Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Det dukket jo opp noe interessant når jeg søkte på kreatin, nemlig effekt på hukommelse

Data analysis: Overall, creatine supplementation improved measures of memory compared with placebo (standard mean difference [SMD] = 0.29, 95%CI, 0.04-0.53; I2 = 66%; P = 0.02). Subgroup analyses revealed a significant improvement in memory in older adults (66-76 years) (SMD = 0.88; 95%CI, 0.22-1.55; I2 = 83%; P = 0.009) compared with their younger counterparts (11-31 years) (SMD = 0.03; 95%CI, -0.14 to 0.20; I2 = 0%; P = 0.72). Creatine dose (≈ 2.2-20 g/d), duration of intervention (5 days to 24 weeks), sex, or geographical origin did not influence the findings.

Subgroup analyses revealed a significant improvement in memory in older adults (66-76 years) (SMD = 0.88; 95%CI, 0.22-1.55; I2 = 83%; P = 0.009)

Leser jeg rett hvis jeg sier at de som tok kreatin fikk 0,88 standard avvik bedre hukommelse for aldersgruppen 66-76?

Det er jo en kjent sak at eldre spiser mindre kjøtt.

1 Like

For kreatin har den tradisjonelle dose ligget på 5 gram pr dag som tilskudd Dette i forhold til styrketrening. Har nå sett anbefalinger på mer 30 til 50 gram typisk, dette for kognitive grunner. Vet ikke hvor godt forsket det er på det

Effekten for meg er litt vekt økning. 2 til 4 kg når jeg har startet på kreatin, og kanskje noe styrke økning

Typisk 1 rep mer i intervallet mellom 7 og 12 rep. Det er vanskelig og skille mellom effekt av tilskudd og forbedring på grunn av trening. Er en del som ikke har effekt av kreatin i følge studier

4 Likes

Jeg er skeptisk til alt av tilskudd utover et sunt kosthold. Jeg tror flaskehalsen heller er hvordan man trener og hviler. Jeg spiser f.eks heller litt ekstra egg/fisk/kylling enn proteinpulver. Noe av årsaken er at jeg hadde en kamerat som ble helt hekta. Det startet med proteinpulver, helt uskyldig. Men det ble aldri nok. Han døde veldig ung av hjertestans. Tror han tok anabole eller noe annet dritt på slutten.
Er meningen trivsel og helse eller å bli aller best?

3 Likes

Jeg mener å ha lest at en del mennesker har naturlig høye nivåer av kreatin. Disse får da heller ingen effekt av tilskudd

Du må ha kjøtt for å få i deg kreatin, ikke egg. Er helt enig at det er mer fristende å spise biff enn kreatinpulver.

3 Likes

Jeg har jo nevnt tidligere at jeg mener at nesepusting og korrekt pustemønster er ekstremt viktig, og at jeg synes det er bekymringsverdig at dette er noe mange sliter med. I forlengelsen av dette har jeg nettopp lært (sikkert gammelt nytt for mange) at diafragma også stimulerer/masserer omkringliggende organer, som for eksempel lever, og er viktige for fordøyelse, blodsirkulasjon og (selvfølgelig) nervesystemet.

Et lite anekdotisk eksempel er at om man simulerer denne masseringen av leveren ved å bare holde lett rundt leveren til en person ved å ha en hånd på korsryggen og den andre nedfor ribbeina, vil man umiddelbart komme i “hvile” og magen vil begynne å rumle.

Dette er ting jeg synes får alt for lite oppmerksomhet. Vi har som utgangspunkt at kroppen vår forblir et perfekt maskineri, uavhengig av hvor mange medfødte evner vi avvenner oss med. Om man nevner “detoxing” blir man sett på som alternativ, for alle vet at det er noe kroppen klarer fint på egenhånd. Men, vi tar ikke hensyn til at selv om dette er noe kroppen opprinnelig fint skal klare, har vi en hverdag hvor mer trengs å “detoxes” og kroppene våre har blitt dårligere på det.

5 Likes

Jeg tenker at nesepusting er noe unaturlige greier. Har du noen gang sett et barn løpe v rundt å nesepuste?

Samtidig merket jeg i går hvor viktig det er å puste dypt og kontrollert når man trener styrke. Men bruker munnen da. :sweat_smile:

Per se?

Nesen er jo laget for pusting

3 Likes

Han tenker nok på nesepusting ved hvile / aktiviteter som ikke øker pulsen voldsomt. Kommer jo til et punkt hvor man ikke får nok oksygen inn gjennom nesa.

2 Likes

Plus en til den med vejrtrækning og styrkeløft.
En anden ting er at det er blevet svært og tabe mere vægt nu hvor jeg løfter tungt fast i motionscenter i stedet for mine hjemme øvelser.
Jeg havde sat mit mål ved de 75-76 kg men står stille på 78.
Jeg bliver simpelthen for sulten, men det er hvad det er jeg ved jo at jeg stille og roligt omdanner fedt til muskler og det er også en form for “vægt tab”.
Det kommer i hvert fald til at sidde pænt om nogle måneder.

Altså, pga mageproblemer, så har jeg måttet gjøre om noe på kostholdet mitt. Det har gjort at jeg har gått ned i vekt. Årsaken er nok at jeg har fått jevnere blodsukker og da mindre “unødvendig” sult.

Mitt nye kosthold:
Frokost: gresk yoghurt, pære i biter, rosiner, havregryn
Lunsj: gresk salat m/ekstra oliven og kikerter og en god slump olivenolje (ellers blir det ikke nok kcal), en halv brødskive til å få med meg olivenoljen fra bunnen av skålen.
Lunsj2 hvis jeg er sulten: et par brødskiver evt nøtter/gulerot
Middag: whatever, spis til jeg er skikkelig mett
Kvelds hvis jeg har trent: et par brødskiver og et par egg
Kvelds rett før jeg legger meg: 30-70g ost + 0-2 skjeer olivenolje (endrer ikke på blodsukkeret og osten metter godt)

Har gått fra 83 til 80 på et år samtidig som jeg har blitt sterkere.

Fornuftigt med de mange måltider den skal jeg også have justeret på.
Jeg har bare været i 16-18 timers faste periode for at nedbringe vægten hurtigt, men det er jeg for sulten til nu og der skal også et jævnt indtag af protein til for at honorere vægtløftning og få noget muskel på.

Det kan være mye mer krevende å ha mange små måltider gjennom dagen enn fri periodisk faste. Mange små måltider krever en «konstant» tilgang på mat (helst sunn), og det kan være utfordrende i dagens samfunn.

Er en artikkel i dag om en skiskytter, Sjåstad Christensen. Han har gått fra den vanlige spiserutinen mange idrettsutøvere har, spise jevnt gjennom hele dagen til periodiske faste.
Han melde om bedre søvn, prestasjoner etc når han gikk over til 14/10.

Jeg tenker at mange små måltider gjennom dagen krever veldig mye disiplin og planlegging. Og det gjør også at det er lettere for å overspise til et eller flere måltider.

I tillegg så viser forskning av at det store helsefordeler ved å ikke spise gjennom hele dagen slik at fordøyelsessystemet får hvile. Det å prosessere kosten er krevende for kroppen.

6 Likes

Kroppen er mye mer tilpasningsdyktig enn man tror, er ihvertfall min erfaring. Ja, det er litt uvant å ikke spise gjennom alle våketimene til å begynne med, men etter hvert blir man veldig vant til det. Tror egentlig veldig mange har vent kroppene sine til et mer eller mindre konstant påfyll av (raske) karbohydrater. Altså, når folk snakker om at de blir gretne bare “blodsukkeret dypper litt”, så er det jo egentlig mest en indikasjon på at de i liten grad har vært i nærheten av å eksponere seg for det kroppen egentlig er bygd for – som faktisk er å gå perioder uten mat (uten at det gjør oss til bjørner, grønlandshaier osv…).

5 Likes

Tak for indsparket.
10-14 vil jeg også kunne få lagt 4-5 måltider ind i og holde kalorie indtaget rimeligt nede.
Som jeg forstår protein optag så skal det gerne tilføres løbende da der er grænse for hvor meget kroppen kan optage - mener jeg har lært 30 g pr 3 timer.
Googlede den lige 30 g valleprotein pr 3 timer - 9 g ægge protein pr 3 timer.

Hvordan tror du et barn som blir ammet puster?

4 Likes

Det er jo to skoler her, ofte og lite, mye og sjelden.

Selv var jeg på den første frem til slutten av 30 årene.

Men etter å ha fattet mer interesse for vår evolusjonære historie, så tror jeg mye og sjelden er det vi er best tilpasset for.

En av de store forordene med mye og sjelden at jeg ikke blir stresset og «hangry» når tilgangen på mat uteblir.

Anekdote: Var på tur med madammen forleden og klokken nærmer seg middagstid . Jeg hadde ikke spist siden middagen dagen før, ca 22 timer siden, fruen hadde spist lunsj for ca 4 timer siden. Hun var oppjazzet, hangry og lette febrilsk etter en restaurant fordi hun var sulten og hadde lavt blodsukker. Jeg gikk på fettforbrenning, hadde stabilt blodsukker og var rolig.

Jeg anbefaler alle å prøve 20-24 timer uten mat. Krever litt tilvenning, men når man blir vant til det kan det være veldig praktisk.

Edit, dette med å spise ofte tror jeg er et narrativ matvareindustrien bidrar sterkt til å fremme.

8 Likes

Det beste er nesepust eller både nese og munn hvis man trenger mer volum

Er nesepust bedre?

ChatGPT said:

Kort svar: Ja, nesepust er som regel bedre enn munnpust – både i hvile, under søvn og ofte også under fysisk aktivitet.

Her er hvorfor:

:blue_square: Fordeler med nesepust

1. Filtrerer og fukter luften

• Nesens slimhinner filtrerer støv, bakterier og allergener.
  • Luften fuktes og varmes opp før den går til lungene.

2. Bedre oksygenopptak

• Nesepust øker produksjonen av nitrogenoksid (NO), som kan bedre oksygenopptak og utvide luftveiene.

3. Støtter bedre pustemønster

• Du puster roligere og dypere, noe som kan senke stressnivået.

4. Bedre søvn

• Munnpust kan bidra til snorking, søvnapné og tørr munn.
  • Nesepust fremmer mer stabil søvn.

5. Bedre tannhelse

• Munnpusting kan føre til tørre slimhinner, økt bakterievekst og dårligere tannhelse.

:red_square: Når munnpust ikke bør ignoreres

Hvis du ikke klarer å puste gjennom nesen , kan det skyldes:

• allergi
  • tett nese
  • skjev neseskillevegg
  • kronisk bihulebetennelse

Da kan det være lurt å snakke med lege for vurdering.

Oppsummert

:point_right: Nesepust er vanligvis den beste og mest naturlige måten å puste på , med mange fordeler for helse og velvære.

7 Likes

Som ofte skyldes manglende nesepust.

2 Likes

Når det gjelder Kostholdsrådene for kjøtt og meieriprodukter så var det såpass mange som hadde spørsmål og innspill på det når rådene ble presentert at de hadde et oppfølgingsmøte hvor de presenterte litt om bakgrunnen for rådene.

Presentasjonen kan man se her:
https://players.brightcove.net/6267592536001/default_default/index.html?videoId=6346482874112

Siden videoen er tilgjengelig fra:

3 Likes