Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Greia er at når man sammenligner den pakken med frokostblanding med bacon som har denne innholdslista: Sideflesk av svin (95 %), vann, salt, dekstrose (mais), røykaroma, stabilisator e450, e451, antioksidant e316, e331 og konserveringsmiddel e250, e262.

Da skjønner man jo at det neppe er frokostblandingen som velter lasset. Eller, det er i hvert fall slik jeg tolker det. Det er nok også problemet til Helsedirektoratet.

Ta greia med grovbrød fra butikken, er det så ille at det skal hives ut av matvanene sammen med baconet? :thinking:

Litt lettere med valgene fra denne lista:

Bremykt

Ingredienser: Meierismør, 30 % rapsolje, vann, vitamin d

Olivero

Ingredienser: Planteolje [olivenolje (12 %), rapsolje, solsikkeolje, kokosolje], vann, smørolje (17 %) (fra fløte eller smør med melk), fullherdetkokos- og rapsolje, skummet melk, salt, emulgator (soyalecitin, monoglyserider av fettsyrer) , surhetsregulerende middel (melkesyre), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), naturlig aroma , fargestoff (betakaroten) , vitamin a, vitamin d

monoglyserider av fettsyrer virker uskyldig nok, også leser jeg: " viste endring i tarmfloraen og førte til økt inflammasjon samt metabolsk syndrom hos mus"
https://tidsskriftet.no/2019/09/debatt/tilsetningsstoffer-er-vi-fore-var

Også leser jeg: “Lecitin (E322), et emulgerende fettstoff, har vist seg å gjenopprette tarmbarrieren hos mennesker og å ha en gunstig effekt på ulcerøs kolitt”

Mao, de har en tilsetning som har gunstig effekt på tarmen og en som har negativ effekt :stuck_out_tongue:

Tenk hvilket tydelig signal Helsedirektoratet kunne adressert til næringsmiddelindustrien hvis de var litt tydeligere i sin kommunikasjon?

Da ville det jo blitt konkurranse om å lage brød UTEN alle disse tilsetningene.

Men hva veter lasset da? Ikke brødet(som spises i stort volum), ikke frokostblandingen (som også gjerne konsumeres i stort volum), helller ikke margarin(som er ultraprossesert og fremmes av Helsedirektoratet), og heller ikke makrell i tomat (som også kan være UPM) osv osv.

Dette handler jo om mange bekker små. Men ja, det finns unntak som bekrefter regelen.

5 Likes

https://tidsskriftet.no/2019/09/debatt/tilsetningsstoffer-er-vi-fore-var

Mat produsert med tilsetningsstoffer som kan gi vekstfordeler eller økt virulens i (opportunistisk) patogene mikroorganismer i vertens tarm, kan i våre øyne ikke sies å være trygg. De motstridende effektene ved ulike typer konsistensmidler understreker at hvert enkelt tilsetningsstoff burde vært testet for tarmfloraeffekt før godkjenning.

I mellomtiden synes den beste løsningen å være å unngå produkter som inneholder de konsistensmidlene som har vist skadelig effekt hos forsøksdyr.

Det er jo nesten sprøtt at selv når man ser negativ effekt hos forsøksdyr, så blir ikke tilsetningsstoffet forbudt? :thinking:

2 Likes

Synes den artikkelen belyser dette med «bias» bra!

Her er det snakk om alkohol. Men hvis man trekker dette over i veganisme, klima, bindinger til industrien osv, så ser man tegningen .

Blomhoff er jo også med å forfatte kostholdsråd. Og han er nok farget av å være medlem i Metodistkirken

Det er helt sjokkerende om man ser på hvor mye religion har vært med på å forme kostholdsrådene vi har selv i dag. Spesielt har Syvendedagers adventister vært innblandet i dagens syn på kjøtt ved at de har bidratt med “forskning” og vært involvert i utvalgene som bestemmer hva man skal anbefale. Disse er jo veganere/vegetarianere og alt annet enn objektive. Dette går helt tilbake til grunnleggeren av Kelloggs Cornflakes, som etter sigende skapte produktet som et ledd i å få ungdom til å onanere mindre…

3 Likes

Og hva angår mettet fett så var det vel en annen milliardær i USA som spiste sykt mye pommes frites. Fyren fikk hjerteinfarkt og anklaget pommes frites til McD for dette.

Da gikk McD fra å fritere i talg til vegetabilske oljer (tror dette var på 60-tallet). Fant ikke hold i dette med millarderen, mulig en vandrehistorie.

Neida, det stemmer, men fra90-tallet. Phil Sokolof het han

Jeg bruker talg til alt jeg steker på panna eller i stekeovn. Det blir helt fantastisk, også fries!

Litt malapropos, men om noen ønsker tilgang til Podimo i 60 dager, kan jeg gi gratis. Jeg hører fast på Pimp Science (jeg mener Pimp Lotion er sterkt undervurdert kunnskapsmessig), men de har jo også en del andre interessante ting der. Det eneste “kravet” er at jeg håper at vedkommende er interessert, og om de er uenige i hva som blir sagt heller går litt i dybden på det selv og ikke sporenstreks avfeier det som konspirasjonsteorier. Jeg har selv sett på han som en idiot, men etter å ha hørt meg opp på andre podkaster av og med fagfolk, innser jeg at det meste han sier er ting som andre støtter han i. Han snakker med folk som er alt fra helt uenig til enige med han og uten utdannelse til professorer. Det imponerende med omtrent samtlige av temaene som tas opp, er at Pimp Lotion henger 100% med på terminologien, fysiologien og basiskunnskapen innenfor de gitte feltene og er som oftest mer oppdatert på ny forskningen enn de som jobber med det. Han har også den sjeldne egenskapen at han endrer mening om han blir motbevist.

Jeg får en gratis måned om jeg gir noen 60 dagers tilgang, men det betyr ingenting for min del. Tror til og med at jeg og kjæresten min har hver vårt abonnement og betaler dobbelt… :roll_eyes:

Lytt sammen på Podimo! https://share.podimo.com/s/29SSutAV

2 Likes

6 uger gået med små måltider nul øl og et absolut minimum af usundt.
Godt med fisk, æg og grønt - ingefær gurkemeje hver dag.
Rugbrød og ingen lyst brød - gulerødder til snacks.
Træningen kører rimeligt selvom jeg kommer til at gøre lidt for meget i forhold til ledbåndet i knæet af og til som sætter den del lidt tilbage men stadig fremskridt og cyklen hjælper.
Ca 7 % vægttab fra 85 til 79 hvilket knæ og den nedsunkne forfod er rigtigt glade for, så jeg klør på for at se om ikke jeg når de 75-76 kg, der er det primære mål før julen.
Skuldrene som begge er opereret begynder og være næsten som før de gik i stykker., bare stærkere.
Mit gamle brud på rygsøjlen mærker jeg nærmest ikke, så jeg må siges og ha været heldig efter mit dumme fald i vinters, hvor en gang hvidvin og skak gik ud over balancen og jeg faldt over en skygge og slog mig alt for meget.
Jeg begyndte ved fyseterapeuten og samtidig læste jeg en artikel om hvor vigtigt det var for de 60-80 år at man fik bygget noget på kroppen i 50-60 års perioden.
Det har sådan set været min primære motivation og uheldet i vinters var set i perspektiv egentlig meget heldig(:muscle:

7 Likes

Jo jeg gjør faktisk det. Råd som er så generelt at det dekker både sunne og usunne produkter er ikke det som er riktig i mine øyne. Et kosthold uten noe ultraporsessert mat er jo ekstremt vanskelig å få til og når så mye blir “fy fy” klarer ikke folk å forholde seg til det. Det blir litt som å anbefale å kjøre 30km/t alltid for å få ned antall trafikkulykker.
Det må mer konkrete råd som folk klarer å forholde seg til mener jeg.

1 Like

Å velge råvarer foran produkter bør være såre enkelt. Det er konkret.

Som hovedregel.

Så kan man også si at UPM i noen tilfeller KAN være sunt. Men som regel vil jo det nesten alltid være andre alternativer, så hvorfor velge UPM i det hele tatt?

Helsedirektoratet burde vært i førersetet for å prøve å påvirke næringsmiddelindustrien i riktig retning. Istedenfor bidrar de til å tåkelegge hele debatten, mener nå jeg.

1 Like

Og det er jo det de anbefaler. Et lite utdrag:
"Et kosthold som består av blant annet hel eller oppkuttet frukt, bær, grønnsaker og potet, belgfrukter, fullkorn og rene stykker av fisk eller kjøtt, kan gjøre det enklere å spise i tråd med kostrådene. Mange kaller dette å ha et råvarebasert kosthold. Lager du mat fra bunnen av, kan det være enklere å spise råvarebasert."

1 Like

Unngå ultraprosessert er jo mer spesifikt / mindre inngripende enn spis råvarebasert. Da kan man fortsatt spise f eks pasta laget av hvete eller fullkorn, vann og salt f eks. Det er ikke alle som har tid til å lage pasta fra grunnen hver dag, men fint om produktene bare inneholder det nødvendigste.

3 Likes

Ganske sikker på at mange som tror de lager mat fra bunnen av egentlig benytter seg av mange ultraprosseserte produkter.

Jeg mener Helsedirektoratet taler med to tunger når de samtidig anbefaler råvarebasert kosthold men ikke klarer å tydeliggjøre at UPM kan være svært usunt.

2 Likes

Jeg mistenker at myndighetene ikke vil bruke ordet ultraprosessert eller advare mot det for da må kverulantene på helsedepartementet innrømme en feil, nå kan de pakke det inn på en måte som gjør at det fremstår som at de har anbefalt dette i alle år

For det første er det ikke nødvendigvis slik at hele befolkningen må ned på null, for de fleste vil det handle om å begrense inntaket/redusere fra dagens nivå. For det andre vil klare råd tvinge frem en endring i tilbudet så vi får flere produkter laget av vanlige ingredienser / råvarer noe som vil forenkle hverdagen til folk. Jeg tenker som @Christian også er inne på at en del e stoffer fint kan reguleres helt bort.

3 Likes

Vi som forbrukere har jo aldri bedt om disse stoffene!

De har jo bare blitt introdusert av næringsmiddelindustrien slik at de kan bytte ut råstoff med vanne og andre billigere alternativer for å kunne opprettholde noenlunde samme smak, tekstur og konsistens.

Dette er ikke noe annet enn matsvindel, iscenesatt av en hel industri!

Legger med den denne som eksempel til nye lesere:

I 1984 inneholdt boksen 6 ingredienser, i 2022 var listen 22 ingredienser.

7 Likes

Akkurat!
Vi kan jo ikke engang lenger vite om et stykke fisk er tuklet med.
Artikkel fra 2019 men skjer nok mye dritt ennå

3 Likes

Igjen, dette er matsvindel! Det er på overtid at politikerne kommer på banen og tar kontroll over maten vår. Dette er et sykt system, lovlig svindel.

Forsker Stephane Desobry synes ikke det er etisk forsvarlig å tilsette vann i torsken.

– Kundene tror de betaler for torsk, men i realiteten betaler de for vann, sier han til France 5

3 Likes

Kjenner jeg blir rasende av å lese diskusjonen rundt maten vår.
Vi proppes fulle av rapsolje, nitritt og andre e-stoffer.

Matvare- og legemiddelindustrien har sin klamme hånd over politikerene våre, og innfører Bovaer med tvang på bakrommet, helt uten skrupler. Fysj

6 Likes