite med pulklokken jeg kjøpt. Sykkel i oppøverbakke med min gamla Santa Cruz Bullit, med DH-hjul. Lå på ca 150, men dette var ju ikke max kraft uttag så at si, jeg hadde kunnet dra på mer, men ikke særlig komfortabelt.

Av en slump blev det sånn at jag fikk tag i 2 pulsklokker (brukt, nå lages ikke som er små, kun stora som campingvogner, de jeg kjøpte er små). Hur som helst, jeg trodde først den ena viste før lite, ca 48 i hvilepuls. I følge diverse tabeller så er det før typ “atleter”. Ikke sofa-surfere som jeg. Så jeg prøvde den andre klokken og (begge er Garmin) ettersom jeg trodde den første viste feil. Omtrent samme. Kan vare feil på begge ettersom begge er Garmin og sikkert har lignende software.

Så kan man gjøre en kvalifisert gjetting om hva max er uten at ta i så man (nesten) kolapser?

2 Likes

Jeg hadde 44 i hvilepuls etter å ikke trent en dag i løpet av ti år. Er vel fortsatt der nå, 15 år etter, men trener mer. Det er genetisk. Søsteren min var til overvåking etter en fødsel og de måtte bare skru av, for hun hadde så lav puls. :sweat_smile:

220-alder er tommelfingerregelen

1 Like

Det jeg har hørt er at man kan måle det på 3-4 minutters intervaller men at du bare tar 2-3 stk. på siste intervallet (2 eller 3 avh av antallet) drar du på maks siste minuttet og på slutten skal du da nå maks puls

2 Likes

Hvis fu tviler på at de viser korrekt hvilepuls så kan du jo finne ut den veldig lett selv og se om den er lik når du teller som det klokka viser

1 Like

Maxpuls og hvilepuls er mye genetisk.
Jeg har en hvilepuls nede på 30- tallet uten å være spesielt godt trent

4 Likes

Da kan man selve tenke seg til hvordan holdingen i Helsedirektoratet er til ny informasjon, ideer og teorier angående mettet fett og rødt kjøtt!

Folk flest har ikke peiling på hvor kvasivitenskapelig og dårlig fundamentert mye av ernæringsvitenskpen er.
Hadde de vist det hadde de heller ikke lyttet til mange av rådene fra Helsedirektoratet.

5 Likes

Kastet han fort under bussen når jeg fikk meg seansen hans på debatten når temaet var fasting. Egostyrt forsker taper.

3 Likes

Har noen erfaring med denne type produkt?

Prøvde meg på en økt ute på glattisen, gikk greit men var til tider ganske glatt uten piggsko. Fant en 120m runde under bro med bedre underlag for dragene. Vet ikke hva som skjedde på drag 2 🫣

Total: ca. 8,6km løping (47 minutter)
Struktur:

• Oppvarming: 2,37 km @ 5:41/km
  • Drag 1: 1 km @ 4:38
  • Pause: 76 sek
  • Drag 2: 1 km @ 4:56
  • Pause: 82 sek
  • Drag 3: 1 km @ 4:37
  • Nedjogg: 2,21 km @ 6:13/km

Egentlig likte jeg å løpe ute. Selv med minusgrader og litt is, men jeg så omtrent ut som om jeg hadde gått 3 mila i OL i -15 grader etterpå :rofl:

4 Likes

Det er vanskelig å få folk til å skjønne hva jeg mener når jeg sier at folk som Jøran Hjelmesæth, på tross av all erfaring og akademiske bragder, egentlig er udugelig og totalt uegnet for jobben sin.

Det finnes en rekke mennesker som elsker å vise til forskning, men fortsatt er motstandere av fremskritt. Egentlig liker de mest av alt forskning som holder status quo og at verden forblir nøyaktig slik de mener den skal være. Disse vil ofte kaste all annen forskning under bussen og vise til at den ikke holder høy nok kvalitet, mens stiller få krav til forskningen de stoler på utover at det er noen på laget deres som publiserer den. All tvil blir avfeid med «at dette vet vi jo» eller at de referer til egen erfaring og kompetanse.

De fleste skeptikere (blant annet Andreas Wahl og Gunnar Tjomlid) og kjendisleger er notoriske på å bare være motstander av alt som ikke er det etablerte, og med vilje fremstille det som blir påstått som helt idiotisk og ikke har rot i virkeligheten.

Det er ekstremt rart at kjendisleger har så stor tillit, da det meste de uttaler seg om er temaer de strengt tatt har minimal kunnskap om, om noe, fra utdanningen sin.

Et genuint spørsmål: hva er forskjellen på om en fastlege eller en fysioterapeut uttaler seg om kreft (utover det alle vet)? Utdanningsløpet starter vel med medisin grunnfag (som jeg også har) for begge, for at de så spesialiserer seg innen det de skal gjøre? Det er naturlig at fastlegen har større interesse for dette feltet, overfladiske kurs og hører mer om det, men har han egentlig noe mer kunnskap på feltet? På samme måte er det vel med fastleger og ernæring? Husker at vi på PT-studie fikk beskjed om at vi hadde mer ernæring enn legeutdanning, men vet ikke om det stemmer.

5 Likes

Jeg ville heller investert i skikkelige piggsko. De gir mye bedre løpeglede. De slites mindre enn sommersko så lenge de ikke brukes på asfalt. Har hatt mine Asics i 3-4 år og de kommer til å holde flere år til. Har gitt meg masse glede. Løp og kjøp

3 Likes

Noe sånt?

2 Likes

Jeg har noen tilsvarende, bare med pigger på hælen også. Fint å løpe med på hardpakket snø, ellers ville jeg ha kjøpt meg piggsko.

Hva mente han? Så det ikke.

Kjøp piggsko i stedet.

Jeg har et par Sarva-sko (mener jeg kjøpte dem på Løplabbet) og sitter mer eller mindre “bom fast” på glattisen / vanlig vinterføre.

Eneste forholdene jeg har opplevd som problematiske er masse løssnø på topp av is, og ekstremt ruglete is. I begge tilfellene blir jo problemet at få eller ingen pigger treffer underlaget. Men det er ikke problemer som oppstår veldig ofte akkurat.

2 Likes

Det er også min erfaring.
Piggskoene er fantastiske unntatt på ruglete is og et par cm nysnø på toppen av glatt is. Det har betydd at jeg har droppet en løpetur kanskje 3-4 ganger på 3-4 år.

2 Likes

Det her minner meg om naboen, som skulle på sin første skitur på et par år. Hvilken dag valgt han? En frisk morgen med noen minusgrader etter at det hadde vært mildvær. Det var mao klink is i skiløypa, han trynte og slo seg både gul og blå og har ikke gått på ski siden. Jeg er jo en ivrig skiløper, men den dagen han gikk, så hadde jeg avskrevet det nettopp fordi føret var dritt.

Og det er hintet. For det meste funker det bra med piggsko, de få dagene det ikke funker, gjør noe annet. Legg inn en ekstra styrketrening eller noe.

1 Like

Spissere pigger mener du?

17 dynamiske stålpigger med tupp av karbidstål jevnt fordelt over hele sålen.

De dynamiske piggene jobber individuelt og har evnen til å tilpasse seg underlaget for best mulig grep på ujevnt underlag. Dette bidrar ikke bare til bedre grep på is og snø, men også økt slitestyrke og mindre belastning på beina ettersom det blir mindre trykk på hver pigg. Grepet er overraskende godt og står ikke tilbake for noe annet jeg har testet.

2 Likes

Så nå at du svarte på et tidligere innlegg med de løse piggene :bulb:

1 Like