Nå har du dratt ut ett punkt fra den siden. Har du lest hele, så velger du neppe de kjipeste vegetariske produktene. Mine uthevinger:
Når vi anbefaler et hovedsakelig plantebasert kosthold, mener vi med andre ord fortrinnsvis grønnsaker, frukt, bær, kornvarer og belgvekster i sin naturlige form, eventuelt tilberedt (bløtlagt, malt, kokt, stekt og så videre). Dersom du skal velge mellom ulike bearbeidete produkter, bør du se på næringsinnholdet i de spesifikke produktene, da det er store forskjeller.
Det finnes også vegetarburgere og lignende som består av mye hele grønnsaker og belgvekster (erter, linser, sopp, rødbeter med mer). Disse kan være å anbefale ettersom de bidrar til et økt inntak av nettopp grønnsaker og belgvekster, som vi bør spise mer av.
De har ikke sagt det rett ut, men de ber jo basically de sterkt bearbeidede produktene ryke og reise. De mindre bearbeidede produktene anbefaler de jo ikke direkte, de skriver: “kan være å anbefale”.
Greit å ta med seg at dette er sett opp mot industripølser som vel er noe av det kjipeste du kan kjøpe. Hvis du ender opp med å kjøpe noe av det bedre vegetarburgerne i stedet, så vil jeg tro det er bedre for helsen.
Nå synes jeg det er rart å blande hamburgere inn i samme kategori, for disse er relativt ofte 99-100% rent kjøtt. De billige du finner i frysedisken er 80-85% kjøtt og resten fyllmasse.