Folk skriver vel om det som engasjerer. Kjøttdeig med og uten salt føler nok ikke folk er like engasjerende som spennet av produkter ultraprosessert mat dekker.
Det betydde jo en stund at man helst ikke skulle spise kjøttdeig, da det meste hadde salt og dermed var klassifisert som behandlet kjøtt.
Det i seg selv er positivt siden det trigget at man jobbet med å få produkter uten salt og vann. Men i stedet for å komme til ultraprosesserte brøds unnsetning kanskje vi kan la dem ta bort tilsetningsstoffer også?
Uten at jeg skal blande meg alt for mye her:
Burde det ikke eksistert to kategorier:
Noe prosessert
Ultraprosessert
Grunnen til at folk ikke tar kategorier seriøst er jo veldig ofte at de blir for omfattende.
Og så blir sluttresultatet bare at de kjøper ultraultraprosessert mat, i stedet for å spise hjemmelagde kjøttkaker med salat.
Det viktigste er å lese på innholdsfortegnelsen, så tar man det produktet med minst tilsetningsstoffer, sukker og olje. Spesielt ville jeg holdt meg unna nitritt på kjøtt og emulgatorer, olje og høyt sukkerinnhold på andre varer
Copilot AI er ganske enig med deg 
Når man ønsker å spise sunt, er det lurt å fokusere på minst mulig ultraprosessert mat og være bevisst på visse tilsetningsstoffer som ofte forbindes med lavere ernæringskvalitet eller potensielle helseutfordringer.
Tilsetningsstoffer det kan være lurt å begrense
- Transfett (delvis herdet fett)
- Brukes i enkelte bakverk og snacks. Øker risiko for hjerte- og karsykdom.
- NB: I Norge og EU er transfett i stor grad regulert, men sjekk importerte varer.
- Høyt innhold av tilsatt sukker
- Ikke et E-nummer, men ofte skjult som glukosesirup, fruktose, maltose osv.
- Gir rask blodsukkerstigning og økt kaloribelastning.
- Natrium (salt) og natriumholdige tilsetninger
- F.eks. natriumglutamat (E621), natriumfosfat.
- For mye natrium øker blodtrykk og hjertebelastning.
- Nitritt og nitrat (E249–E252)
- Brukes i spekemat og pølser for konservering.
- Kan danne nitrosaminer (kreftfremkallende) ved høyt inntak.
- Fargestoffer med usikker helseeffekt
- Enkelte syntetiske fargestoffer (E102, E110, E129) er knyttet til hyperaktivitet hos barn.
- Naturlige fargestoffer (fra rødbete, paprika) er bedre alternativer.
- Søtstoffer med omdiskutert effekt
- Aspartam (E951), sakkarin (E954), acesulfam K (E950).
- Ikke farlig i små mengder, men bør ikke være hovedkilde til sødme.
- Fosfattilsetninger
- Brukes i bearbeidet kjøtt og brus.
- Høyt inntak kan belaste nyrene og påvirke benhelse.
Generell regel
- Jo kortere ingrediensliste, jo bedre.
- Velg mat med naturlige råvarer fremfor ultraprosesserte produkter med mange E-numre.
Hvilken verdi vil det egentlig tilføre kostholdsrådene å benytte begrepet utraprosessert mat?
Vil det bli enklere for forbrukere å velge riktig?
Eller gir det egentlig forbrukeren mer nyttig informasjon å ha ting som dette (som er der i dag):
"Et råvarebasert kosthold som består av blant annet hel eller oppkuttet frukt, bær, grønnsaker og potet, belgfrukter, fullkorn og rene stykker av fisk eller kjøtt, kan gjøre det enklere å spise i tråd med kostrådene. "
“Det er anbefalt å begrense inntaket av bearbeidede matvarer med et høyt innhold av sukker, salt og mettet fett.”
Folk hadde kanskje blitt fornøyd om de brukte begrepet “ultraprosesserte” i setdet for “bearbeidede” ?
Høres jo fortsatt ut som saltet og mettet fett er problemet, hva med alle tilsetningsstoffer og vegetabilske oljer som disse proppes fulle med?
Jeg synes også de burde skrevet om tilsetningsstoffer. Men da må de være konkrete. Det hjelper fortsatt ikke noe å innføre begrepet ultraprosessert. 
Problemet er jo at de sier det uten å si det. Denne merkelige dobbeltkommunikasjonen jeg ha problemer med.
Min mistanke rundt de vage formuleringene er at de har rotet seg inn i disse anbefalingen rundt mettet fett.
For i Helsedirektoratet sin verden er mettet fett usunt og umettet sunt. Og da vil det også si at ultraprossesert produkter som eks margarin er sunt, og et lite bearbeidede produkter som smør og kokosfett er usunt.
Hvorfor gjøre dette vanskelig? De kan si at som hovedregel så bør man ligge unna ultraprossesert mat, selv om det kan finnes unntak. Dette er ikke veldig vanskelig
Så hvis man følger rådet om å spise råvarebasert så oppnår man ikke det samme?
De har en egen side hvor de forklarer hva de mener om ultraprosessert mat da:
Jeg synes ikke et så generelt råd basert på begrepet ultraprosessert mat gir noe av særlig verdi.
Vet folk hva “bearbeidet” mat er? Når jeg knar brøddeigen, bearbeider jeg den ikke da? Eller når jeg koker den rå fisken min, bearbeider jeg ikke den da? Jeg er imidlertid relativt sikker på at jeg ikke ultraprosesserer noe hjemme.
Ut over det, egentlig mer eller mindre enig. Vet ikke om det betyr noe.
De pusher veldig hardt for vegetabilske oljer som mange mistenker ligger bak en del av krefttilfellene
Bearbeidet mat er mat som har gjennomgått en eller annen form for industriell eller hjemmelaget foredling fra sin opprinnelige form for å endre utseende, konsistens, holdbarhet eller smak
Hjemmelaget foredling huff og huff 
Ultraprosessert: Innebærer omfattende industriell bearbeiding og kan inneholde kjemisk modifiserte stoffer, oljer, sukker og tilsetningsstoffer (E-stoffer).
Synes ultraprosessert er mye mindre ullent
Det kan du ikke mene.
Det et jo verdens enkleste råd! Men ja, kanskje kan det være en og annen vare som er ulptraprossert og sunn. Men dette er jo unntak.
Kjøp råvarer, ikke produkter. Da styrer du i hovedsak unna ultraprossesert mat.
Det er det beste, samtidig hvis produktet inneholder helt vanlige råvarer synes jeg det er greit.
Jeg tror kolesterol og mettet fett gjør ting problematisk for helsemyndighetene, da de ved å bare anbefale råvarer, også tillater et høyere inntak av mettet fett enn det deres egne anbefalinger gjør. Animalske produkter er jo proppfulle av mettet fett.
Her kan vi se hva Aftenposten og Helsedirektoratet mener er det farligste vi spiser…. 
Hadde mediene giddet så kunne de heller utfordret Helsedirektoratet på noen av rådene de forfekter. Istedenfor å med bare Aftenposten opp som et talerør for Helsedirektoratet.
Denne ender jo i “ultraprossesert” kategorien:

Sjekker hva oligofruktose er for noe: Oligofruktose/inulin: Disse matvarene inneholder oligofruktose/inulin - Trygg Mat
Oligofruktose og inulin er fiberlignende karbohydrater som brukes i mat for å gi fylde og bedre tekstur. De tilsettes i produkter som yoghurt, barer, frokostblandinger, drikker og sukkerfrie varer.
Stoffene finnes naturlig i planter som sikori, jordskokk og løk, men produseres vanligvis industrielt for bruk i matproduksjon. De består av fruktosekjeder og virker som fiber som kan fremme vekst av gode tarmbakterier.
>
Når oligofruktose og inulin brukes som tilsetning, regnes matvaren som ultraprosessert fordi de er industrielt fremstilt for å endre struktur og smak, ikke for å tilføre naturlig fiber.
Og jeg er litt sånn: hvor ille kan det være? 
Hvis dette er det eneste av UPM du spiser, og i små mengder, så spiller det jo liten rolle.
Men vi diskuterer jo kostholdet som helhet eller?
Og hvis du spiser mye UPM, så kommer jo svaret om hav det betyr for deg i The Lancet.