Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Du blander kortene litt. «Too much too soon»

Du trenger ikke styrke for å løpe langt, men utholdenhet. Det du beskriver er jo at leddene, senene og ligamentene dine ikke er tilpasset den langvarige belastningen og ikke får restituere seg.

Har en kamerat som løper mye, Han tror også han trener styrke når han løper. Men styrke (effekt) og utholdenhet er to svært forskjellige ting.

5 Likes

Helt ening at en bør ta det rolig i begynnelsen og spesielt når en begynner og bli litt opp i åra. Spilte håndball i Eliteserien i mange år og merker at mentalt har jeg enormt lyst til og pushe mer men må holde igjen for og unngå skader. Nå trener en og forde det er gøy men med gammelt konkurranse instinkt så blir det ikke aktuelt å ikke måle fremgang og sette seg mål.

Men jeg er veldig glad i å kombinere intervaller og lange turer , det hjelper på å forebygge skade og øke tiden (liker 1-2-3-4-3-2-1 intervaller) som oppkjøring til marathon / lengre løp.

4 Likes

Fikk en liten Paul Waaktaar-Savoy-opplevelse etter forrige løpeøkt; jeg løp bare 6 x 1km, totalt 7,33km på 33 minutter, men fikk en treningseffekt på 4.6 aerob og 4.4 anaerob. Til sammenligning, ga mitt forrige halvmaraton (riktignok bare en treningsøkt), kun 4.8 aerob treningseffekten time og femti minutt. Intensiteten var selvfølgelig høyere, men for en forskjell på effekten! Skal definitivt ha flere av førstnevnte økt - den var jo mye mer underholdende også!

4 Likes

Kondisjonstrening er jo to delt. De ene er jo å ha ett høyt o2 opptak, det andre er jo å kunne holde på lenge i en aktivitet.

Det krever spesifikk trening. 4x4 intervall løping kan gi høy o2 men er ikke nok hvis du vil løpe lange distanser.
Overføring fra en aktivitet er ikke spesielt høy. Typisk lang løpetur rett etter langrenn sesongen, kondisjon er god , men kroppen takler løpingen dårlig.

3 Likes

Hvilket tempo har du i pausene og hvor lange er de?

Jeg har høyt O2. Det jeg kjenner begynner å bli vondt etter 1 mil løping er «vondter» rundt omkring. Særlig i midtpartiet, rundt bekken/hofte.
Tenker at det ikke er lurt eller nødvendig å presse lenger. Kommer aldri til å løpe halvmaraton. Føler meg også ferdig med Birken, Holmenkollmarsj etc. Har mye større glede av å løpe/ski i skogens ro enn blant tusenvis av andre som tror det er OL. Spesielt Birken på sykkel er helt crazy. Har sett mange skadde der. De sykla jo som om det sto om livet :see_no_evil:

4 Likes

Hadde jeg hatt balanseputen jeg nå trener leggene med, så hadde jeg mest sannsynlig kunnet byttet over uten problemer. Trener styrke på den 2x1 min hver dag. Så nei, vil ikke si at jeg blander kortene.

Merket etter første skitrening at jeg har glemt å trene hofteleddsbøyeren. Har nå puttet inn litt høye kneløft som styrketrening i vente på skisesongen. Tipper det sparer meg for veldig mye tull.

Gikk en fjelltur med niesen min. Hun drev kun med styrketrening. Alt gikk fint utenom… hofteleddsbøyeren som hun altså da ikke hadde trent og ikke brukt på asfaltsubbing i byen. Hadde hun trent den et par minutter på hver styrketreningsøkt, så hadde hun neppe slitet med den.

Man blir neppe noen verdensmester uten å trene på det man skal utføre, men det er veldig mye man kan gjøre for å unngå skader via styrketrening av svake/ubrukte muskler i kontrollerte former. Da blir det bedre balanse i kroppen og man slipper å slite ut en del før de andre i det hele tatt merker noe.

Tror det handler mest om ordvalg, muskulær utholdenhet er jo veldig viktig og bygges helst ved å gjøre selve aktiviteten, mens maksimal styrke og eksplosivitet som også hjelper på å hindre skader pga stabilitet og at du utfører aktiviteten på en lavere prosent av maks (bygges gjennom styrketrening med få repetisjoner). Og så skal man ikke undervurdere teknikk og økonomi, som gjerne er svak når man gjør noe man ikke er så vant med (bygges best i selve aktiviteten samt drills, og når man ikke presser seg til maks, når man presser seg faller gjerne teknikken sammen)

2 Likes

2 minutter pause. Tempoet varierte litt pga jeg gikk og drakk kaffe i de to første, men etter det mener jeg det var 8km/t,

1 Like

Ny uke overstått! Fornøyd med volumutviklingen, uten at jeg føler at jeg overdriver treningsmengden.

Uke 49

Mandag: 5,9km@4:53 148bpm

Tirsdag: Svømming crawl 1000m, 50m*2, 100m

Onsdag: Hviledag

Torsdag: Hviledag

Fredag:
Oppvarming: 4,31 km@6:00 144bpm,
intervall#1: 1,61km@4:16, 160 bpm, 3 min rolig,
intervall#2: 1,61km@4:23, 152bpm, 3 min rolig,
intervall#3 1,61km@4:41, 156bpm, 3 min rolig
Nedjogging: 5,92km@5:20 152bpm

Lørdag:
FM: svøm + arm/rygg trening/rehab øvelser (600m svøm som oppvarming, latsdrag, axelpress mm, 400m nedsvømming)
EM: 10km@4:58 140bpm (etter noen hundre meter nedjogging)

Søndag:
beinstyrke og core : knebøy, bulgarske utfall, tåhev, tåløft, sissy squats, glute bridge, benhev, planke

Sølvprisen? Nei volum per uke

Jeg er rimelig sikker på at du hadde blitt en dårligere løper uten denne styrketreningen. Ref diskusjonen over.

Noe helt annet:
Klarer nå lett en chins, men to rep går ikke. Nesten litt komisk hvor vanskelig den andre er. Tenker det kommer seg fort da. Har ikke noen problemer med å ta flere, men med litt pause mellom hver.

1 Like

Har du testet å presse skulderbladene mot hverandre når du heiser deg opp?

3 Likes

Tenk på dyrene som bare spiser grønt, de må jo så mye kadmium i seg! :crazy_face:

Det samles i lever men de målte at leverpostei hadde ca like mye som kornprodukter og mengden lever vi spiser er jo mye mindre. Ellers er det mye i det brune kjøttet på krabbe, og lever av vilt kan ha høye verdier. Totalt sett får vi mest kadmium fra kornproduktet, og en del fra potet. Totalt sett lave verdier i kjøtt og meieriprodukter.

Et viktig poeng er at man tåler kadmium bedre om man har gode jernverdier.

Fin træning i dag jeg får stille og roligt lagt flere øvelse på mit program så jeg er ikke langt fra at køre hele kroppen nu.
Der mangler lige et par justeringer og den er hjemme.
20 min cykling med 70-80 procent intensitet så ben.
Jeg køre mine ben øvelser så langsomt som muligt - så heller mindre vægt på og knæet tog det rigtigt fint i dag.
Derefter køre jeg først dødløft så køre jeg bryst - ryg i super sæt.
Slutter med skuldre og arme her mangler jeg og få biceps med.
Første uge jeg har fået trænet 3 gange plus en dag med cykling ude det kan selvfølgelig mærkes i knæet men jeg er håbefuld!

2 Likes

Chins, tar biceps, skuldre og rygg :sweat_smile:

Også får man strukket godt ut. :sunglasses:

1 Like
2 Likes
  • A new study found that using margarine may raise the risk of type 2 diabetes by 41%.
  • Margarine use may also raise the risk of heart disease by 29%.

When it came to blood cholesterol levels, butter stood out as the only fat that showed a positive connection with “good” HDL cholesterol, lower triglycerides (a type of fat found in the blood) and a healthier balance between triglycerides and HDL cholesterol. On the other hand, eating more than 7 grams of non-hydrogenated oil per day, compared to 2 grams or less, was linked to higher levels of “bad” LDL cholesterol.

2 Likes

Ser ut som en ganske tynn studie:
To gather information about what participants ate, researchers asked them to record everything they consumed over two sets of three days, covering two weekdays and one weekend day.