Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Lurer på hvilken verdi kostrådene egentlig gir.

Jeg er ikke enig i at alle skal redusere saltinntaket i det hele tatt, men samtidig er det lite konsekvent å pushe grovt butikkbrød som det ypperste av sunn mat når det inneholder omtrent like mye salt som potetgull. Null problem for de fleste men reagerer på at det er lite konsekvent.

Saltede nøtter har vel gjerne litt mindre salt enn butikkbrød, men der er det veldig viktig å spesifisere at de skal være usaltede :man_shrugging:

Det anbefales å spise 20–30 gram usaltede nøtter hver dag

4 Likes

Kostholdsrådene er jo på mange områder ganske likt det som forfektes av Marit Kolby og andre nye stemmer innenfor fagfeltet.

Men, så kommer de også med disse forbeholdene og ullne formuleringene. Og jeg mistenker at disse er lagt inn pga politiske føringer (klima/vegetarlobbyen) og for ikke å bråke for mye med næringsmiddelindustrien.

4 Likes

Jeg tror at det er et ganske bredt spekter av mat som kan være sunt, og antageligvis ikke en formel som alle skal følge. Det alle bør gjøre er veldig åpenbare ting som å redusere tomme karbohydrater og basere seg på naturlige råvarer, og ikke for mye frityrsteking.

2 Likes

Helt riktig, og veldig skadelig for folks tillit til kostholdsrådene.

Helsedirektoratets kostråd (2023/2024) bygger primært på helse, men bærekraft er definert som et av kriteriene for utforming av rådene.

Sorry, men jeg ofrer ikke egen helse for klima

6 Likes

En litt uheldig sammenblanding ja. Det er jo bra for klimaet hvis folk dør tidlig (null CO2 avtrykk).

3 Likes

Salt får mye unødig hat as.
Et av de viktigste mineralene vi skal ha i oss hver dag.
Jeg salter alt som er, tilogmed yoghurten min får seg en dose :muscle:

2 Likes

Noen som kjenner til denne saken her?

1 Like

Jeg er så lei av å høre at produkter som bare inneholder konserveringsmidler (som f eks nitritt er) og emulgatorer klassifiseres som ultraprosessert, men de er jo veldig sunne får vi stadig høre.

Det er masse forskning som viser disse tingene som kan gi kreft og andre helseplager. Bare fordi emulgatorer er i et grovbrød så blir det ikke mindre skadelig for kroppen, bare fordi nitritt får skinken til å se friskere ut lengere betyr ikke det at den ikke gir kreft.

Ellers kan jeg være enig i at behandlet ikke sier så mye. Men det ironiske der er at siden myndighetene nekter å skriver ultraprosessert bruker de i stedet behandlet som noe man skal være forsiktig men det er masse sunn mat som er behandlet.

2 Likes

Morsomt at de henger seg på grovbrød-trikset, mens de selv bruker røykaroma som er kreftfremkallende.

Det første er frister for å fjerne aromaene fra disse produktene. Den europeiske union har valgt å gjøre en gradvis tilbaketrekk, i stedet for å forby dem fra starten. Dette innebærer at produsentene har en frist på 2 år for å fjerne dem fra mat der disse tilsetningsstoffene legges til for å gi smak og 5 år for de som brukes til å erstatte tradisjonell røyking, som kjøtt eller fisk.

https://kostlab.eu/nyheter/matvarer-aroma-royk-kan-vaere-kreftfremkallende/

Tilbake til det med grovbrødet. Det er jo ikke som om det er umulig å lage grovbrød av vann, mel, frø, gjær og salt. Det krever muligens dyrere råvarer eller gir kortere holdsbarhetstid… Frø gir mye saftighet til brød, men de koster mye mer enn mel. :stuck_out_tongue:

4 Likes

Tenkte akkurat det samme!

Når makrell i tomat og grovbrød inneholder masse tilsetninger og kan klassifiseres som UPM, da er det liksom ikke så farlig, fordi fordelene (vistnok) veier opp for ulempene.

Men når KJøTt inneholder tilsetninger, ja da blir det plutselig kreftfremkallende og bør begrenses til et minimum.

Og hva med fet fisk (som Norge eksporterer for over 100 milliarder)? Ja, da er det liksom greit fordi vi i Norge mener fordelen oppveier ulempen. Men EU er uenig.

4 Likes

Mange pølser inneholder både røyaroma og nitritt dessverre :face_with_raised_eyebrow:

Granlund sier begrepet ultraprosessert alene ikke er tilstrekkelig som pekepinn på hva som er sunt eller usunt. Verdens helseorganisasjon (WHO) jobber for øvrig med en mer nyansert klassifisering av bearbeidet mat, for å gi bedre veiledning. Det er ikke sikkert når den kommer. Granlund ber folk forholde seg til kostrådene.

WHO bestemmer hva som er sunt og ikke :joy:
Molbo land som ikke evner å finne ut av ting selv…

2 Likes

Det er sånn omvendt føre var tankegang, det verste som kan skje ifølge disse folkene er tydeligvis at noen unngår ultraprosesserte varer som i ettertid viser seg å ikke være skadelig :man_shrugging: la oss si at bare halvparten er skadelige men vi vet ikke hvilke er det ikke bedre at vi unngår alle til vi vet hvilken halvpart som er skadelig?

Fem glass har gift i seg og fem glass har ikke gift, ikke drikk noen av de tapp heller et nytt glass vann som du vet er rent.

2 Likes

Egentlig var det ikke et testløp, og på gangvei ikke bane, så da er jeg fornøyd med ny pr på 5km fra 24:15 til 23:48

4 Likes

Fikk min første tur på ski i dag. Det har hjulpet å trene på balansepute, så hadde mye sterkere legger. Balansen på skiene er ikke der den skulle være, men har i hvert fall et mye bedre utgangspunkt enn i fjor. Det skal sies at det var ganske humpete.

Ble ikke sååå mye gåing i maksfart, for måtte gå litt med seksåringen som hadde sin første skitrening på skøyteski i dag. Hun startet med å bare gå med skiene parallelt, men begynte å gjøre noe som minnet om skøyting etterhvert.

Edit ser ut til å kunne bli skiføre på fjellet til helgen. Har bare 30 min dit, så må si at jeg er veldig klar for det :sweat_smile:

2 Likes

Interessant å se at FDA nå stiller spørsmålstegn rundt verdien av å vaksinere barn mot covid.

De frykter vel at langt flere barn kan ha dødd av vaksinen enn av covid (om noen).

Mye av det som skjedde knyttet til Covid har ført til at veldig mange mennesker har blitt skeptisk til myndigheter og etablerte narrativ knyttet til helse, mat mm.

Og med god grunn vil jeg si, ref denne uttalelsen fra FDA

3 Likes

I Norge har vi ikke vaksinert barn ettersom det var få tegn til at de ble spesielt syke av Covid. Alle tre barna her har hatt det og for dem, så var det på linje med en vanlig forkjølelse. Ikke som på voksne (som meg selv), som ble ganske syk av dritten :stuck_out_tongue:

USA har en egen evne til å gå “all-in” den ene eller andre veien i mange spørsmål. Helt enig i at Covid-vaksine til barn er noe tull, men at de nå snakker om at de vanlige barnevaksinene er farlige osv…? Vel, der er sykdommene farligere enn vaksinen. Med “de” så mener jeg Trump-innsatte vaksineskeptikere.

1 Like

Neida, men folk registrerer jo hva som skjedde i utlandet også.

Og det er poenget, håndteringen av Covid har bygget opp en skepsis til sannheter og narrativ som forfektes av myndigheter og statlige institusjoner.

Var selv skeptisk til å la meg vaksinere. Men det massive trykket kombinert med frykten for tap av luktesans gjorde at det ble to «skudd» på meg også. Angrer i dag, vi aner jo fint lite av hva vi ble utsatt for.

Tviler på om vi noen gang får vite det fulle omfanget av vaksineskader knyttet til Covid, ei heller de potensielle farene med mRNA vaksiner.

2 Likes

Man fikk jo ikke reise uten å ta vaksinen, i tillegg sosialt uthenging som vaksineskeptiker om man stilte spørsmål

Måtte sjekke litt mellom Norge og Sverige og ser ut til at Norge har kommet bedre ut av det med større nedstenginger.

For 40-50 åringer, så indikerte dataene når vi fikk vaksinen at det var ganske jevnt med fordeler/ulemper. Var du eldre enn 50 så økte fordelene skarpt. For de under 40, så virket det unødvendig.