Løp og kjøp!
Man må ganske enkelt ha piggsko for å løpe ute på glatta.
Sko som ikke sitter 100% er håpløst slitsomt å løpe med.
Det er en helt ny verden. Dessuten vedlikeholder du løpeformen slik at du ikke får belastningsskader når våren kommer.
Jeg går helst på ski men har masse glede av vinterløping 
Skal ut nå. Strålende sol, -5 grader, litt hvitt på bakken.
Livet er herlig dere 
Ser at folk anklager Marit Kolby for å være sponset av kjøttindustrien nesten i større grad enn folk setter spørsmålstegn ved myndighetenes anbefaling🙃
Enda en som treffer spikeren på hodet.
Ikke meningen å spamme ned tråden med youtube links, men jeg ønsker virkelig å opplyse flere om at kostholdsrådene kan man virkelig ikke følge om man ønsker longevity.
Så jeg kan ikke spise sunt hvis jeg følger kostholdsrådene?
Kan du spise sunt uten å følge kostholdsreglene?
Kostholdsrådene er like mye basert på politikk/klima som på helse, så dersom man vil spise sunt er gjeldende kostholdsråd fulle av hull.
Margarin anbefales feks fremfor smør. Linser og bønner fremfor kjøtt. Når rådene politiseres kan man jo ikke stole på dem… Som er leit.
Greit nok at du ikke er enige i alle kostholdsrådene, men jeg er rimelig sikker på at snittlevealderen i Norge hadde gått opp hvis de ble fulgt.
Du har mye mat som ingen anbefaler og som vi spiser mye av sjokolade, potegull og fast-food for å nevne noe
Hvis du følger kostholdsrådene til punkt og prikke er det fare for at matgleden faller så mye at du veldig snart faller tilbake på godteri og potetgull for et forsøk på å få den tilbake.
Det er masse god mat som også gir deg livsglede og god helse. Noen ganger faller den maten utenfor de arbitrære grensene om minimum gram fullkorn eller maksimum mengde rødt kjøtt, mettet fett og salt.
Her er en bra gjennomgang, men kort summert så er du raskere og mer effektiv på midten og litt forover, men det krever sterkere leggmuskler som kan bli slitne ved lengre distanser
Så det tid til lørdagens træningspas.
Vejen er glat, så det bliver en cykeltur i motionscenter efterfyldt af vægt træning.
Ser til min store fortvilelse at fokuset på halvmaraton med 5-6 løpeøkter i uka har gitt meg «løpekropp». Ikke at det nødvendigvis er noe galt med det, men det har forsvunnet mye muskelmasse, på tross av at jeg har opprettholdt to styrkeøkter i uka og ligget på 4000kcal+ per dagen. Jeg veier mindre enn på lenge, men har sjeldent følt meg så dvask. Blir godt å få pakket på litt muskler igjen💪🏽
Jeg hadde allerede løpekropp
men vil ikke få fysikken til en maratonløper så langkjøring for meg er maks 10km (ingen trening over 1 time)
Kjøpt piggsko idag. nå venter vi bare på snø og is, så jeg kan prøve dem.
Annen prøvning dag: I jakt efter max puls styrde jeg kosan til Hvittingen, mitt lokala lille berg.
Putsede av 5 minutter på tiden opp. Har gått fra 55 minutter (standard tid om man kun går hele veien fra øvre parkeringen) til 45 minuter førrige uke med gåing/jogging kobinert.
Idag blev det mer jogging og max puls på 178. Men det var ikke full gas, det fanns mer å gi, så max pulsen ligger litt over dette, men sannsynlig ikke så mye. Men sa hart tenker jeg ikke gå, det er ikke komfortablet.
Ny beste tid: 39:43. Så under 40 minutter, hvilket var målet før dagen. Følte meg helt OK da je kom opp. Jeg trenger et høgre berg at øver på. Skibergfjellet, kanskje. Lengre å kjøre dit og vått oppe, så man trenger tursko hvilke ikke er så bra å løpe i. Men bedre treningsberg og nesten 200 høydemeter extra.
Jeg kjørte en10km tur med nye piggsko i går, når det kom et bart part måtte jeg uti kanten der det var is (altså helt motsatt at det gjorde på fredag) siden det ikke føles så bra å løpe rett på asfalten med piggene. I dag ser det ut som det er vanlige sko som gjelder her. De nye piggskoene fungerte veldig bra.
Ellers er det appelsinmarmelade på gang her, denne skal nå småkoke i minst to timer (så klart økologiske appelsiner og sitroner)
Ukesoppsummering
Mandag: Hvile
Tirsdag: Hvile
Onsdag: Rolig svømming (25 min)
Torsdag: Mobilitet, rygg + arm-rehab
Fredag: 2,37km@13:29 (oppvarming), 1km@4:38, 76s rolig, 1km@4:56, 82s rolig, 1km@4:37, 2,21km@13:46 (nedjogging)
Lørdag: 10km langkjøring 54:35
Søndag: 3 km rolig jogg (4:55/km) + beinstyrke: knebøy, bulgarske utfall, tåhev, step up
Fortsatt høyt volum i forhold til tidligere på løpingen, men også kommet litt i gang med svømmingen. Styrketrening for bein først og fremst støtte for løping og fortsatt rehab nivå på armtrening (tenker at det er lurt med museskritt)
Ble et impulshalvmaraton i dag da jeg var med på et sosialt evenement. Må si det kjentes overraskende bra ut. Fullførte på 1:49, altså 3 minutt tregere enn persen min. 80% av halvmaratonet kjentes veldig kontrollert ut, men løp de 2 siste kilometrene på 4:36 og 4:18, så det tok på. Veldig fornøyd med tanke på at målet aldri var noe annet enn å ha det sosialt og at jeg pratet kanskje 60% av distansen.