Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Plantekost styrker immunforsvaret gjennom sink, selen og jern :clown_face:

How common is zinc deficiency in vegans?

Based on serum zinc concentrations below 70 μg/dL, 11%, 51%, and 67% of omnivores, vegetarians, and vegans were deficient.
[image]
https://veganhealth.org
Zinc - Vegan Health

The serum selenium concentrations varied between the four studied groups with the highest serum selenium concentrations in omnivores with a median of 62.85 μg/L and flexitarians at 61.37 μg/L, whereas the selenium levels of vegetarians and vegans were significantly lower at 55.12 μg/L and 52.84 μg/L ( p < 0.001), respectively.

5 Likes

Og da er det store spørsmålet; gjør hun seg dum eller er hun dum (eller begge deler). Uttalelsene hennes er jo rett og slett feil, og kan vanskelig forstås som annet enn propaganda.

3 Likes

Det er noe (kvasi/ny)religiøst over det hele. Kanskje mer enn propaganda. Jeg tenker i hvert fall at hvis det er propaganda så går den som utøver propaganda ut og med viten og vilje skjønnmaler noe de egentlig godt vet ikke er så skjønt som det de fremstiller det som, mens når vi kommer over i den religiøse sfæren så snakker vi mer om at folk rett og slett (ofte passe uniformert) tror at deres egne (mat)valg er sunne / gode / de beste (for alle).

Av de menneskene jeg har møtt som har vært fryktelig nøye på hva de spiser har det nesten alltid vært et snev av trossystem / religiøse tankemessige elementer der, imho. Matvalgene deres har gjerne blitt en slags renhetsideologi – “jeg vil ikke forgifte kroppen med mat x eller mat y”, men i mange tilfeller er det også en (omvendt) identitetsmarkør: “jeg har tatt et valg og tilhører derfor ikke gruppe x, men gruppe y”. Og så baller det på seg og blir en litt sånn “se hvor flink jeg er som spiser “riktig” her i gruppe y”-greie.

Jeg mener, hvor ofte møter man f.eks noen som er veganere som ikke snakker jævlig mye om å være veganere? Hvis det hadde vært et rent personlig valg (og ikke hadde hatt elementer av det religiøse i seg) så hadde de vel ikke plapra så mye om hva de ikke putter i kroppen sin?

6 Likes

“How do you know someone’s a vegan? Don’t worry, they’ll tell you”

Kan kjenne meg litt igjen av beskrivelsen, men handler nok mest om at det blir snakk om mat siden jeg spiser så rart for folk flest. Blander meg sjeldent eller aldri i hva andre spiser før de eventuelt spør meg, men om de først gjør det, da kan det fort bli litt vel omfattende :laughing:

3 Likes

Jeg tror det skjer oftere enn man tror, men man finner ikke ut av det ettersom det ikke blir et tema.
Møtes man derimot på restaurant, så blir det et tema på samme måte som folk som ikke drikker alkohol. Folk spør og graver så fort man oppdager at noen ikke spiser X eller drikker Y, og da er man i gang.

2 Likes

En med bulimi ser en feit figur i speilet.
En diger bodybuilder ser en liten pusling. Det blir aldri nok.
Slik kan det bli med kosthold også. Man kan tro man har funnet den optimale kosten og blir manisk i å optimalisere, inntil kosten blir for ensidig.
Jeg tror det er best å spise mest mulig variert, men redusere det som åpenbart er negativt, uten å bli ekstremist.
For meg er det hvetemel, sukker og alkohol.

7 Likes

Så, de vurderer kosttilskudd i stedet for å tilby soldatene jernrik mat.

Veldig typisk er jo at folk som skal trene styrke spiser masse kylling som inneholder halvparten så mye jern som storfekjøtt.

Også kan man spørre seg hvor god kvalitet det er på maten man får i forsvaret. Jeg tenker at den er for dårlig. Matbudsjettet har i hvert fall veldig dårlig når jeg var inne for ørten år siden. Kvaliteten på middagen var elendig. Husker jeg overlevde på ostesmørbrød laget med ost og salami. :sweat_smile:

2 Likes

Jern er vel en av de tingene som er vanskelig å dekke hvis man følger kostholdsrådene der man skal unngå bearbeidet kjøtt og spise maksimalt 350g rødt kjøtt per uke.

Spesielt vanskelig for kvinner som trenger omtrent det dobbelte

2 Likes

Får man i seg mer om man steker i støpejernpanne?

Ja det hjelper vel litt, mer på gryteretter enn bare å steke noe raskt i panna

1 Like

Jeg hadde egentlig tenkt å prøve meg på to kvalitetsøkter denne uka (VO2 maks + terskel) men da jeg kom til lørdagen var det ikke med friske sterke bein for å si det sånn, ikke noe spesielt problem eller overbelastning men bare generelt trøtte muskler. Så da ble det «recovery run» i stedet for terskel som jeg hadde tenkt. Neste uke blir siste ordentlige uke før jeg tar to ukers ferie med bare sporadisk trening i beste fall.

Uke 50

Mandag: Svømming crawl (1000m rolig)

Tirsdag: Hviledag

Onsdag:
Langkjøring 10km @ 5:21/km (progressivt 6:04-4:30)

Lett arm/rygg styrke (markløft, Axelpress dubbel, latsdrag )

Torsdag:
Oppvarming 15 min@5:08/km

VO2 Maks intervaller:
Drag 1: 600m@3:47/km
Drag 2: 800m@4:08/km
Drag 3: 1000m@4:07
Drag 4: 1000m@4:30 :see_no_evil:
Drag 5: 1000m@4:05 :muscle:

Nedjogg 26min@5:57/km

Fredag: Hviledag

Lørdag: Recovery run 42min@6:09/km

Søndag: Beinstyrke og core

Ukesvolum løping: 28,7km på 2h 35m

5 Likes

Fikk sneket inn en times gåtur opp 250 høydemeter mens jeg hørte på A Knight of the Seven Kingdoms - Lydbok - George R.R. Martin - ISBN 9780008144999 - Storytel. Likte karakterene veldig godt. Ble litt seint på dagen, så hadde med hodelykt, men den gikk tom for strøm. Bra jeg i ikke fikk lenger :sweat_smile: 10 min etter at jeg kom ut av skogen var det helt mørkt. Gikk med 4mm stål brodder. Sitter godt på sleip bakke, is og fjell.

2 Likes

Hvis man følger kostholdsrådene er det vel enkelt å få nok jern.
Det viktigste for å få nok jern er å spise:

• Grønne bladgrønnsaker
  • Fullkorn
  • Belgfrukter
  • Nøtter og frø
  • Rødt kjøtt

De nevner også potet. Ikke fordi den inneholder veldig mye jern men fordi nordmenn spiser ganske mye av det.

C-vitaminer for å lette opptak er også viktig.

Belgfrukter, samt nøtter og frø er vel de mest jern rike. Så fult mulig å få nok jern uten å spise masse rødt kjøtt.

I hvert fall når jeg var i militæret, så hadde de ikke særlig til

• Grønne bladgrønnsaker
  • Fullkorn
  • Belgfrukter
  • Nøtter og frø

https://www.instagram.com/p/DLCCvMfIBdu/?img_index=6&igsh=MWdhODluemRuMWg0Mg==

Igjen tror jeg inflammasjon spiller en stor rolle, og det er ikke få som lider av lavgradig inflammasjon nå til dags. Det mener jeg også er en gjenganger for kostholdsrådene: det høres bra ut, men i praksis fungerer det ikke optimalt.

Edit: og kanskje aller mest det som @holmes nevner, som jo strengt tatt er hovedgrunnen til at jeg får næringen min fra animalske kilder.

Drømmescenarioet mitt er at det skal avholdes en debatt mellom de som står bak kostholdsreglene og de som er mot dem, hvor de uten forvarsel, skal ta å teste en rekke blodmarkører og andre objektive parametre som viser helsetilstanden.

4 Likes

Det begynner å bli en stund siden det du! :wink:

1 Like

Jern fra vegetariske kilder tas ikke opp like effektivt som hemjern fra kjøtt, og dessuten fytater mm som hindrer effektivt opptak.

Veldig mange flere vegetarianere og veganer sliter med jernmangel

3 Likes

Nå vet jeg at endel vegetarianere har elendig kosthold. Type: slutte med kjøtt uten å kutte tomme kalorier som erstattes med mer næringsrik mat. Kjøtt er særdeles næringstett, så man slipper nok unna med et kosthold som inneholder mer tomme kalorier uten å få alvorlige mangelsykdommer.

1 Like

Det er veldig merkelig å lese teksten om kjøtterstatninger hos Helsedirektoratet

«det er omdiskutert om det å spise sterkt bearbeidete produkter tilsatt salt, isolerte proteiner, stivelse og fett, er like gunstig»

Ja og da burde vil vel prøve å unngå disse? Men det er veldig lurvete argumentasjon der man begynner å gå inn på hvor farlig det er med kjøtt og det er kanskje lurt med ditt og kanskje lurt med datt.

Dessverre er det nok mange som gir opp kjøtt som da isteden ender opp med denne type produkter. Vegetarisk er jo så sunt

3 Likes

Det er forresten interessant å se hvordan myndigheten forholder seg til Lancet-utgivelsen. Det nevnes verken på Helsedirektoratet, helsa.di, faktisk.no eller Folkehelseinstituttet sine sider. Det er 5-6 keyboard warriors som blander seg inn på alle diskusjoner som omhandler emne, men ellers er det veldig stille annet enn fra enkeltpersoner.

1 Like