Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

1 Like

Vel, jeg antok at han pratet om pusting når han løper, ettersom han også da driver med nesepusting. Hvis det ikke kom klart fram av at jeg dro fram nesepusting som noe unaturlig når man løper. Jeg vil tro de fleste puster gjennom nesa til vanlig og ikke noe man trenger å trene på…

1 Like

Ser det er mange over her som tyr til fasteperioder og jeg ser greia, men jeg klarer ikke spise nok til å drive på med det. Har økt mengden mat jeg spiser til middag for å kunne spise mindre på kvelden, og som jeg skrev over, så spiser jeg helst noe med null karbohydrater på kvelden, så kicker jeg ikke i gang en ny syklus med økende/synkende blodsukker.

Det viktigste er at man puster med nesa når man ikke trener, men jeg vil påstå at man får helsefordeler av å gjøre det under trening også. Problemet er at det kjennes så vanvittig fremmed ut når man ikke er vant med det. De fleste vil oppleve at de presterer mye dårligere om de går over til nesepust, men det er nettopp på grunn av at de ikke er flinke til å puste med nesa til vanlig. For de som er flinke til det, vil de prestere relativt likt. Dette betyr ikke at disse ikke vil brukt munnpust i tillegg i en konkurranse eller når det står mye på spill. Eliud Kipchoge er kjent for å løpe med nesepust, for eksempel.

Det stemmer nok at få barn gjør det nå, men spørsmålet er heller hva de burde gjort og hva de gjorde før den moderne tilværelsen vår hvor kjevene ble underutviklede og bihulene begrenset. Jeg har levd mesteparten av livet mitt med munnpust, men det er av “nødvendighet” og “uvitenhet” på grunn av stramt tungebånd/svak tunge. Konsekvensene av dette var at jeg måtte trekke en del tenner og at kjeven min ble smalere og bihulene mer komprimert. Jeg har en rekke bivirkninger etter det og skulle gjort mye annerledes om jeg kunne fått valgt det selv, som ikke hatt regulering og ikke trekke tenner, men heller fikset kjeven ved å styrke tunga.

Jeg tror du vil bli overrasket over hvor mange som knapt puster med nesa. Bare se rundt deg og legg merke til alle som konstant går rundt med åpen munn og gisper etter luft, selv ved rolig gange.

Bolt-score er en ganske grei test for å finne ut hvordan det ligger an. Folk som er nesepustere scorer bra der. Jeg får elendig score, men klarer fortsatt fint å jogge en halvmaraton med nesepust, men må skru ned fra kanskje 5:00 pace til 6:00 pace. Jeg synes det er bra om folk klarer å utelukkende bruke nesepust på innpust i det minste, så kan de puste ut med munnen.

Fordi det er unaturlig å puste gjennom nesen når man trenger ekstra oksygen? Man åpner som ren refleks munnen for å få mer luft?

Anyway, jeg merket når jeg for første gang på lenge gjennomførte en skikkelig styrketreningsøkt hvor viktig det var å puste kontrollert når jeg gjorde øvelsene. Klarte 10 rep i stedet for 8 rep når jeg bare konsentrerte meg om å puste skikkelig gjennom øvelsen. Med munnen da. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Tror det er lite kontroversielt å si at det er nese som er ment til å puste med og at munnen er en reserveløsning. Alt av slimhinner, luftveier og faktisk størrelse på bihulene endrer seg. Om man er munnpuster minster man evnen til å puste med nesa (den må i så fall trenes opp igjen). Alle de negative endringene vil bare trekke deg mer og mer i retning av å bli en munnpuster, om man ikke går inn for å jobbe med det. Når man ikke opprettholder nesepustingen, vil nesepusting føles ut som å puste gjennom et alt for tynt sugerør. Ikke nok med at det er alt for tynt, det vil også kjennes ut som det av og til er bøyd sånn at luftveien er helt blokkert. Som nesepuster vil alt være utviklet på en sånn måte at du ikke vil kjenne på noe begrensning. Munnen (selv om den blir mindre med munnpusting), vil føles som et mye bedre alternativ, på tross av at det innehar ingen av de samme positive egenskapene som nesepust har, utover å ta inn luft. Det handler også om toleransen for co2, som absolutt går an å trene opp. Så problemet er ikke nødvendigvis at man ikke får nok luft, men at man har en for lav terskel, slik at kroppen oppfatter at det er et problem.

Som du ser av bildet under av et tvillingpar (en munnpuster, en nesepuster), vil nese- eller munnpust totalt endre ansiktetstrekk og funksjonen til bihulene. Det er en rekke ansiktstrekk man kan kjenne igjen fra munnpusting, som for eksempel skjev nese og tenner, usymetrisk ansikt, tilbaketrukket hake, et smil som viser mye tannkjøtt, tydelig adamseple, smalt og langt ansikt, liten munn og hvordan øynene ser ut.

image

2 Likes

Snakk om fordumme folk! :man_facepalming::roll_eyes:

Resultatet av debatten er at E-stoffer som vitamin C i brødet er blitt hovedfienden, mens kjøttpålegg som kan gi kreft er blitt «naturlig» og «renvare», og fremmet som helsekost

1 Like

Ja onde kapitalistiske krefter prøver å få folk til å lage mat fra hele ingredienser og råvarer, og uten grunn skyr unnna sunn og god ultraprosserte og industrielle produkter. Kan det f eks være kyniske forfattere som tjene penger på bøker om brødbaking og annen matlaging? På bekostning av de stakkars matvaregigantene :crazy_face:

1 Like

Erasmus montanus

Sten kan ikke fly.
Mor Nille kan ikke fly.
Konklusjonen: Mor Nille er en sten.

Helsemyndighetene

C vitamin og grovbrød er sunt
Konklusjon: ultraprosessert er sunt

6 Likes

De snakker om at det er andre ting som vi burde bekymre oss mer for som PCB i helmelk, men der vet vi jo at hovedutfordringen er det vi får i oss fra fisk

Dessuten står fisk for 67% av vårt inntak av miljøgiften PCB (19% av melkeprodukter, og 9% fra kjøtt

Og tilsvarende for pfas fisk på førsteplass etterfulgt av frukt og grønt

Men det viktigste er så klart å alltid angripe hovedfienden mettet fett og kjøtt

4 Likes

Tar det litt etter hukommelsen, men mener at man i jakten på å stemple rødt kjøtt som karsinogent, identifiserte en rekke andre matvarer som hadde mye tydeligere sammenhenger med kreft (mener det var snakk om fjærkre og noe vegansk blant annet), men som de unnlot helt å bry seg om. Men funnene med rødt kjøtt, hvor de ikke korrigerte for healthy user bias og som i tillegg ikke hadde statistisk signifikans, ble blåst opp som den store synderen.

Edit: Etter å ha tenkt meg litt mer om mener jeg at det handlet om en sviktende logikk i hvordan de klassifiserer hva som er rødt kjøtt og ikke, og at måten de gjør det på tilsier at mye av det som regnes som hvitt kjøtt som man anbefales å spise, egentlig inneholder mer av det de påstår gjør det “rødt og farlig”.

3 Likes

Det er uansett veldig svakt grunnlag

Red meat was classified as Group 2A, probably carcinogenic to humans. What does this mean exactly?

In the case of red meat, the classification is based on limited evidence from epidemiological studies showing positive associations between eating red meat and developing colorectal cancer as well as strong mechanistic evidence.

Limited evidence means that a positive association has been observed between exposure to the agent and cancer but that other explanations for the observations (technically termed chance, bias, or confounding) could not be ruled out.

image

1 Like

Og dette er samme gjengen som avfeier alle “motargument” med bakgrunn i kvaliteten på forskningen de viser til. Igjen, hadde de bare hatt den samme skepsisen til forskningen de lener seg på som den de er så opptatt av å avfeie…

2 Likes

Fikk prøvd meg litt på ski i dag, men det var kommet en tynn ishinne på et tynt humpete snølag, så blir utfordrende. Merket at jeg har fått bedre balanse siden i fjor og at formen om ikke super er god nok til at jeg bare trenger små pauser. Var gøy og gleder meg til mer snø og bedre løyper.

4 Likes

Fullstendigt skruvad artikel som er skriven av personer som antingen er totalt førvirret, eller dirket løgnaktiga (eller en kombinasjon).
Mye av det som står er helt motsatt av hvordan ting førholder sig. Ikke bra at at det publiseras i nettavisen, folk som leser kan ju tro på dette.

3 Likes

Om forfatterne: Tanja Kolchenko er leder i foreningen Mat for helsen, som fremmer økt inntak av plantekost og mindre kjøtt. Kolchenko driver også bloggen Vegetarlegen og er styremedlem i Dyrevernalliansen. Nina Johansen er styremedlem i Mat for helsen.

Jeg har sett innleggene til hun Vegetarlegen på Instagram. En ting er at folk kan anbefale å kutte ned på kjøtt grunnet klimahensyn (selv om jeg ikke tror det nødvendigvis stemmer), men hun mener faktisk at kjøttinntak ikke har noe positivt ved seg. Fant denne også i farten. Er bare å ta notater.

1 Like

Jesus christ vegan psycho

2 Likes

Hun glemte å ta med at man vil tørste ihjel :crazy_face:

1 Like