Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Glykemisk indeks :
Loff 100
Sukker 92
Pasta 60

https://www.matoppskrift.no/artikkel/glykemisk-index-tabell-over-matvarer-og-deres-glykemiske-index

GI-verdien på loff er satt til 100, og med denne som referanse, settes GI-verdien for andre matvarer.

1 Like

Er det kanskje ris, pasta og potet der?

Jeg må si at du høres veldig bakstreversk ut nå.

• Hva er et variert kosthold?

Å ha et variert kosthold vil si å spise mat fra flere av matvaregruppene, som for eksempel:

• frukt, bær og grønnsaker
  • fullkornsprodukter (brød, knekkebrød, gryn og korn)
  • fisk og sjømat (fisk, fiskekaker og skalldyr)
  • belgfrukter (bønner, linser og erter)
  • kjøtt (kylling, svin, storfe og sau)
  • meieriprodukter (melk, yoghurt, kesam eller kvarg, ost)
  • fettkilder (oljer, nøtter og frø)

Et kosthold som består av blant annet hel eller oppkuttet frukt, bær, grønnsaker og potet, belgfrukter, fullkorn og rene stykker av fisk eller kjøtt, kan gjøre det enklere å spise i tråd med kostrådene. Mange kaller dette å ha et råvarebasert kosthold. Lager du mat fra bunnen av, kan det være enklere å spise råvarebasert.

Jeg synes dette høres fornuftig ut

Bakstreversk? Jeg bare synes at kostholdsrådene ikke tilfører så mye. Unngå fett, salt og sukker, ja det kommer helt an på person og livsstil og hvilken type og tilberedningsform. Unngå ultraprosessert, ja det vil jeg anbefale alle.

Kanskje de ikke først og fremst er myntet på deg, men folk som virkelig ikke har peiling og spiser whatever de får kjøpt på bensinstasjonen? Tipper du ikke får så mye ut av Anbefalinger om fysisk aktivitet til voksne og eldre - Helsenorge heller.

Kanskje rådene er myntet på nedre halvdel av skalaen når det kommer til matinnta som faktisk hadde hatt godt av rådene jeg postet over.

Dere befinner dere trolig i et annet univers enn mange.

« Norge er det landet som spiser mest frossenpizza per innbygger, og Grandiosa er den mest populære typen. »

1 Like

Løsningen er å lage ferdigpizzaen med fullkorn og med fettredusert ost om man tenker i myndighetenes baner

De treningsrådene har jeg ikke noe problem med, men kostrådene fokuserer på feil løsninger om du spør meg.

Hvis rådet var bare det avsnittet som Christian limte inn hadde det vært helt greit, det er jo gode råd.

Å være livredd for fett og animalske produkter, hva spiser man i stedet da?

Hvor mye fullkorn spiser en japaner per dag? Jeg er ikke i mot fullkorn, men spekteret for et sunt kosthold er mye større en «minst to porsjoner fullkorn per dag« og «maks 350g rødt kjøtt per uke»

2 Likes

1 Like

Da var det tid for det chatgpt erter meg med er «ukas eneste kvalitetsøkt»

Oppvarming: 4,31 km@6:00 144bpm,

intervall#1: 1,61km@4:16, 160 bpm, 3 min rolig,
intervall#2: 1,61km@4:23, 152bpm, 3 min rolig,
intervall#3 1,61km@4:41, 156bpm, 3 min rolig

Cool down: 5,92km@5:20 152bpm

Bedre tempo denne gangen, jobber mer strategisk på pacing, ga meg selv bedre tid på å nå toppfart og tok meg til rette på sykkelbane med bedre underlag. Holdt hvert drag til 1 mile.

3 Likes

Imponerende økter på deg!

1 Like

Det går fremover! Pulsen er nok i realiteten 15 slag høyere, jeg har ikke fått treningsklokke enda og det går noen sekunder før jeg får fomlet meg til å måle manuelt

Det må være noe galt med måten du måler pulsen på under intervallene, for du har samme puls på 4:23 fart og 5:20 fart.

Ble det ca 7 min lange intervaller?

Vet du hva makspulsen din er?

Det forresten at du er like systematisk på trening som med aksjer. :sweat_smile:

1 Like

Intervallene tok 6:52, 7:04 og 7:34

Ja det er en kombinasjon av lite eksakt pulsmåling, men også det jeg tror man kaller heart beat drift (lengre distanser ved samme fart gir høyere puls), og at jeg dro på litt på slutten av cool down løpingen :upside_down_face:

1 Like

Cooldown: avslutter med ca pacet du ville holdt på en 3000m de siste to kilometerene. :smiley:

1 Like

Du får ønske deg garmin klokke til jul :wink:

Kjekt å se at man etter en tid kan springe samme distanse like raskt på lavere puls. Da er det på tide å endre tempo på intervall øktene :partying_face:

Som for mitt vedkommende er 8x 3:30/1:20 tempo 4:20-5:00(ligger stort sett på 4:25) de periodene jeg holder på. 90-95kg, så er litt slit :laughing:

3 Likes

Jeg får en klokke, men det ble en litt billigere variant😅

Min teori er at jeg har ganske grei hjertekapasitet fra svømming, men at musklene trenger tid på å bygge kapasitet for å klare flere drag med høyt tempo. Virker uansett som at høyere volum på løpetreningen begynner å gi en viss effekt. Målet på sikt er 4 drag med jevnere tempo, men jeg har fortsatt ganske stor variasjon selv om det var bedre enn forrige uke. Klarer du å holde det ganske jevnt ?

2 Likes

Må løpe meg opp igjen etter pauser hvor jeg trener styrke.

Det varierer selvsagt litt på dagsformen, men 4:25-4:40 pleier å være nokså gjennomførbart i dragene. Jeg går i pausen, som jeg har forstått visstnok er litt mot mantra for kapasitetsøkning. Må gjøre det, hvis ikke kommer aldri pulsen ned.

Har ingen andre mål enn å holde 10km relativt hurtig uten å være ødelagt dagen etterpå :sweat_smile:

2 Likes

Pulsen skal ned, bare ikke for langt. Formålet med å ikke få for kan puls er at det optimale punktet for å kvitte seg med melkesyre er et sted i midten. Intervalltrening skal styres av puls, ikke tempo.

Stemmer det, men så kan man da påstå at jeg ligger for høyt i dragene. Er vel noe med det også. Kilometer i beina er vel det som veier tyngst i hva som angår treningsutbytte.

1 Like

Hvis du ikke har masse tid å bruke på løping, så tror jeg du kommer mye kjappere i form eller skader deg med intervalltrening. :wink:

Merker at viljen min til å trene ute, etter middag når det er kølsvart ute er ekstremt lav. Fram til det er skiføre, så faller nok formen ganske greit for tiden. En av motivasjonsfaktorene mine for å trene er jo for å være ute i naturen, men når den er mer eller mindre svart, så… :see_no_evil:

På den positive siden, formen på slutten av skisesongen pleier å være på maks. Har en ca 15 km runde som er en god blanding av middels store oppover og nedoverbakker. Hvis man er i god nok form, så er det bare å kjøre det som en svær intervalløkt. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Har nokså godt treningsgrunnlag så er ikke redd for skader ved intervalltrening. kontinuitet er det jeg sliter mest med. Har gjort meg ferdig med 30åra, så fokuserer mer på styrketrening - mindre vondter i hengslede ledd av slikt såfremt man ikke fucker opp da.

Hadde meg en runde her om dagen, bare en joggetur. Fant ut at jeg liker best å trene når jeg står i ro :laughing:

1 Like