Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er ditt "dumme" spørsmål?

Hvis et selskap kjører emisjon, vil emisjonskursen variere etter hvor stor prosent emisjonen settes til? Feks 20% Vs 50%

1 Like

Nei, emisjonskursen settes normalt (i en book-building-prosess) til den kursen markedet er villig til å gi.

Hvor stor emisjonen er avhenger av hvor mye penger selskapet ønsker/trenger å hente inn, samtidig som det begrenses av hvor mye det er sannsynlig at de vil klare å hente i markedet.

Si at f.eks. NEL ville gjøre en ny emisjon nå. De må da vurdere om det er realistisk å hente inn det beløpet de behøver i markedet (kan de få 10% eller 30%?) og eventuelt til hvilken kurs. Normalt vil de da ha forhørt seg med de største eierne, samtidig som de (oftest) i løpet av samme kveld kontakter større potensielle nye investorer som får tilbud om å delta i emisjonen, og man finner da også “riktig” kurs, som normalt er 0-40% lavere enn dagens kurs. Men det kan variere veldig, og jo lavere rabatt, jo mer populær betyr det at emisjonen har vært i markedet.

Når man sier i etterkant at en emisjon var “mange ganger overtegnet”, som mange liker å skryte av, så gir det bare halve svaret på om emisjonen var veldig populær. Dette er fordi mange investorer kan ha tilbudt å bli med i emisjonen på en lavere kurs. F.eks. kan noen ha sagt at de kan ta hele emisjonen alene på 20kr, mens selskapet til slutt fikk dekket emisjonen i markedet på 28kr.

Håper dette var til hjelp. :slight_smile:

8 Likes

Når det planlegges en emisjon, vil det som oftest være lurt å selge en del aksjer da kursen vil gå ned for så kjøpe seg inn igjen etter emisjon?

Kursen går ned fordi det utstedes flere aksjer. Altså blir selskapets verdi fordelt på flere aksjer og følgelig er hver aksje mindre verdt.

Jo, men bedriften får jo tilført en verdi på de nye aksjene.

@bce1 kanskje du kan lese litt her :slight_smile:

5 Likes

Hei!

La oss si jeg har realisert en gevinst på 300 000 i 2020 på AF konto.
I 2021 nå i januar vil jeg kjøpe meg en ny datamaskin en macbook pro til å drive med aksjer på når jeg er bortreist fra den stasjonære dataen.

Kan jeg som privatperson (driver ikke enk eller lignende), skrive det av på skatten? Er det noe jeg kan gjøre som er skattemessig gunstig?

Gjerne kom med svar på om det er noen lure triks på kurtasje utgifter osv også!

Takk så meget for svar.

Liten ekstra en her. Er det gunstig og starte AS feks, dersom det er det som skal til for å få datamaskinen billigere? Til bruk i “drift”? Samme gjelder mobilabbonoment, wifi, kurtasje osv.

Det korte svaret på alle spørsmålene dine er «nei».

Edit: Lange svar følger.

  1. Du kan ikke skrive av personlige kjøp på skatten fordi du bruker noe til aksjehandel. (Edit: dette er feil og jeg var for kjapp. Det finnes fratrekk for utgifter man har til inntekts ervervelse som i bunn og grunn aksjehandeler) Se bedre svar fra andre enn meg under :slight_smile:

  2. Det er skattemessig gunstig å benytte en Aksjesparekonto (eventuelt en zero-konto) dersom du trader aksjer da det ikke utløser skatteplikt før pengene er tatt ut av aksjesparekontoen. Med en vanlig VPS-konto vil du få skatteutløsning på hvert salg av aksjer. Ulempen med aksjesparekonto er at du ikke får realisert tapene på kontoen (og få fratrekk på skatten) før du avslutter kontoen helt.

  3. Hvis du vil skrive av momsen (25%) på en datamaskin i et AS må du først være registrert i MVA-registeret og da må du ha omsatt (solgt) for minst 50 000 kroner. Videre er det mye styr med å ha et AS; du må holde regnskap, sende inn skattemelding og aksjonæroppgave og forholde deg til mye styr på Altinn. Er du interessert og har tid til overs så må du gjerne prøve det om du har 30 000 til overs til egenkapital.

  4. Som regel er bedriftspriser høyere enn privatpriser.

Hvis du med dette mener surfe på nettet, lese PDFer, og leke med regneark i Excel, når du er på tur/ferie så ville jeg vurdert å nøye meg med en MacBook Air.
Den nye generasjonen de slapp før jul er helt rå, og forskjellen på Air og Pro er minimal om du ikke driver med ting som redigering av 8k video.
I motsetning til de gamle Intel versjonene hvor du kunne velge mellom en rekke forskjellige prosessorer og klokkehastigheter etc. så har de nye modellene samme prosessor med unntak av at den billigste Air modellen bruker de chipsene hvor en av GPUene ikke virker. Helt ubetydelig når det gjelder å lese PDF og sende email.

Tusen takk for utfyllende og godt svar!

Siden det ikke er noen spesielle goder her med AS eksempelvis legger jeg nok den død.

Grunnen til det ble på AF konto var fordi det va aksjer notert på markur (euronext growth). SElvfølgelig gikk det meg hus forbi at IKZ også hadde samme skattesystem som ASK, så gjor en bommert der…

Igjen takk for veldig godt svar, god helg! :grinning:

1 Like

Ja, du kan få fradrag for privat aksjehandel:

4.1 Generelt

Skattytere som har hatt kostnader knyttet til skattepliktige inntekter som verdipapirene gir, kan kreve fradrag for slike kostnader, se FIN 2. mars 1993 i Utv. 1993/495. Kostnadene må stå i forhold til størrelsen på porteføljen, aktivitetsnivået mv.

4.1 Generelt - Skatteetaten

2. Aksjehandel

Husk også på å føre opp fradrag som du har i forbindelse med kjøp og salg av aksjer. Dette kan være aviser, tidsskrifter, spesielle abonnementer og rådgivningstjenester.

For å ha rett til fradrag må det være et visst nivå på aksjehandelen. Fradragene må til en viss grad henge sammen med dette aktivitetsnivået.

Se der ja, var noe slikt jeg tenkte meg i utgangspunktet. Har en portefølje godt over det som er eksempelet på smarte penger, og har sikker 40+ handler på et år både kjøp og salg.

Abbonerer på finansavisen osv så kunne godt tenkt meg noe fradrag der og.
Får ta en titt når det er tid for å fylle ut.

Er vell ingen i samme slengen som vet om Pareto har en funksjon på å sjå totale kostnader knyttet til kurtasje feks, på et valgt år?

Har jo noen summer som går til både kurtasje, fiinansavisen, abbonement (data frihet) osv som går med hovedsakelig til aksjer.

Kostnader til kurtasje blir automatisk trukket fra hver handel når din megler rapporterer dine transaksjoner, så dette trenger du normalt ikke føre selv. Sjekk det i aksjeoppgaven som snart sendes ut.

Nokon som veit om ein enkel måte å finna/sjå tidligare kursmål på eit selskap?

Hei,
dette er grundig diskutert gjennom flere års skattemeldingstråder her på forumet, kan anbefale deg å lese gjennom i hvert fall tråden fra 2020.

Det @anon3921451 skriver under her er direkte feil, selvfølgelig kan du skrive av utgifter du har hatt til inntektsbringende arbeid som utløser skatt.

Når det er sagt, så må hver avskrivning vurderes i forhold til hva den brukes til. Et eksempel kan være kjøp av ny Mac som du snakker om. Brukes den utelukkende til aksjehandel og alt som omhandler dette, kan hele skrives av. Brukes derimot Mac’en også til private formål (netflix, fotballstream, vg osv.) så må du beregne hvor stor andel av tiden Mac’en brukes som faktisk er til aksjehandel mm. Dette må du også kunne legge frem bevis for hvis du skulle bli kontrollert.

Du har helt rett, jeg har redigert innlegget.

1 Like

Når ein har aksjer i fleire kategorier (offshore, grønnt, industri, etc) og oppgang og nedgang følger slavisk likt på alle, dvs at alle er enten i grønt, eller i rødt, sjelden blanda. Kva kan være årsak til det?

du har hedget for dårlig :sunglasses:

Markedet og indekser følger stort sett hverandre. På Oslo olie- og fiskehandel blir alle andre bransjer påvirket av det som skjer med energisektoren. Mye av industrien i Norge er jo også knyttet til olja. Og “grønn” energi vil også korrelere med prisen på energi. Så alt henger sammen med alt.

1 Like

Trudde risikoen var godt spredt når eg hadde ein fot i kvar av dei :thinking: