Jeg har gjort veldig mye forskjellig:
Kartlegging og tester: en rekke blodprøver, test av tarmflora og intoleranser.
Biohacking: rødlysterapi, jording, pusteøvelser, lyseksponering når jeg står opp, tatt store doser av ulike tilskudd, kalde dusjer, badstue osv.
Kostholdsgrep: vanlige vitaminer og tilskudd og hva jeg spiser/drikker hver dag.
Stresshåndtering: Finne en fornuftig tilnærming til ting som er positivt for meg, men som også har en kostnad som fasting, mengde styrke- og kondisjonstrening. Ting som er utelukkende negativt har jeg prøvd å kutte ut.
For vår del bestod kostholdet av kjøtt fra gressforet drøvtyggere og avokado, masse salt, 1-2 dadler per dag og drikke mye vann i flere måneder. Jeg anbefaler ikke at man er mer ekstrem enn man trenger å være, men vi har også hatt utfordring med histaminintoleranse som ekskluderer en del av maten som vi i utgangpunktet ikke reagerte på direkte, så dette var det som var trygt.
Det jeg ville anbefalt andre å ha fokus på er:
-
Fjern alle ting du mistenker kan være triggende HELT fra kosten. Vurder å ta test på lab1 eller lignende for å identifisere hva de er.
-
Husk at all stressrepsons påvirker tarmfloraen, så ha respekt for alle former for stress og eliminer de som er unødvendige og ha struktur på de som er nødvendige eller har positive sider ved seg.
-
Sørg for å få i deg alt du trenger av vitaminer og mineraler. Om du spiser kjøtt fra gressforet drøvtyggere (som var og er vår hovedkilde til næring), får du egentlig nesten alt du trenger der. I tillegg ville jeg supplert med leverkapsler fra storfe, D-vitamin og vurder tilskudd som støtter tarmfloraen, som glutamin og Ederagard.
-
Etabler gode søvnvaner. Utsett deg for dagslys tidlig på morgenen, reduser mengde koffein kraftig, ha spise vindu (som du allerede har) og la kroppen få en del timer uten mat før leggetid.