Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Fikk tatt meg en tur på stier i skogen i dag. Først 20 min jogging/løping, så 10 min gåing for å bli kvitt melkesyre, så 20 min jogging/løping og så 10 min gåing for å roe ned. Går greit opp og ned, så litt balanse, litt intervall, litt slit, litt fred i sjelen og naturopplevelse. :sweat_smile:

4 Likes

Hvis du skal prestere på kortere distanser, 5-10km, så “må” du legge inn langturer. Si du er vant til å løpe mellom 7 og 9 km. Da tar du en tur på 15-20km i roooolig tempo en gang i uken. Poenget her er å la musklene bli vant til belastning over lengre tid, farten har “ingenting” å si. Du kommer til å merke at første turen så vil du kjenne det i hofter og bein når du passerer din vante distanse. Etter noen uker så venner kroppen seg og 10km blir peanuts. Kombinerer du dette med intervalltrening i varierende grad så garanterer jeg bedre tider på konkurransedagen på både 5 og 10km.

3 Likes

https://www.wsj.com/health/wellness/walking-longer-not-necessarily-more-shows-big-health-benefits-daf1343c?st=faZi4m&reflink=desktopwebshare_permalink

"The main finding: A longer daily walk seems to beat a lot of incidental steps—but there is no need to trek for hours on end. Participants who walked mainly in bouts of at least 15 minutes had an 83% lower risk of dying than those whose walks occurred in bursts of less than 5 minutes. The risk of cardiovascular disease, such as heart attack or stroke, was 68% lower for the longer-session walkers compared with the shortest-burst walkers.

The study found health benefits even for sedentary people who lengthened their walking sessions but didn’t dramatically increase their steps."

Kommentar: Egentlig ganske fascinerende hvor lite som skal til for å oppnå et ganske bra helsemessig resultat (over tid).

6 Likes

Hvordan er deres forhold til koffein og søvn? Jeg har lenge vært veldig interessert i dette, lest flere bøker og hørt sikkert flere hundre timer med podkaster om teamet. Dette var på mange måter et litt lukka kapitel for meg, hvor jeg trodde jeg kunne det meste; halveringstiden på koffein er veldig lang, og man bør derfor ha sin siste kaffekopp for dagen (eller andre koffeinkilder) ganske tidlig. Selv har jeg hatt en grense på rundt kl. 12-13. Jeg har sett på mennesker som pimper i seg kaffe hele dagen omtrent som adrenalinjunkies, og at på samme måte som at noen velger å hoppe ut fra et fjell i wingsuit, finnes det noen galninger som gjerne tar seg en kaffekopp rett før de legger seg - helt sykt, men dem om det. De sier at de ikke merker det på søvnen, men alt jeg har lest tidligere tilsier at de mest sannsynlig ikke merker det på den måten, men at kroppen i høyeste grad gjør det, med konsekvensen at det påvirker søvn negativt. Jeg tror fortsatt at mange tilhører denne grunner, hvor de egentlig blir negativt påvirket av det men ikke kjenner til et liv med fornuftig tilnærming til koffein og har vendt seg til dårlig søvnkvalitet.

I det siste har jeg hatt noen episoder hvor også jeg har endt opp som en risikovillige koffeinkonsument, med inntak av koffein langt på overtid. Ettersom jeg ikke følte at det påvirket meg negativt, dro jeg eksperimentet litt lengre, hvor jeg har hatt en kaffekopp rett før leggetid i noen dager nå. Til min store overraskelse merker jeg ingen negative konsekvenser av det. Jeg blir ikke våken av det, og det ser heller ikke ut til å påvirke søvnkvaliteten min (ref. Garmin), hvor jeg har hvile gjennom hele natten. Det virker også som at HRV’en min reagerer positivt. Til sammenligning vil en hardt løpeøkt ødelegge både søvnkvalitet, søvnscore, HRV og hvordan jeg føler meg når jeg står opp. Nå kjenner jeg ikke på noen av disse konsekvensene.

Etter å ha lest meg litt opp på dette, virker det som dette er vanlig for folk med ADHD. Jeg tror personlig ikke at jeg har ADHD, da har jeg i så fall fått det i voksen alder, men jeg har utvilsomt dårlig regulering av dopamin. Jeg vil nesten si at jeg blir avslappet av koffein i enkelte situasjoner, mens jeg i andre blir “giret”. Kvelden er en tid der jeg sliter med at jeg ofte føler meg for våken og rastløs, og da tar kaffe meg “ned”. Virker generelt som at koffein tar meg i motsatt retning av “grunnfølelsen” min, men at flere kopper utover den første brukerdosen selvfølgelig tar meg mer i retning av den effekten man forventer fra kaffe.

Edit: Det skal nevnes at jeg tidligere absolutt har vært der at kaffeinntak gjør at jeg ikke får sove, men da har jeg hatt lettere for å finne ro i utgangspunktet (mer vagus-aktivering), mens jeg nå opplever at ved lav vagus-aktivering, er koffein positivt for å roe meg ned.

Mitt vanlige koffeininntak er 1-2 kopper til dagen og senest kl. 13.

3 Likes

Jeg får ikke sove hvis jeg drikker kaffe om kvelden.
Drikker 6-7 dl om morgenenen, før 0930. That´s it!

2 kopper Green world med knekkebrød og geitost,- det er noe jeg gleder meg til :star_struck:

2 Likes

Jeg tenker ihvertfall at om man er vant til å drikke mye kaffe eller innta annen koffein, så blir en kaffe veldig lite koffein. Man blir jo veldig lite sensitiv etterhvert, inntar man daglig 3-500 mg koffein, som mange aktive folk får i seg så er 50-100 mg ingenting.

Mange drikker jo 6-7-8 kaffier hver eneste dag i åresvis så da gir koffein veldig lite effekt per kaffe, men tror også bivirkninger på søvn reduseres også.

Tar man en solid dose som man gjør før seriøse økter/konkurranser som 3-600 mg så vil jeg tro man merker det mer. Eventuelt om en ikke har brukt koffein en periode slik at sensitivitet er tilbake.
Har selv klart å gjøre dette noen ganger og merker da plutselig veldig effekt av en kaffe eller små doser, selv etter åresvis med misbruk. Så det er jo mulig å få tilbake, men sklir veldig fort ut igjen.

Er helt enig derimot at trening, spesielt løping, ødelegger mye mer for hvilen enn jeg opplever en sen kaffe gjør. Jeg også prøver å unngå det senere på dag, foretrekker også derfor trening tidlig siden jeg elsker trening med koffein i systemet :yum:
Men det meste er psykisk egentlig, så noen sene løpeøkter går overraskende bra, spesielt om det er sosialt. Så det viktigste da er å ikke ha abstinenser fra koffein :sob:

Angående adhd og koffein og andre stimulanter er det veldig interessant, jeg ble utredet som barn pgr mye energi og vanskelig for å sitte stille/konsentrere meg.
Har derimot brukt ritalin i ungdommen i skolesammenheng og merket da kraftig stimulans i form av energi, mens vennene med adhd merker mer ro/stillhet. Så jeg ble veldig rastløs og fikk for mye energi egentlig.

Så jeg får energi av koffein, men en kaffe er veldig lite for meg ihvertfall og ødelegger nok ikke mye. Så innimellom blir det en om det blir trening, men ikke 300+ mg koffein som jeg tar om er rundt lunsj tider.

5 Likes

Opplever ikke noen voldsom sammenheng personlig, men det koster meg også fryktelig lite å ha en cutoff for den siste kopp (eller boks!) med koffeinholdig drikke i 14-15 tida. Har kjørt den cutoffen i et par år nå. Jeg vil ikke hevde at søvnen oppleves som spesielt bedre, men jeg kan også ganske kategorisk si at den i hvert fall ikke oppleves som verre… så hvorfor ikke kjøre cutoff, blir egentlig mitt spørsmål (til meg selv).

Samtidig tror jeg stikkordet her er “opplever”. Jeg tror det egentlig fort baller på seg for mange. Dvs. at man er så trøtt gjennom dagen at man trenger å blokkere adenosinreseptorene i hjernen dagen lang for å holde det gående, og så resulterer det i dårligere reell søvn enn man tror man får, og så må man kompensere med mer kaffe (og ev. energidrikke) neste dag, som igjen leder til dårlig søvn, osv…

2 Likes

Jeg drikker i utgangspunktet kun vann og kaffe, så frem til de siste dagene nå har mitt maksimale koffeininntak vært 2 kopper kaffe per dag. Jeg kommer uansett til å praktisere det samme som tidligere, med maks 2 kopper og senest kl. 13 som hovedregel, men nå kommer jeg til å bruke kaffe (en halv kopp) instrumentelt før leggetid hvis jeg føler meg rastløst, da min foreløpige erfaring er at det roer meg ned, uten negative bivirkninger.

Jeg tror absolutt dette stemmer for folk flest. Litt på samme måte som at folk tror alkohol gir dem bedre søvn, men i realiteten bedøver det bare kroppen deres og har litt med faktisk søvn å gjøre.

Det interessante med det jeg tester ut er at i følge de subjektive og objektive parameterne jeg har (klokka og meg selv), føler jeg meg bedre, roligere og søvnen registreres med mer hvile, høyere HRV og null stress under søvn.

2 Likes

Takk for at du deler. Det er et utrolig interessant felt, i min mening. Jeg tror (dessverre) at vi både klarer å overdiagnostisere og underdiagnostisere ADHD på en og samme tid. DSM-5 kriteriene for ADHD fremstår jo mest av alt som de er skrevet av en sliten barneskole-lærer, hvor greia er at om et barn har bøttevis med energi (helt naturlig) og derfor forstyrrer undervisningen så har det ADHD. Og så må man bare stille seg spørsmålet: Når ble det “naturlig” for en 8-9 åring å sitte på stol halve dagen for å lære seg diverse ganske teoretisk kunnskap? Så for barnet (gjerne en gutt) som ikke klarer å oppføre seg “normalt” i det som egentlig er en ganske “unormal” situasjon, så mistenker læreren ADHD, men for jenta (og det er oftest jenter) som bare daglig spacer ut, tvinner håret, ser ut av vinduet og bare ikke klarer å konsentrere seg om noe hun synes er kjedelig? Da kommer den samme læreren med 7 andre forklaringer enn ADHD.

5 Likes

Nå glemte jeg vist å ta med at jeg faktisk ble utredet og heldigvis funnet å ikke ha det selv om jeg var et “problembarn” i form av mye energi og litt guttestreker jer og der!
Så jeg ble jo faktisk korrekt diagnostisert, siden jeg beviselig i ettertid vet at jeg ikke har det i form av selvmedisinering.
Så jeg tenker at det egentlig ikke er mulig å feildiagnostisere adhd om det er slik at vi har så ulik respons. De med adhd responderer jo heller ikke likt på vanlig amfetamin eller sterk PWO… :slight_smile:

Føler jo at jeg har adhd nå på grunn av mobil avhengighet og konstant behov for masse stimuli, så jeg er som ett gen z barn nå. Kan finne på å lytte på podcast, jobbe og så scrolle/lese artikler samtidig. Fullstendig galskap, så hadde jo trodd jeg hadde adhd om jeg ikke visste bedre.
Dette har jo selvsagt eskalert siste årene pgr mobil, nå er “alle slik” plutselig.

4 Likes

Jeg kan lese uten noe annet stimuli, men å sitte å høre på en lydbok funket ikke. Det funker fint å gå tur, lage mat, rydde samtidig som jeg hører på lydbok.

Edit med en gang barna leser fort nok til å lese selv, så vil de det. Samme greia, det blir for kjedelig å bare høre på. Gjelder de to eldste. Hun minste er i grenseland. Fortsatt litt for mye jobb å lese selv, så da er det bedre å gjøre på.

3 Likes

Samme her. Jeg var ikke sånn tidligere. For meg virker ADHD som en oppførsel man kan konstruere ved å gjøre mye «feil» over en periode.

2 Likes

Kunne bare funket hvis jeg ønsket å sovne. Ellers for kjedelig.
Pleide å ha podcaster på øret mens jeg løp men har kuttet det også.
Vil heller nyte naturen.

70% av alle gode ideer har dukka opp under løpeturer. Vet ikke om man tenker klarere fordi blodet renner raskere eller fordi man ikke har andre distraksjoner, men det virker

3 Likes

Lesing aktiverer hjernen på fryktelig mange måter, og er for mange (inkludert folk med ADHD, spesielt hvis temaet fenger da) lettere å konsentrere seg om, sammenlignet med f.eks lydbok, tv, eller andre “passive” måter å få informasjon på, hvor mindre av hjernen er aktivert. Jeg prøver av og til å “slappe av” (har aldri vært flink til å slappe av) med å høre på podcast liggende på stuegulvet, men zoner ut ganske jevnlig å må spole tilbake. Det skjer bare ikke nok til at jeg klarer å holde konsentrasjonen, selv om det er drit interessant. Putt meg i en bil med samme podcast, og jeg spoler mye mindre tilbake. La meg lese transcriptet av podcasten, og jeg trenger aldri å stoppe / eller lese forrige side på nytt. Noe av mekansimen tror jeg handler om at når jeg får lese, så går det akkurat i det tempoet hjernen min ønsker å ta inn informasjon.

Hjernene våre er ikke laget for å ha denne tilgangen på dopamin, informasjon osv… så veldig mange (inkludert undertegnede) får veldig “adhd’ete” oppførsel, kanskje rett og slett fordi det er så sykt mange potensielle distraksjoner rundt oss. Jeg er priviligert nok til å ha en hytte som er langt langt forbi mobil-dekning, strøm, innlagt vann, og på en måte så burde nesten alle som mistenker at “de har et snev av adhd” få lov til å prøve seg på en sånn type detox. Eller for å si det sånn: Hvis man setter seg i en sånn situasjon og adhd-symptomene minker / blir borte, så er det kanskje et tegn på at det ikke er noe med ens egen hjerne, men snarere noe eksternt som forårsaker symptomene.

4 Likes

Jeg dummede mig og drak en kop kaffe kl 16 i går fordi jeg var træt og vi skulle ind og se noget fyrværkeri test senere.
Det resulterede i en såkaldt lorte nat rodede rundt i 2-3 timer uro i kroppen og med flere besøg i køleskabet til følge. :man_facepalming:
Hader når det sker normalt hedder det ingen kaffe efter kl 10-11 men der dummede jeg mig lige igen igen.

2 Likes

Interessant, det er altså mulig å ikke dø…

Noen her som ikke har en “indre dialog” 24/7?
Ble ganske sjokkert når jeg fant ut at det finnes mennesker som ikke opplever det. Må være en drøm mtp søvn og redusert prokrastinering.
Mistenker selv at jeg har et snev av ADD da det er vanskelig å stoppe tankekjøret, selv under samtaler med andre folk og ved innsovning.

Eneste som reduserer det noe for egen del er regelmessig meditering.

2 Likes

Har ikke ADHD el.l og ingen vanskeligheter med å konsentrere meg.
Men å ikke tenke på noe (meditere) klarer jeg ikke.
Har derfor hatt problemer med å sovne. Nå bruker jeg podcaster (humor) på lavt volum for å sovne. Det funker.
Musikk på øret funker ikke, for da fortsetter den «indre dialogen»

3 Likes

Det er ikke uten grunn at man blir anbefalt å telle sauer for å sovne.
En enkel kjedelig oppgave som samtidig er krevende nok til å hindre at tankene flyr avgårde.

Har selv bruk å telle tallsekvenser baklengs ved innsovningsproblemer, det fungerer for meg

2 Likes

Firkantpust kan også anbefales. Gir noe konkret å fokusere på / gjøre, hvis telling ikke er nok i seg selv.

3 Likes