Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Dette ga veldig resonans rundt mine tanker rundt styrke og kondis.

Løping og amme kondisjonsiderett er relativt enkelt å gjennomføre. Øvelsen er enkle og alle er forhold til dem, typ gå, løpe og sykle. Det krever bare at man gjør det og det går litt av seg selv.

Men styrketrening krever en helt annen tilnærming mtp teknikk, hypotrofi, styrke, kosthold, hvile, teknikk, overskudd, repetisjoner, sett, øvelser, søvn, etc.

Tror ikke det er så svart-hvitt. Alle kan løpe, men det er en voldsom forskjell på å løpe med riktig teknikk og med dårlig teknikk. Jeg er ingen ekspert på løping men noen ganger kommer jeg inn i en rytme der stegene går lettere og jeg kommer fortere fram med mindre energi. Enda mer med svømming, det gjør vondt for meg å se på vanlige folk svømme, ikke fordi jeg har perfekt teknikk på noen som helst måte, men folk gjør utrolig mye rart i vannet. Posisjonen du har i vannet har utrolig mye å si for fremdriften.

1 Like

Svømming er jo veldig teknisk da, og ikke en intuitiv ting for oss mennesker som det å gå og løpe.

Det er få ting som er svart-hvitt.

Men grovt sett så kan alle folk løpe eller gå. Men klart man kan fintune teknikk, kroppsholdning etc.

Poenget er at gange og løping er mye enklere og mer intuitivt enn styrketrening. Men jada, løping og gange kan også gjøres kompliserte hvis man vil nerde rundt det :wink:

Husker jeg som 19-åring kom inn i militæret, gikk opp fra 67 til 70kg på noen måneder og husker jeg syntes det var litt ekkelt å begynne å se blodårene på utsiden av musklene. Mao, jeg hadde mistet fett og gått opp 3kg i vekt. Trente en gang i uka med lette vekter, 3x20 rep og minimalt med veiledning. Maten jeg spiste var det de serverte i militæret, dvs brødmat + semi-uspiselige middager.

Jada, men det avhenger jo hvor du kommer fra og hvor du skal.

Hvis nivået var lavt så skal det jo veldig lite til. I militæret gjorde du andre ting enn bare å trene med vekter vil jeg anta? Løping, gange med oppakning, fysisk fostring osv?

Og den framgangen du hadde vil jo ikke vart for evig heller.

Nope, var på fast stasjon på kontor. 3000 meter tiden min gikk fra 12:55 til 13:15. Hadde inne løpt en meter mens jeg var inne. Hadde sikkert samme kondis, men 3kg mer å dra på :sweat_smile:

Poenget mitt var at det skulle lite til å bygge meg mye sterkere.

Skal du bli dritsterk eller svært utholdende, så krever det innsats, men for normalt god helse? Basic shit funker.

En som tar doktorgrad på styrketrening , og hva som virker. fra ca 14 min #10 - Glenn og styrketrening - Veien er Målet | Podcast on Spotify

Mye av det samme som @RogRak skriver i sitt siste innlegg

1 Like

Styrketrening kan gjøres enkelt det og :grin:

Men historien sier jo ingenting om du var sterk eller ikke, bare at du gikk litt opp i vekt og fikk synlige blodårer.

Jeg har synlige blodårer selv, men er ikke sterk av den grunn.

Absolutt!:slight_smile:

Men Hennie var jo bra trent fra før. Han er vel også en del kunnskap om styrke fra bodybuilding og trening når han pumper seg opp til Uno.

Og helt enkelt var jo det jo heller ikke :wink:

« Det jeg gjorde var å holde på i hagen, gravde opp bedd, og bar stein, trær og planter til det ikke var mer å bære der! Og hvis det var noen kompiser som trengte hjelp passet det supert; «Ok, du trenger hjelp til å bære stein sa du? Jeg er med!»

Jeg vil kategorisere det å gå ut å bære stein i hagen ca like avansert som å ta på seg sko og løpe.

Jeg var jævlig svak og ble mye sterkere. Jeg ble ikke sterk, men så var utgangspunktet så dårlig som det kunne vært. Progresjonen var enorm da. Poenget mitt med blodårene var å få fram at de 3kg jeg la på meg var muskler ikke fett :stuck_out_tongue:

Man trenger jo ikke jobbe for å nå et av ytterpunktene (diger bodybuilder eller syltynn løper).
Ville heller vært som en turner med god kondis

1 Like

Jeg prøver å nærme meg godt trent skiløper kombinasjonen av styrke og utholdenhet. Det er en person som aldri vil ha “vondter” :sunglasses:

@InVivo nevnte en han kjente som var en veldig god skiløper, men klarte bare 3-4 hang-ups. For meg, så høres det bra ut, det er vesentlig sterkere vs vekt enn det jeg er nå. Jeg er ikke interessert i å være sterk nok til å ta 8x80kg knebøy, det høres ut som altfor mye muskler å drasse på når jeg er på fjelltur. :see_no_evil:

Uten å ha trent veldig på det, så klarer jeg nå 12x40kg i knebøy uten altfor store problemer, burde nok kunne ta 8x50kg, men jo høyere vekt jeg går for uten å trene det helt fast, jo større sjanse for at det går til helvete på en eller annen måte.

2 Likes

Høres ut som et veldig bra utgangspunkt hvis du ikke trener dette til vanlig for meg! Og hvis teknikken er der også så jo det her kanon.

Bør være oppnåelig å nå 8 x 80 for deg innen 6-9 mnd. Og det vil ikke være mye dra på :wink:

Men jeg tror du ville følt deg mye mer stabil og rask på sko, og vært bedre rutet f.eks. for fjellturer med tung sekk, pulk etc.

Poenget mitt igjen, som var utganspunktet for dette med styrke vs kondis, er jo at generell styrketrening har en spill over effekt på så og si all aktivitet.

1 Like

Jeg heller mot synet til @InVivo
Hvis man bare klarer 3-4 pullups ville jeg fokusert mer på styrke.

2 Likes

Jeg kan nok trenge litt mer styrke i beina, men 2x der jeg er nå? Neppe. Det jeg trenger er dog å trene jevnt, så jeg ikke forfaller, noe som har skjedd i perioder med sykdom, dårlig søvn osv…

Det kan nok være, men som trebarnsfar, så blir det først og fremst dagsturer, stort sett med 3-7kg på ryggen (hvorav mye vann), men i sommer ble det av og til 25 kg på ryggen når minstejenta trengte en hvil opp de bratteste bakkene og jeg ikke gadd å stoppe. Det gikk forsåvidt fint. men som hun så pent sa det: “Pappa, du puster mer enn meg” :sunglasses:

Vurderer å prøve å dra med alle barna på hytte-til-hytte tur i sommer, da burde jeg nok ta omtrent alt for hun på 6 år, mens de to større burde kunne ta mye av sitt eget. :see_no_evil:

1 Like

Hadde du klart f.eks. 8 x 80 så hadde garantert følt deg bedre på ski, vært bedre rustet mot fall, gått lettere på fjelltur med oppakning.

I tillegg vill det vært bra for deg generelt sett ved alle typer løft og fysiske utfordringer i livet.

Men når begynner det å bli surrete og anekdotisk her.

Det får være opp til hver og en å definere hva som er godt nok for seg selv. Men man kommer ikke unna at styrke ligger til grunn for all fysisk aktivitet. Og at generell styrke er en fordel ved alle typer idrett og aktivitet.

Jeg avslutter med der jeg begynte;

[Strength is the mother of all physical qualities]

2 Likes

https://m.youtube.com/shorts/uD3-TTjjwCw

Mens jeg er på:

Sufficient strength is the mother of all physical qualities

:wink: