Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Ja, du har vel forskjellige typer. Du har Marit Bjørgen også har du Therese Johaug. Vil vel tro begge driver med styrketrening med vekter, men Bjørgen mer enn Johaug.

Kompisen din på 60 kg tipper jeg har overlegen teknikk og balanse på ski i hvert fall :smiley:

1 Like

Vi har jo vært litt inne på dette tidligere her på tråden.

Men generelt så virker det på meg som at mange ikke klarer å skille mellom utholdenhet og styrke.

Andre enn meg kan formulere dette bedre. Ta Pavel Tsatouline f.eks. Han var vært gjest flere ganger hos Andrew Huberman. Han sier det enkelt:

4 Likes

Får dessverre ikke opp noen bilder (image) fra forumet på ipad, siste par dagene.
Nå,- ut og trene. -10, sol :sunglasses:

1 Like

«Strength is the mother quality of all physical qualities»

3 Likes

Jeg løp litt tidligere, hadde tid på halvmaraton ned mot 1.35 på det beste. Trent litt styrke i tillegg.

Men full jobb, 3 små unger og hamsterhjulet på full guffe så må jeg prioritere.
Da droppe jeg all løping, og fokuserer bare på styrke. Og jeg merker at det er betydelig «spill over» effekt fra generell styre trening til andre aktiviteter. Spesielt ski og langrenn.

Jeg trener hang ups og dips med 10-15 kg rundt livet. Etter at jeg kom opp i 8-12 reps med dette så kjenner jeg at stabiliteten i kroppen og kraften i armene er mye bedre enn når jeg løp og sto mye på ski.

Så ved å ha en sterk kropp så blir man «automatisk» god i veldig mange idretter og aktiviteter i livet, kontra hvis man «bare» har god kondis.

Så hvis tiden er knapp så mener man bør fokusere på styrke og ikke disse endeløse øktene med kardio. I mange tilfeller så vil jo mye kardio før til tap av muskler også, se eliteløpere f.eks. Bare skinn og bein.

Det Pavel Tsatouline sier om at «Strength is a skill, not just size» er også noe man bør merke seg. Mye volum og reps bygger større muskler, men gjør deg nødvendigvis ikke sterkere. Er vel en del kjente styrkeløftere som sier at alt over 6 reps er bodybuilding.

4 Likes

Jeg har jo prøvd meg på chin-ups og tar 2 rep med hovedsakelig eksentriske, merker jo at jeg blir sterkere fort uten at belastningen på kroppen er nevneverdig, så gjør det gjerne hver dag.

Samtidig, merker jo at jeg i løpet av skisesongen, med noen hundre kilometer på ski får markant sterkere rygg. Utenom det siste året, så har jeg ikke trent særlig med rygg på sommeren utenom svømming. Mao, masse repitisjoner med lav belastning gjorde også at jeg bygde mye styrke.

Det er vel i og for seg et mikrotreningsprinsipp som ligger bak dette uttrykket «grease the groove».

Kan anbefale alle å se snuttene med Huberman og Tsatouline. Det gir en veldig god grunnforståelse av styrke, utholdenhet, trening mm.

2 Likes

Har du testet f eks 6 rep x 3 serier et par ganger i uka? Istedenfor 2 hver dag

Tenker du da på elitenivå?

Jeg kjenner folk som kan gå 100km på langrenn på godt under 10 timer, men de klarer ikke dips med egenvekt, og knapt med mer en 3-4 gang ups.

Det er ikke rare styrken som skal til for å gå langrenn i ok tempo. Utholdenhet er mye viktige spør du meg

Et viktig innlegg som hadde fortjent mer respons!

1 Like

Kan skrive under på den. Jeg hadde aldri klart 100km på ski uansett fart. Ville fått smerter i skuldre/nakke. Men alltid artig når noen vil prøve seg på pushups i slynger som henger fra taket hjemme. Mange tror det blir omtrent som på gulv men blir ganske skuffa når de ikke klarer 1 push-up

1 Like

Prøver meg med 3 reps når jeg kjenner jeg har overskudd for tiden. 6 reps tror jeg hadde blitt noe rælete greier. :stuck_out_tongue:

Forslaget ditt er forresten å gå fra 14 reps i uka til 36 reps i uka. Skeptisk til at det er særlig lurt med en såpass brå økning.

1 Like

Sant.

Derav viktigheten å skille mellom utholdenhet og styrke.

Jeg mener mye av denne endeløse kardioen mange driver med f.eks. løpe i timevis, ski, sykkel etc er unødvendig når det kommer til helse.

Helt greit hvis man stortrives med det og har det som hobby. Men når det kommer styrke og helse så er det litt feil prioritering.

Styrke først, så kardio. Det er nå min take på trening og helse.

3 Likes

Poenget var ikke akkurat antallet, men om du har vurdert å samle det til en eller to ganger per uke. Jeg vet at det er en greie men selv liker jeg å ta samle det så var bare nysgjerrig

I ett helseperspektiv ville jeg valgt motsatt.

Hjerte og kar, diabetes, blodtrykk, kolesterol og levetid osv… utholdenhetstrening har en ganske overlegen dokumentert positiv effekt på alt dette med mer.

Men man vil vel gjerne fungere også hvis man blir 100 år så ja takk begge deler.

“Cardio keeps you alive – strength keeps you independent.”

6 Likes

Joda.

Men «vanlige» aktiviteter på lav intensitet, typ gå til butikken, bhg, skole, jobb, husarbeid, gå på turer, ski, sykling i hverdagen etc trener også hjerte og kar.

Utholdenhetstrening må ikke være trening om du skjønner. Jeg sykler ca 40km totalt til og fra jobb i sommerhalvåret.

Men styrke i hele kroppen er det ikke like lett å trene via hverdagsaktiviteter lengre. Kanskje tømrere, murere etc får nok styrketrening av jobb, men stort sett må de fleste av oss drive med tradisjonell trening for å orden på den biten.

Men helt enig, har man tid er begge deler gull.

Men når det kommer til hjerte og kar, så har generell helse mye å si. Og her spiller kosthold og kroppssammensetning en veldig viktig rolle.

1 Like

Balanse er nok det beste. Verken vektløfteren på 150kg eller maratonløperen på 50 kg kommer til å leve lengst. Det gjør nok han som er en del over snitt god i begge deler (kardio og styrke)

2 Likes

Jeg tror egentlig ikke at langvarig utholdenhet er så bra for helsen i store mengder. Det er veldig lang tid for kroppen å være i en «unntakstilstand», sammenlignet med annen trening. Selv tror jeg at kroppen foretrekker kortere og tydeligere stimuli.

5 Likes

En teori sier at våre forfedre levde slik du beskriver.
De sprintet/jobbet hardt for å fange et byttedyr.
Ellers gikk tiden til å sanke, spise, hvile

Mine kardio-økter er som oftest 30-40 minutter. Sjelden over 1 time.
Styrkeøkter tar jeg pullups i ringer til utmattelse, deretter rett over i pushups i slynger til utmattelse, så rett i ringene og slyngene ett sett til. Hele greia tar 5 minutter.

3 Likes

Det som ikke er sunt er i hvert fall å bare flytte seg mellom kontorstolen, sofaen og senga uten noe trening / rinse and repeat

4 Likes