Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er ditt "dumme" spørsmål?

ett ord,eufori. :wink:

Se etter selskap som vokser, og går fra å tape penger til å tjene penger.

1 Like

Eufori tja. Norwegian , Nano og targowax har jo gjort at jeg har en grei minus i mitt totale fortsatt. Jcp godt poeng. Faktisk snudde om da jeg hadde tapt halvparten av mine 140.000. Nede på 70.000 på det værste. Begynte å lese å se på selskap. Men forstår fortsatt ikke at noen kan gå så inn i Hel#<>$ Satte 10.000 i bewi på 26 også. De hadde plutselig gode tall. Men hvordan se videre om det kan bli en gullgruve?

Altså, Kitron var jo lenge veldig undervurdert. De har levert bra i mange år og nå selv etter den siste tids oppgang er P/E på 17,7 og de kan betale utbytte. Jeg regnet på det og kom fram til at hvis de når målet sitt for 2025, så står de i rundt 33. (Jeg klarte å unngå 100% oppgang fra april 2020 til nå fordi jeg fikk noia for makro)

Personlig har jeg 2-300% i Nekkar, fra 2kr til 8kr. Hvordan var det mulig? Jo, etter salget av mye av konsernet, så var det ingen som visste hva Nekkar egentlig var gode for. Så kom de med Q4 2019-tallene som viste at hey, vi er nok waaaay undervurderte. Men de er så små og med så kort historikk at få tok sjansen. Så hadde de en tvist om salg osv. Usikkerhet gjorde at kursen lenge holdt seg lav. Nå har de 1,5 år med data, gigantisk ordrebok og en joker i starfish. Fortsatt en interessant case, men går neppe 3x for å si det sånn. :wink:

Jeg liker selskaper som er underdekket, undervurdert og underanalysert. De skal helst være så lite sexy som mulig. Kitron? Den grå leverandøren bak vellykkede selskaper som selger ting med elektronikk i. Nekkar? Vel, de leverer skipsheiser.

2 Likes

Lær deg kunsten å selge,-spesiellt innen bioteck(aka Bingoteck)

Aksjer du bør sitte på er etablerte kjente solide selskaper som f.eks. Storebrand,Yara,Gjensidige etc…

(ja,nevnte selskaper er dyre idag,men tid og tålmodighet er tingen nå :wink:)

Hvorfor stilles MM plutselig ikke kurser for å kjøpe BULL REC X3S NORDNET N? Jeg ser det står noe om trading halt i en melding fra i går, men kan ikke finne noe mer detaljer om grunnen.

Hva er de vanligste strategiene for å flytte ned kursen med algoritmehandel?

Da burde du ta en titt på Softox, helst før analysen fra SB1 kommer.

Jeg sitter i softox, men med et mindre beløp, siden de er på en lekebørs. Har 20% ish hittil og er godt fornøyd. Det er et selskap litt utenfor det jeg pleier å tjene penger på. Det er mer et veddemål enn en investering.

1 Like

Har du sett på Clear Blue Technologies på TSX-V? Mtp selskaper i vekst, som er underdekket og om ikke altfor lenge vil levere positiv EBITDA.

1 Like

Takk for veldig fint å utdypende svar. Så analyse på Kitron vil være i teori være at de kan stige ca 15% i året å utbytte øke med det samme 15% så utbytte grovt regnet 1,05 i 2025. Men ja de er kanskje ikke sexy nok, til å gå helt banan. Men tenker på Note. Sånn jeg forstått det veldig likt Kitron. De har dratt litt ekstra.

Men må virkelig få skryte av dere alle som kommer med tanker her as. Dere har mye kunnskap om det dere snakker om :pray::clap::clap: takk for fine svar.

1 Like

Hei,
Jeg handlet et 5 sifferet antall NEL på 1.3-1.5 kr.
Mitt dumme spørsmål er følgende: Hvorfor solgte jeg disse på 2.5 kr? Takk på forhånd.

4 Likes

image

i 2014…hadde jeg 200k aksjer :man_facepalming: :man_facepalming: :man_facepalming: :man_facepalming: :man_facepalming: :man_facepalming:

(Edit: Solgte samme år :sweat_smile:)

1 Like

Hvordan skal man i skattemeldingen føre opp tap i produkter som har blitt knocket (ETN-er etc) eller har utløpt verdiløse (opsjoner)?

Jeg har ´nylig´ tatt trading som eneste hovedinntekt. Lurer på om noen her kan anbefele en flink regnskapfører som kan veileide meg til å opprete evt AS eller annen riktig løsning til dette met skatt, inntekter om. Takk.

Hvor henter man raskest informasjon om aksjekapital og pålydende (alternativt: antall aksjer) for aksjer notert på Oslo Børs? Dette er en sjelden gang nyttig som når man finner uoverenstemmelser i Marketcap på DN investor og Tradingview (eks: Cadeler). Jeg pleier å bla i børsmeldinger, men dette synes unødvendig tungvint… dette må jo opplagt være lett tilgjengelig i et eller annet offentlig register for alle aksjer notert på Oslo Børs (inkl de som er registrert i utlandet). Sjekket raskt nettsidene til Brønnøysund, Finanstilsynet og Euronext growth, men fant ikke i farten!

Og BTW: hvor henter egentlig DN Investor og Tradingview antall aksjer fra? Tydeligvis ikke samme sted!

EDIT:
Gå til https://live.euronext.com/en
Søk opp aksje og velg fane CHARACTERISTICS.
Utstående aksjer og pålydende står under TRADING INFORMATION.
For å svare på eget dumme spørsmål.

Ser jeg har klart å velge feil vps konto for tegning av aksjer. Utløpsdato er utgått, så får ikke endret noe på vps.no . Er det for sent eller kan jeg ringe euronext vps og få de til å endre dette hvis det lar seg gjøre?

Et spørsmål angående et finansemne jeg har: Om et selskap skal gjøre et oppkjøp av et annet firma og vil betale de enten utelukkende eller delvis i aksjer, er det vanlig å utføre dette via en emisjon? Selskapet er lite, så det utgjør under en 0,5% utvanning. I såfall hvilken type emisjon blir dette?