Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Har prøvd det også, fungerer godt det også

2 Likes

Kjenner meg mye igjen i dette, men jeg var ikke sånn tidligere. Noe annet som har endret seg mye, er hvor stille jeg må ha det rundt meg for å konsentrere meg. Hele grunnskolen og tidligere utdanninger (da jeg var yngre enn 30år), hadde jeg ingen utfordringer med å bakgrunnsstøy. Jeg påbegynte masteren min i trettiårene, og under den har jeg hatt tidvis store problemer med å konsentrere meg i et eksamenslokale. Samtidig har jeg også i samme periode tidvis hatt null problemer med det.

Synes generelt at jeg responderer veldig godt på mye forskjellig, og at jeg merker stor bedring når jeg gjør ting «riktig» og «feil» når det kommer til å leve sunt og fornuftig. Problemet er bare at jeg har ikke kapasitet til å gjøre alt riktig over lengre perioder…

1 Like

Hør hør! :point_up_2:

Har tenkt mye det samme. Er egentlig ADHD en diagnose? Eller et personlighetstrekk som medfører høyt energinivå? Og som gjør det vanskelig å opptre i en «unaturlig» setting som jo 6-8 timer skole egentlig er, sett opp mot vår biologi.

På samme måte som at Asberger/autisme også er mer personligheten med påfølgende styrker og svakheter.

3 Likes

Apropos kaffe så løping har litt samme effekt på meg, dvs jeg kan bytte ut kaffen med en løpetur. Det frister ikke så mye med kaffe rett etterpå og jeg får litt samme kick av det

2 Likes

Jeg løper 30 min etter kaffe. Nesten tom mage men masse energi.

4 Likes

Har jobbet en del med vanlige knebøy gjennom året. Bra øvelse, men må bruke så utrolig mye krefter på teknikken.

Men så snublet jeg over Zercher squat her på tampen av året!
Var egentlig litt skeptisk til øvelsen pga av måte å holde stangen på. Men du verden så feil man kan ta. Dette er en kanonøvelse for meg som synes vanlig knebøy blir for knotete for min biomekanikk og bygning.

Zercher squats føles bare mye mer naturlig ut for min del, og tar skikkelig i beina, hofte og kjerne.

Anbefales for deres som sliter med vanlig knebøy.

3 Likes

Jeg kom bare på noe i forbindelse med at jeg enkelte ganger har null symptomer på ADHD, mens jeg i andre situasjoner har mange; for meg virker det som at det handler veldig mye om vagus-aktivering.

Da jeg jobbet som PT hadde jeg en del klienter med ADHD, og samtlige av disse opplevde bedring av symptomer bare ved at vi hadde 1-1,5 minutt med diafragmaaktivering i starten av timene. Selv har jeg tatt ulike fysiske behandlinger hvor de har fokus på diafragmaaktivering eller skape bedre gjennomstrømning, og uten unntak føler jeg at kroppen min skifter “modus” totalt. Fra å være en som er ganske avhengig av stimuli, ble jeg plutselig en som kunne ligge rolig og bare ha en følelse av velbehag, ikke kjedsomhet. Hele min indre dialog bare stilnet totalt og hodet ble tomt, som et resultat av at en behandler korrigerte atlas-virvelen i nakken med bare forsiktig “pjusking”.

HRV er jo et direkte mål på vagus-aktivering, og sånn jeg ser ser det er det en tydelig sammenheng mellom ADHD og lav HRV. Samtidig er det sammenheng mellom lav HRV og munnpusting (og alt av lungesykdom som påvirker pusten, som astma). Så vidt jeg husker, mener forfatteren av Breath at ADHD skyldes overpusting/munnpusting, som jo absolutt gir mening da dette fører til lav diafragma-/vagusaktivering. Fra min høyst uhøytidelige og uvitenskapelige “forskning”, opplevde jeg en vanvittig høy sammenheng mellom ADHD og problem med pust(/pustemønster) og kronisk munnpusting (observert gjennom dårlig utviklet kjeve/ansikt). Det er også en sterk sammenheng mellom traumer og CPTSD og ADHD (og lignende diagnoser), som også har fellesnevneren manglende vagus-aktivering. Alt dette er vel noe som det ikke foreligger særlig med forskning på, men som jeg opplever stemmer med alle N=1 “studiene” jeg hører om.

Andre behandlere merker stor fremgang hos klienter etter å bare få dem til å gjennomføre driller som aktiverer nervebaner og deler av hjernen på en annen måte. Den fortellingen jeg har minst tro på er den som vektlegger mest det genetiske og at man er født med ADHD. Det blir litt som med autisme, hvor mange tenker at man bare arver autisme fra en forelder med autisme, men jeg heller tenker at en autistisk forelder vil gi barnet mangelfull utvikling, som igjen gir autistiske trekk. Om man har en oppvekst hvor foreldrene ikke klarer å se dine behov, gir deg trygghet, interagerer med deg, gir deg feedback og er en person man kan lære “menneskelig oppførsel” av, blir man fort ganske uutviklet og avstumpet som menneske. På samme måter tror jeg barn av “ADHD-foreldre” med dårlig verktøy for å håndtere eget følelsesliv, løser dette på en måte som ikke gir barna trygghet (man utvikler lite konstruktive stressresponser) og verktøy til å takle livet på en god måte. Jeg sier ikke at det ikke finnes et arvelig, fysiologisk aspekt ved det, men heller at jeg ser mange eksempler på hvordan “dysfunksjonalitet” hos mennesker ofte skapes av velmenende foreldre som ikke klarer å gi barna det dem trenger.

Et eksempel er en person jeg kjenner som oppdaget i voksen alder at han aldri har følt på trygghet gjennom oppveksten og konstant har vært “stresset”. Personen som har påført han dette, har aldri vært voldelig eller lignende, men bare hatt en dårlig måte å håndtere stress og usikkerhet på, som har resultert i at alle rundt hen har gått på nåler hele oppveksten. Samtlige i husholdningen der, også personen som har skapt problemene, har en rekke tegn på traumer, ADHD og autisme. Det som er interessant er at man ser mye mindre CPTSD i land hvor de virkelig har det ille, så jeg tror traumer handler mer om hvilke personer som er involvert i det og i hvilken grad dette går på mellomenneskelige psykologiske behovene en person har, enn selve alvorlighetsgraden av hva som skjer og hvor ille det objektivt sett er.

Så konklusjonen min er at fellesnevneren er regulering av nervesystemet, og at både dårlig kosthold, traumer, oppvekst, pustemønster og dårlig kroppsholdning kan være årsaken til det. Dessverre henger disse tingene ofte sammen.
Når det kommer til de typiske kandidatene som blir diagnostisert med ADHD grunnet deres hyperaktivitet, tror jeg ikke det er noe feil med dem, de blir bare understimulert og satt i en kunstig situasjon.

2 Likes

Zercher-varianter er veldig bra! Senest i går fikk jeg min mor til å gjøre zercher knebøy. Hun kunne aldri utført vanlig knebøy, og bare den lille endringen i hvor man har vekten har utrolig mye å si.

2 Likes

Er vel det samme som å kjøre goble squat med manual men interessant å prøve.:ok_hand:

Manual bergenser seg jeg litt mtp på vekt.

Men jeg føler at jeg får en bedre aktivering av mage og rygg med Zercher kontra goblet. Personlig har goblet aldri vært en favoritt hos meg. Mulig pga begrensning mtp vekt

1 Like

Fra min erfaring er det lettere for folk å skru på stabiliteten i ryggen med zercher enn goblet med manual, siden man da har stangen man kan presse mot kroppen som aktiverer “latsen”. I utgangspunktet skal man jo gjøre dette uavhengig av hvilken knebøyvariant man utfører, men folk trenger ofte varianter hvor ting går litt mer av seg selv.

4 Likes

Jeg merker som du sier at det går utover stabiliteten i ryggen med mer vekt på goblet squat ja så skal få testet ut med stang istedet!

2 Likes

Spent på hva du synes !

Treningsfri nå men skal prøve på nyåret. Skal gi en tilbakemelding!:blush:

1 Like

https://www.instagram.com/p/DS4uTvHjE7o/?img_index=12&igsh=a2xqa2duemk3dzIx

Her oppsummeres mange av mine tanker om funksjonalitet og hvorfor man kan bruke «fraværet av perfeksjon» som et analyseverktøy for å identifisere svakheter og mangler. Ikke for at man skal være overfladisk, men på grunn av at alt henger sammen og ingenting er tilfeldig. Det er også basert på tanker som dette jeg mener at vi helsemessig ligger mye dårligere an enn folk skal ha det til.

3 Likes

Litt komisk å avslutte med et bilde av en dame som ser ut til å ha null muskler i beina. Har du det, så er ikke toppen av låret ditt helt flatt.

1 Like

Dro på skøytetur 500m inn i skogen til et lite tjern med de to yngste og naboens yngste. Gikk litt rundt på isen og hjalp min yngste med å holde seg på beina helt til hun fant ut at det egentlig var ganske lett å gå på skøyter. Barn har det fint, lærer seg noe nytt på minutter. Ikke at hun er noen ekspert, men nå klarer hun å holde seg på beina og komme seg framover. Gøy!

Tok meg en 15-20 minutters joggetur mot slutten for å få opp varmen. Kom hjem og tok noen eksentriske chin-ups, noen pushups, situps og litt knebøy. Tok hun minste i brannmannsløft for knebøyen. Ikke akkurat min maksvekt, må bare holde følge mens hun vokser i ti år til, så blir det bra. :sunglasses:

Greit å kombinere litt moro for barna med trening for en selv. Ikke akkurat like målrettet som @holmes eller @RogRak, men veldig mye bedre enn å bare sitte på ræva.

6 Likes

Jeg synes det du holder på med virker både koselig og fornuftig, og er ikke noe mindre imponerende enn det jeg gjør. Ting trenger ikke være optimalt. og det er heller et sunnhetstegn at du firer litt på kvalitet og struktur for å inkludere barna, enn motsatt :slightly_smiling_face:

Det jeg ikke har sansen for, er når folk legger veldig mye innsats, stolthet og ego i noe som helt tydelig ikke fungerer.

5 Likes

Særdeles interessant tråd dette!

Jeg har en kronisk autoimmun sykdom, Sjøgrens syndrom.
Den føkker opp hele systemet. Det verste nå er at den angriper også lungene, derved har jeg blitt satt på Prednisolon og nå Ritumaxib injeksjoner.
Som med alle medisiner så er listen med bivirkninger lenger enn virkningene…Prednisolon kan bl.a. føre til benskjørhet.

Har trent aktivt siste 3-4 årene, holdt på ett års tid med 4x4 på spinningsykkel, gikk over til ellipsemaskin på kondisjonstrening.
Trener styrke så ofte jeg har overskudd.
Svømmer 1000 meter og tar badstue 20-45 min fem dager i uken, men pluss en viss aktivitet på jobb.

Har sett alt av 16 ukers helvete, lager daglig grønnsakssmoothie som inneholder:
Spinat
Jalapeno
Ingefær
Agurk
Gulrot
Kiwi

I tillegg har jeg kuttet ut brød i ukedagene, kun Wasa Husmann knekkebrød samt rundt 400 gram frukt og grønt, og 2 egg i matpakken for å få med litt ekstra protein.

Prøver å redusere usunt, sukker er jo mat for sykdommen min, og det tenger jeg ikke!

Motivasjonen min er å være mest mulig og lengst mulig smertefri, jeg trives på jobb og jobber gjerne til 67-70 år om helsa er ok.
Trening har førsteprioritet i livet mitt, og er stort sett lystbetont, svømming kaller jeg knapt trening, det er så positivt og sosialt at det vil jeg nesten kalle en avhengighet, svømmer i utendørs basseng året rundt, fantastisk!

Er også veldig glad i badstue, jeg tror jeg kommer til en bygge en i hagen om det er null stress for kommunen og godkjenning, da vedfyrt.

Det jeg ikke har sett på de første hundre innleggene er innlegg om magefett/midjemål, det ønsker jeg å gjøre noe med.
Samt en vektreduksjon på 5-10 kg.
Jeg forsøker å ha siste måltid rundt kl 17-18 og første måltid gjerne kl 9-11 på morgen-formiddag, det har blitt fast rutine.
Ser nå frem til neste uke å komme tilbake til normalen etter en jule- og nå nyttårsfeiring….

11 Likes

Jeg kan gi deg et lengre svar senere om du ønsker, men kort sagt vil jeg anbefale deg å redusere totalbelastningen din. Det er mange ting som i utgangspunktet er «sunt», men om man tar hensyn til helheten, vil kunne gjør vondt verre.

4 Likes