Såvidt jeg husker var det en rapport der man gikk gjennom strategien etterpå og kom fram til at hvert liv som ble reddet kostet 130 millioner (100 ganger mer enn samfunnet ellers er villig til å betale per liv)
Men, jeg har glemt å trene en annen liten muskel i sommer/høst som man trenger når man skøyter, i hvert fall på tungt underlag: hofteleddsbøyeren. Hvis man hadde laget et heatmap av hvor jeg var sliten etter gårsdagen, så hadde det sett nøyaktig slik ut:
I utgangspunktet, så trener jeg jo hofteleddsbøyeren når jeg går på fjelltur (må løfte kneet høyt når det er bratt), men det er altså ikke godt nok
Ser L-sit er et forslag til øvelse her. Var vel noe du gjorde @holmes?
EDIT: kjenner det også i magemusklene og litt rygg/skuldre. Må si skigåing trener masse muskler over hele kroppen som er vanskelig å få trent uten et veldig godt treningsprogram. Er egentlig spesielt imponert over minstejenta, hun holdt rimelig grei fart på helt glatte ski og uten staver. Skjønner jo hvorfor de har nesten hele treningen uten staver, for da er det mye vanskeligere å jukse. Du må ta noe som minner om skøytetak for å komme deg framover i mer enn 2 km/t.
L sit er vel en statisk øvelse, har den noen særlig overføring til dynamisk arbeide som ski er.
Mange av de tradisjonelle mage øvelsene tar minst like mye på hofteleddsbøyerne som på magen. Tenker på situps men beina festet i ribbevegg en og lignende
Prøvde å gjøre høye kneløft nå, det var en pine, så tenker at det var en god øvelse. Må bare få inn litt grunnstyrke før skisesongen starter for fullt nå. Kunne nok lagt inn litt mageøvelser også, men jeg tror egentlig det kommer seg fint etter noen skiturer. Hofteleddsbøyeren derimot! Oh my God som jeg merker den i dag.
Btw, jeg er veldig glad jeg begynte med chin ups (om enda bare eksentriske). Jeg merker at det var en veldig fin øvelse å få inn. Det er til og med litt mage i den når jeg henger helt nederst (kanskje fordi jeg må bøye bena bakover?).
De øvelsene der kan jeg kun gjøre når jeg er skikkelig varm. Enten hardt gåtur i tungt terreng, joggetur eller styrketrening. Ellers er de musklene der så harde at det er bare å glemme
Jeg liker initiativet! I stedet for å merke det som er ultraprosesessert, så merkes det som ikke er det. Det gir f.eks. brødprodusentene insentiver for å kutte diverse tilsetninger i grovbrødet sitt.
Jeg sliter vel egentlig ikke med å strekke dem ut/ slappe av i dem, de må bare bli sterkere for å tåle belastningen når jeg går på ski. Kneløft og beinhev vil vel funke greit. Og det å bare skøyte på ski da.
Eller de med for dårlig råd til å kjøpe brød i butikken. 50 kr for et industribrød er jo ran på høylys dag!
Lagde en av livrettene mine til middag i dag, spagetti med kjøttsaus. Bare jeg forsyner barna rører kjøttsausen sammen med spagettien og har på masse ost, så får jeg ingen klager og alle er fornøyde. Hvis de forsyner seg selv vil de gjerne bare spise spagettien.
Første træning med vægtbelastning på ben i går - knæhar det forbavsende godt i dag selvfølgelig lidt smerte men det øverdøves næsten af muskel smerterne
Planen er nu 3 vægttrænings dage i ugen med helkrop program og 4 dage med bevægøvelserne og gåtur.
Målet med at være klar til april hvor laksen kommer virker ikke uopnåelig, så må vi se om jeg kan finde rekord fisken.
Den var der ikke helt i år, men stadig en fin fisk.
Ca 50/50 grovt mel/havregryn og hvetemel (ca 1 kg). 1 pakke gjær og 1 ts salt. 1 liter lunket vann.
Etter hvert så kan man freestyle med meltyper, frø etc. Når man blir vant til å bake så lærer man seg hvordan konsistensen på deigen skal være. Da er det også enklere å eksprimentere
Et tips fra meg er at Sammalt speltmel har endel bedre bakeevne enn sammalt hvetemel, det smaker også bedre. Funker helt fint med 40% fint og 60% grovt da.