Greia er at når man sammenligner den pakken med frokostblanding med bacon som har denne innholdslista: Sideflesk av svin (95 %), vann, salt, dekstrose (mais), røykaroma, stabilisator e450, e451, antioksidant e316, e331 og konserveringsmiddel e250, e262.
Da skjønner man jo at det neppe er frokostblandingen som velter lasset. Eller, det er i hvert fall slik jeg tolker det. Det er nok også problemet til Helsedirektoratet.
Ta greia med grovbrød fra butikken, er det så ille at det skal hives ut av matvanene sammen med baconet? 
Litt lettere med valgene fra denne lista:
Bremykt
Ingredienser: Meierismør, 30 % rapsolje, vann, vitamin d
Olivero
Ingredienser: Planteolje [olivenolje (12 %), rapsolje, solsikkeolje, kokosolje], vann, smørolje (17 %) (fra fløte eller smør med melk), fullherdetkokos- og rapsolje, skummet melk, salt, emulgator (soyalecitin, monoglyserider av fettsyrer) , surhetsregulerende middel (melkesyre), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), naturlig aroma , fargestoff (betakaroten) , vitamin a, vitamin d
monoglyserider av fettsyrer virker uskyldig nok, også leser jeg: " viste endring i tarmfloraen og førte til økt inflammasjon samt metabolsk syndrom hos mus"
https://tidsskriftet.no/2019/09/debatt/tilsetningsstoffer-er-vi-fore-var
Også leser jeg: “Lecitin (E322), et emulgerende fettstoff, har vist seg å gjenopprette tarmbarrieren hos mennesker og å ha en gunstig effekt på ulcerøs kolitt”
Mao, de har en tilsetning som har gunstig effekt på tarmen og en som har negativ effekt