Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Å ta en vaksine er en belastning, men jeg sliter med å se at å få sykdommen uten vaksine er bedre. Mao du framskynder problemene, men totalen blir mindre.

Samtidig, etter noen vaksinedoser, for friske mennesker, så er det kanske begge å ta risikoen enn å ta dose 3+?

Ser jo også at risk/reward for de under 40 så omtrent lik ut for covid-19 vaksinen

2 Likes

Du er inne på noe her. Sett fra ettertiden er det lett å se at det kanskje ble tatt for hardt i. Eller for å parafrasere Winston Churchill: Sjelden har så mange gjort så mye for så få. Men det skjedde. Og når man tenker på hvilket informasjonstilfang beslutningstakerne hadde da de tok valgene så kan man kanskje se på det med mildere øyne. Bedre å ta for hardt i enn for svakt. Husker noen av de første tallene som kom fra Italia var 6% dødelighet (eller noe i den banen). Ikke veldig rart de stengte ned. Og når det var stengt ned så var det jo allerede stengt ned.

Jeg synes mest synd på en del barn / unge / tenåringer som plutselig missa 1,5-2 år med sosialisering og fysisk skolegang. Det tror jeg mange av dem vil være preget av for resten av livet. Må også være en litt bitter pille når det fra ettertiden blir så tydelig at de ikke gjorde det for seg selv.

6 Likes

Jeg har gjort veldig mye forskjellig:

Kartlegging og tester: en rekke blodprøver, test av tarmflora og intoleranser.
Biohacking: rødlysterapi, jording, pusteøvelser, lyseksponering når jeg står opp, tatt store doser av ulike tilskudd, kalde dusjer, badstue osv.
Kostholdsgrep: vanlige vitaminer og tilskudd og hva jeg spiser/drikker hver dag.
Stresshåndtering: Finne en fornuftig tilnærming til ting som er positivt for meg, men som også har en kostnad som fasting, mengde styrke- og kondisjonstrening. Ting som er utelukkende negativt har jeg prøvd å kutte ut.

For vår del bestod kostholdet av kjøtt fra gressforet drøvtyggere og avokado, masse salt, 1-2 dadler per dag og drikke mye vann i flere måneder. Jeg anbefaler ikke at man er mer ekstrem enn man trenger å være, men vi har også hatt utfordring med histaminintoleranse som ekskluderer en del av maten som vi i utgangpunktet ikke reagerte på direkte, så dette var det som var trygt.

Det jeg ville anbefalt andre å ha fokus på er:

• Fjern alle ting du mistenker kan være triggende HELT fra kosten. Vurder å ta test på lab1 eller lignende for å identifisere hva de er.

• Husk at all stressrepsons påvirker tarmfloraen, så ha respekt for alle former for stress og eliminer de som er unødvendige og ha struktur på de som er nødvendige eller har positive sider ved seg.

• Sørg for å få i deg alt du trenger av vitaminer og mineraler. Om du spiser kjøtt fra gressforet drøvtyggere (som var og er vår hovedkilde til næring), får du egentlig nesten alt du trenger der. I tillegg ville jeg supplert med leverkapsler fra storfe, D-vitamin og vurder tilskudd som støtter tarmfloraen, som glutamin og Ederagard.

• Etabler gode søvnvaner. Utsett deg for dagslys tidlig på morgenen, reduser mengde koffein kraftig, ha spise vindu (som du allerede har) og la kroppen få en del timer uten mat før leggetid.

6 Likes

Omsider ser jeg at enkelte begynner å bruke samme betegnelse som meg på industrimat.

Stort sett all UPM er bare matsvindel. Råvarer byttes ut med vann, fyllstoffer eller billigere alternativer enn i orginalproduktene.

Det er på tide pressen, Folkehelseinstituttet og myndighetene å kalle dette ved sitt rette navn, MATSVINDEL!

Edit, man kan si mye rart om Document, men på enkelte områder ligger de langt foran MSM. Og etter at Kjell Erik Eilertsen begynte der og de ble medlem i readaktørforeningen, så ble dette et medium det kan være verdt å lese.

5 Likes

Har begynt å logge hva slags trening jeg gjør, så det er litt lettere å se når jeg slacker. :stuck_out_tongue:

Med 5 cm snø, så klarte de faktisk å kjøre opp så det gikk an å ta med skøyteski på skitreningen. Han mellomste føyk avgårde, mens hun minste måtte minnes på at jo, hun kan faktisk skøyte litt på ski og det er gøy selv om det ikke går fort. Litt tulling med å spørre henne hver 100-200m om hvordan hun hadde kommet seg dit (satt på med okse, hoppet, flydd, etc) hjalp mye. :smiley:

Fikk selv skøytet masse uten staver i svært lavt tempo og må si at det føltes helt ok ut å gli på venstre ski nå (ikke bare høyre), så det ene minuttet jeg står på balansepute med ett ben av gangen nesten daglig har faktisk hjulpet.

3 Likes

Prøv å skyve hofta et par cm fremover, det gjør underverker for de fleste

Jeg har hørt det rådet sååååå mange ganger og aner ikke hva det vil si i praksis. :see_no_evil:

Litt overdrevet, men tenk at «hofta skal først i mål».
Stå på gulvet i stua, rett opp og ned, 5 cm fra en vegg. Så dytter du hofta fremover til den berører veggen.
De fleste nybegynnere «sitter» mens de skøyter - rompa for langt bakover.
Masse energi som går tapt til annet enn fremdrift

1 Like

Nå er jo Document artikkelen bare oppgulp av det Nationen har skrevet om.
Bør vel heller trekke frem Nationen (som vel regnes i kategorien MSM) som har egen side om dette:

Men ellers helt enig i at man bør lese ingredienslisten nøye.
Forsåvidt enig i at det finnes veldig mye dårlig mat/produkter i UPM kategorien men det finnes også en god del helt greie produkter som er i kategorien. Så lite grunn til å plassere alt i samme kategori.
For meg blir det å si at man skal holde seg unna all UPM som å si at man umiddlebart bør stanse en bil hvor en varsellampe lyser, helt uten å vurdere hvilken lampe som lyser.

1 Like

Å lese innholdsfortegnelesen på ferdigprodukter man skal kjøpe er samme hva et viktig punkt.

1 Like

Takker!

Kjente ikke til den siden. Men ja, men Nationen er på ballen når det kommer til UPM.

For øvrig litt rart å kalle det «oppgulp», men men

2 Likes

Ok da er vi i gang igjen, begynner uke 2 med vo2 maks intervaller i snøværet. Med ny klokke og pulsmåling. Farten betydelig lavere enn normalt (4:23-4:46 mot 4:05-4:15) pga snøforhold og trangere vei delt med barnevogner og fotgjengere (sykkelvei ikke måkt). Skulle ta 4x4 men pga forholdene ble de to første dragene litt lengre for å kompensere for hindringer underveis. Oppvarmingen var mye langsommere enn vanlig for å hindre høy puls.

Oppvarming
34min@7:26/km (avg 135 bpm)
Pause 51 s (min 112)

Vo2 maks intervaller

Drag 1: 5:48@4:46/km (max 183, avg 165)
1:47 rolig (min 137)
Drag 2: 5:08@4:27/km (Max 176, avg 165)
2:32 rolig (min 138)
Drag 3: 4:01@4:35/km (Max 167, avg 160)
1:48 rolig (min 129)
Drag 4: 4:02@4:23/km (Max 176 avg 164)

Nedjogging: 5 minutter rolig

Litt usikker på hva makspuls ligger på, vil tippe den er rundt 190-195.

5 Likes

Noen pulsklokker beregner makspulsen din. Min brukte ca 1 mnd på å samle data før den estimerte makspulsen. Av og til får jeg beskjed om at makspulsen er justert opp eller ned med 1 slag. Sist fikk jeg +1 til 190 så jeg blir nok yngre for hver dag som går :laughing:

2 Likes

Først, takk til alle bidragsytere for en veldig leseverdig tråd.

Jeg har den siste tiden pløyd gjennom en del episoder av podcasten «empirical cycling» med stor interesse, en del av det går over hodet på meg, men siden vo2-max ble nevnt her så vil jeg tipse om episoden hvor de tar for seg den type trening:

Det er sykling som er utgangspunktet her, men prinsippene kan også brukes i løping, i stor grad.

For de sykkelfrelste er hele denne podcasten en gullgruve, i alle fall hvis man er litt opptatt av tall og liker å nerde litt rundt trening og prestasjon.

3 Likes

Da har jeg fått testet ut zercher knebøy og min midlertidige konklusjon er at det føles veldig bra med lettere vekter. Det blir en mer naturlig bevegelsesbane men samtidig tenker jeg at ved tyngre løft så vil man kanskje slite litt med å holde vekta oppe? En bra core bør man uansett ha!
Jeg har selv måttet kutte ut knebøy det siste året grunnet problemer med medial patellofemoral ligament eller medial quadriceps tendon femoral ligament som sitter på innsiden av kneet. Det er ihvertfall det jeg tror er problemet! Fikk en poppe lyd ved tung knebøy akkurat som noe forflyttet seg i nedre posisjon(ca litt i underkant av 90 grader)Har vært hos en kiropraktorer og en fysioterapeut som ikke kunne fortelle meg spesifikt årsak men fikk beskjed om å tøye hamstring og innside lår selvom jeg er myk og bra tøyelig.Har tatt røntgen og ingen antydning til rift eller skader. Det jeg ikke skjønner er at jeg kan kjøre maks på bein press ned til samme dybde uten å merke noe som helst!

Jeg kom forøvrig over et gymleco belt squat frivektsapparat på et treningsstudio i trøndelag for en tid tilbake som gjorde at jeg igjen kunne utføre knebøy med tunge vekter. Bare synd jeg ikke har sett apparatet på noen av de stedene jeg trener for det var helt perfekt med muligheter for posisjoneringer av stands vs overkropp etc

2 Likes

Egentlig helt enig i at “oppgulp” var dårlig ordvalg. Gjentagelse/utdrag hadde nok vært bedre.

Ellers er det omsider mulighet til å gå på ski igjen her så ble 10km på en 400m runde. Heldigvis blir det snart mulighet til å gå 1.5 km runder og forhåpentligvis løyper i skogen. Nå ble det elendig med trening i julen så mulig det spilte inn men hadde også nattevakt på snøproduksjon så måtte opp 02:30 og kroppen fungerer så veldig mye dårligere når det blir veldig lite søvn. Så følte meg ganske raskt litt daff i dag. Men tenker kroppen får noe ut av å i det minste ha trent uansett :slight_smile:

2 Likes

Slike artikler synes jeg er gode da de synligjør hvilke produkter som har mange tilsetningsstoffer. Produsentene ønsker fort ikke å toppe slike lister så det legger litt press på produsentene og bevistgjør konsumentene.
Største overraskelsen på listen over de produktene med mest tilsetningsstoffer var for min del Meny sin Sushibiter. Nå kjøper vi kun Sushi fra lokal Sushi restaurant så har aldri lest på disse pakkene men hadde ikke forventet å finne de så høyt.

4 Likes

Er det bare antall eller også mengde? Om det er masse av et eller to tilsetningsstoffer så er ikke det nødvendigvis noe du ønsker å få i deg heller

Tatt fra hukommelsen, så mulig at det ikke stemmer 100%. I en av de siste Pimp Science-podkastene snakker han med en relativt nyutdannet lege (var ferdig på 4 år siden tror jeg), som forteller om utdanningsløpet hvor farmakologi er gjennomgående det faget som har mest fokus (jeg mener han nevnte noe med 400 i en eller annen måleenhet), mens han i samme målestokk sier at kosthold og trening er viet noe som kan telles på en hånd. Nærliggende å tenke at det er timer, men det kan også være forelesninger, så jeg er usikker. I tillegg snakker han om forelesere som mener at kostholdstiltak og trening ikke kan hjelpe på folks lidelser.

Når skal folk skjønne at leger mest av alt er trent i hvordan de kan bruke legemidler til å fikse noe når folk først har blitt syk, og har lite eller ingenting fokus på andre inngangsvinkler til å fikse samme problem eller å ta tak i det før det utvikler seg? Leger er ikke gode på kosthold. Ikke fordi de prøver å gjøre folk syke eller noe annet konspiratorisk, men på grunn av at det er ikke det studiet deres går ut på (da videresendes pasienten til ernæringsfysiologer).

7 Likes

Traff på en lege som i hvert fall ga meg en helt konkret, veldig enkelt råd når det kom til kosthold. Sleit med hard/løs mage og hans forslag var å bytte ut eple med pære. Mindre syre, 2,5x så mye fiber, lettere fordøyelig for magen. Synes det har hjulpet meg halvveis ut av problemet.

… men jeg var innom endel leger før jeg fikk det rådet. :stuck_out_tongue:

3 Likes