Ikke mer bly enn grensen for drikkevann. I Norge er det ikke vanlig med bly i drikkevannet.
En ting man bør huske på er at næringsrik mat kan beskytte mot miljøgifter og at de matvarene man får kjøpt stort sett har moderate nivåer dersom man ikke har et veldig høyt forbruk. Sålenge man ikke overdriver. Som et eksempel (arsenikk, man samme prinsipp) Joe Rogan spise tre bokser med sardiner hver eneste dag, det var definitivt for mye: Joe Rogan Gave Himself Arsenic Poisoning From Eating Sardines men det betyr ikke at man aldri skal spise sardiner, mare hold det til 1-2 ganger per uke. Såklart synd at det skal bære sånn og at vi har valgt å forurense planeten såpass.
Kosthold rikt på jern, kalsium og c vitamin gjør oss mer motstandsdyktige mot bly
Ja, har lest noe lignende. Hvis du har en riktig mineralbalanse så tar ikke kroppen like lett opp bly.
I dag hadde jeg en treningsøkt som minnet meg på hvorfor jeg trener. En og halv times økt med bein styrke og intervaller på romaskin. Har hatt litt lav motivasjon de siste ukene men denne økten var fantastisk.
Det er slike økter som er motiverende og når det går trått og tungt er det å tenke på tidligere trening en god motivasjon.
Har faktisk kjøpt med sardiner i olje som post trenings måltid, skal jeg ta sjansen, arsenikk eller ei
Ja bare ikke tre bokser per dag
In the group living on a Mediterranean diet based on organically grown foods, the level of environmental contaminants sank by 90% compared to the group eating a Mediterranean diet with foods cultivated in the ordinary way, says Iversen.
– Fruits, vegetables and whole grains cultivated in the conventional way are some of the main sources of environmental contaminants absorbed through our diet. Since a Mediterranean diet is based on such foods, those eating it had a ten times higher intake of these contaminants than if their diet had been based on foods cultivated organically, explains Leifert.
Sone 1 er fra 60%-72,5% av makspuls. Jeg er ganske usikker på hvor det ligger, men ved litt rask gange f eks til jobb er vel sannsynligvis her? I så fall trener jeg sone 1 hver gang jeg går en tur litt fort?
Hvis man alltid passer på å gå litt fort så tenker jeg at det lett blir 8-10 timer sone 1 «trening» per uke.
Hvis man tenker sånn og legger til at eliten trener mye i sone 1 så blir jo volumtallene satt i et litt annet perspektiv 

Når jeg hadde kjørt kroppen i dass* i fjor vinter, så fikk jeg streng beskjed av legen om å droppe all trening som ikke var sone 1. Dvs veldig rolig gange på flatmark. Normal gange eller oppoverbakker ble for mye. Da kom jeg over i sone 2. 
*Jeg hadde blodtrykk på 155/90. Etter to måneder med hvile, så var jeg nede i 115/70 eller deromkring som er det normale for meg.
Jeg fikk merkbart bedret kondisjon av å løpe saktere på de rolige turene, men økte volumet.
Senket pulsen fra sone 3 til 2. (økte 4 ml på ca 1 år - tabell)
Ikke verst, ca et tiår bedre oksygenopptak 
Jeg endte opp på astmamedisin nå pga evigvarende hoste denne høsten. Var forkjølet når jeg begynte på medisinen. I motsetning til alle andre ganger jeg har vært forkjølet, så var ubehaget i halsen på det verste moderat. Vanligvis blir det så sandpapir at jeg går med halspastill 24/7. Nå er jeg spent på om det funker for meg å trene ute nå når det er rundt null. Får jeg vondt i halsen igjen? Eller kan jeg få inn en treningsrutine igjen?
Lengre turer eller oftere?
Prøv med Hals ekstra strong
Oftere.
De fleste rolige turene er bare 35-40 minutter.’ (4 pr uke) sone 2.
Terskeltrening - 2*15 minutter i høy fart. Veldig sakte jogg i pausen mellom øktene. (1 pr uke) Det er vondt siste 5 minutter av økt.2. Hviledag dagen etter.
Korte intervaller (1 pr uke). 15sek max-spurt med ca 1 minutt veldig lett jogg mellom hver - 10 ganger.
Men er ikke «Nazi» etter å følge programmet 100%. Prøver å lytte til kroppen. En kompis som er svært god pleier å si «vær snill mot deg selv på basisdagene. Dra på skikkelig 2 dager i uka. Kos deg i 5 dager.»
Jeg prøvde 4*4 (4 stk 4minutters intervaller med 3 minutter pauser) på mølle men synes det er for vondt. Grua meg til dagene. Det er ikke bra. Treningen må gi glede. Trener nå bare utendørs, bortsett fra pull-ups i ringer og push-ups i slynger nesten hver dag, hjemme.
Veldig enig i det du skriver. Men om 4x4 var for vondt så kan det vel være at du kanskje la deg litt vel høyt i puls/intensitet på intervallene. Men mye annet enn 4x4 som fungerer så enig i at det er viktig å finne det man trives med også.
Men mange legger nok litt for mye av treningen opp i intensitet. Kjenner jo selv også at det er lett å tenke at man må dra på litt for å få treningseffekt. Her er AI sitt svar på hvorfor man bør ha dager med lavere intensitet.
Her er hvorfor mye sone 2-trening er lurt, også for profesjonelle:
1. Full restitusjon mellom harde økter
- Høyintensiv trening (sone 4–5) gir stor belastning på muskler, nervesystem og hormonbalanse.
- Hvis du trener hardt for ofte, øker risikoen for overtrening, skader og stagnasjon.
- Sone 2 gir volum uten å tømme kroppen for energi eller skape stor restitusjonsgjeld.
2. Bygger aerob base
- Lavintensiv trening øker antall mitokondrier, kapillærer og fettforbrenning.
- Dette gjør at du tåler og får mer effekt av de harde øktene senere.
3. Optimalisering av 80/20-prinsippet
- Forskning viser at både mosjonister og eliteutøvere får best fremgang når ca. 80 % av treningen er lav intensitet og 20 % høy.
- Dette gir nok stimuli for VO₂max og fart, men med minimal risiko for utmattelse.
4. Langsiktig helse og prestasjon
- Sone 2-trening gir lav stressbelastning, bedre hjertefunksjon og metabolsk fleksibilitet.
- Det er derfor mange kaller sone 2 for “longevity zone”.
Kort sagt: Ja, det handler om å gi kroppen tid til å restituere mellom harde økter, men også om å bygge et fundament som gjør at de harde øktene gir maksimal effekt.
Måtta ta et oppfølginsspørsmål på 80/20 prinsippet:
80/20-prinsippet er basert på treningsvolum (tid eller belastning), ikke antall dager .
Hva betyr det i praksis?
- Hvis du trener 5 timer per uke:
- 80 % (4 timer) skal være lav intensitet (sone 1–2).
- 20 % (1 time) kan være høy intensitet (sone 3–5).
- Det betyr ikke at du må ha 4 rolige dager og 1 hard dag – du kan ha flere økter med blandet intensitet, men totalen skal være ca. 80/20.
Eliten trente veldig mye i sone 1 (ca 80%), men mange vanlig dødelige er i sone 1 bare de er våkne.
De gjør ikke veldig mye trening i sone 2, det er ganske likt fordelt 2-4, og så bare 1% sone 5
Trening utendørs er der jeg er også. Jeg kjørte 4x4 i den lokale åsen. Hvis du skulle finne på å prøve igjen, så er jo hintet at du ikke skal holde en jevn høy fart, du skal holde jevn høy puls.
Som de skriver her, 90% av makspuls gir svært god effekt, noe høyere enn det er demotiverende. Kanskje prøvde du å holde for høy puls? Sier det bom stopp etter 3 minutter, så har pulsen blitt for høy.
Det er ikke ødeleggende å løpe på 95–100 % på siste intervall, men det kan være demotiverende og gjør det vanskelig å gjennomføre dette uke etter uke. Effekten er ikke særlig større enn om du velger å ligge på 90%.
Så, hvor hardt er hardt nok?
Du skal ikke være mer utkjørt enn at du føler at du skulle klart ett intervall til. For motivasjonens del i det lange løp er det fornuftig å være like sliten etter hvert drag. Skal du ta deg helt ut, så vent til siste drag, fordi de fleste ellers opplever å ha så mye melkesyre i musklene at de blir stive lenge før de når optimal treningsintensitet på de påfølgende dragene.
Og det er hintet. Er det bom stopp etter det siste intervallet, så har man kjørt på for hardt. Personlig, så synes jeg 4x4 intervallene ga meg veldig god mestringsfølelse. Jeg løp dem uten pulsbelte eller klokke, men kjente på kroppen. Jeg skulle merke at melkesyren kom krypende, men den skulle ikke komme så fort at jeg ikke holdt i 4 minutter. Det skulle også være mulig å bli kvitt melkesyren før neste intervall.
Typisk, så hadde jeg relativt høy fart i starten av intervallet, for å få pulsen ganske fort opp, også slacket jeg litt ned på tempoet utover i intervallet. Det mest interessante for min del var egentlig at jeg fant ut hvor lenge jeg kunne fortsette etter at kroppen ga signaler om å stoppe, det ble jo gjerne rimelig tungt etter type 1 -1,5 minutter, men kroppen kan fortsette mye lengre enn det.
Hvis jeg hadde bommet med tempoet, så jeg fikk altfor mye melkesyre, så kuttet jeg intervallet til 2-3 minutter, men hadde aktive intervaller som totalt sett var på 16 minutter.
ref: Treningsråd og -programmer – CERG - NTNU
Kort oppsummert: er 4x4 intervallene et helvete, så har du kjørt på for hardt.
Litt lengre men lavere fart ifølge denne studien
Ukentlige intervaller på 4x8 minutter får deg raskest mulig i form, ifølge fersk forskning fra Universitetet i Agder.
Forsøkspersonene ble delt i fire grupper. Mens den ene gruppen kun syklet rolige langturer, trente de tre andre mye rolig i bunnen og bygde på med knallharde intervaller oppå. Det som skilte intervallgruppene var lengden på dragene. Resultatene viser at dem som kjørte intervaller på åtte minutter hadde størst fremgang med maks O2-opptak, laktat (melkesyre) og på en utmattelsestest.
- Mosjonister trener ofte mye, men feil. Mange trener for mye i området rundt der de begynner å produsere melkesyre, sier Stephen Seiler, professor i idrettsvitenskap på Universitetet i Agder.
Det er mange varianter av intervalltrening, og mange mener at 4x4 minutter - som gir mest melkesyre og gjør vondest – er mest effektivt. Alle fire gruppersom var med i forsøket fikk fremgang, noe som trolig skyldes at alle fikk effekt av å ha satt treningen sin i system. Samtidig scoret de som utelukkende trente rolig dårligst på alle tre parametere.
- Dette forteller meg at du må ha innslag av høyintensiv intervalltrening for å finne toppformen, sier Jøranson til Fædrelandsvennen.
https://www.dn.no/trening/rask-toppform-med-intervall/1-1-1465770
4x8 minutter = 32 minutter med høyt tempo.
hvis de andre kjørte f.eks 4x4, så vil det si 16 minutter med høyt tempo.
Også har man f.eks. @Faerder som kjører 2x15 minutter som gir 30 minutter med høyt tempo. Kanskje ikke så dumt, når mye av greia her vel må være at man skal holde et ekstra høyt tempo i en litt lengre periode? Vil jo tro at tempoet man holder 8 eller 15 minutter ikke er så veldig forskjellig.
Skulle likt å vite hvor lange de “dårligere” intervallene var. Jeg tipper forskjellen ikke er spesielt stor, men at med kortere intervaller, så kan du trene mindre og fortsatt få godt utbytte.
Det er vel kanskje den viktigste lærdommen? 
EDIT https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/138918/Kristian%20Jøranson.pdf?sequence=1
Gruppe 1: langkjøring, gruppe 2: 4x16
minutter intervall (3 minutter pause mellom intervallene), gruppe 3: 4x8 minutter
intervall (2 minutter pause mellom intervallene) og gruppe 4: 4x4 minutter intervall (2
minutter pause mellom intervallene)
Wattpeak bare økte signifikant hos
de tre intervallgruppene 4x16-, 4x8- og 4x4 minutter (3%, 8,5% og 5,2%)

4x16 minutters gruppen gjennomførte sine intervaller i henhold til Olympiatoppens sone inndeling i
den øvre delen av I-sone 3, 4x8 minutters gruppen gjennomførte sine intervaller i den
nedre delen av I-sone 4 og 4x4 minutters gruppen gjennomførte sine intervaller i den
øvre delen av I-sone 4 eller nedre delen av I-sone 5 (Tabell 1).

Btw, ser jo at iflg dette chartet: https://neuromuscular.ie/wp-content/uploads/2025/05/Vo2-Max-Chart-for-men-and-women.pdf
Så er snittet før de begynte å trene på “Good” for menn på 18-25. Mao, dette er folk som er veldig godt trente fra før av. Jeg tviler litt på at jeg hadde klart å ligge på 90% av makspuls i 8 minutter fire ganger med bare 2 minutters pause…

Jeg kjørte nok i hardeste laget men tenker at det er viktigere å kose seg med treningen enn å nå sitt maksimale potensiale. Skal tross alt ikke leve av sport, bare maxe livsgleden. Turene i sone 2 er bare kos i vakker natur
5 minutter vondt (siste økt av terskeltrening) pr uke får gå