Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Nå har du dratt ut ett punkt fra den siden. Har du lest hele, så velger du neppe de kjipeste vegetariske produktene. Mine uthevinger:

Når vi anbefaler et hovedsakelig plantebasert kosthold, mener vi med andre ord fortrinnsvis grønnsaker, frukt, bær, kornvarer og belgvekster i sin naturlige form, eventuelt tilberedt (bløtlagt, malt, kokt, stekt og så videre). Dersom du skal velge mellom ulike bearbeidete produkter, bør du se på næringsinnholdet i de spesifikke produktene, da det er store forskjeller.

Det finnes også vegetarburgere og lignende som består av mye hele grønnsaker og belgvekster (erter, linser, sopp, rødbeter med mer). Disse kan være å anbefale ettersom de bidrar til et økt inntak av nettopp grønnsaker og belgvekster, som vi bør spise mer av.

De har ikke sagt det rett ut, men de ber jo basically de sterkt bearbeidede produktene ryke og reise. De mindre bearbeidede produktene anbefaler de jo ikke direkte, de skriver: “kan være å anbefale”.

Greit å ta med seg at dette er sett opp mot industripølser som vel er noe av det kjipeste du kan kjøpe. Hvis du ender opp med å kjøpe noe av det bedre vegetarburgerne i stedet, så vil jeg tro det er bedre for helsen.

Nå synes jeg det er rart å blande hamburgere inn i samme kategori, for disse er relativt ofte 99-100% rent kjøtt. De billige du finner i frysedisken er 80-85% kjøtt og resten fyllmasse.

De kunne tatt mye tydeligere avstand, selv om jeg er enig i at det skinner igjennom at i hvert fall noen av forfatterne er veldig skeptiske

Dette er også noe pressen kunne ta tak i isteden for evinnelige pratet om kjøtt, mettet fett og salt.

1 Like

Syltetøy som tar et kvarter å lage mens jeg holder på med andre ting. Litt vann, fryste økologisk bringebær og litt sukker etter smak (dvs ikke så veldig mye for min del)

5 Likes

Jeg bytter ut sukkeret med en banan.

3 Likes

Ja men de bidrar og man anbefaler også fisk, sjømat og kjøtt, samt c-vitmain for å lette opptak. Så totalt sett blir det nok jern om man følger rådene.
Hele ideen bak kostholdsrådene er jo å sørge for nok av alt men ikke for mye av ting.

Koker du det opp? Burde ha tenkt på å bruke frosne bær selv. Det beste med å gjøre det er å slippe konserveringsmidler. Tenker at sukker ikke er så farlig. Typisk vil det være omtrent det eneste jeg får av sukker i løpet av en dag.

Ja koker opp med litt vann (ikke mye) og tar i sukkeret mot slutten, bare så det rekker å smelte

1 Like

Jeg har kreatin monohydrat og proteinpulver på vej i posten det glæder jeg mig til kommer i morgen.
Har tænkt jeg køre 7 dage med 4*5 g kreatin for så at gå ned på 5 g om dagen i en servering.
Proteinpulver har jeg tænkt mig og indtage umiddelbart efter træning i skummelmælk og eventuelt med noget banan blender sammen med.
Jeg kan godt mærke jeg er tømt for energi efter 90 minutter, hvor jeg presser den.
Det bliver interessant at se hvor meget effekt kreatin giver - jeg kender folk som sværger til det men har aldrig selv prøvet det selv.
Jeg skal have to øvelser mere med i mit program i morgen: skulderpress med håndvægte siddende og dødløft med kettelbell fra siddende udgangs position for at lave en stille opstart med den øvelse og skåne knæet.

2 Likes

Håper dere som trener markløftsvarianter kjenner til hva som gjør det til en øvelse for baksiden og ikke. Alt for mange utfører en markløft som en knebøy, bare med vekten i en annen posisjon. Selv om man kan bruke fremside lår litt, er det ofte en kompensasjon fra personer som er latterlig svake i baksiden og bruker fremsiden til alt. Teknikken er egentlig veldig enkel: hvis du starter med hofta i feil posisjon vil hofta løfte seg før stanga beveger seg, mens hvis du starter i riktig posisjon vil all bevegelse bevege stanga samtidig, ikke bare kroppen din. Så egentlig komme seg i startposisjonen av løftet, trekke knærne til seg, løfte rumpa uten å føre knærne fremover, sånn du kjenner en tydelig strekk i bakside lår, for så å skyve hofta forover.

5 Likes

Jeg har fået fyseterapeuten til at godkende min kropspositur, han er selv styrke løfter på højt niveau og kommer til at følge udviklingen så jeg ikke laver fejl.

2 Likes

Den beste øvelsen for å strekke ut bakside lår. :see_no_evil:

Jeg trente på torsdag og var sterk nok til å ta mye for meg å være, men hadde ikke gjort øvelsen på evigheter med tung vekt, så ble jo helt ødelagt i bakside lår etterpå. Endelig var musklene der i riktig lengde. :crazy_face:

1 Like

Prøvde meg på en terskeløkt der jeg ikke så på fart underveis, men prøvde å visualisere en fart jeg kunne holde i 10km - tips fra ChatGPT det skal være en fart du kan holde i 10km, men du er glad du ikke trenger. Det hjalp meg dessverre ikke: fortsatt for fort på første, for langsomt på andre og korrekt fart på 3 drag. Dette skjer hver gang, så klart hadde det vært deilig å trykke på noen knapper på en tredemølle, men jeg tenker at dette også er en god ting å øve seg på

Oppvarming 16 min@5:15/km

Terskel intervaller

Drag 1: 7:26@4:18/km

90 sek rolig

Drag 2: 7:59@4:43/km

90 sek rolig

Drag 3: 7:57@4:29/km

Nedjogging 23min@5:39/km

2 Likes

Bedriten verden vi har skapt :put_litter_in_its_place:

4 Likes

Apropos bedriten; ser at Jøran Hjelmesæth har vært i en 2 timers podcast hos Wolfgang Wee. Usikker på om min mentale helse har godt av å høre den, men jeg er nok nødt til å gjøre det.

4 Likes

Lagde meg litt roastbiff av restene fra gårsdagens biff, det ble veldig godt. Kun stekt i smør, saltet og pepret.

Fersk fra butikken: Nyskåret Roastbiff - Av Storfe pr Kg | Meny.no

storfe flatbiff (99%), pepper, salt, dekstrose, storfeprotein, karamellisert sukker, glukosesirup, aroma, løkpulver

Ferdig pakket: Roastbiff - 170g Gilde | Meny.no

Til 100 g ferdig vare er anvendt 104 g flatbiff av storfe, vann, salt, konserveringsmiddel e326, e261, e250, pepper, aroma e640, farge e150c, bulljong, gjærekstrakt, maltodekstrin (mais/potet), antioksidant e301.

Tenker at Meny fint kunne laget en roastbiff uten å tilsette dekstrose eller aroma.

3 Likes

Det blir nok for heftig med 10 k pace for deg. Du er såpass god form det tar ikke akkurat en time for deg. En time er jo det man vanligvis forbinder med terskelfart.

Når man trener terskel på lengre drag blir det fort 15k, halvmaraton og 30k pace avhengig av draglengde
Lactrace har kalkis som jeg har vist til tidligere.

Om du skal ned i 10k pace tror jeg dragtid bør nærme seg minuttet feks. 45/15 og 90/30 er økter hvor du kan kan ha litt høyere fart enn på 3-4 min drag hvor 15k fart anbefales.

Jeg har jo ikke peiling på hvilken fart jeg har på desse distansene så jeg baserer meg på lactrace sin kalkulator basert på PR på en passelig lang distanse. Pgr jeg mangler kondisjon og er eksplosiv av natur kan jeg ikke bruke feks min cooper test da den gir langt høyere score enn lengre distanser.

Samtidig så sjekker jeg jo da hvordan puls/effort føles når jeg tar mange drag, det føles veldig kontrollert ut og pulsen eskalerer ikke etterhvert som den stabiliserer seg midtveis i økten når er god og varm. Så feks når jeg tar 6*6 blir det bare noen få slag høyere på siste drag enn nr 3. Blir bittelitt høyere jevnt og trutt ofte. Men første dragene tar det noe tid å komme opp i puls. Jeg tror de som er veldig god trent og løper raskt kommer raskere opp enn meg som er mer utrent.

1 Like

Mitt hovedproblem er å holde den farten jeg hadde tenkt, f eks hadde jeg tenkt å ligge på rundt 4:30/km, men endte opp med 4:18 på det første draget når jeg gikk på feeling. Men jeg får en klokke til jul og da tror jeg det blir lettere siden jeg kan følge med på farten(og puls) uten å fomle med telefonen

2 Likes

Jøran Hjelmesæth | Fedme, Wegovy/Ozempic, Slankeforskning På Barn, Ultraprosessert Mat, Kostrådene

Da har jeg lidd meg gjennom podkasten. Egentlig synes jeg det mest interessante er å forsøke å identifisere hvilken mennesketype man har med å gjøre, og hvordan deres personlighetstrekk gjør seg gjeldende i deres meninger. Jeg har lenge lurt på om Hjelmesæth er dum eller utspekulert, men etter å ha hørt podkasten oppleves han først og fremst som litt dumsnill, stakkarslig og enkel, hvor han ikke ser koblinger mellom ting før det står ekstremt eksplisitt. Det virker som hans virkelighet er totalt frakoblet min virkelighet, litt som jeg følte det da jeg diskuterte med Morti her på forumet (jeg mener ikke Morti er dum, men vi kunne se den nøyaktig samme tingen og ha to vidt ulike forståelser av hva vi var vitne til).

Det er gjennomgående hvordan store studier og forskningen er inngangen til å bevise noe, da det ikke tas seriøst uten dette. Samtidig snakker han om hvor vanskelig det er å forske på ulike ting som ikke har kommersiell interesse da noen må ta kostnaden, uten at han noen gang virker å klare å se at det er førende for hvilken forskning som faktisk gjennomføres. Synes ofte han har veldig enkle og rare slutninger på ting.

Jeg synes også det er oppsiktsvekkende hvor lite de “vet”, hvor det for meg fremstår som et ekstremt kunstig skille mellom hva som er etablert og ikke. Det eneste de vet med sikkerhet er at mettet fett og salt er farlig og fiber er bra. Slik jeg ser det er det veldig rart hvordan “han” kan lage regler for hva som er sunt og ikke, for så å ikke oppnå gode resultater med “egen” taktikk, som igjen gjør at han anbefaler slankesprøyter over en lav sko, uten å ha noen betenkeligheter med det. Synes det i det hele tatt er rart å tro at en sprøyte er løsningen på noe som helst.

4 Likes

Han sier vel det han får betalt før i si?

1 Like

Hadde samme opplevelsen rundt professor Birger Svihus. Han sier mye bra altså. Men når det kommer til økologi er jeg veldig uenig med han.

I den forbindelsen mener han at det at sprøytemidler blir forbudt og trukket fra markedet er et bevis på at systemet fungerer !!!:exploding_head:

Men jeg mener det motsatte, det beviser at systemet IKKE fungerer fordi det viser at sprøytemidler som er farlig blir godkjent.

3 Likes