Bare en liten oppdatering på ranten min om kompetansen til behandlere og PTer flest. Etter to treningsøkter med min mor, forsvant smertene hun hadde i nakken, skulder og bekken, og sånn har det forblitt siden da. Hun har sluttet å gå til kiropraktoren ukentlig slik hun gjorde før. Dette er plager hun har hatt i 20+ år, og gått fast til behandlere og PTer i omtrent halvparten av denne perioden. Vi har trent sammen i underkant av en gang i uka i snitt, og totalt kanskje 8 ganger. Dette er langt fra første gang jeg har opplevd dette. Hele mine kortvarige PT-karriere besto av caser som dette, hvor jeg ble en redning for klienter hvor behandlerne ikke klarte å hjelpe dem.
Jeg er klar over at dette høres ut som endeløs selvskryt (og jeg skal innrømme at jeg har ganske stor tiltro til egne ferdigheter innen trening), men er først og fremst ment som en refleksjon (og rant) over betydningen av kunnskap og utdannelse, og hvorfor all verdens utdannelse og kunnskap har liten verdi så lenge man ikke klarer å se helheten og logikken i ting. Jeg vet dessverre at jeg ikke er så unik og flink, og at det hele mest sannsynlig handler om noe mer komplekst enn den enkeltes ferdigheter.
Jeg har mine klare tanker om hvorfor de fleste behandlere oppnår begrensede resultater hos klientene, på tross av at de burde være eksperter på nettopp dette. Jeg mener at det også her dreier seg om mye det samme som kostholdsdebatten, hvor mange (etter min mening) blir indoktrinert i at man skal tenke på en viss måte og innenfor visse rammer. I tillegg er det manglende helhetlig tankegang, alt for mye tiltro til en for spisset (men samtidig mangelfull) kompetanse, manglende nysgjerrighet for det som ligger litt til siden for faget, en vanvittig motstand mot ny kunnskap og treghet i systemet for hva som anses som “legit” av “alternative” måter å angripe et problem på. Forskningsmessig skal ting være så gjennomanalysert og ihjelforsket for at det skal bli tatt inn i varmen. Om man så mye nevner noe utenfor dette, blir man umiddelbart stemplet som selve gallionsfiguren for alternativmessa på Kolbotn. Det er helt sykt at for eksempel diafragmaktivering og redusere betennelse med kostholdsendringer er noe som anses som å være på siden av det de fleste behandlere driver med.
All info er tilgjengelig for alle, men av en eller annen merkelig grunn er det de som jobber med det som er minst interessert i å benytte seg av den. Det sagt; jeg har gått til fantastisk dyktige og helt ubrukelige både fysioterapeuter, kiropraktorer, naprapater, fastleger og professorer. Det handler ikke om de ulike fagområdene eller utdannelsen, det handler om kompetansen til personen du møter.