Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Jeg er litt enig men ikke helt :sweat_smile:
Disse aktiviteten kan like gjerne legges under bevegelse mer enn utholdenhetstrening.

Det viktigste målbare tallet på kondisjon vi har er VO2 max - blodets evne til å frakte oksygen. For å vedlikeholde eller forbedre sin VO2 max må man også trene på høy intensitet.
Det som er bra er at det ikke skal så mye til. Den mest folkekjære økta 4x4 har jo en kjempe effekt på hjertet.
10 min oppvarming - 4x4 med 1 minutt pause - 5 min nedjogg (som kan skippes) da er vi på 34 minutter.
Klarer man det to ganger i uka gir det en formidabel helseeffekt. Og det kan være enhver bevegelsesform som gir litt høyere puls enn støvsuging (romaskin, elipse, sykkel, gå bakke)

4 Likes

Jeg tok en god del 4x4 intervaller i svømmehallen. En sport hvor jeg er ganske komfortabel og kan dra på en del mer enn de fleste. Likevel merker jeg en voldsom forskjell mot løping antageligvis fordi det er større muskelgrupper involvert der det kreves mye mindre å nå maks kapasitet. Når jeg løper må jeg holde tilbake for riktig intensitet, og når jeg svømmer må jeg presse på så mye jeg kan.

1 Like

For å sette det litt på spissen så velger jeg normal respirasjon og en sterk kropp kontra en svak kropp med god kondisjon.

Jeg tror, mtp på livskvalitet, at styrke er viktigere enn kondis.
Og det er vel pga ganske godt dokumentert at gripestyrke og balanse er noen de beste markørene for livslengde.

Men løpsopplegget ditt er veldig effektivt hvis man ønsker å bygge kondis, uten tvile. Poenget mitt er bare at synes folk fokuserer for mys kondis og for lite på styrke. Styrkebiten blir litt undervurdert helsemessig imo.

Litt undervurdert er jeg mye mer med på enn “Styrke først, så kardio.” som du sa ang trening og helse tidligere. Personlige preferanser er selvfølgelig noe annet.
Begge deler er viktig og bra det er vi enige om.
Det er stor løpebølge i landet om dagen og treningssentre fylles opp av både ungdom og gamlinger, så ting ser bra ut mtp folkehelsa synes nå jeg - uten å sitte på noe sykdomsoversikt :blush:

2 Likes

Egentlig ikke, du sykler 40 km om dagen på sommeren, det er kondis trening. At du oppå det prioriterer styrketrening gir mening.

Jeg har 15 min å gå eller 3-4 min å sykle til jobb, så må nesten legge inn litt kondis trening for å ikke bli sofapotet. Blir mye turer i åser og på fjell. I tillegg svømming på sommeren. På vinteren, så går jeg på ski når jeg kan, det er god kondis og fullkropp styrketrening.

2 Likes

Nye kostholdsråd til amerikanere fra RFK

The guidelines will set limits on added sugar and encourage diets that include meat and dairy.

“Protein and healthy fats are essential and were wrongly discouraged in prior dietary guidelines,” Kennedy said. “We are ending the war on saturated fats.”

3 Likes

Fattern sa at han klarte å beholde god kondisjon hele livet. Men styrken forsvant på slutten. Det ble et problem. Kan derfor være riktig å øke fokuset på styrketrening jo eldre man blir.

7 Likes

Langrenn er helt suverent og er den utholdenhetsidretten som forbrenner flest kcal/t foran løping i motbakke.

Hvis jeg husker rett fra en oversikt jeg fikk på skolebenken for 20 år siden kun slått av god gammeldags tømmerhogst hvor man lå på opp til 1300+ kcal/t

4 Likes

For min egen del så føler jeg styrke og muskler er dyrkjøpt, men kondis er «billig».

Kan helt enkelt trene meg opp til halvamarton på 6 mnd på en ok tid (ned mot 1 t og 40 min).

Men 8 x 80kg i knebøy og 8 x 80 kg i benkpress er en prosess som tar flere år for min del.

Så det er nok med på å forme synet mitt også. Men som nevnt så tror jeg konsensus går mot at styrke er veldig viktig for livskvalitet og livslengde.

Men all bevegelse er viktig også. Generell bevegelse som jeg nevnt tidligere er på å stimulere hele kroppen, psyken, mage/tarm osv, så jeg er på ingen måte negativ til kardio per se.

Men som et generelt råd (hvis sånne kan gis) så er bør styrke prioriteres over løping. Og klarer man begge deler er jo det det beste :handshake:

1 Like

Enig i resonnementet og poengene er gode, muskelmasse tar lenger tid å bygge enn kondisjon.
Men det generelle rådet synes jeg blir for grovt og feil. Styrke bør ikke prioriteres over kondisjon - minst like grovt som å si at kondis bør erstatte styrke :sweat_smile:

1 Like

Nå fikk jeg lagt inn Olympiatoppen sine verdier- det blir noe helt annet! Da er sone 1 opptil 138 bpm og sone 2 opptil 158 bpm. Det ble plutselig litt mer gjennomførbart uten å stå og trippe litt fortere enn rask gange.

3 Likes

Jeg er enig med deg at styrke er viktig, men for meg er det motsatt.
Er 100kg og muskler/styrke kommer ganske lett, men kondisjon er mer en ferskvare.
Jeg prioriterer løping/turer for å trene hjertemuskelen vår/sommer, og når det mørkner så blir det automatisk mer styrketrening.

1 Like

Hvilken type trening er best? Det er den du liker å gjøre. Elsker du tennis så spill tennis, elsker du styrketrening så gjør det osv som din hovedaktivitet. Selvsagt så må det også funke med praktiske og kroppslige forutsetninger. Jeg skulle gjerne gått mer på ski, men det passer ikke så godt i hverdagen. Jeg svømte mye før men da jeg falt på sykkel og slo begge albuene med store blåmerker og begrenset bevegelighet så måtte jeg ta en pause og det ble mer løping.

Men jeg tror det også ligger en fordel i å gjør en økt per uke av det du ikke er så glad eller vet om at du er så glad i. Gjør du bare utenholdenhet så legg til en styrke, og gjør du bare styrke legg til en utenholdenhetsøkt. Det trenger ikke være lenge eller avansert, men å gå fra ingenting til litt gir stor effekt med liten innsats.

Ellers er det viktig å tenke på at det er tre deler som er like viktige og en forutsetning for at resultatet skal bli bra: trening, næring og hvile. Alle tre gir synergi eller kan ødelegge for hverandre om en av dem forsummes.

6 Likes

Gjør du det ofte nok blir det også trening :stuck_out_tongue: Sover man nok går det meste bra da, det er viktigst :slight_smile:

Opp til en viss alder går det bra for mange, men de fleste vil merke det i førtiårene om man sluntrer unna trening og kosthold og sitter mye stille.

De interagerer også med hverandre, den beste søvnen får jeg etter styrketrening, og når jeg løper tåler kroppen karbohydrater mye bedre,

2 Likes

Ja, men det er en knekk som kommer med barn i forhold til søvn. Har man ikke barn er det kjempe lett, men det forstår man ikke før det er for “sent”. :stuck_out_tongue: Med små barn er det i hvert fall hittil bare å glemme god søvn/sove lengre enn 5-tiden inkludert masse oppvåkninger, det tar på i lengden. Men man får masse fysisk aktivitet av å fly rundt etter en 1,5 åring og bære rundt på 10kg opp ned og fram hele dagen i helgene/morgen og kvelden i hverdagene. Har aldri vært i så god form som nå :stuck_out_tongue: Men hukommelsen f.eks. er rimelig skranten pga søvnmangel.

3 Likes

Du får det mye enklere om 1 år, hvis du ikke glemmer deg en gang til :rofl:

Det er jo en sannhet med modifikasjoner, med flere barn, så er det ofte mulig å sove litt lenger på helligdager, for da leker barna sammen. Har du ett barn, så blir du garantert vekket med en gang. :stuck_out_tongue:

Har tre barn. Når førstemann begynte på skolen fulgte vi til fra skole/sfo til utpå våren i 1. klasse. Når andremann begynte på skolen fulgte vi til/fra skole/sfo i noen uker. Når tredjeman begynte på skolen ble hun fulgte første uka på SFO, fra skolen begynte, så gikk hun til/fra skole/sfo selv. Man lærer seg etterhvert hvilken del av oppfølgingen av barn som er viktig/lurt og hvilken som bare skaper ekstraarbeid.

Jeg liker å drive på ute i skog og natur, så hva slags fysiske aktiviteter er de med på? Ski på vinteren, orientering på sommeren. I tillegg kommer endel kulturskoleopplegg, men inntil videre kun for hun som stort sett kommer seg til/fra selv. Utenom akkurat nå når det er -15 grader da :stuck_out_tongue:

Jeg slår også et slag for tre barn, ikke to. Med to barn, så hvis en er lei, så får du bare krangling. Med tre, så løser det seg ofte. Også for en helses skyld, hjelp barna til å bli gode til å lese. Les for dem fra de er babyer. Når de når ca 7-8 år, så de lese fort nok til at de har stor glede av bøker og de får det lettere på skolen.

4 Likes

Jeg tror at mye av grunnen til at man ofte synes det er lettere å enten bygge muskler eller kondis, henger sammen med forskjellen mellom hvordan man optimaliserer for fremgang innen disse. Det er nesten ulike mennesketyper, og i hvert fall ulike tilnærminger.

For muskel- og styrkefremgang, mener jeg det er en fordel å være «lat». Man skal gi musklene tydelig stimuli på trening, men utover dette er det restitusjon og næring som betyr noe. Å være en «friskus» som elsker aktivitet, tar alltid trappene, sykler til jobb og har konstant litt mark i ræva, vil nesten bare påvirke negativt og dra totalpåkjenningene i en retning som ikke gir optimale resultater. I tillegg har friskusene gjerne en litt annen tilnærming til styrketrening som handler om mange repetisjoner og sett og alt for mange «repetisjoner i reserve», hvor de leter etter en følelse av at treningen skal «svi», men er ofte ukjent med total nevromuskulær utmattelse. Med den tankegangen, er det et større mentalt aspekt til styrketreningen hvor man alltid kan klare en repetisjon til (men ofte med total kollaps av teknikk og feil bruk av muskler). Ved «skikkelig styrketrening» har man en utmattelse som gjør at ting stopper av seg selv, for man kan ikke bare ta en til når man ikke klarer å produsere nok kraft til å gjøre det. Når jeg trener hadde jeg ikke klart å tatt en repetisjon til om jeg så hadde fått en million for det, for da hadde jeg jo utført denne repetisjonen i utgangspunktet.

For å utvikle utholdenhetskapasitet, får man mye mer igjen for å ha denne «friskus»-tilnærmingen til trening, så lenge man har et visst forhold til restitusjon. Da beveger man seg i et landskap hvor man får betalt for å tyne seg, jobbe mentalt for å ikke stoppe, tolerere smerte og syre. Man kommer rett og slett mye lengre ved å ha fokus på kvantitet foran kvalitet her enn ved styrketrening, siden kondisjon er en ren fysiologiske tilpasning, mens spesielt muskelbygging er en tilpasning som krever et visst overskudd og en større grad av balanse for å ha fremgang.

Med andre ord: jeg synes begge deler er lett å forbedre hver for seg, men å kombinere dem er ofte vanskelig da systemene jobber litt mot hverandre. Har jeg fokus på kondisjon, mister jeg ofte litt muskelmasse. Har jeg fokus på styrke og muskelbygging, kan jeg ofte ikke tillate meg å trene så mye kondisjon, da det skaper en alt for stor totalbelastning. Det går an å kombinere og ha fremgang på begge fronter, men da i mindre grad enn om du hadde prioritert en av dem.

Fra tidligere jobb som PT, har jeg ofte sett relativt utrente personer (ellers personer som ha trent lenge, men med helt feil tilnærming) legge på seg 5-10kg muskelmasse på ett år med kun en treningsøkt i uka. Det blir selvfølgelig vanskeligere til bedre styrketrent man er.

7 Likes

Så, jeg er med på en sirkeltrening på jobben som har mye 45sek på/15 sek pause som for min del ofte ender i utmattelse av mindre muskelgrupper osv. Mao, jeg klarer ikke fysisk ta en eneste repetisjon til. Ikke fordi det er så tungt, men fordi antallet repitisjoner er så høyt. Bra for muskelbygging eller dårlig? :stuck_out_tongue: