Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er ditt "dumme" spørsmål?

Mister jeg min «plass i salgskøen» dersom jeg endrer en ordre?

Hvis jeg f.eks har en salgsordre på100 aksjer til en gitt kurs, hvor også andre aksjonærer har salgsordrer men disse er registrert etter meg (jeg er «først i køen» om noen vil kjøpe til denne kursen). Hva skjer dersom jeg endrer salgsordren min, ved å enten 1) redusere til 80 aksjer, eller 2) øke til 120 aksjer.

Vil jeg uansett havne bakerst i salgskøen dersom jeg endrer en ordre, eller skjer dette kun dersom jeg øker antall aksjer for salg? Eller er det evt kun det antallet jeg øker med (dvs 20 stk, ved en økning fra 100 til 120) som havner «bakerst» i køen?

3 Likes

Det kan være forskjeller mellom forskjellige børser, men på Oslo Børs har det fungert slik at du mister plassen om du øker volumet men beholder den dersom du reduserer volumet

3 Likes

Når er selskap kjøpes opp - via en all cash transaction.

Hvorfor prises target selskapet lavere enn aquision per share price?

Eg. Mandiant kjøpes av Google for 23 USD - aksjen faller til 21 USD

Er det risikoen for at oppkjøpet feiler samt at midlene blir «låst»(inflasjon + mindre cash) i en lenger periode i avvente av DD etc.?

Alternativt - hvordan er muligheten for å handle slike mtp. arbitrage?

Patrick Boyle har en detaljert video om merger arbitrage. Han diskuterer blant annet de to risikoene du nevner, men kortversjonen er at ja de to risikoene vil være med å trekke prisen ned.

https://www.youtube.com/watch?v=VnQs_HhfYKI

1 Like

Hva tenker folk her inne om å invistere i Flyr

Er det noen som har svaret på hvorfor alle grønne ESG aksjer notert i USA stiger så voldsomt idag? Er det noen spesiell trigger? Merker meg at spesielt aktører innen grønt og bærekraftig drivstoff topper listene (mine)

Fordi våre fantastiske politikere tror at fornybar energi skal erstatte russisk olje og gass.

‘‘Våre’’ politikere har vell lite med Amerikanske aksjekurser å gjøre.
Finner det dog rart at Biden sitt forbud mot Russisk olje og gass skal påvirke markedet så mye som jeg har inntrykket av, men jeg finner heller ingen andre forklarlige triggere

1 Like

Våre politikere = vestlige politikere.

Biden og EU gikk i dag ut og sa at fornybar energi skal erstatte russisk gass og olje. Hvis du ikke forstår hvorfor det påvirker ESG-aksjer så kan jeg ikke hjelpe deg.

Som jeg skriver; Jeg finner det rart at det skal påvirke markedet i så stor grad som jeg har inntrykket av at det gjør.
Ikke ta deg nær av at jeg misforstod din definisjon av ‘‘våre politikere’’. De fleste Nordmenn definerer naturligvis ‘‘våre politikere’’ som Norske politikere.

OK.

Sjekk fornybare aksjer på Oslo børs og hvilken som helst børs i Europa.

Ja, jeg biter meg merke i markant kursøkning for nesten samtlige. Og spørsmålet består fortsatt: Hva trigger oppgangen?
Biden sine sanksjoner mot Russland er det eneste grunnlaget jeg har funnet til nå og jeg syntes ikke markedets reaksjon fremstår som rasjonell i det hele tatt. Jeg lurer derfor på om det er noe annet jeg kan ha gått glipp av som er delaktig kursdrivende.

Politikere i EU og USA sier at de skal gjennomføre en massiv satsning på fornybar energi. Det er vanskelig å få en større trigger enn det.

Jeg vet ikke hvor mye du kan om aksjemarkedet, men når politikerne i verdens største økonomier sier at de skal satse ufattelige mengder skattepenger på fornybar energi, så stiger aksjene i denne sektoren.

Denne vinklingen var ny for meg. Jeg har fått med meg at Biden trappet opp sanksjonene mot Russisk gass og olje betraktelig, men jeg var ikke klar over at det i den sammenheng skulle settes inn tiltak for å reorganisere og akselerere det grønne skiftet. Det forklarer i større grad kursendringene jeg påpekte, så takk for det! Det var nok svaret på spørsmålet mitt.
Da blir det spennende å se hvilke spesifikke tiltak EU setter i gang på kommende Tirsdag. Kanskje ikke så dumt å holde et øye med ESG aksjer rettet mot bærekraftig drivstoff den kommende uken selv om de ‘‘alle’’ allerede har gått noe sykt etter denne uttalelsen.

Jeg ønsker å investere i kollektiv transport. Hvilke norske selskaper kan jeg gå inn i?

mitt dumme spørsmål er:

Hvordan bestemmer dere når dere skal kjøpe dere inn i selskap som er priset rart/veldig høyt.
P/e 50 eller 1000 eller samma faen. Slik som i Tomra og Tesla.
Jeg er ikke veldig interessert i Tesla, men Tomra har jeg alltid likt. Sliter veldig med å finne en plass det kan være gunstig å handle på.

1 Like

En enkel metode er jo å se på p/e snittet siste 5 år : 56,2, eller siste 10 år: 42,5. (Kan ingenting om Tomra).

3 Likes

Dritbra:

Hva er lurest:

Betale ned ekstra på boliglånet nå som det enda er god rente…eller… skru lånetiden på max og handle aksjer? :see_no_evil: Skjønner jo at hva som er smartest kommer ann på hvilken aksje man handler. Vi har alltid betalt hardt ned på lånet, kanskje fordi vi har fått det inprintet at det er smart og fordi det er safe, men man sitter jo ikke noe igjen for det sånn sett.

Kommer vel an på hvordan du tåler risiko, i tillegg til tidshorisont.

Tåler du 30% nedgang med lånte penger? (Både finansielt og psykologisk. Viktig å sove godt og :slight_smile: )

Klarer du bedre avkastning enn lånerente på sikt?

De fleste tåler høy risiko hvis det går bra, men ikke like gøy når man ser minus på konto og plutselig innser man at man har tatt alt for mye risiko når har får tap på belånte penger

1 Like