Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

45 sekunder timer under tension er noe jeg ofte kan ha på styrketreningen min med 7-10 repetisjoner og 4-7 sekunder per repetisjon med lang eksentrisk/bremse- fase. Det isolert vil jeg si er forenelig med muskelbygging.

Egentlig vil jeg si at kanskje alt fra 4-30 repetisjoner fungerer ganske bra, så lenge man har en tanke og struktur bak det og oppnår utmattelse. Det som kanskje ikke er helt forenlig med styrketankegang er om du bygger opp denne utmattelsen gjennom settene, i stedet for at hver eneste sett gir samme grad av utmattelse helt fra starten av. Det vi da si at de første settene er relativt lette, men at du bygger opp en intensitet og belastning som gjør de siste settene mye mer effektive. Da er de første rundene av sirkeltreningen bare noe som bygger opp til å gi kvalitet på de siste, mer enn at de er så effektive i seg selv og tilfører så mye. Om sirkeltreningen består av stasjoner hvor vekten er tilpasset sånn at hver eneste sett blir veldig krevende helt fra starten av, vil jeg tro at det fungerer bedre enn mange skal ha det til. Minner litt om myo-reps, bare at man der har et mye mer bevisst forhold til totalt antall repetisjoner og «effektive repetisjoner».

4 Likes

Jada, ALT er relativt. Men da begynner vi å bevege oss over i filosofisk diskusjon.

Mitt referat kommer fra en velrenommert og anerkjent styrketrener.

Og jeg er langt på vei 100% enig med han der.

Jeg tror mange kaster bort tiden i helsestudio.
Satt på spissen er det «bare» siste rep (utmattelse) i hvert sett som teller.
Om det er rep nr 6 eller 10 er mindre viktig,

3 Likes

Her spinner de innom det jeg mener. Som sagt før, opplever at mange sier de ikke trenger å trene styre fordi de løper. Dette er en velkjent misforståelse mener jeg. Styrke og utholdenhet er to forskjellige ting, og selv folk med solid treningsgrunnlag misforstår dette.

Sitat fra podcasten:

«Noe løpere sier at jeg løper mye i marka, så jeg får i hvert fall styrketrening i beina. Blir man sterke av å løpe motbakke?»

Det kontante svaret fra han fyren som tar doktorgrad:

«Nei!. Punktum!»

Han nevner også noe om at han tror du blir svakere av bare å løpe og ikke trene styrke, kontra hvis du ikke hadde løpt. Noe å tenke på for mange :thinking:

Og han understreker at at IKKE er mot løpetrening :wink:

Og han sier mye av det samme jeg sier om at styrke er en grunnkvalitet.
Ønsker du å bedret å løpe, sykle, svømme etc, så er det beste veien dit styrke + spesifikk øvelse.

2 Likes

Sprintere tenker jeg bygger styrke. Bare ta bildesøk på topp ti maratonløpere og topp ti 100 meter løpere så ser man hvor viktig distansen er for type trening.

3 Likes

Skjønner!

Problemet er da at med bare 15 sekunder pause mellom settene, så rekker jeg ikke komme meg tilstrekkelig til at jeg kan ta ett sett til fail og så ta et sett til uten at jeg failer omtrent umiddelbart. Det blir fort at antall reps da blir noe sånt som 10 - 6 - 2. Jeg kunne evt gått ned i vekt da, så jeg kjører f.eks. 10kg, 7kg og 5kg og på den måten klarer å holde ut i nærheten av 45 sekunder… Det høres dog ut som oppskriften på Rabdomyolyse – Wikipedia :see_no_evil:

Når jeg har drevet med en slags sirkeltrening selv, så har jeg byttet på øvelser mellom settene, så jeg slipper å vente så mye.

Måtte lese litt her og… Hemmeligheten hvis du bare skal ha 15 sek pause er å ikke faktisk kjøre til fail, men stoppe 1-2 reps før. Det gir jo mening.

Også leser jeg:

The reason why we’re stopping after 3 sets is because your fatigue is so high that you shouldn’t go on any longer. Sure you could possibly do 1 more miniset and get 1-3 reps, but that would likely be negative for your recovery. In fact, lost performance is an indicator that the muscles have had enough training, especially when training with higher reps.

Og jeg må jo si at jeg bruker altfor lang tid på å komme meg etter disse sirkeltreningene. Det kan nok delvis tilskrives at jeg ikke er sterk nok, men kanskje også til en stor grad at vi driver på med masse reps når du egentlig er slitt ut i en muskel. :thinking:

2 Likes

Styrke er fundamentalt viktig, men det samme er kondisjon. Hvilken som er viktigst avhenger helt av kravene i aktiviteten. For helse og arbeidskapasitet er aerob kapasitet den dominerende faktoren.

:innocent:

(personlig disclaimer: jeg trener mer styrke enn utholdenhet pdd)

Jada.

Men kondisjon kan man trene gjennom daglig aktivitet.

Når man snakker om styrke så man må annerledes til verks, gitt at man ikke løfter på tunge ting i hagen som et substitutt for «klassisk» styrketrening.

Og kondisjon gir en ingen spill over effekt på styrketrening, slik styrketrening kan gjøre deg til bedre løper, syklist, svømmer etc.

Og når det kommer til kondisjon så har meningsmann god nok kondis til å klare hverdagen.
Men med styrke er det litt annerledes fordi det hjelper deg til å takle «uforutsette» ting som fall, (overfall?), tunge løft man nødvendigvis ikke gjør til daglig som flytting, oppussing, skifte av bildekk, løft av barn og eldre osv.

Jeg tror egentlig vi er enig :wink:

Nå begynte jo dette med at jeg følte jeg måtte “forsvare” utholdenhet da det ble påstått at styrketrening trumfet utholdenhetstrening sett i ett helseperspektiv, der er jeg ikke enig.

Når det kommer til spill over effekter synes jeg det blir mer spissing mot aktiviteter enn om helse.

Og man kan vel si at å bære en six-pack Pepsi max hjem fra butikken og måke mellom hus og garasje for mange vil være like mye styrketrening for noen som daglig bevegelse er utholdenhetstrening.

Men ja, vi er nok enig i veldig mye

2 Likes

Jeg kjenner dessverre altfor mange som synes en 30 minutters gåtur i noe annet enn flatt terreng er tungt. De har ikke nok kondis til å gjøre stort annet enn å gå til/fra bilen. Å bli med på en liten skitur i vinterferien blir som å gå på en ekspedisjon, fjellturer er uaktuelt. De trenger ikke dra på et treningsstudio og trene styrke for å få et vesentlig bedre liv, de trenger å komme seg ut av sofaen og bevege seg.

… jeg mener mao at stryketrening må komme på toppen av et minimum av kondistrening. F.eks. å gå eller sykle til jobb/butikk e.l. :stuck_out_tongue:

5 Likes

Jeg ser ikke helt poenget med å kåre en treningsform som den beste eller viktigste, begge har sine fordeler og ulemper og kan jo med fordel kombineres.

F eks elsker jeg den roen og avslapningen jeg kan føle etter styrketrening, men løping gir meg mer kick og kan føle meg energisk og glad etterpå på en positiv måte. Den ene er ikke bedre enn den andre, men begge bidrar positivt for min del.

4 Likes

Det har jo her klart et poeng hvis man diskuterer livskvalitet, livslengde, måloppnåelse, generell tilstand hos mannen i gaten etc.

Men ingen ting er jo bedre enn å være råsterk og ha god kondis, gitt at man har tid, helse og lyst til å oppnå dette.

Og i så henseende er det jo nyttig for mange å lære seg at fysisk styrke er et gode som gir avsetning i all aksepter av livet og i alle idretter og aktivitet.

Men det er ikke like allmenngyldig når det kommer til kondisjon.

Så, hvis du god kondisjon, så nyter du ikke godt av det under idretter og aktiviteter? :crazy_face:

AI oppsummerer ganske greit:

strength and endurance are crucial for longevity , offering unique benefits, but a combination of both provides the best outcome , as cardio fitness predicts lifespan while strength training preserves function, with research showing adding strength training to aerobic exercise significantly lowers mortality risk. Endurance boosts cardiovascular health and is a strong predictor of living longer, while strength training combats age-related muscle loss, maintaining independence and the ability to perform daily activities.

Why Endurance Matters:

• Cardiovascular Health: Aerobic exercise (running, swimming, cycling) strengthens the heart and lungs, reducing disease risk.
  • Strong Predictor: High cardiorespiratory fitness (VO2 max) is one of the best indicators of a long life.

Why Strength Matters:

• Functional Independence: Muscle mass and strength decline significantly with age, impacting daily living; strength training preserves this.
  • Metabolic Health: Muscle helps regulate metabolism and blood sugar.
  • Reduced Mortality: Studies link regular muscle-strengthening activities to lower death rates from all causes, including heart disease.

The Winning Combo:

• Research indicates that adding strength training (even just twice a week) to aerobic exercise reduces the risk of death more significantly than either alone.

In Summary:
While endurance training excels at extending lifespan, strength training is vital for extending healthy lifespan (healthspan) by keeping you functional and independent as you age. Aim for both for optimal longevity.

2 Likes

Gidder du å forstå hva jeg skriver?

Du kjører diskusjonen bevisst i grøften. Som vanlig

1 Like

Ikke uenig :handshake:

1 Like

Interessant diskusjon for min del dette, som en notorisk ensporet sykkel-avhengig. Jeg tenker jevnlig på at jeg forsømmer kroppen hva gjelder styrke. Men jeg er «time crunched» og har ikke motivasjon til å gå på noe treningssenter.

Hva tenker folk her inne er det beste jeg kan gjøre på stuegulvet hjemme 1-2 ganger i uken for å øke muskelmassen litt og ivareta grunnleggende funksjoner oppover i årene? Holder det med knebøy, utfall, pushups og ryggløft, eller må jeg ha vekter eller slynger/stativ?

Jeg kunne googlet, men jeg syns det ville vært kjekt å høre fra dere. Basert på diskusjonen her fins det kanskje mange ulike tilnærminger

4 Likes

Jeg har følgende utstyr hjemme fordi det er kjedelig å ta 120 knebøy uten å merke særlig effekt. :stuck_out_tongue:

• Justerbar hantler to stk 2,5 - 15kg
  • Pullup-bar
  • Balansepute (oppblåsbar)

Det koster vel rundt 1500kr og er nok til å bli relativt sterk. Vektene er ikke nok til å ta f.eks. knebøy når jeg virkelig kommer i gang, så der må jeg nok etterhvert ty til bulgarsk utfall. Jeg har ikke funnet noen god erstatning for strake markløft. Jeg er veldig fornøyd med å ha en pull-up bar*. Synes den er veldig god til å trene rygg/skuldre/armer i en øvelse.

*Det hadde vært bedre å ha en som var skrudd fast enn den jeg har som er beregnet på en litt tykkere vegg. Varianten jeg har har stenger som står ut, slik at man kan gjøre det med nøytralt grep (håndflatene mot hverandre).

2 Likes

Får den til 1000kr

2 Likes

Hørte gjennom den episoden.

Bra podcast om trening for oss hverdagsmosjonister.

Anbefales! :+1:

Handler vel mest om løping. Og i så måte er vel den episoden du viste til ekstra aktuell mtp på «diskusjonen» rundt styrke VS. kondisjon.

Her diskuteres det at man kan få voldsomt gode forbedringer i kondisjonsidretter hvis man trener styrke. Og da tung styrketrening, maks 4 reps.