Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Kjente at jeg ble litt svimmel når jeg reiste meg fort opp - lavt blodtrykk

4 Likes

Spurte chatgpt om dette med saltet kjøttdeig:

Hva med kjøttdeig som bare er tilsatt salt?

Kjøttdeig som er tilsatt kun vanlig salt og ikke nitritt:

• ligger ikke lenge i salt, vanligvis minuttene til timene før pakking
  • anses som “bearbeidet” av kostholdsråd rent teknisk, men
  • har ikke den samme dokumenterte kreftrisikoen som nitrittbehandlet eller speket kjøtt.

:star: Konklusjon

• Det finnes ingen tidsperiode hvor “salt + kjøtt” blir kreftfremkallende.
  • Problemet i forskningen gjelder nitritt, røyking, spekning og hard grilling, ikke kjøttdeig med vanlig salt.
  • For kjøttdeig er stekemetoden viktigere enn at den inneholder litt salt
2 Likes

Ukentlige monk fasten over :drooling_face:

4 Likes

Paywall, men tenker det er først og fremst en bekreftelse på det alle vet, altså at høy intensitet er en viktig del av treningen spesielt om man har lavt volum

Også paywall på forskningsartikkel :man_facepalming:

1 Like

Det er nok riktig. Vi som trener mye tåler det. Men jeg tror nybegynnere f.eks løping bør starte med lavere intensitet enn det de fleste gjør. Både for å unngå skader og for å lære seg å nyte turen. Det må bli en vane og en glede. Hvis det blir et ork gir de opp.

2 Likes

Hvor kjøper du denne kraften? Finnes de i vanlige dagligvarebutikker?:slightly_smiling_face:

Det VG skriver om er at sone 2 trening ikke er bedre enn trening på høyere intensitet. Og det bør ikke være noen overraskelse for noen. Alle adopsjoner som du får i kroppen ved sone 2 trening får du også ved trening på høyere intensiteter ( ofte høyere adopsjon).
" Hemmeligheten" ved sone 2 trening ligger i at den er mindre utfordrerne for kroppen og gir en kortere restitusjonstid og kan derfor gjøres oftere enn intervaller i høyere intensitetssoner.

2 Likes

Det stemmer nok. Jeg tenker at variasjon er bra, noen lette og noen mer utfordrende økter. Jeg har hatt noen turer der jeg har begynt ekstremt rolig, men avsluttet ganske hardt. Nesten sånn at jeg har fått dårlig samvittighet for at jeg ikke holdt meg i sone to hehe, men det viktigste er nok at man får litt av hvert. Jeg har tatt ned intensiteten ganske mye de siste ukene og dermed fått opp volumet 2-3 ganger høyere, og jeg begynner å merke det på løpeformen i positiv forstand.

2 Likes

Vel etter min mening er det vel sånn minst 90% av forskning på trening er bare viktig for 10% av oss som trener. Tror man kommer langt ved å gjøre det man liker og lytte til kroppen sin.

Enkelt forklart ikke gjør dumme ting. For eksempel å løpe maraton etter å ha trent 3 mil i uken i 2 måneder

Personlig tror jeg at 2 - 3 timer sone 2 i uken gir store helseeffekter og mer eller hardere trening gir marginale effekter. De fleste som trener bruker mer tid enn dette fordi det er noe man liker å gjøre.

3 Likes

Det er nok hintet, hvis man kjører lavere intensitet, så må volumet opp for å få treningsutbytte. Samtidig, lavere intensitet kan man gjerne holde i timesvis, så hvis man kan gjøre det til f.eks. en naturopplevelse, familieaktivitet eller en sosial aktivitet som man kunne gjort for sin egen del, så er det ganske smart.

3 Likes

Variasjon tror jeg også er viktig. Men tror nok det er et poeng å holde de lengre rolige turene på et lavt pulsnivå hele veien. Så er ikke så sikker på at man på lang sikt tjener på å alltid dra på på slutten. Kan nok hende det på lang sikt faktisk er positivt å droppe hard avslutning og bare la langturen være i sone 2.

Når der er sagt tviler jeg litt på at jeg greier å holde en hel tur nede på sone 2, til det er jeg nok litt for lite venn med motbakker :rofl:

Er forresten den nye treneden de snakker om å bare trene i sone 2?
eller er det periode med sone 2 trening?

2 Likes

Har lært mye av en kompis som er «nesten elite». Hvis han har en dag med lav intensitet korter han ned stegene i motbakke så mye at det blir like lett som på flatene. Det funker. I bratte bakker kan farten bli like lav som gange, men han beholder likevel «joggetakten» bare med kortere steg

For meg så er det mer muskulær grunn til å ha hviledager, så det jeg ikke helt forstår er hvorfor det skal være koplet til puls

Det spors jo hva formålet med treningen er og hvilket treningsnivå du er på, er det bare bedre helse som er målet og du er utrent vil sone 2 trening gi store gevinster og stor fremgang.
Er målet å bli en raskest mulig løper/ sykelist/ skiløper på en eller annen distanse og du er greit trent vil du på et eller annet tidspunkt bli nødt til å introdusere trening med høyere intensitet.

Om du liker lavintensitetsløping kan du søke opp såkalt MAF-trening

Når det gjelder kondisjonstrening så mener jeg at det er mange veier som fører til Rom. Det er ikke en treningsmåte som er overlegen alle andre. Over tid koker det ned til hvilken trening synes du er morsom slik at du får kontinuitet over tid.

Den beste treningen er den du faktisk gjennomfører

4 Likes

Leste om en proff utøver som gikk over til sone 2 trening. Volumet ble da så høyt at vedkommende varierte treningsformen, mao det ble roing, svømming, sykling i tillegg til løping. Resultatet ble at utøveren ble kjappere i konkurranse. (Husker dessverre ikke kilden).

Løp forresten litt på stier i går som hadde 2-3 cm snø på seg og det var overraskende tungt. Kjenner det på hofteleddsbøyeren i dag, så tipper jeg løftet beina høyere enn jeg pleier.

1 Like

Planen fremover: Jeg tar noen dager løping, noen dager svømming og litt styrke i mellom. Styrketrening av bein på slutten av løpeøktene, styrketrening armer/rygg (når jeg kommer i gang) etter svømmedager. Får se hvordan dette fungerer. 2 dager svømming, 2 dager løping, 2 dager styrke, men da blir det bare 1 hviledag

https://brothcompany.no/

Skulle ønske de ble solgt i butikker også, men ikke funnet noe 🥲

2 Likes

Angående kraft kokt på bein så snakkes det om at det kan inneholde «en del» bly.

Spiser en del supper kokt på kraftbein, så har gjort pittelitt reaserch om emnet, men ble ikke så veldig mye klokere.

Men kan være greit å merke seg. Er vel alt med måte som gjelder når det kommer til kosthold

1 Like

Er visst riktig men etter det jeg har lest inneholder det ikke mer bly enn i vanlig drikkevann.

Ja, jeg registrerte at det var et diskusjon som handlet om hvor mye som kunne skylles drikkevann og hvorvidt det var mer bly enn vanlig «bakgrunnsforurensning».

1 Like