Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Trigger warning :stuck_out_tongue:

Et for høyt inntak av rødt kjøtt er koblet til hjerte- og karsykdommer og visse kreftformer, ifølge Helsedirektoratet.

Helmelk har plutsleig fått en oppsving […]
– Det er en utvikling som bekymrer oss. Vi ønsker at folk velger lettmelk og skummet melk i stedet, sier hun.

To studier, som trekker i hver sin retning :stuck_out_tongue:

https://ajcn.nutrition.org/article/S0002-9165(23)19461-5/abstract

Mitt inntrykk er at det ikke er noen som helst sammenheng mellom inntak av kjøtt, mettet fett og kreft og hjertekarsykdommer.

Sammenheng mellom kosthold og kreft/hjertekarsykdommer handler om overvekt, røyking, alkohol, inaktivitet og høyt inntak av ultraprossesert mat.

Når Helsedirektoratet mfl leter med lys og lykte etter en sammenheng her, så er det for tilfredsstille grupper i samfunnet som vil ha ned inntak av landbruksprodukter som har et høyt utslipp av klimagasser, vegansamfunn, vegetarianere, næringsmiddelindustrien og andre lobbygrupper.

8 Likes

størrelsen på svulstene var litt mindre blant dem som spiste laks enn blant dem som spiste storfekjøtt. Det understøtter den rådende hypotesen om at laks er sunnere enn storfekjøtt, sier Christina Steppeler.

For å etterligne et vestlig kosthold og utelukke kjente kreftbeskyttende faktorer var det lavt innhold av kalsium, vitamin D og fiber i diettene, unntatt i referansedietten. Laksedietten hadde sitt naturlieg innhold av vitamin D.

Så de eneste musene som ikke hadde vitamin D mangel var de som spiste laks? Fordi de hadde lagt opp dietten på den måten?

Et ganske stort hopp vs laks egentlig?
image

1 Like

Observasjonsstudier er veldig problematiske

The people in the study who ate meat most often likely to be younger, male, current smokers and more likely to have diabetes, higher body mass index, higher cholesterol levels and lower diet quality. Because this type of study can only show an observation rather than cause and effect, it could be these or other differences that caused the results. The researchers adjusted their findings to account for many possible differences, but this process isn’t perfect.

2 Likes

Man blir en ung mann av å spise kjøtt :wink:

2 Likes

these people were only asked about their diet once when they entered the study, and their diets may have changed during the average 19 years of follow-up after that.

W T F, hva er dette for slags studie?

Liker at artikkelen tar det med seg :stuck_out_tongue:

3 Likes

Nettopp!

Her er vi inne i kjernen rundt kritikken av kostholdsråd, anbefalinger om magre produkter, sammenhengen mellom kjøtt, kreft, metter fette og hjerte-kar sykdommer osv.

Det er vel ikke noe annet felt enn ernæring der det finnes så mye kvasivitenskapelige regler og dårlige studieoppsett.

4 Likes

Hmm de 2 studiene på melk hadde henholdsvis 8 og 18 deltagere, er ikke godt kjent med statistikk men sier så lavt utvalg noe som helst!!??

3 Likes

De var ikke fra meg :sweat_smile:

Ellers er det interessant med reglen om mettet fettet gir LDL kolesterol og dermed farlig for hjerte og kar, så stopper man der.

Ifølge chatgpt er det mer nyansert

Forskjell på LDL påvirket av mettet fett vs sukker/raffinerte karbohydrater

Kilde Typisk effekt på LDL Andre effekter
Mettet fett (smør, ost, rødt kjøtt, kokos) Kan øke LDL mengde hos noen, men øker ofte de store, mindre skadelige LDL-partiklene Kan også øke HDL (“det gode kolesterolet”)
Sukker og raffinerte karbohydrater(sukker, hvitt mel, brus) Kan øke nivået av små, tette LDL-partikler – mer aterogene (skadelige)
2 Likes

Det er veldig rart at de i disse studiene ikke måler størrelsen på LDL-partiklene? :thinking:

Jeg endte opp med å ha helmelk hjemme. Den blir gjerne brukt sammen med frokostblanding eller havregryn som hovedsakelig er karbohydrater. Med helmelk, så blir det litt mindre karbohydrater og mer fett, noe jeg tenker ikke er så dumt som en start på dagen.

3 Likes

Det kanskje er på tide å investere i en treningsklokke? Hva anbefaler dere? Noe sånt

https://www.webhallen.com/se/product/376684-Garmin-Forerunner-265-Black

Eller

Ville ikke vært uten min. Tør ikke anbefale noen men veldig fornøyd med Garmin Fenix 7. Trenger ikke pulsbelte. Det måtte jeg ha på en tidligere Forerunner, men dagens modeller er sikkert bra nok.

1 Like

Meningspolitiet rykker ut

Ellers i verden

2 Likes

Helt greit å uttale seg om dette temaet og gi råd til befolkningen om at ultraprosessert er greit selv om man ikke har noen faglig bakgrunn tydeligvis. Om man er kritisk derimot…

Fra Guardian :

“This change in what people eat is fuelled by powerful global corporations who generate huge profits by prioritising ultra-processed products, supported by extensive marketing and political lobbying to stop effective public health policies to support healthy eating.”

3 Likes

Triggerwarning :see_no_evil:

Og best av alt, vi har ikke spist mindre rødt kjøtt på 25 år, viser ferske tall fra Helsedirektoratet.

Ironisk nok, så er det kun den billigste kneipen på Kiwi som kun er vann, gjær, salt og mel :stuck_out_tongue:

Det brødet blir fort tørt for å si det mildt. Funker fint i toast da. Til de gangene jeg ikke baker brød selv.

2 Likes

Hva tror dere om denne?
Sunn eller ikke? (Sammenlignet med ferdig grovbrød)

https://meny.no/varer/bakevarer-og-kjeks/bakemixer/brodmix/dansk-rugbrod-7044410113557

1 Like

Sunnere enn butikkebrødet, eneste tilsetningsstoffet er C-vitamin. Sukkeret er nok der kun som “starter” for surdeigen.

1 Like

Ting som skrives under “Meninger Kommentar” på VG havner vel fort i samme kategori som det som skrives her. Bare enkeltpersoners mening. Ser ikke så stor grunn til å hisse seg veldig opp over det.

Det er vel ingen tvil om at det er et stort spenn på helsemessig effekt av forskjellig ultraprosessert mat. Rene matvarer er best men det er viktig å finne kategorisering innenfor det man definerer som uktraprosessert mat også. Jeg synes kategorisering er alt for dårlig.

1 Like

Det er vel litt forskjell på at Norges største avis skriver at ultraprosessert brød er sunt, til at noen på et forum er skeptiske?

Mer oppdeling er alltid bra, men nå vet vi at en stor del av krefttilfellene kommer fra matvarer innenfor denne kategorien. Det er den informasjonen vi har nå i dag.

Om noen baker sitt eget brød eller kjøper håndverksbrød i stedet for industrielt produsert brød med masse tilsetningsstoffer er det kanskje noe vi kan leve med?

Det var jo ikke tilsvarende kommentarer f eks som forsvarte kjøttdeig som har hatt litt salt på i noen dager da forskningen om behandlet kjøtt var på dagsordenen. Det er helt greit for meg siden jeg synes det er bra om de selger usaltet kjøttdeig så kan man salte som man selv ønsker, men bare stusser på forskjellsbehandling og subjektivitet som skinner gjennom.

1 Like