Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Jo for eksempel Helsedirektoratet. Men er dessverre for få som følger kostholdsrådene.
“Følger man Helsedirektoratets kostråd, vil man få nok jod i kostholdet gjennom å spise hvit fisk og egg, og drikke melk.”

1 Like

Hadde tenkt å prøve meg på 1km intervaller men gikk ut litt hardt og så litt feil p mobilen. Tror jeg blandet sammen 60sek=1min og 600m=1km :grinning_face_with_smiling_eyes: uansett tror jeg det er en noe med hvordan farten beregnes som gjør at det tar litt tid før den riktige farten vises så da tror jeg at jeg må gasse på mer og ender opp med å løpe for fort.

Oppvarming 15 min@5:08/km

VO2 Maks imtervaller:

Drag 1: 600m@3:47/km

Drag 2: 800m@4:08/km

Drag 3: 1000m@4:07

Drag 4: 1000m@4:30 :see_no_evil:

Drag 5: 1000m@4:05 :muscle:

Nedjogg 26min@5:57/km

Ja man skal vel drikke 5dl melk per dag, forhåpentligvis i litt forskjellige former (ost og yoghurt) da 5dl ren melk per dag er jo veldig mye. Det skal være magre produkter noe jeg er ganske skeptisk til.

Man får lov til å spise egg, men det er vel ikke noen direkte anbefaling om det eller minst et egg per dag f eks. Det sitter vel langt inne etter all prat om kolesterol fra egg på 90-tallet, det er sikkert mange som uten grunn fortsatt er redde for å spise egg hver dag pga dette

https://www.instagram.com/p/DFVVv0rokv3/?img_index=6&igsh=MXVqamR0MjJqdm9wYw==

Men dette er jo mannen som i følge andre bare har «trust me, bro» som kilde…

1 Like

Jeg havde egentlig overvejet om jeg skulle tilføje lidt protein pulver for at øge mit indtag, hvilket jeg har gjort tidligere.
Men 3 dl kakaomælk efter træningen og et stykke rugbrød med æg tror jeg mere på og det smager bedre.

1 Like

image

Nå trener jeg ikke så mye ute når det er 32-37 grader, men vet at når jeg f.eks. går på ski, så er det vanskelig å treffe perfekt med bekledningen, så kler typisk litt for mye på meg og svetter da litt ekstra.

image

1 Like

Med et stekt egg på rugbrødet :stuck_out_tongue:

Det er nok veldig viktig å spise skikkelig mat hvis man trener, så man får i seg alle næringsstoffene man trenger, ikke bare proteinet.

1 Like

Eller 2 :heart:

1 Like

Har du erfaring med creatin? Og eventuelt, merke?

Her synes jeg jo han hadde dokumentert påstandene sine veldig godt. :stuck_out_tongue:

Interessant det med svette og natrium. Jeg er helt sikker på at jeg har fått i meg altfor lite salt når jeg trener hardt. Jeg har jo egentlig tenkt på det selv, men har vel bare fått det bekreftet her.

Spørsmålet mitt er hva er enkleste/billigste måte å få i seg nok salter til tung trening? Natrium er vel det enkleste, men ikke nødvendigvis Kalium? :thinking

Tillat mengde jod i husholdningssalt ble økt fra 5 til 20 µg jod per gram salt i mars 2023.

Jeg har vanligvis ikke hatt salt i brødet jeg baker fordi… salt var usunt. Ser at jeg må endre på det. Samtidig, er ikke spesielt glad i saltsmaken, så det blir litt, ikke mengder.

Så, hvis man får i seg 5g salt, så får man i seg 100 µg jod derfra, i tillegg til det man får fra egg osv. Ser at Prior har økt jod i for til høner som nå gir 34µg jod pr 100g egg.

Så, 5g salt +1 om dagen blir 134 µg jod, er vel neppe nok hvis man svetter mye nei :stuck_out_tongue:

https://www.melk.no/jodkalkulator

Du får trolig i deg litt for lite jod og bør øke inntaket ditt noe.

Anbefalt mengde er 150 μg daglig (mann, 18 år eller eldre). Svarene dine viser at du ligger under anbefalt mengde jod, et sted mellom 100 og 150 μg, men med enkle grep kan du komme i mål.

Interessant!

Her slår faktisk Haakenstad inn en åpen dør, det er bare det at døra er gjemt vekk. :stuck_out_tongue:

1 Like

jeg spiser ganske mye yoghurt og 1-2 egg per dag og så er det jo bare å pøse med jodberiket salt på all mat. Torsk er jo bra, burde fikse fiskekaker litt oftere. Ellers er vel brunost en bra kilde.

Vi laver hver forår ramsløgs salt det er perfekt til æg, hvis I har ramsløg i Norge så kan det anbefales.
Jeg laver min egen “rygeost” giver harvarti osten 8 timer i min koldrøgs ovn - det fåes ikke meget bedre.

2 Likes

Har forresten en oppskrift på pannekaker som passer inn her.

For pannekaker til 3 barn (og kanskje en til far):

1. Knekk 7 egg i en bolle
  2. Visp inn sammalt rugmel (grovmalt) til røren blir tykk og litt vanskelig å røre
  3. Hell oppi 50g smeltet smør
  4. Krydre med litt kardemomme
  5. Litt salt
  6. Visp inn H-Melk til røren er ganske tynn.

Spises med syltetøy og seterrømme

Denne oppskriften ble til når han mellomste nektet å spise mer enn bittelitt kjøtt/fisk til middag og hadde på grensen lavt jernnivå. Andre spesialiteter ble f.eks. brødskive med leverpostei og bringebærsyltetøy.

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal bruke fint mel i pannekaker, det skal jo ikke heve, så at rug hever dårligere enn siktet hvetemel spiller ikke noen rolle. Det skal sies at det ble endel eksperimentering før vi fant ut at grovmalt sammalt rugmel fungerer veldig bra. Byggmel og havremel gir pannekaker som blir litt for sprø. Sammalt hvete gir en litt kjip konsistens. Med oppskriften over, så får man veldig gode pannekaker som metter godt og det går 3-4 av til en sulten gutt som ikke er sååå glad i middag. :stuck_out_tongue:

2 Likes

De skriver ikke eksplisitt at man SKAL spise egg nei. Men det står jo:
“Fisk og sjømat, bønner, linser, erter, egg og rent kjøtt er gode kilder til flere viktige næringsstoffer.
og
“Egg kan inngå i et sunt og variert kosthold.”

Så om man ikke leser kostholdsrådene helt slik fanden leser bibelen så er det vel ganske åpenbart at egg er helt greit og egentlig anbefalt på grunn av viktige næringsstoffer.
Men de har en liten advarsel om at mer enn ett egg om dag kan øke kolesterolet. Men er jo opp til hver enkelt om man ønsker å begrense seg til ett egg om dag eller ikke. Spiser veldig ofte mer enn det selv.

“Egg er næringstett og inneholder protein og alle mineraler og vitaminer med unntak av vitamin C. Observasjonsstudier indikerer at inntak av inntil ett egg hver dag ikke påvirker risiko for å utvikle hjerte- og karsykdommer. Inntak av inntil ett egg om dagen kan inngå som del av et sunt kosthold. Høyere inntak av egg (mer enn ett egg om dagen) kan øke totalkolesterol i serum og ratio mellom LDL- og HDL-kolesterol, men dette varierer fra person til person (Virtanen & Larsson, 2024; ibid. NNR 2023, kapittel om egg).”

2 Likes

Utrolig at de fortsatt maser om kolesterol i egg

5 Likes

Slik jeg ser det bør alle ta kreatin, men spesielt de som spiser lite kreatinholdig mat.Kreatin monohydrat av et eller annet merke, samme hvilket. Sikkert den billigste kreatinvarianten som selges.

2 Likes

Ser at kreatin er basically noe du får fra kjøtt og at melk og egg ikke har noe særlig av det. Så for oss som ikke lever av kjøtt, så høres det jo logisk ut. Du eter vel nok kjøtt @RogRak til at du ikke tar kreatin?

Jeg synes egentlig alltid han gjør det, det er bare de færreste som gidder å lese kildene hans.

Jeg bruker dette på alt av mat, og så har jeg himalayasalt i vannet jeg drikker. A. Vogel Herbamare salt | Sunkost

Jeg er faktisk usikker. Mener å ha lest en plass at det ikke nødvendigvis tilstrekkelig å bare få det via maten, selv om jeg egentlig synes det virker litt rart. Jeg tar det bare for å være sikret at jeg får i meg nok.