Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hobby-tråden

Eg har en Siberian husky, tispe med mye muskler, perfekt turkamerat i fjellene

2 Likes

Det er chihuahuaen min også :joy::grin:

2 Likes

Dachsene ser jo ikke akkurat ut som ballerinaer, verken i skog eller fjell. Ikke er de bygd for fart heller, men de overrasker på utholdenhet og har man tispe så har man i tillegg den mest sta hunden som finnes :sweat_smile: Til tross for korte bein har de god framkommelighet (løser ofte vriene kratt og skrenter helt fint på egen hånd), men i snø dypere enn 6 cm er de håpløse! (mine dvergdachser har bare 3 cm lange bein)… De forsøker jo, hopper rundt som små sjøløver i snøen, men må gi seg da den måten å ta seg fram på fort blir for slitsom.
Der de virkelig skinner er på spor. Så her oppbevarer vi blod i fryseren og elgskank i uteboden :smiley: og trener blodspor ca én gang i uken. Målet etter hvert er å bli sertifisert til ettersøk (jakt).

2 Likes

10" gummibåt med trimmet 8 hk Tohatsu trekker 15 åringen opp :smile:

2 Likes

Har dachs selv. Fantastiske bikkjer.

1 Like

haha! Det er rått!
Har en forkjærlighet for små påhengere. Må si det er det første tilfellet jeg har hørt om at 8hk drar vannski.
Hvis du har plass til en 8hk har du kanskje plass til en 10hk mercury 4takt og. Skal være samme motor som 20hk (bytt forgasser).

Da får poden kjørt seg.

2 Likes

Problemet er at en 10 hk 4-takter veier 40-50 kg? Vår kjære 8 hk Tohatsu som har blitt brukt noen få timer, omtrent hver andre sommer, veier ca 26 kg.

Kan hende vi sliter med å få han opp på vannski i år, de unga de bokser, det gjør foreldrene også! :grinning:

Men vi har vært på langtur med båten vi, alle fire utover Nærøyfjorden fra Gudvangen.
Før barna kom til verden hadde jeg en klump av en Johnson 6 hk, den gikk jeg og kona fra Flåm til Gudvangen med, fyllte bensin og gikk tilbake.
Da hadde vi en VW Polo med nedlagte bakseter, båt, påhenger, telt, sovepose osv osv alt baki :grinning:

2 Likes

Med dei små beine er det lett å tenke at dei blir forholdsvis tidlig slitne ?
Eg skal etterhvert bruke huskyen min til å gå kløv, å kanskje som en “hjelpemotor” på skiturer, er litt ung enda, så har ikke fått trenet med kløv enda.
Skulle helst att 2stk, men kona er ikke helt overbevist enda, om at det er lurt med flere enn en, det er mye jobb med dei og en krevende rase på mangen måter, største bakdelen med dei, er at det er heftig jaktinstinkt.

Utrolig gøy med hund vertfall, men det krever litt tid til og ta seg av dyra og

2 Likes

Var i Flåm på mandagen en tur, vanvittig fint inni der, da lå det to svære cruisebåter der, bra turisme og nok noen som tjener seg noen kroner på turistene.

1 Like

Skjønner det.

Kan jo eventuelt være et alternativ med Yamaha 9,9. De trimmes til 15-16hk.

Wow, høres fantastisk ut å reise rundt med en liten båt og motor, og bare sjøsette akkurat hvor du vil. Guttedrøm!
Du har en rib som du blåser opp hver gang?

Jeg har båt selv, så kan jo si at det er en hobby. Askeladden 605 med Verado 150. Vanskelig å hive den inn i noe bil…

Ikke rib, vanlig gummibåt med oppblåsbar kjøl, Bombard 305 tropik tror jeg den heter, billigserie fra Zodiac, gammel, lurer på om den er fra -98, men den ligger stort sett i garasjen eller boda i båthavna, så den har evig liv som motoren :grinning:

2 Likes

Ja, det er veldig lett å tenke, men de blir sjelden slitne før vi er det :smile: Det som begrenser de er proporsjonene… bein:kroppslengde ratio, som gjør at man må passe på at den ikke ødelegger ryggen sin. Dachser er spesielt utsatt for prolaps. De aner jo ikke selv hva konsekvensene med å hoppe 1000-vis av ganger ned av sofaen kan være. Her tenker jeg, at en aktiv, turgående dachs har mye mindre sannsynlighet for å få ryggproblemer fordi den har en sterk og stabiliserende muskelmasse. Jeg ønsker ikke å være overbeskyttende og lar hund være hund, men når jeg er i nærheten så løfter jeg de gjerne ned fra sofaen før de rekker å hoppe. Jeg skal bygge en rampe til de, når vi flytter til en større bolig. :grin:

Det blir dobbelt så mye pelsstell og dobbelt så mye mat. Og i utgangspunktet tenkte jeg, før jeg skaffet nr 2, at når jeg nå allikevel skal gå tur med én, så er det ikke mer krevende å gå med to… men det er det. I alle fall når man har, som du også nevner, hunder med jaktinstinkt. Ikke alle raser er like krevende. Når vi begge er på tur, så går vi med en hund hver. No problem. Det er når én skal passe på to at vi ser litt flere utfordringer :wink:
Uansett så veier allikevel det å ha en lekekompis veldig tungt. Jeg ville ikke valgt annerledes i dag. De setter veldig stor pris på hverandres selskap, både ute på tur og hjemme i lek eller kos i sofakroken. De er ikke mye alene hjemme, men når de er det så er de mye roligere fordi de har hverandre. Den eldste fikk panikk før når vi gikk ut døren, det skjer ikke nå lenger.

Det skal være visst, begge deler!

2 Likes

Synst det er viktig å ta forhånsregler, til eksempel så har eg i starten kun gått veldig korte turer, men gjerne flere om dagen, bare rundt i byggefeltet, eller korte turer rundt hytta, 10-15 minutter i slengen.
Etter hvert som hunden er blitt litt eldre, men fortsatt veldig ung, nå 7 mnd, er eg begynt gå litt lengre " kort turer" i skogen, og en litt medium tur i uka, type 2t ±.
Selv medmennesker høybente hund, har vi vert forsiktig og gå trapper første tiden.
Vi vert veldig opptatt av å sosialisere hunden med andre, og tilegg til organister sosialisering 1 dag i uka, så møter vi andre hunder flere ganger i uka for leik.
Det eg synst er litt utfordrende, er at vi forstår at flere mener vi er altfor overbeskyttende, som eksempel nå når hunden vår har leika med en annen vill hund i en time, så synst vi det er nok, dvs nå etterhvert tillater vi mer.
Vi opplever også at vi er litt " feige " med at vi ikke tørr å la hundre gå mer løs enn hva vi gjør, men det jaktinstinktet som en husky har, velger vi p ta forhåndsregler i stedenfor å skal være etterpåklok.

En viktig grunn til å ikke venne hunden til daglige energisprengde treninger/turer/leiker, har vert litt for benbyggingens del, men også at ikke hunden skal kunne kreve det hver dag.
Ser for meg at om hunden hver dag får noen km med gå turer, så blir det ett problem den dagen det ikke blir gjort.

Ellers med to hunder av størrelsen en husky har, så er det krevende med plass, som eksempel møtt vi gjerne også hatt større bil.

Aller helst kunne eg tenkt en mammut husky, men blir litt for stor

1 Like

Noen km tur hver dag er jo egentlig noe vi mennesker bør gjøre, så det er da bare positivt hvis du har en hund som “maser” om det samme? :stuck_out_tongue:

5 Likes

Helt enig, men de dagene en av er borte og den andre jobber overtid, være alene i buret fra feks 0630-17…
Ellers er det supert med hund, og det gir mer enn det krever…

1 Like

Eg går mine km hver dag, men eg synst det er viktig at hunden vet at det av ulike årsaker kan være dager det ikke passer👍
Når eg er på jobb, er hunden med meg i bilen i bur, med unntak av to dager i uka, da vi trener på at den skal være aleine, da er den aleine i bur fra 07- til 12-13 før den blir hentet

Prøvde i starten at den gikk løs i stuen, men da ble ho bare stresset og sliten, bur er best

2 Likes

Bur må en ha på innehund.
Vår Dvergschnauzer låg gjerne under bordet i stua på kvelden, men når vi skulle legge oss virket det som om han fikk panikk og pilte ut på kjøkken i buret, det var plassen hans :joy:

Stikker på hytta, Happy langhelg :sunglasses:

2 Likes

God helg @Kronn :slightly_smiling_face:

1 Like

Tyson som min chihuahua heter har ikke bur. Han er så jævlig bedagelig at en gang han lå i sofaen når jeg dro på jobb. Så lå han på samme sted uten å ha rørt seg en millimeter 9 timer senere når jeg kom hjem :joy: han har en bag på badet som han bor i og kan vandre fritt. Som oftest finner man han i en solflekk fra et vindu. Tyson er også så mentalt tilbakestående at han haaater andre hunder og særlig hester. Katter det er helmaks

5 Likes