Jeg løp litt tidligere, hadde tid på halvmaraton ned mot 1.35 på det beste. Trent litt styrke i tillegg.
Men full jobb, 3 små unger og hamsterhjulet på full guffe så må jeg prioritere.
Da droppe jeg all løping, og fokuserer bare på styrke. Og jeg merker at det er betydelig «spill over» effekt fra generell styre trening til andre aktiviteter. Spesielt ski og langrenn.
Jeg trener hang ups og dips med 10-15 kg rundt livet. Etter at jeg kom opp i 8-12 reps med dette så kjenner jeg at stabiliteten i kroppen og kraften i armene er mye bedre enn når jeg løp og sto mye på ski.
Så ved å ha en sterk kropp så blir man «automatisk» god i veldig mange idretter og aktiviteter i livet, kontra hvis man «bare» har god kondis.
Så hvis tiden er knapp så mener man bør fokusere på styrke og ikke disse endeløse øktene med kardio. I mange tilfeller så vil jo mye kardio før til tap av muskler også, se eliteløpere f.eks. Bare skinn og bein.
Det Pavel Tsatouline sier om at «Strength is a skill, not just size» er også noe man bør merke seg. Mye volum og reps bygger større muskler, men gjør deg nødvendigvis ikke sterkere. Er vel en del kjente styrkeløftere som sier at alt over 6 reps er bodybuilding.