Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Tror det var viktigere før. Jeg trengte belte på min gamle klokke (Forerunner ca 2018) men Fenix7 virker fint uten. Har testet den både mot tredemølle med pulsbelte og ved å løpe motbakker til makspuls.

1 Like

Er ganske sikker på at forerunner og fenix har samme type optiske måler i siste modeller. Opplever helt klart at håndleddspuls er blitt bedre, selv bruker jeg sjelden belte på rolig sone 2 trening. Progressive turer funker greit. Men til intervall og annen HIIT trening klarer ikke håndleddet fange opp rask økning i puls (min erfaring)

2 Likes

Min Forerunner kan ha vært litt før 2018 og lysene under klokkene ser ulike ut.
Synes det er fint å slippe belte som må fuktes før tur og skylles/vaskes etterpå.

1 Like

Spot on etter min erfaring. Og etter å ha hatt 3 ulike pulsbelter de siste årene som alle har hatt trøbbel enten med batteri eller signal (mulig jeg er stokk dum, men har bare vært trøbbel) så har jeg slått meg til ro med at håndledd er godt nok. Mye fordi korte høyintensitets-intervaller med rask økning i puls uansett fint kan gjennomføres på feeling (til mitt bruk i alle fall), det er stort sett maks eller nesten maks som gjelder.

Jeg syns heldigvis at håndleddsmåling funker ganske bra til vo2-max intervaller (3 minutter og oppover) og totalt sett er det ikke verdt det for min del lenger med belte. Hadde jeg trent seriøst så hadde sikkert behovet vært større.

3 Likes

Jeg har jo trent helt uten tidligere og tatt manuell pulsmåling osv så dette er som natt og dag for meg. Så lenge tallene er konsekvente gjør det ingenting om de er «feil». Om maks puls på et intervall vises som 183 men egentlig var 179 eller 188 spiller ikke noe rolle om feilen er lik hver gang som jeg tenker den er.

Jeg liker også at jeg kan holde øye på farten og tid per intervall og pause uten å fomle med telefonen

3 Likes

Kanskje vi en dag får en chip under huden som måler «alt» :sweat_smile:
Puls, blodtrykk, blodsukker, vitaminer og mineraler,.,.,og foreslår dagens meny for å optimalisere helsa.
Jeg hadde «løpt og kjøpt» selv om Elon kunne spionert :joy:

2 Likes

Pulsklokke er et helt supert verktøy og det er som regel motiverende for de fleste begynne å tracke treninga si på en såpass enkel og bra måte. Det er også som regel veldig godt nok.
Men for å måle makspuls / VO2 Max som det var snakk om lenger opp i tråden her er det ikke godt nok - heller ikke godt nok for riktig intensitetsstyring på puls.
Pulsmåling på håndledd vil heller ikke være konsekvent feil. Målinger med optisk sensor på håndledd er sårbare for ytre påvirkninger som kulde/varme, svette, bevegelse osv. Noen ganger vil den sikkert være helt rett også :grin:
Jeg liker å nerde med tall og synes det er både gøy motiverende å sammenlikne standardøkter, men da vil jeg ha riktige data.

Her er pulsdata fra to økter som hadde sett helt anderledes ut uten belte.
8x1000 & 30 x 45/15

Men jeg skjønner det ikke er for alle og det er absolutt ikke nødvendig med belte - det viktigste er å finne motivasjon til å komme seg ut å få / vedlikeholde god helse :muscle:

4 Likes

Som en klokke! :wink:

Begynte på astmamedisin for litt under to måneder siden og byttet i går til en som hjelper til å holde luftveiene åpne i tillegg til å dempe betennelse. Det er faktisk som natt å dag. Trass i at jeg trente ute i -13 i dag, så har jeg overhodet ikke merket halsen under trening eller etterpå.

Utenom sår hals, så har jeg ikke merket noe til at jeg har astma før. Har aldri blitt tungpustet eller lignende. De siste årene har jeg hatt utrolig mye sår hals, spesielt på høsten hvor jeg også har fått forkjølelser som aldri gikk over.

… men det var altså astma, utløst av kald/fuktig luft.

4 Likes

Føler selv ofte lightbrus trigger ett voldsomt søtsug ! Har lest mange andre med har tilsvarende opplevelser.

1 Like

Bra jobba med fin økt! Det har sikkert å gjøre med ambisjonsnivå og hvor avansert trening man gjør. Jeg begynte å løpe litt sporadisk fra i våren i fjor og mer konsekvent de siste par månedene. Det har gått greit å gjøre intervaller uten klokke også, og nå med klokke gir det mer informasjon enn uten, og så får man se kanskje jeg også vil spisse det ytterligere en gang i fremtiden.

Nesten mer enn intervallene har det hjulpet med å forstå hvor sakte jeg må løpe for å ligge rundt 120 bpm der jeg tenker easy run skal være. Er med litt blandete følelser jeg gjør det, men med noen stigningsløp vevet inn dør jeg ikke helt av kjedsomhet, bare litt

4 Likes

Tror denne a-ha opplevelsen var viktigst av alt for meg da jeg fikk pulsklokke. Jeg hadde alltid løpt for fort i basis-øktene.
Nå nyter jeg naturen og/eller tenker på div oppgaver som skal løses og kommer hjem mye mindre sliten og høyere O2max. Vinn-vinn

4 Likes

De forskjellige klokkemerkene og Strava opererer med forskjellige pulssoner, så det kan være lurt å justere sonene til å vise likt. Jeg har justert alt etter Olympiatoppens intensitetsskala - den lar deg gå en god del høyere i sone 2 enn f.eks Garmin sine soner gjør.

https://olt-skala.nif.no

2 Likes

Glad jeg ga meg etter 30 min gitt! På den halvtimen, så har jeg faktisk klart å kjøre såpass hardt at jeg kjenner det litt i beina i dag, som om jeg kjørte en lett styrketreningsøkt. :stuck_out_tongue:

1 Like

Ser det har vært skrevet en del om knebøy-øvelser høyere i tråden.
Jeg har alltid trent overkropp mye, pluss sykling, ski, løping etc. Har tenkt at det har vært tilstrekkelig for beina.
Men i det siste har jeg ønsket å utvikle beinstyrken mer. Har derfor rådført meg med venner.
Noen sier at jeg bør trene med tunge vekter, andre sier at musklene i beina må være «nyttige» - tåle mange reps og lange turer. 2 motsatte syn altså.

Jeg har prøvd å trene like mye som før, men har i tillegg tatt 100knebøy daglig, uten pause og uten vekter. Kjente de første dagene at løpingen gikk litt tyngre, men funker bra nå.

Hva mener dere?
Tunge vekter for å øke maks-styrke eller mange reps for «nyttige» muskler?
Eller blir det for mye trening uten nok pauser for restitusjon?

Lite rant om ultraprosessert mat-kategorisering.

Har møtt litt for mange som sier: “Nei jeg vil ikke ha X matvare fordi det er ultraprosessert.”

Er ultraprosessert mat farlig/dårlig i seg selv?

Man må være litt mer spesifikk. Ultraprosessert betyr ikke at noe er sunt eller usunt, selv om kategorien inneholder en større andel usunne alternativer enn prosessert mat. Noe av det sunneste og beste for oss kan være ultraprosessert. Man må se nærmere på hvert enkelt produkt. Morsmelkserstatning regnes som ultraprosessert, selv om det er det nest sunneste en baby under 4 mnd kan få i seg, og helt livsnødvendig i mange tilfeller og lages etter ekstremt strenge regler. Ultraprosessert er bare en beskrivelse av graden av prosessering, ikke om noe er bra eller sunt. Mange som trenger å forstå det.

Synes virkelig man skal være mer forsiktig med å fronte statistiske studier til generell befolkning. Nesten ingen forstår hva statistikk faktisk sier. I dette tilfellet kan det illustreres med et fiktivt eksempel. Ultraprossesert mat kan vi si er 90% usunn mat i USA og 40% usunn mat i Norge. Prosessert mat kan vi si er 60% usunn mat i USA og 20% usunn mat i Norge. Ikke prosessert mat er ikke alltid spiselig, siden det meste må stekes eller gjøres noe annet med før man kan spise det, men om vi ser bort ifra det, så sier vi at 30% av slik mat er usunn i USA og 10% usunn i Norge. (Dette fordi reglene for mat i USA og Norge er ekstremt forskjellige, og man kan ta for gitt at norsk mat du finner i butikken er mye sunnere enn det du finner i USA.)

Anyways, når du da har disse tre gruppene mat, så ser man at siden 40% av ultraprosessert mat er usunn, så vil det da naturligvis følge at den gruppen mat gir dårligere helse enn prosessert og ikke prosessert mat, men hvis du har en hjerne og velger de 60% av produktene som er sunne, så har det 0 å si hvilken prosesseringsgrad de har. Det er bare hvis man helt blindt trekker en tilfeldig ultraprosessert vare at det har noe å si. Er det sånn folk handler maten sin? “Oi, i dag ble det visst 500g smågodt til middag i stedet for en halv Grandiosa” Uten å bruke hodet? Det er kanskje tilfellet…

Hvis de kan avdekke hva som er sunt og usunt, hvorfor ikke bare dele det i de gruppene? Hvorfor bruke ultraprosessert, prosessert og ikke-prosessert? Er det fordi man blindt følger studiens oppsett av kategorier? Rent salt og sukker er ikke regnet som ultraprosessert. Er det da sunt å spise rent i litt mengde? Nei selvfølgelig ikke. Bruk hodet selv i stedet for fordummende kategorier :slight_smile:

2 Likes

Få reps nær maks hvis det er styrketrening og gjerne noen eksplosive øvelser / hopp

2 Likes

Spensthopp er veldig bra :+1:
F.eks opp en tribune/hoppbakke

1 Like

Var det Diggins (amerikansk skiløper) som hadde postet en video av at hun gjorde gående utfall med vekter (10-20kg) i hånda på stram line? :smiley:

Jeg tenker at man skal ha plenty med muskelstyrke til overs for å være en god skiløper. Knebøy uten vekter tenker jeg da blir for “lett”. Jeg tror det er bedre å bytte til f.eks. Bulgarske utfall med litt vekter tenker jeg er en god øvelse.

For min del, så handler det i stor grad om å trene teknikk og balanse for å kunne skøyte på ski, samtidig som jeg helt klart kunne vært i mye bedre form, men det krever igjen at jeg klarer å holde meg sykdomsfri og at jeg sover skikkelig om natta.

1 Like

:+1: På utegymmet her har de noen stubber som jeg hopper opp og ned på

1 Like

Er nok riktig. Spørs hva målet er. Kameraten som er klart best på ski og løping har aldri trent med vekter. Men han veier neppe over 60kg.

1 Like