Det er litt som man gjorde under middelalderen, bygde en bro eller kirke og så så man om den raste sammen eller ikke og justerte litt ved neste prosjekt
Eh? Folk følger ikke kostholdsrådene for å si det sånn…
Folk spiser mindre kjøtt etter at den anbefaling kom. Uansett er det gjerne de som allerede lever relativt sunt som følger kostholdsråd f eks kutter salt selv om de ikke har høyt blodtrykk, eller reduserer mettet fett selv om kolesterolet er helt greit. De som virkelig trenger å oppdatere kostholdet vet det selv, men har andre prioriteringer eller sliter med impulskontroll osv
De fleste som lever usunt gjør ikke det fordi de ikke vet bedre, de tror ikke at maten de spiser er kjempesunn. Sannsynligvis ville det være lettere for den gruppen å bedre kosthold med mye mer tillatende regler men innenfor visse rammer. F eks spis så mye du vil, men ingen ferdigmat, brus og snacks
Han leder senter for sykelig overvekt og snakker om hvordan kostholdsendringer ikke hjelper pga fedme er en kronisk sykdom. Jeg har aldri hatt problemer med å slanke folk, så vet ikke hvordan han klarer å ha så dårlige resultat at han anser slankesprøyter som et must
Havregryn til frokost, brødskiver fra butikken til lunsj og havregryn til middag igjen. Hørtes jo veldig spennende ut det
Høres ut som hun eldste hjemme, youghurt og havregryn til frokost/kvelds, middagsrester til lunsj også middag da. Hvis man ikke får henne til å lage noe annet.
… Tenker at den frokosten/kveldsen må være rimelig sunn og god.
Jeg har vel faktisk vært der selv når jeg tenker meg om, men da fikk jeg B12 mangel og migrene…
Jeg har aldri vært noe glad i salt, og droppet det da fra egetbakt brød. Det funker dårlig når man har det med som niste på varme dager på fjelltur. 
Så, joda du har et poeng. 
Bare så det er sagt: jeg mener ikke at kostholdsrådene gjør folk overvektige.
Jeg mener at de ikke gir optimal helse og er råd som er vanskelige å holde seg til siden de ikke spiller på lag med kroppen. Det er aldeles for mye karbohydrater og for lite fett (og protein og næring) til at det regulerer sultfølelse på en god måte. Spesielt for folk som allerede har dårlig insulinsensitivitet, blir det ekstremt mye påvirkning på blodsukkeret, i stedet for å bare ha et kosthold som påvirker det mindre.
Hvorfor forsøke å finjustere noe som er så finstemt, i stedet for å redusere kompleksiteten noe helt vanvittig ved å eliminere «støyen»? Hvor mange er det som slanker seg med mye karbohydrater som ikke blir slaver av sin egen blodsukkersensitivitet? Det er ekstremt high maintenance. Det finnes jo et alternativ hvor man totalt eliminerer sult.
Fra PT-tiden min var det veldig mange som syntes det var enormt befriende å ha en helt annen tilnærming til slanking, som i tillegg ikke innebar å tenke kalorier. De var vant med at slanking var en test av viljestyrke, mens det nå gikk av seg selv (men de måtte tenke nytt om mat og næring).
Jeg savner råd fra helsemyndighetene som er mer tilpasningsdyktige, åpne for tenke litt annerledes og inkluderer de som ikke trives med for eksempel mye karbohydrater. For min del fremstår det som at slanking skal skje på deres måte og etter deres tankegang, eller så er de ikke så interessert å hjelpe.
Jeg mener problemet er at rådene også skal ta høyde for «bærekraft». Det er ikke bare et helseråd, men også er råd mtp på å få ned utslipp av CO2 og metan.
Og det er (muligens) to størrelser som ikke lar se forene.
Google “lchf vegan” eller “keto vegan”, finnes åpenbart folk som (mener at de) får det til. Krever seff sikkert en del forberedelser og styr, men hva gjør man ikke for bærekraften.
PS: Ikke ment som et kostholdsråd 
Kan sikkert leve sånn, men er det optimalt? Tviler.
Mitt første og enkleste argument mot den dietten er fraværet av essensielle aminosyrer
Helt sikkert ikke optimalt.
Men altså, kosthold har vel sjeldent vært optimale, hverken i jeger/sanker-tiden eller i det jordbrukssamfunnet.
Mener jeg leste et sted at man hadde funnet ut at maggot var en viktig proteinkilde for de første europeerne.
Og det er også velkjent at folk ble mindre og mer feilernært etter at vi bytta fra å være jegere til å være bønder.
Det er jo utrolig å tenke på det, men frem til for et par-tre generasjoner siden var jo det å være feit et tegn på at man var rik (enkelte steder i verden er det jo fortsatt sånn). Fattige folk hadde knapt råd til å fø seg selv. Se på Gerhardsen-regjeringene i etterkrigsårene: Fremstår jo som alle hadde BMI på 17.
Det er vel egentlig først de par tre siste generasjonene som har hatt noe som ligner på mulighet til å spise sånn passe korrekt mht hva kroppen “egentlig burde ha”. Men i samme slengen forandra hele samfunnet seg og det å lage mat fra bunnen av ble umoderne og litt fy fy. Ferdigmat kom i butikkene.
I dag er alt snudd på hodet: De fattige er gjerne de feiteste. Og de som klarer å karre til seg en utdannelse har bedre mathelse.
Jeg tror det ikke nødvendigvis er så overlagt fra deres side, jeg tror rett og slett de lever i et narrativ hvor de selv gjør ting “på riktig måte”, implisitt at andre måter ikke er riktige. Det hjelper selvfølgelig heller ikke at den ene campen har gjort det å slanke seg til et spørsmål om viljestyrke (les: de mener implisitt karakterstyrke), mens den andre siden prøver å omformulere hele problemkomplekset til å være “en kronisk sykdom” (altså noe man ikke kan noe for).
Jeg heller mer til å mene at det er et tilgjengelighetsproblem. Altså, kroppene våre er bare ikke laget for det livet vi lever nå. Lite helleristninger med folk som sitter foran dataskjermer eller kjøper take-away fra bilvinduet sitt, for å si det sånn. Evolusjonært er det rent lite vann i havet siden vi vasa rundt på savannene etter en skada gnu og plukka noe frukt underveis. Kroppene våre er fortsatt kjøleskap (dvs. de er bygd for å lagre overskuddsenergi), og vi er programmert til å ubevisst sørge for at det er noe i det kjøleskapet, til den dagen Café Savannah har stengt. Evolusjonen har ikke vært snill med folk som ikke hadde fett på kroppen, de forsvant i periodene hvor det ikke var mat tilgjengelig.
Dette er feil. Her fra Helsdirektoratets egne sider:
" De nasjonale kostrådene er utelukkende basert på sammenhengen mellom kosthold og helse. Klima- og miljømessig påvirkning av ulike matvaregrupper er ikke vektlagt i utforming av kostrådene. Imidlertid samsvarer et kosthold i tråd med kostrådene i stor grad med et kosthold som er klima- og miljøvennlig."
Det er en vesentlig forskjell på å la bærekraft være førende for kostholdsråd, kontra det at det viser seg at kostholdsrådene også i stor grad er klimamessig gunstige.
Ble nysgjerrig og prøvde å gjøre litt research på det og for meg virker det som å leve på mye næringstett vegetarisk mat med noe kjøtt/fisk/egg/melkeprodukter fungerte veldig bra.
Btw, har jo hatt gresk salat til lunsj en god stund, men jeg gikk tom for olivenolje. Da var det så kjedelig at det ble noe annet til lunsj i en periode. Litt morsomt når jeg aldri tidligere har brukt olivenolje på salat. Måtte også prøve noen forskjellige olivenoljer før jeg fant en som faktisk var god. God olivenolje er faktisk overraskende spicy.
Sprøtt at olivenolje kan påvirke CVD såpass mye som denne studien viser. Også interessant at det kun er extra virgin olive oil (EVOO) som har en god helseeffekt, mens COO (vanlig olivenolje) ikke hadde noen effekt.
Over a median follow-up of 4.7 years, 621 participants experienced at least one CVD event. Participants in the highest tertile of cumulative EVOO intake (mean: 49.2 g/d) had a 25% lower risk of the composite outcome (HR: 0.75; 95% CI: 0.60-0.94), with significant reductions in several individual CVD outcomes. In the decile analysis, the highest (mean: 60.9 g/d) versus lowest decile had a 48% lower risk (HR: 0.52; 95% CI: 0.35 to 0.79). COO consumption was not significantly associated with CVD risk when mutually adjusted for EVOO (HRper 10 g/d: 0.93; 95% CI: 0.87-1.00).
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002870325003217
Den jeg bruker er “Iliada” Golden selection Extra virgin olivenolje som selges på Kiwi.
Altså, vegetar lhcf går helt brillefint, og ihvertfall pescetarianer lchf. Skal man kjøre LCHF og være veganer, så ender man fort med tofu + nøtter som proteinkilde. Og det er kanskje ikke helt bra det heller?
Ja, hvis du mener avocado fra Peru er mer bærekraftig enn storfe og småfe produsert lokalt i Norge.
Eller hvis du mener soya, raps og maisolje er bedre for helsen eller mer bærekraftig enn lokalt produsert smør.
Så er det feil ja.
Men mye i kostholdsrådene er bra også, bare så det er sagt.
Såvidt jeg kunne se når jeg sjekket det med essensielle aminosyrer, så var f.eks. havregryn en god kilde. Havre er vel også kjent for bedre hjertehelse.
Ja, hadde det bare vært så enkelt.
Dette med proteiner er ganske komplekst. Og de essensielle proteinene er lettere å få i seg gjennom animalske matvarer.
Ved å kombinere f.eks. kornprodukter og belgfrukter, kan man oppnå høyere proteinkvalitet. Dette krever imidlertid at man har god kunnskap om de ulike kildene til aminosyrer og hvordan man setter sammen de ulike matvarene for å få best mulig proteinkvalitet.
Det er helt sikkert at stemmer, du kan ikke starte som vegetarianer eller veganer ved å bare stoppe å spise kjøtt, fisk, osv. Du må legge om kosten helt slik at du stort sett spiser mer næringstett mat, siden du har droppet å spise den mest næringstette (kjøtt).
Lenge siden jeg gjorde research på det, men såvidt jeg kunne finne, så kom f.eks. vegetarianere som av og til jukset og spiste kjøtt veldig godt ut av det på levealdersundersøkelser. Det er vel et lite hint om at noe mangler blir det hvis man ikke får i seg noe kjøtt.
Men margarn er jo ikke nyttigt alls. Har de det i matråden sine?
Potatis er ikke så bra det heller, i hvert fall ikke hvis man har en vikt at holde.
Hvordan kom du dit fra det jeg skrev?
Nå var hovedpoenget mitt: “De nasjonale kostrådene er utelukkende basert på sammenhengen mellom kosthold og helse.”
Du ser at bærekraft ikke er førende for kostholdsrådene?
Ja det er enklere å sikre at man får i seg nok essensielle proteiner/aminosyrere ved å øke andelen av animalske matvarere, men det er ikke spesielt vanskelig å få nok av det i et variert kosthold i tråd med kostholdsrådene heller.
Så må man jo huske på at et hovedmål med de norske kostholdsrådene er at befolkningen skal kunne dekke behovet for alle essensielle næringsstoffer.
Potet regnes som sundt det da. Hvorfor mener du den ikke er bra å spise?
Potet har også lavt kalloriinnhold så ser ikke helt hvorfor den er et stort problem i forhold til vekt.
Mye næring pr. kalori å få i seg ved å spise potet faktisk.