Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Klønete skrevet av meg; jeg mener ikke at leger per definisjon er dårlige på kosthold, men heller at det nesten er på tross av/ selv om de er leger, ikke på grunn av. Det finnes sikkert mange leger som har mye kunnskap innen kosthold, men folk må ikke ha dette som utgangspunkt.

2 Likes

Det er jo også noe med formidlingsevne også.

Det andre punktet leger kommer til kort på er muskelplager. Her finnes det diverse manuellterapeuter osv som de kan støtte seg på, men det er ekstremt varierende hvor gode de er. Har en samboer som har gått til en manuellterapeut og blitt markant verre i ryggen. Fått treningsråd som overhodet ikke fungerer for henne, osv.

Mye av problemet tenker jeg at de har rett og slett for kort tid pr pasient til å gjøre undersøkelsene og oppfølgingen som egentlig trengs. Jobber som softwareutvikler og her om dagen holdt jeg på å gjøre en fiks for å gjøre systemet kjappere helt til jeg fant ut at rotårsaken til problemet var noe som fikk selv enkle operasjoner til å gå tregt. Hadde jeg hatt for dårlig tid til diagnose, så hadde jeg gått for feil “behandling”. :stuck_out_tongue:

… og da er man tilbake til at høyt utdannede gjerne har bedre helse enn de med lavere utdannelse, for da har man evnen til å lese seg opp og analysere sin egen situasjon. Så kan man gå til legen med sin teori/diagnose. Legen vil da nok som oftest kunne tilby god hjelp med å bekrefte/avkrefte om det var riktig.

3 Likes

Glad jeg ikke har et så panisk forhold til helse som enkelte synes å ha i denne tråden. Da tror jeg at jeg hadde blitt syk… :sweat_smile:

Hehe, ser poenget ditt. Jeg tenker vel bare at kroppen er det eneste verktøyet vi faktisk har hele livet, så jeg liker å gi den litt ekstra kjærlighet. Men balanse er nok stikkordet her :muscle:

2 Likes

Hva er din VO2 Max i tabellen?
(Se nesten nederst i linken. Tabell for kvinner og menn)

• Very poor
  • Poor
  • Fair
  • Excellent
  • Superior

0 stemmegivere

Altså, det du leser mest om her er problemene som folk har hatt og måten de har løst det på.

Fikk forresten endelig tatt meg en skøytetur på egne premisser i dag. Ble bare en halvtime, for jeg er sykt lite effektiv når jeg skøyter og sliter med å ikke skøyte for fort, så kommer altfor fort opp i nær makspuls. Skøytet litt uten staver, skøytet litt så sakte jeg klarte, skøytet litt med to stavtak pr glidfase (det er overraskende vanskelig). Har helt klart bedre balanse enn i fjor, men har fortsatt mye å gå på. Klarer ikke helt slappe av i glid-fasen.

Holdt ut ca 30 minutter før jeg tenkte at det fikk holde. Er meldt fortsatt skimuligheter i 9+ dager framover, så tenker at mange kjappe treninger er bedre enn få, men lange treninger.

Siden det er -15 ute, så brukte jeg en hals foran nese/munn, synes det hjalp godt på, følte ikke at jeg pustet inn iskald luft.

… De så å si nye skøyteskiene får svi litt da, for det er litt grus osv som stikker opp enkelte steder. Det får nok bare være, har ikke noen andre skøyteski som er gode nok. Mao, dette får bli grusskiene mine etterhvert - hvis de blir stygge nok. Samtidig, synes skiene gled godt for å være -15 ute.

2 Likes

Gått opp og ned i vekt hele livet. Drikker mye pepsi max og da jeg drikker det er det veldig vanskelig å gå ned i vekt. Mener det ikke har så mye med at jeg spiser mere i periodene jeg drikker pepsi max. Lest at aspartam kanskje lurer kroppen til å tro at det kommer sukker og dermed påvirker Insulin. Noen med lignende erfaringer?

Listen er nok kun basert på antall tilsetningstoffer så den er langt fra fullgod ja. Men den er med på å øke bevistheten rundt problemet.
Det viktige tror jeg er å få på plass en god kategorisering og merking av mat. UPM eller ikke er ikke i nærheten av godt nok.
Synes man skal skattlegge mat basert på hvor mye dritt den inneholder også. Null moms på rene matvarer og gjerne økende ut ifra mengden med ugunstig tilsetninger, mengden/andelen med prosessering etc. Gjøre det billig å spise sunt og dyrere å spise usunt.

2 Likes

44 i følge appen men har ikke gjort en test med maske

1 Like

Ikke maske på meg heller. Pulsklokka virker å være veldig bra til å måle. Får en god indikasjon på det ved å løpe sammen med flere andre som har målt med maske.

I følge chatgpt ligger snittet for norske menn midt i livet (40 årene) på ca 40 (good)
I USA visstnok på 35 (fair)
Så kan man vel kanskje regne med at «snittet» er litt for høyt fordi ikke mange blant de dårligste måler sin VO2 max
Regner med at leserne i denne tråden ligger over snitt (er over snitt interessert i trening) :sweat_smile:

1 Like

Tror min verdi var basert på min hvilepuls som er ca 45, men skal kjøre løpstest også etter hvert når forholdene blir litt bedre

1 Like

Skjønner at jeg inngår som en av de paniske, men tar det ikke ille opp (du får heller si fra om det var det var meningen at jeg skulle det :laughing:).

For min del tror jeg det handler mer om kunnskap enn panikk; tidligere kunne jeg lene meg tilbake å skylde på genetikk og tilfeldigheter hver gang jeg ble rammet av noe, men nå vet jeg bedre enn som så. Dessverre kan jeg ikke ulære noe jeg har lært, selv om ting var enklere før. Så for min del blir valget heller hvorvidt jeg skal ta kostnaden nå eller konsekvensene senere, hvor det bekymringsløse tredjeatlernativet fordrer en uvitenhet jeg ikke lenger har. Men om folk velger kostnaden nå eller konsekvensene senere, får være helt opp til den enkelte, hvor ingen av alternativene er mer riktig enn det andre.

Kunnskap er veien ut av selvpåført umyndiggjøring, og motsatt.

Heldigvis har jeg nok av andre områder av livet hvor jeg fortsatt er lykkelig uvitende og umyndiggjort av min egen kunnskapsløshet, uten å måtte ta selvkritikk på det :grinning:

9 Likes

Dette fikk meg til å flire godt. :smiley:

3 Likes

Hvem vil ikke føle seg bedre i hverdagen? Jeg prøvde å leve utenfor mine vanlige rutiner et par uker med mye reising og ferie. Jeg er veldig heldig som har råd til å skeie ut skikkelig i feriene om jeg vil og noe jeg ikke ville vært foruten, men jeg merker at forfallet begynner å akselerere spesielt i uke to uten vanlige trenings og kostholdsrutiner. Da føles det veldig bra å komme tilbake til trygg mark igjen.

6 Likes

Godt du ikke tok det ille opp! :smiley: Dette var ikke myntet på noen bestemte, kun ment som en generell kommentar. Jeg kjenner jo ikke til den enkeltes eventuelle problemer og plager.
Men jeg kjenner til begrepet helseangst. Det i seg selv kan gjøre et menneske sykt. Skal man bekymre seg om alt man spiser, proppe seg med ulike tilskudd og trene seg blå i hodet, blir gjerne livet noe nevrotisk?
Å løse konkrete plager med relevante nyttige midler, er selvsagt noe helt annet!

3 Likes

Legen: «Du lider av hypokondri»
Pasient: «Det også?»

4 Likes

Jeg har en kone som har hatt brystkreft siste året, kreftfri nå, selv er jeg aktiv og trener, har hatt mindre fokus på kosthold oppigjennom, har hatt blodpropp for 10 måneder siden og har en autoimmun sykdom som nå har begynt å angripe lungene.
Blir medisinert for å forsøke å bremse skadevirkningene.
Hvordan det vil gå bekymrer meg ikke, men jeg tror at sannsynligheten for at jeg vil ha det bedre som 70-80 åring er større om jeg trener både hjerte og lunger, samt at jeg forer kroppen med minst mulig søppel og mest mulig gode byggestener.
Om noen skulle mene at jeg er hysterisk så skal de få lov til det, du inkludert, jeg bryr meg faktisk ikke om hva andre måtte tenke og mene om mine valg.
Men jeg setter pris på å forsøke å lære av andre sine erfaringer, og her deler mange svært mye.

Du gidder kanskje ikke å bry deg så mye om hva du spiser, men det begynner å blir mer og mer fokus på ultraprossesert mat, og det er utrolig mye dritt i mye av de vi trøkker i trynet!

Et godt tips er å laste ned appen Trygg mat og skanne varer en tar med seg fra butikken.
Er en smart så kutter en ut verstingene og finner sunnere alternativer.

Her er en link til iPhone:

2 Likes

Jeg siktet aldeles ikke til slike som deg, som har konkrete helseplager. Det var derfor jeg skrev: “Å løse konkrete plager med relevante nyttige midler, er selvsagt noe helt annet!”

Appen Trygg mat har jeg allerede installert! Ellers kjøper jeg kun økologisk når det kan skaffes. Har selv Cøliaki og må følge spesiell diett.
Jeg siktet til dem som i utgangspunktet ikke feiler noe, men som f.eks. bruker en formue på kosttilskudd fra Helskostbutikken. Jeg har hatt en kollega som brukte enorme mengde penger på slik ting.
Det viktigste for helsa er vel å ha det godt med seg selv og ikke bekymre seg unødig?

4 Likes

Er veldig enig. Men vi har alle forskjellig utgangspunkt, alder og helse.
Det sies at vi allerede som barn kan deles i 2 grupper -

Delayed gratification is the ability to resist an immediate, smaller reward to receive a larger, more valuable one later

Tipper de fleste i denne tråden er i gruppen som kan motstå korte fristelser for større gevinst senere. Jeg vil hevde at det er bra, så lenge det ikke går for langt. Det ble nevnt «balanse» i et innlegg høyere opp.
Noen har det godt med seg selv ved å trene og spise sunt. Unødig bekymring er aldri bra.

3 Likes

Makspulsestimater, og pulsmåling generelt under hard trening, målt med håndleddspuls fra klokker må man ta med en god øse salt. Der er store feilmarginer.
Ett pulsbelte rundt brystet er en god investering hvis man vil styre intensitet etter puls.
Tar man rette økta gjerne drag i motbakke og løper til utmattelse får man også veldig god pekepinn på makspuls