Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Personlig, så sliter jeg ikke så veldig med at de har type 1% rapsolje oppi et produkt, verre er det at det ikke f.eks. går an å få kjøpt et kjøttpålegg uten masse tilsetningsstoffer…

Har forresten fått startet opp med litt lett trening igjen. Driver inntil videre kun med kroppsvektøvelser. Så gående utfall, spensthopp, bulgarsk utfall, pushups, chins (eksentriske). Også har det blitt noe små joggeturer.

2 Likes

Hvor har du 1% fra, ofte er ikke mengde spesifisert.

Hvis du ser på potetgull er det 33 g fett, så da kan man vel regnet ut som 33% prosent, men hvis andre ingredienser også har fett, som makrell i tomat er det mye vanskeligere å estimere.

Trodde du jeg mente at det alltid var 1%?

Ingredienslisten er ramset opp etter mengde, synkende, så det går gjerne an å få en god pekepinn.

1 Like

Ja :sweat_smile: men da forstår jeg

Mutasjoner og ledende spørsmål rundt vaksine, hva med å legge til et valg som sier at nei man er ikke interessert i influensa vaksine uten å samtidig måtte gradere immunforsvaret? Det er bare dumdristige som tror de er supermennesker som ikke tar vaksine? :man_shrugging:

1 Like

Fint at de ansvarlige begynner å innrømme at de selger dritt!

5 Likes

Fikk inn en intervall økt 3*8min (ca 8min men litt ±)

Totalt 11,98km på 1h 2min (aktiv tid)

Oppvarming: 2,59 km@6:14 134bpm

intervall#1: 1,75km@4:20, 176 bpm (3 min rolig)
intervall#2: 1,72km@4:48, 136bpm (3 min rolig)
intervall#3 1,64km@4:37, 152bpm

Cool down: 4,36km@5:25 120bpm

Puls er målt manuelt over 15 sek rett etter økta (men kan gå 30 sekunder før jeg begynner å måle) derfor ba jeg chatgpt legge på 15 slag og vise det som et diagram (tok bort oppvarming siden den ikke er representativ)

Er ikke sikkert det første intervallet var 100% men vet ikke makspuls og det lå høyere enn den formelen med alder. Det er ikke sikkert pulsen hadde rukket å synke med 15 slag ved måling. Uansett gikk jeg litt hardt ut og litt for soft på intervall#2.

Blir bra med treningsklokke til jul så ser jeg pulsen litt mer nøyaktig.

4 Likes

Hele den vestlige verden står i en fedmeepidemi og leger ber oss slappe av? Næringsmiddelindustrien har gode hjelpere i det offentlige.

Hva er problemet med å karakterisere enkelte typer grovbrød som UP? Finns jo grovbrød som ikke er UP også. Burde være en smal sak å si «velg grovbrød som ikke er UP».

Jeg mener at mye av kjernen ligger her, at næringsmiddelindustrien gjør vanlig mat som grovbrød, leverpostei og makrell i tomat usunn ved å prosessere den så mye.

Resultatet ser jo vi nå, at stort sett alle produkter er UP. Og da blir volumet UP mat vi spiser veldig høyt, med påfølgende helseproblemer.

**– Det er viktig å ha is i magen og ikke overdramatisere dette med ultraprosessert mat. **

**Overlegen mener at rådet om å unngå mat med mye fett, sukker og salt fortsatt gjelder, og at mye av den ultraprosesserte maten inneholder for mye av dette. **

– Men når lettbrus eller grovt brød blir karakterisert som ultraprosessert, så blir det helt feil.

4 Likes

Huff og huff tenk om folk bytter ut sunne ultraprosesserte produkter som f eks lettbrus med vann.

Det er mange som rykker ut til forsvar for de svake i samfunnet som ikke må få dårlig samvittighet og st det blir et slags klasseskille mellom de som har tid/råd til å lage hjemmelaget. Men det er tvert imot disse som rammes av at samfunnet ikke tydelig tar avstand mot den ultraprosesserte maten. Hvis maten de kjøpte i butikken ikke var proppet fulle av tilsetningsstoffer, sukker og olje ville alle få en bedre helse.

Uansett har jeg bakt eget brød en stund og det er jo både billigere og går rimelig raskt å raske sammen på morgenen og bake ut på kvelden(eller omvendt hvis man vil) f eks på helgen. Å tappe vann fra springen er jo også mye billigere enn å kjøpe ultraprosessert drikkevarer som lettbrus.

2 Likes

Tenkte det samme selv! Drakk masse brus når jeg flyttet hjemmefra, drikker nå vann og te. Har også begynt å bake. Hjemmelaget brød er tross alt rimelig overlegent på smak. Og som du sier, billigere.

4 Likes

Gidder dere legge ut en oppskrift på et godt og sunt brød?

Det her er så ekstremt provoserende. Ironisk nok har han jo delvis rett med at det er tilsettes mye frøoljer i UPM, men han tenker vel garantert på det farlige mettede fettet. De klarer uansett vri UPM til å handle om sakene de allerede har gått i strupen på.

Jeg forsøker å drive litt voksenopplæring for de andre deltagerne i løpegruppa jeg er med i. Hver eneste løpetur vi har må vi stoppe 3-4 ganger for at noen må tisse. Alltid de samme folkene. De gjør som de blir fortalt og bøtter nedpå med mye vann, og gjerne fra sånn irriterende motiverende flaske. Men de er selvfølgelig livredde for salt, så de gjør jo ikke annet enn å konstant skylle ut saltene de har i kroppen. Jeg er den av oss som inntar mest vann per dag (rundt 4 liter), men salter alltid vannet og har nesten til gode å måtte tisse under trening, uansett distanse, og har sjelden mer enn 3-4 doturer hver dag og må aldri tisse om nettene.

Under forrige halvmaraton var det en fra løpegruppa som kollapset helt og måtte ha hjelp for å komme til mål og tilsyn av røde kors etterpå. Igjen prøver jeg å forklare at dette skyldes at man er tappet for mineraler og at mirakelkuren man får når dette skjer er at de gir deg en intravenøs saltløsning. (Jeg sier det selvfølgelig flere dager etter at det skjer. Jeg er ikke så autistisk av meg.) Alle har sett de som må krabbe over målstreken, der musklene har sluttet å fungere? Saltmangel. Det er ikke så komplisert.

Andre prepper med oppkarbing flere dager i forveien, gels med koffein før og under løpet, brokkolispirerdrikker, paracet og imodium. Jeg faster og starter løpet på tom mage, inntar 3 kaffekopper en halvtime før løpet, har med meg 1-2 dadler til under løpet og ca 1dl utvannet smoothie som jeg tilsetter salt. Har ikke inntatt smertestillende eller imodium på det jeg kan huske og har svært sjelden noe behov for det heller.

Synes dette er ganske beskrivende for verden nå til dags med tanke på kosthold: mye styr og dyre greier, men klarer ikke å adressere det som faktisk betyr noe. Mens jeg som klarer det, er den som sees på som den merkelige…

9 Likes

Mitt er bare halvsunt, men veldig enkelt :sweat_smile:

4dl hvetemel, 4dl sammalt spelt, 2dl av enten rugmel, havre, bygg. Litt under en dl solsikkekjerner, linfrø og gresskarkjerner. Litt salt. 2/3 pose tørrgjær. Rør sammen med slikkepott. (bruk et litermål, det er fullt når du er ferdig)

Har du dårlig tid 2dl kokende vann + 4dl kaldt vann, ellers 6dl kaldt vann. Rør inn 5dl av vannet med slikkepotten, tilsett litt og litt av resten av vannet til brødet ikke har tørt mel. Mengden varierer utfra melmiksen. Rør det godt sammen.

Med varmt vann, så tar det ca 20 min å heve. Bruk slikkepotten til å få det oppi en 2 liter brødform. Jeg ble lei av at det av og til satt seg fast og har bakepapir i formen. Sett det nest nederst i ovnen på 40 grader i ca 10 min for å etterheve, det skal ca opp til kanten. skru deretter opp til 200 grader i ca 1:05. For mindre skorpe på toppen, legg et bakepapir oppå.

Det høres ut som mange steg, men er type 5 min faktisk arbeid.

1 Like

Folk sliter tidvis med å tro at det finnes enkle, ukompliserte løsninger.

Og det er jo ikke så rart, fordi det er x antall mennesker der ute som kan (og ønsker) å tjene penger på at folk tror at det ikke innes enkle, ukompliserte løsninger.

Så det informasjonsbildet man flyter rundt i, er x antall tilbydere som foreller en at alt er utrolig komplisert og stort sett krever profesjonell innsikt / hjelp og + kostbare løsninger. Resultat: Folk (flest) ender rett og slett opp med liten til ingen tiltro på at det finnes enkle og billige løsninger.

4 Likes

Tenkte akkurat det samme!

Men i typisk UPM er det generelt sett lite mettet fett, og mye vegetabilsk fett som de selv mener er sunnere enn mettet fett. Så, maten de mener vi skal holde oss inneholder også store mengder av det de selv mener er bra for oss, karbohydrater og vegetabilske oljer :crazy_face:

4 Likes

Litt rolig start på treningen igjen: 250 høydemeter “rett opp” og bushwacking nedover. Gikk bare, men gikk fort nok til å merke melkesyren på vei opp de bratteste partiene. Gikk for det meste uten sti på vei ned, mindre glatt og litt morsommere å navigere litt på egenhånd.

Ser ut til å komme nok snø til at det blir skiføre ca 30 min kjøring hjemmefra den kommende uken. :snowflake: :snowflake: :snowflake: Dessverre akkurat for varmt rett ved der jeg bor, så her vil det komme 50 mm nedbør som sludd i stedet :see_no_evil:

3 Likes

Ikke bare porteføljen som setter nye ATH for tiden volumgrafen stiger også

Ukerapport

Mandag: Hvile

Tirsdag: Svømming crawl (ca 25 min)

Onsdag: Svømming crawl 1000m@ca 17min (kontrollert tempo, men rask avslutning siste 100m)

Torsdag: Lett styrketrening for armer og rygg på utegym (med apparater, men letteste varianter)

Fredag:
Oppvarming: 2,59 km@6:14 134bpm,
intervall#1: 1,75km@4:20, 176 bpm, 3 min rolig,
intervall#2: 1,72km@4:48, 136bpm, 3 min rolig,
intervall#3 1,64km@4:37, 152bpm
Cool down: 4,36km@5:25 120bpm

Lørdag:
oppvarming 2,82km@6:17, 136bpm
5km@5:11 152bpm

Søndag:
beinstyrke og core (knebøy, bulgarske utfall, tåhev, tåløft, glute bridge, benhev, planke, step-up, spensthopp)
Løping:
3km@5:01 144bpm
cool down 1,34km@5:17 156bpm

4 Likes

Jeg mener dette er et sunt og godt brød. Får bakt litt for sjelden men tar da ofte utgangspunkt i denne oppskriften og endrer litt.

https://www.godt.no/oppskrifter/bakst/broed/5071/ingers-rugbroed

1 Like

Jeg anbefaler eltefrie rundstykker, men gjerne varier hvilke kornsorter to har i, og gjerne en blanding av mel og fullkorn. Jeg personlig liker bl a havre og bokhvete. I dag rasket jeg sammen deigen på morgenen samtidig som jeg fikset frokost så skal jeg bake det ut i kveld.

Søk opp en oppskrift, men ikke vær redd for å eksperimentere. Man må ikke holde seg til oppskriften 100%. Ha i det du liker. Elsker du valnøtter, eller kanskje fiken eller gresskarkjerner så bruker du det.for Kjerner og frø kan du pensle rundstykket med litt vann og dyppe det i kjernene før du legger dem på stekebrettet.

Når jeg baker i ovnen liker jeg å begynne veldig varmt, 300grader varmluft. Men slår med en gang ned til 225. Det kan ta 5-10 minutter å komme ned dit.

Rundstykkene kan du fryse ned og varme opp på morgenen på 200 grader.

3 Likes

Her nevnes et godt eksempel om hvor gale det går mår myndighetene har feil fokus og feil informasjon.

Kan for øvrig anbefale leserbrevene til Lars Magne Sunnanå!

Men i flere tiår zoomet helsemyndighetene heller inn på mettet fett fra landbruket. De overså at endringen på 1900-tallet slett ikke handlet om smør og melk, men om fremveksten av industriell margarin, fylt til randen med delvis herdet hvalfett.

3 Likes