Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er ditt "dumme" spørsmål?

Selg dem og kjøp nye :grinning:

Kanskje kontofører kan annulere/tilbakeføre transaksjonen og registrere emisjonsaksjene på annen konto

Ja, Pareto har hjulpet meg med det ved et par anledninger f eks

1 Like

Mitt dumme spørsmål som nok ikke har et fasitsvar:

Hvor stor er en lyttepost?:rofl: 1 aksje? 10 aksjer? 1000? Hvor store lytteposter tar du?

Stor nok til at du begynner å følge med skikkelig på aksjen. Liten nok til at det ikke koster så mye å selge på stop loss.

Noen tips til øvrige DD-kilder? Jeg kjenner til denne forum eller newsweb, avisene, samt marketsoppdateringer megleren kommer med.

Jeg savner skikkelig tjeneste for teknisk chart-analyse. Selv om mann må abonnerer, hvilken nettside anbefales?

Finnes det noe som ligner Seeking Alpha med “uavhengig” selskapsanalyser for nordiske aksjer?

Og/eller tips til billig og pålitelig api med fundamentaldata?

1 Like

Har 2 “dumme” spørsmål

• Når man legger en kjøp og salgsordre på samme kurs som noen andre, hvem og hvordan blir man priotert?

• Ser at det ofte blir en “børspause” om det er mye volum i det siste, hva skal til fot at dette skal skje?(tenker i tall/prosent)

1 Like

Megleren sjekker først sine egne kunder før ordren blir kjørt over børs såvidt jeg vet. Ellers er det den eldste ordren som vinner.

1 Like

Takker :slight_smile:

Når er det reelt? ikke på mine små 10k bud?

Nordnet.no er jeg rimelig sikker på at gjør det, så akkurat alle gjør det? Koster dem mindre?:thinking:

Hei.
Har en aksje i IKZ kontoen min på Nordnet hvor jeg har 100% avkastning.

La oss si jeg selger 20% av aksjene mine og tar ut og overfører til min bank. Får beskjed om at jeg må skatte. Hvordan fungerer dette på IKZ kontoen når jeg bare skal ta ut 20% av aksjene mine hvor jeg har avkastning?

For om jeg har forstått rett så kan man vel ta ut hele nettoinnskuddet på en ASK skattefritt og bare stå igjen med gevinsten?

Dårlig formulering, men håper det kommer fram til noen :slight_smile:

Her er svar fra Nordnet;

Hei

Nei, det er dessverre ingen enkel måte å se dette på. Stemmer det at vi bruker en gjennomsnittsmetode.

Har en formel her hvor du kan fylle ut informasjonen og beregne hva du må skatte av beløpet du tar ut:

Gevinstberegning på IKZ

(størrelse på uttak / kontoverdi) * (kontoverdi - anskaffelsesverdi) = X * skattesats

Annskaffelsesverdi=innskutt beløp
Håper dette gjør det litt lettere.

3 Likes

Mao, hvis du puttet inn 100 kr, de er nå verdt 200 kr og du tar ut 40 kr, så må du skatte av 20 kr.

2 Likes

Takk for svar!
Veldig behjelpelig, så det er gjennomsnittsmetoden. Så om man tar ut et relativt lite beløp/andel så vil jeg dro jeg ikke trenger å bli helt vilt overrasket på skattemeldingen.

1 Like

Takk for svar :slight_smile: Enkelt og greit

1 Like

Hva betyr CB? Ser det skrives ofte i chatten…
Feks Cb på 6,7. CB i tragowax. Nå kan man skape cb… altså hæ?:sweat_smile:

CB = Circuit braker

Circuit breaker

Circuit breaker er ikke et virkemiddel som aktiveres av Markedsovervåkingen, men er et automatisk handelsstopp som blir aktivert av handelssystemet. Dette avbryter automatisk handel og inntreffer for å redusere usikkerhet i volatile perioder. En circuit breaker kan vare opp til 4 minutter og inntreffer når det oppstår store kursbevegelser i et verdipapir. Hensikten er å gi markedsaktører noen minutter for å evaluere mulig ny informasjon, revurdere sine handelsinteresser eller slette feilaktige ordre.

Circuit breakers er delt inn i to ulike typer; ”dynamisk” som har siste omsatte kurs i et verdipapir som referansepris, og ”statisk” som har siste auksjonskurs som referansepris. Markedsovervåkingen ved Oslo Børs har mulighet til å endre grensene for når en circuit breaker skal inntreffe, ut ifra selskapshendelser og markedsforhold.

1 Like

Er dette en særordning som Nordnet bruker?

De har et produkt de selger. Måten det regnes på er sikkert avtalt eller sjekket ut med skattetsten

1 Like