Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Har såvidt begynt å trene igjen etter mye problemer med halsen. Virker som astmamedisin har hjulpet.

Har startet opp igjen med bittelitt styrketrening, et par eksentriske chins hver dag, litt pushups, trening på balansepute.

Fikk meg en veldig rolig joggetur i dag på flatmark, men holdt samme tempo oppover, så fikk jo opp pulsen litt. Jeg prøver egentlig bare å se hva kroppen tåler uten å gå på en smell igjen.

2 Likes

Hvor aktive er dere på hviledager?

Jeg hadde hviledag i dag. Pulsklokka ga streng beskjed om restitusjon og jeg kjente meg sliten. Tok en veldig lett joggetur på ca 30 minutter med bare 130 i puls. Vanligvis 140 på basis-joggeturer

1 Like

Hviledag er hviledag. Kun litt overkroppsterening med armhevninger, sit ups og sånn. Ikke noe løpning eller seriøs sykkling. Sykle til butikken er OK.

2 Likes

Det varierer men ikke en treningsøkt der jeg bytter om til treningstøy og må dusje etterpå. Vanlig aktivitet, turer og lette styrkeøvelser er ting jeg kan gjøre på hviledager. Sykling til og fra jobb på sommerhalvåret.

Jeg har tidligere prøvde å veve hviledagene inn mer kontinuerlig, men nå i det siste jobber jeg med treningsbolker sentrert rundt helgene, både pga at det passer bra, men også har jeg merket at jeg liker å kjøre de litt tyngre øktene sammen og så ha en periode med hviledager og lettere økter (svømming, hvile, armøvelser)

3 Likes

Synes denne var fin.

For å dra poenget over på mettet fett og rødt kjøtt. Det kommer aldri til å bli Helsedirektoratet som er først ute for å dementere at det er en sammenheng mellom mettet fett og hjerte-kar sykdommer og rødt kjøtt og kreft. Du leser det her først :wink: Eller på X/Twitter osv

Det var ikke myndigheter, EU eller WHO som først løftet problematikken rundt ultraprosessert mat.

Det var grasrota: forskere, klinikere, ernæringsfysiologer og helseformidlere som så mønstrene i klinikken, industrien og forskningen – og våget å si det høyt.

9 Likes

Jeg skjønner ikke at flere stusser over hvordan motstanden blir møtt av helsemyndighetene. Hvorfor aksepterer folk at meningsmotstandere blir møtt av diskreditering av dem som person og deres utdannelse, latterliggjøring av deres meninger, stadige påpekninger om at de som er uenige med helsemyndighetene kan omtrent telles på en hånd og påminnelser om hvor mange som faktisk er enige i det helsemyndighetene sier og hvilke flotte utdannelser de har.

Folk må skjønne at det er en grunn til at de går på dem som person og ikke sier hvorfor det de mener og viser til er feil. Jeg trodde det var allment kjent at man først drar frem denne retorikken og oppførselen når man har en særdeles dårlig sak? Det fremstilles som at Marit Kolby tror hun er smartere enn alle, mens i realiteten holder det at hun har en annen agenda og tilnærming enn helsemyndighetene.

6 Likes

Klassisk hersketeknikk, hverken mer eller mindre.

De som bryr seg om hvordan de spiser har nok lenge tatt det som kommer fra helsemyndighetene med en klype salt. Og de som ikke bryr seg følger uansett ikke med på helsemyndighetenes råd.

3 Likes

Bearbeidet kjøtt er helt greit å legge sammen i en kategori som man skal unngå å spise mens ultraprosessert der må man drille ned på hvert molekyl for at ingen produkter skal bli urettferdig rammet. :man_shrugging:

3 Likes

Kostholdsrådene virker for meg som en kamp mot hovedsaklig klimagassutslipp, enn faktiske næringsråd.
Helt latterlig.

7 Likes

Og for dyrevelferd/veganisme

Og fra kostholdsrådene:
“Kostrådene skal bidra til å gjøre det enklere for deg å vite hva som er et sunt kosthold. Men det er også viktig å huske på at mat og måltider handler om mer enn næringsstoffer og om mer enn å bli mett. Det handler om å ta seg tid til måltidet og om måltidsglede.

Når det gjelder ultraprossesert mat synes jeg det er synd at begge sider skal ty til skittkasting. Må da gå an å få samlet ekspertisen med ulike syn og se om man bør justere kostholdsråd.
Når det gjelder ultraprossesert mat tor jeg de fleste er rimelig enige og føler mye blir polemikk på om man kaller det ultraprosessert eller ikke. Kostholdsrådene inneholder råd mot masse ultraprossesert mat. Så er det en diskusjon om kostholdsrådene bør bli enda mer spesifikke. Men jeg mener den verste ultraporsesserte maten allerede advares mot i kostholdsrådene.
Problemet er i langt større grad at folk ikke bryr seg om kostholdsrådene og velger ultraporsesserte matvarer med høyt innholdt av bla. sukker, salt og masse dritt i stedet for rene produkter.

Dette stemmer faktisk ikke helt. De spesifiserer litt mer hva de mener.
"Ha et minimalt inntak av bearbeidede produkter av rødt og av hvitt kjøtt. Bearbeidede kjøttprodukter er produkter som er røkt, saltet eller konservert, som salami og annen spekemat, bacon, pølser, nuggets eller kyllingpølser.

Karbonade- og kjøttdeig uten tilsatt salt og vann regnes ikke som bearbeidet kjøtt. Selv om de fleste kjøttpålegg er bearbeidet, finnes det alternativer som er bedre enn andre, slik som kokt skinke og kyllingpålegg."

Det er helt sikkert ting som kan bli bedre i kostholdsrådene og det kommer sikkert justeringer etter hvert men tror det meste av helseproblemene kommer av at folk driter i kostholdsrådene og velger produkter det advares mot. Og da mange av disse i kategorien ultraprosessert.

Alt i alt tror jeg de fleste kommer helsemessig helt fint ut av det om man følger kostholdsrådene. Syens begge sider i diskusjonen blåser ting ut av proporsjoner.

Hvorfor er kokt skinke og kyllingprodukter bedre?

Kyllingfilet (92 %), vann, salt, konserveringsmiddel e326, e261, e250, potetstivelse, stabilisator e450, e451, krydder, salterstatter (kaliumklorid), løk, antioksidant e316, glukosesirup, maltodekstrin, dekstrose (mais).

4 Likes

HEr er hva de sier:

Rødt kjøtt kan inngå som en del av kostholdet, men bør begrenses til 350 gram per uke eller lavere. Mengden gjelder spiseklart produkt. Dette tilsvarer inntil to middager i uken og noe pålegg. Rødt kjøtt er kjøtt fra storfe, svin, sau og geit. Viltkjøtt er ikke inkludert i anbefalingen om rødt kjøtt. Ha et minimalt inntak av bearbeidede produkter av rødt kjøtt. Bearbeidede kjøttprodukter er produkter som er røkt, saltet eller konservert, som salami og annen spekemat, bacon og pølser. Karbonade- og kjøttdeig uten tilsatt salt og vann regnes ikke som bearbeidet kjøtt.

Velg gjerne hvitt kjøtt fremfor rødt kjøtt. Hvitt kjøtt er kjøtt fra fjærkre som kylling, kalkun, and og høns. Ha et minimalt inntak av bearbeidede produkter av hvitt kjøtt, som nuggets og kyllingpølser.

Man kan jo spørre seg hvorfor de har potetstivelse og glukosesirup i kokt skinke. At de har stabilisator er vel en effekt av det.

Sist gang jeg kjøpte kylling til middag, så kjøpte jeg litt ekstra, så kan jeg bruke restene som pålegg i et par dager. Det er vel hovedproblemet, at ferskt kjøtt, som ikke er vakumpakket og konservert holder seg kort.

Det jeg har sett av forskning er at ultraprosessert mat kan gi 11-12% mer kreft generelt, mens behandlet kjøtt kan gi 16% mer tykk- og endetarmskreft, men at antageligvis er nitritt mye mer utslagsgivende enn vanlig saltede produkter. Så om du har 5% av befolkningen med tykk og endetarmskreft kan 0,8% av behandlet kjøtt. Hvorfor kan man ikke bare forby nitritt som konserveringsmetode?

Hvis 33% av befolkningen (1/3) får kreft i løpet av livet og 11-12% er fra ultraprosessert vil det utgjøre 3,6-4,0% av befolkningen som får kreft unødvendig - hvorfor kan vi ikke bli mye strengere på hvilke tilsetningsstoffer som tillates?

Føre var betyr nå at vi ikke må ramme en e-ingrediens eller industriell behandling hvor det er minste risiko for st det ikke er helseskadelig.

4 Likes

Er saltede produkter verre enn vanlige produkter? Hvis man ikke får i seg for mye salt fra annen industrimat? For min egen del, så har jeg til tider følelsen av at jeg kanskje får i meg for lite salt, for med gresk youghurt med pære og havre og rosiner til frokost, og gresk salat til lunsj, så fikk jeg kun i meg salt på de to måltidene fra saltet i oliven og fetaost. Neppe nok, i hvert fall på sommeren.

2 Likes

Dessverre ser man ikke på effekten av forskjellige behandlingsmetoder i det meste av forskningen, alt skjæres over en kam. Kjøttdeig som saltes noen dager før bruk er i samme kategori som en industrielt produsert pølse med røykaroma, nitritt og masse andre e stoffer som kanskje ligger på grillen til den er nesten svart

3 Likes

Jeg fikk beskjed om å øke saltmengden av fastlegen. Med mye trening (svetting) og nesten ikke brødspising fikk jeg i meg for lite.

4 Likes

Hva slags symptomer fikk du?