45 sekunder timer under tension er noe jeg ofte kan ha på styrketreningen min med 7-10 repetisjoner og 4-7 sekunder per repetisjon med lang eksentrisk/bremse- fase. Det isolert vil jeg si er forenelig med muskelbygging.
Egentlig vil jeg si at kanskje alt fra 4-30 repetisjoner fungerer ganske bra, så lenge man har en tanke og struktur bak det og oppnår utmattelse. Det som kanskje ikke er helt forenlig med styrketankegang er om du bygger opp denne utmattelsen gjennom settene, i stedet for at hver eneste sett gir samme grad av utmattelse helt fra starten av. Det vi da si at de første settene er relativt lette, men at du bygger opp en intensitet og belastning som gjør de siste settene mye mer effektive. Da er de første rundene av sirkeltreningen bare noe som bygger opp til å gi kvalitet på de siste, mer enn at de er så effektive i seg selv og tilfører så mye. Om sirkeltreningen består av stasjoner hvor vekten er tilpasset sånn at hver eneste sett blir veldig krevende helt fra starten av, vil jeg tro at det fungerer bedre enn mange skal ha det til. Minner litt om myo-reps, bare at man der har et mye mer bevisst forhold til totalt antall repetisjoner og «effektive repetisjoner».