Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Nok et bevis på at industrien veldig godt vet hva de driver med, matsvindel!

I et intervju med Nationeninnrømmer Kolberg at industrien har latt hensynet til holdbarhet og kunstig konsistens gå foran kvaliteten på selve maten. Nå lover han en storrengjøring i ingredienslistene til folkefavorittene Gilde og Prior.

3 Likes

Det kalles forbrukermakt :stuck_out_tongue:

3 Likes

Jepp!

Først var det kommersielt lurt å lure forbrukerne.

Når forbrukene fant ut de ble lurt så var ble det kommersielt riktig å slutte med lureriet, i frykt for boikott og tapte markedsandeler til renvare.

3 Likes

Det virker også som folk er så utrolig redde for å lage mat selv, her om dagen kjøpte jeg litt torsk. Blandet med potetmel, egg, salt, melk og krydder i stavmikser, formet til fiskekaker. Stekte de i smør på lav/middels varme i panna. Tok faktisk ikke veldig lang tid…

10 Likes

Har du det i fingrene, så er det stort sett relativt raskt å lage god hjemmelaget mat.

Jeg har aldri laget hjemmelagde fiskekaker eller panert filet, så det vil kreve endel tid første gangen. Også vil det sikkert ta et par forsøk før det blir bra. :stuck_out_tongue:

Lagde noen hjemmelagde kjøttboller her om dagen og fant ut at det er ganske vanskelig å få piri-piri chilipulver jevnt fordelt i kjøttbollene. Noen var gode, andre var kjempesterke. :fire: :see_no_evil:

Når minstejenta var <3 år gammel, så måtte basically maten komme på bordet når hun kom hjem fra barnehagen, eller så gikk hun tom. Hvis hun fikk ventemat, så spiste hun ikke middagen.

1 Like

Et triks er å blande ut piri-piri i litt væske først og så tilsette dette til kjøttdeigen. Da spres krydderet seg litt bedre.

4 Likes

Ja eller med egg om man har det i

1 Like

Bare en liten oppdatering på ranten min om kompetansen til behandlere og PTer flest. Etter to treningsøkter med min mor, forsvant smertene hun hadde i nakken, skulder og bekken, og sånn har det forblitt siden da. Hun har sluttet å gå til kiropraktoren ukentlig slik hun gjorde før. Dette er plager hun har hatt i 20+ år, og gått fast til behandlere og PTer i omtrent halvparten av denne perioden. Vi har trent sammen i underkant av en gang i uka i snitt, og totalt kanskje 8 ganger. Dette er langt fra første gang jeg har opplevd dette. Hele mine kortvarige PT-karriere besto av caser som dette, hvor jeg ble en redning for klienter hvor behandlerne ikke klarte å hjelpe dem.

Jeg er klar over at dette høres ut som endeløs selvskryt (og jeg skal innrømme at jeg har ganske stor tiltro til egne ferdigheter innen trening), men er først og fremst ment som en refleksjon (og rant) over betydningen av kunnskap og utdannelse, og hvorfor all verdens utdannelse og kunnskap har liten verdi så lenge man ikke klarer å se helheten og logikken i ting. Jeg vet dessverre at jeg ikke er så unik og flink, og at det hele mest sannsynlig handler om noe mer komplekst enn den enkeltes ferdigheter.

Jeg har mine klare tanker om hvorfor de fleste behandlere oppnår begrensede resultater hos klientene, på tross av at de burde være eksperter på nettopp dette. Jeg mener at det også her dreier seg om mye det samme som kostholdsdebatten, hvor mange (etter min mening) blir indoktrinert i at man skal tenke på en viss måte og innenfor visse rammer. I tillegg er det manglende helhetlig tankegang, alt for mye tiltro til en for spisset (men samtidig mangelfull) kompetanse, manglende nysgjerrighet for det som ligger litt til siden for faget, en vanvittig motstand mot ny kunnskap og treghet i systemet for hva som anses som “legit” av “alternative” måter å angripe et problem på. Forskningsmessig skal ting være så gjennomanalysert og ihjelforsket for at det skal bli tatt inn i varmen. Om man så mye nevner noe utenfor dette, blir man umiddelbart stemplet som selve gallionsfiguren for alternativmessa på Kolbotn. Det er helt sykt at for eksempel diafragmaktivering og redusere betennelse med kostholdsendringer er noe som anses som å være på siden av det de fleste behandlere driver med.

All info er tilgjengelig for alle, men av en eller annen merkelig grunn er det de som jobber med det som er minst interessert i å benytte seg av den. Det sagt; jeg har gått til fantastisk dyktige og helt ubrukelige både fysioterapeuter, kiropraktorer, naprapater, fastleger og professorer. Det handler ikke om de ulike fagområdene eller utdannelsen, det handler om kompetansen til personen du møter.

11 Likes

Det der var en av de bedre :joy::joy:

2 Likes

Dette gjelder alle yrker.

Jeg har en lege jeg tenker at er god, men hun stilte ikke de riktige spørsmålene når jeg slet med en sår hals i fjor til å foreslå astmamedisin. Rett og slett fordi symptomene på astma ikke var veldig sterke.

Har nå gått på astmamedisin etter et par måneder med synkende form og stadige forkjølelser med verre og verre hals og slim. Har merket at formen har blitt bedre. Selv med en ny forkjølelse, så var jeg mye mindre plaget.

Tilsvarende når jeg slet med en hofte. Grunnen var for svak muskulatur. Jeg måtte spørre og grave for å komme til riktig behandling. I hvert fall for meg hjalp ikke styrketrening alene, jeg må i tillegg gjøre tre tøyeøvelser for bein /rumpe.

Mangler du kunnskap selv, så får du ikke riktig behandling eller hjelp uten å ha veldig flaks og treffe en som er veldig analytisk, kunnskapsrik og nysgjerrig. Og har overskuddet til å se deg.

Ta eksempelet over med legen min. Hun hadde masse kunnskap på feltet. Hun kunne forklare hvorfor jeg hadde størst plager på høsten osv. Jeg tror hun bare ikke fikk nok info fra meg og ikke var nysgjerrig nok til å kunne bruke kunnskaprn hun satt med.

3 Likes

Bra at du har en lege du er fornøyd med! Jeg leser meg ganske kraftig opp på ting i forkant av legebesøk, og tar det jeg finner ut opp om det er noe de ikke selv adresserer. Det virker det som om mange leger opplever som nærmest et avtalebrudd og at jeg gjør meg vanskelig. Dette får ofte frem en mindre god versjon av dem, spesielt om de i utgangspunktet er litt vel stolte av tittelen sin. Men det er jo på en måte “feige lag” og en lite optimal arena for den tilnærmingen jeg har, da jeg har all tid og interesse i verden til å grave meg ned i ting som gjerne ikke en gang er en del av utdanningen deres. Legene på sin side, får mine perspektiv slengt i trynet uten å kunne forberede seg. Vet ikke hva som er en god løsning på dette. Dette fordrer jo at legene må sette av mye tid til å sette seg inn materien før legetimen, og det er det selvfølgelig ikke anledning til.

Et tilfeldig eksempel på ting jeg kunne tatt opp er MTHFR: A Supplement Stack Approach : r/MTHFR

Hvordan skal legen ha inngående kunnskap om ulike genotyper med MTHFR-mutasjon, når de knapt nok har hørt om mutasjonen og har lite inngående kunnskap om selve metyleringsprosessen? Jeg har en genotype som jeg mistenker gjør at jeg reagerer kraftig på koffein og magnesiumtilskuddet (glycinat) som gjør de fleste avslappede, gjør meg og en del andre engstelige, rastløse og søvnløse. Jeg er hyperallergisk mot egg, men kolin (egg er en overlegen kilde) er en sentral brikke i å forbedre metyleringsprosessen og redusere homocystein. Opphopningen av homocystein er inflammasjonsdrivende og skaper intoleranser og dårlig tarmhelse, så egg kan i utgangspunktet både være problemet og løsningen. Jeg har tidligere følt en bedring av NAC-tilskudd, men vil det være ugunstig av meg å hemme glutamatreseptorer på en “kunstig” måte?

Dere kan jo se for dere hvordan det oppleves å være fastlege og få dette slengt på seg uten forberedelse :sweat_smile: De eneste personene som har bestått disse “testene” mine, er kjeveortopeden Björn Winter, som på en eller annen måte har stålkontroll på absolutt alt jeg noen gang har hørt om, og Anders Haakenstad, som enten allerede kan det eller leser seg opp på det til han får inngående kunnskap om det.

Altså, jeg forventer ikke at fastleger eller leger skal kunne dette, men det er jo dette jeg lurer på.

2 Likes

Det finnes helt sikkert unntak, men fastleger opplever jeg mer som byråkrater som balanserer mellom å vokte pengesekken (ikke gjøre unødvendig dyre undersøkelser) og samtidig unngå feil praktisering, altså de vil ha ryggen fri. Det er stor kontrast mot det man forventer seg nemlig et medmenneske som er genuint opptatt av din helse og med en faglig verktøykasse for å finne løsninger.

2 Likes

Der er faktisk jeg med fastlegen min.

Møter jo litt pengesekkvokteren også, men jeg synes det er gjort på en veldig god måte: hun: ja, da sykemelder jeg deg for en uke. Jeg: hvis jeg ikke er frisk igjen da? Hun: da sender du en melding også får du mer sykemelding, hvis du kjenner deg verre, kontakt meg for en time. Mao, hun mente jeg burde bli frisk på en uke, så fikk jeg kjenne på om det stemte og måtte ta et aktivt skritt for å fortsatt være sykemeldt. I stedet for å få en to ukers sykemelding.

Samtidig, kosthold er ikke noe hun kunne. Der endte jeg hos en tarmspesialist for en undersøkelse. Han kom med svært enkle tips for en med treg mage: ikke banan eller eple, men pære og kiwi (helst med skallet på). Når jeg etterpå sjekket hvorfor pære, så er det jo åpenbart. Innholdet av fiber er mye, mye høyere. Også snakket han noe om syre i eple som ikke var heldig. Det har hjulpet markant. Samt å drikke mye mer enn før da.

De beste helseforbedringene har jeg fått ved de minste små endringene i egne spisevaner og treningsrutiner. Ingen store greier.

2 Likes

Samme her når det gjelder kosthold og trening. Hadde masse problem med vannkne som kom og gikk for en del år siden, legene gjorde masse undersøkelser men kunne ikke hjelpe meg. Så spiste jeg mindre sukker/raske karbohydrater, problemet ble helt borte.

Fått veldig mye mindre plager, både muskulært og mindre sykdom etter st jeg begynte å trene regelmessig igjen

4 Likes

Jeg gikk til naprapat fordi jeg hadde hevelse i kneet. Viste seg at så stramme muskler/sener at de dro på kneskålen som da var litt ute av posisjon og irriterte kneet som igjen gjorde at jeg fikk hevelse. Var bare en gangsgreie og naprapaten fikk løsnet opp og jeg fikk et spark i baken for å trene styrke og strekke ut igjen. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Hva er sunnest;

• Loff
  • Pasta
  • Like sunt/usunt

0 stemmegivere

Loff lages jo ofte med egg og deigen er jo tilsatt gjær, så tenker jo den :slight_smile:

Når jeg spiser spagetti med hjemmelagetkjøttsaus, så har jeg null dårlig samvittighet for at spagettien er fin. Tilsammen blir det et godt balansert måltid.

https://bremykt.no/oppskrifter/annet/eggeloff hadde selvfølgelig brukt ekte smør i stedet for bremykt til bakst, det er jo ikke et problem at smør rett fra kjøleskapet er hardt. :stuck_out_tongue:

1 Like

Det virker jo som at hvis noen velger «ren» loff en dag i stedet for ultraprosessert grovbrød så er det en kjempetrussel mot folkehelsen, mens det at de fleste av oss spiser pasta flere ganger per uke går upåaktet hen.

Gjør det? Står sikkert noe om pasta også.

Btw, hvor mange ganger i uka spiser barn i Norge brød? :see_no_evil:

Joda, men jeg synes det er ganske sykt å tvinge på folk to fullkornsprodukter hver dag.

Det er anbefalt å spise grovt brød, grovt knekkebrød, kornblandinger, gryn, fullkornspasta eller andre fullkornsprodukter som en del av minst to måltider hver dag.

Det står ikke noe om å unngå raffinert hvetemel, men man skal tvinge fullkorn i seg minst to ganger per dag. Det er jo ganske mye vanlig hvetemel i de fleste fullkornsprodukter.

Ellers er jo denne litt artig der det ser ut som potet har sneket seg inn som fullkorn

2 Likes