Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Ikke at man skal gi en enkeltkommentar på youtube så mye verdi, men synes sånne som dette er interessante og ganske gjennomgående. Hvilke konspirasjonsteorier var det Jøran slo i hjel i denne podkasten? Jeg hørte ingen konspirasjonsteorier bli presentert, og om det var noen, gjorde Jøran aldri noe mer enn å bare si hva han mente stemte. Han kom aldri med noe bevis av noen slag.

Det virker som man er konspiratorisk om man er uenig med helsemyndighetene, og det eneste som kreves av motbevis fra deres side er at de sier at det er feil…

3 Likes

Ja, hva mener du vi skal spise da hvis vi skal kutte ned på det Helsedirektoratet ikke liker at vi spiser?

Vi må jo erstatte det røde kjøttet og de fete meieriproduktene med noe annet da.

Avokado fra Peru og vegetabilske oljer fra ROW var bare noe eksempler.

Kan ta med blåbær fra Marokko for den saks skyld. Eller valnøtter fra California.

Men regner med du ser poenget.

Og fisk? Det er vel få ting som er så lite bærekraftig som fisk. Vi mennesker har vel i praksis fisket havet tomt, bortsett fra et par fiskestamme som er sånn noenlunde godt forvaltet.

I Norge, mener jeg, så må noe av det sunneste og mest bærekraftige man kan spise være lam og storfe. Mener storfe får noe sånn som 80% av foret sitt fra lokalt høy og gras.

Skjønner ikke helt hva du mener her. Men poeter har lav næringstetthet, men metter jo veldig godt. Så hvis man vil spise seg god og mett og samtidig redusere inntak av kalorier så er faktisk potet for slankemat å regne. Sunt er det også pga C-vitamin, kalium osv

2 Likes

Boom :boom:

1:33 forbedring på 10k og 21 sekunder på 5k

5 Likes

Er det noe luthersk over de norske kostrådene? To porsjoner grovt brød og tre glass melk, unngå kjøtt og mettet fett.

ChatGPT

1 Like

Den bommer litt siden middelhavsdietten har vel fått litt gjennomslag etter hvert

Sterkt levert :clap:
Antar dette er på bane? Klarer du å løpe litt roligere på første 5 og avslutte progressivt raskere tror jeg fort du tar ett minutt til :blush:

1 Like

Takk! Ja jeg brente for mye krutt på 2-4km Det hadde vært mer behagelig å spare de kreftene til slutten. Det er på en gang og sykkelvei, men en ganske flat runde. Jeg taper litt på det, men samtidig kjenner jeg litt mer motivasjon på 10km siden jeg kan visualisere at jeg skal nå et spesielt mål (morsommere enn 12 runder igjen f eks). Jeg er heldig som bor på en øy (Södermalm) som er nesten akkurat 10k i omkrets så jeg starter og slutter på samme sted.

4 Likes

Skjønner at du går for 10 km løp da :smiley:

1 Like

wow - den runden høres perfekt ut! Burde arrangeres løp der.
25 runder på bane blir ganske dølt i forhold.
BTW hvis du er into å løpe rundt en øy så kan The Arctic Run være ett mål for maraton.
Går rundt Hadseløya i Nordland som måler nøyaktig 42 km :sweat_smile:

3 Likes

Det ble dessverre ingen svømmeøkt denne uka, mest pga førjulstid med mye annet som skjer, men likevel fornøyd med tredje uka der jeg ligger på rundt 2 1/2 times løping. Nå blir det to ukers ferie med bare lett trening i beste fall.

Uke 51

Mandag: Hviledag

Tirsdag: Hviledag

Onsdag:
Oppvarming 16 min@5:15/km
Terskel intervaller
Drag 1: 7:26@4:18/km
90 sek rolig
Drag 2: 7:59@4:43/km
90 sek rolig
Drag 3: 7:57@4:29/km
Nedjogging 23min@5:39/km

Torsdag: hvile

Fredag: 10km@4:49/km

Lørdag
Beinstyrke og core

Søndag
Easy run 43min@5:37/km i sola :sunny:
Armer og rygg (lett)

3 Likes

Jeg var så smart at jeg hoverte over å nok en gang unngå å bli syk etter å ha kjent at kroppen er “under angrep”. Feiringen besto av en 24 kilometers tur og resulterte i at jeg ble skikkelig syk. Har derfor hatt treningsfri 10 dager nå. Nå er jeg back in business, med kun noen skrammer i stolthet og ego. Holdt meg unna smertestillende og febernedsettende i det minste; får være grenser for hvor vulgær jeg skal tillate meg å bli bare p.g.a jeg er litt pjusk.

4 Likes

Gode råd, selv om jeg er usikker på om man trenger å være førsteamanuensis for å komme frem til dem :grinning_face_with_smiling_eyes:

Både bedre skotøy og høyere kadens føles som potensielle easy wins for egen del.

Jeg løper og kun for 10k og trener bare intervall (2 økt/uke). Mikser 4x4, 5x1km, 6x800m . Ligger på rundt 43min. Lever i en hektisk småbarnsperiode så har ikke tid til å trene for halvmaraton. Hvilken app har du hentet oversiktsgrafen fra? Strava?

1 Like

Ja Strava gratisversjon

43 er bra, kommer du under 20 på 5km? Løper du ute eller tredemølle?

Løper kun på tredemølle… + et par løp i året der jeg får testet 10k tiden. Har aldri forsøkt å løpe 5k under 20m. Men trener 4x4 er på 15km/t så ville kanskje gått såvidt.

1 Like

“Ta i mer”, er mitt tips.

2 Likes

PR :muscle: or ER :hospital:

1 Like

Her er en oversikt over hvor mye jern som finnes i mat, men også hvor mye som tas opp av kroppen, som jo er det viktige.

Men jern finnes jo også i fisk?

To cover the daily iron amount for a grown woman of childbearing age (19-50 years), you would need to consume a very large, impractical quantity of salmon, as salmon is not a high source of iron . The recommended daily iron intake for this demographic is typically 18 mg .

Salmon generally provides between 0.3 mg and 1.28 mg of iron per 100g serving , depending on the type and preparation method.

To reach 18 mg of iron from salmon alone:

• You would need to eat approximately 1.4 kg to 6 kg (around 3 to 13 pounds) of salmon in a single day.
3 Likes

Prøv å skvis inn en rolig langtur også, det gjør underverker- både for utholdenheten og skaderissikoen

1 Like
9 Likes