Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye har du i brutto årslønn?

Absolutt viktig å jobbe med noe man trives med. Da har man også mye større mulighet for å lykkes og gjøre jobben bra.

Selv hadde jeg filla peiling på hvordan hverdagen til veldig mange yrkesgrupper egentlig var når jeg skulle velge, I utgangspunktet så fristet det jo lite å jobbe 8 timer hver dag, så jeg håpte på å finne noe som jeg tåle og noe som passet egenskapene mine. At lønnen var til å leve av var med på å snevre inn aktuelle yrkesretninger.

Hadde jeg hatt nok penger og ikke trengt å jobbe, hadde jeg nok gjort noe annet enn det jeg gjør i dag, men jeg er veldig fornøyd med sånn det har blitt.

Det du sier om triks for å øke lønnen i ulike situasjoner, er nok også en av grunnene til at menn gjerne tjener litt mer enn kvinner. Vi er litt mindre medgjørlige i lønnsforhandlinger.

2 Likes

Mange kvinner velge yrker hvor det er lite mulighet til individuell belønning og da følger man yrkesgruppen. Og med mindre det er noe som generere mye penger så er det skjeldent fagforeningen står på barrikaden for massiv lønnsøkning ( slik de i stor grad har gjort i oljebransjen).

Minner meg om denne:

https://www.washingtonpost.com/posteverything/wp/2015/05/21/the-best-way-to-way-to-eliminate-the-gender-pay-gap-ban-salary-negotiations/

:grimacing:

1 Like

Jeg har ikke hatt lønnsøkning på den måten på 14 år. 2,5% av et større tall bare. Men fortsatt 2,5%. Null i fastlønn. Kun provisjon. Likevel har lønna steget hvert år unntatt i fjor. Trolig ned i lønn i år også. Med mindre ting begynner å løsne litt i markedet. Løsner det skikkelig kan jeg doble lønna i år. Før var det vanlig at jeg hadde ca 10-15 eiendommer i markedet til enhver tid. Nå har jeg 40-50. Tenke deg, jobbe mer, men tjene mindre. Kjipt, men tviler det er noen som syns på meg. Er vel ikke mange folk som er så rause at de kan vise medfølelse med en eiendomsmeglers lønnssituasjon.

7 Likes

Dere jobber mye mer enn dere får betalt for.

1 Like

Jeg var med på oppstart i barnehage her forleden, det satte tannhjula igang for min del. De som jobber der er ekstremt imøtekommende, bilde og positive. Fantastisk kompetanse, omsorg og kontakt med barn, og gir av seg selv med hud og hår gjennom hele dagen, hele uka, hele året.

Der satt jeg i en krok og tenkte at disse menneskene får faktisk ikke det de fortjener. At disse menneskene er lavt på lønnspyramiden er for min del helt absurd, og jeg dro derfra med en flau smak i munnen når jeg tenker på hva jeg får for det jeg gjør, kontra disse menneskene.

Så ansatte i barnehager, sykepleiere, lærere og politifolk gjør ekstremt viktig arbeid. Det er ikke riktig at disse ligger der de gjør lønnsmessig.

Ja, de kunne valgt annerledes og er der av fri vilje, men når jeg ser egen og andres lønn i lolleyrker så blir jeg forbanna på hvordan belønningssystemet fungerer.

Om jeg en dag blir søkkrik skal det leveres tjukk konvolutt i barnehagen med en god slant til hver og en av disse fantastiske sjelene som fortjener mer enn de får.

42 Likes

Hugs ar det ikke bare trenger å være negativt å ha en dame ihht økonomi, å det å ikke ha egne barn, kan også gi muligheter til inntekter på andre sine barn.

Kona i huset her har ca lik inntekt som det du nevner her, eg har i grunnlønn ca 100k over der igjen, så en del utenfor grunnlønnen, som gjør at vi lett kommer i 1,2-1,3 i samlet årlig inntekt.

Siden vi ikke har egne barn, så har vi valgt å åpne opp heimen som fosterhjem, dvs vi har enda ikkje en plassering, men mye tyder på ar det er veldig nærme til å skje.
Så da kommer det ytterligere inntekter oppigjen på det vi har. ( uten at det er den avgjørende faktoren )
Så verden er full av muligheter, men ikke alt passer alle.
Vi bor på lite tettsted med ca 1000-1500 innbyggere, å bor relativt rimelig vs å kjøpt hus mer nærme småbyen som vi begge jobber i, da har vi heller valgt å kjøpe billig bolig å heller ta noe pendlerkost for kona, arbgiver dekker min.

Siden vi da kunne kjøpe og bo rimelig, så fant vi ut at vi også hadde muligheter til å kjøpe fritidsbolig, dette inne i en tid vi brukte mye peng på ferie å dyre reiser, da valgte vi å slutte med dei dyre reisene, å heller bruke pengene på nedbetaling av hytta, som igjen gjør at det vi tidligere kastet bort på dyre reiser( er jo glade for alle dei fine reisene vi har hatt), det går nå til ekstra innbetaling på lån i hytta.

Fortsetter vi med samme betalingen som nå, å ikke låner mer, så vil vi sitte med hus og hytte til en verdi av rundt 5millioner, men uten gjeld, når eg er 45år.
Da hadde eg noen forholdsvis dyre år før eg ble tørr bak ørene, så en del dumme avgjørelser i starten på voksen livet, gjorde til at eg pådro meg en del jalla gjeld som eg måtte bruke en del år på å gjøre opp, hadde det ikke vert for det, så hadde eg nok vert gjeldsfri en god del år tidligere.

Uansett, det som er viktig er hvordan man disponerer inntekten, ikkje størrelsen på den, selv om den self gir fleire muligheter jo høyere den er.

11 Likes

Har en 3-årig økonomiutdannelse fra BI, men jobber innen dagligvare enda. Blir rundt 400k i år, og rundt 300k i kapitalinntekter fra utleie.

5 Likes

Glein, hva er et lolleyrke?

Jeg ønsker ikke å diskutere dine inntrykk av hvem som fortjener hvilken lønn som sådan. Er du imponert så er du jo det og ingen skal ta fra deg akkurat det.

Men, du nevner i bunn og grunn kun yrkesgrupper som mer eller mindre alle er betalt av stat, fylke eller kommune, hvilket i siste instans betyr skattebetaleren i privat sektor.

Skattebetaleren i statlige stillinger er en kunstig konstruksjon, slik skatt på pensjon også er det.

Det er direkte feil at sykepleiere tilhører noen lavlønnsgruppe. Tvert om snakker du om en yrkesgruppe som med like stor praksisdel av sin yrkesutdanning som teoretisk har ingeniørstatus. (på samme tidsløp). Såvidt jeg vet tilhører heller ikke lærerstanden denne.

Barnehageansatte derimot, og en gruppe du ikke nevner, hjelpepleiere, kommer sannsynligvis inn under denne, i allefall om definisjonen av lav lønn er “under gjennomsnitt”.

Helt greit å la seg imponere over jobben som gjøres i din barnehage eller barnehager, men det stemmer ikke med mine erfaringer.

Der hvor selve jobben som gjøres ikke kritiseres, så oppfattet jeg nærmest et system av sykmeldinger og bruk av egenmeldinger som var planlagt såpass at det var påtagelig.

Derfor kunne det i allefall være interessant å se nærmere på hvor mange arbeidstimer som ligger bak en årslønn i dette yrket.

Den norske økonomien er såpass ekstremt oljesmurt at det er vanskelig å få øye på problemene.

Men de er der.

Tar du vekk oljeinntektene så er vi rett og slett konkurs. Punktum.

Og ikke en kjeft har noen backup-plan. Kun svada om grønne drømmer og drit.

Interessant er det at Google gjennomførte en undersøkelse blant sine ansatte for å påvise presumptiv diskriminering av kvinner i en “lik lønn for likt arbeid” setting.
Noe uventet viste det seg at det motsatte var tilfelle.
Menn er betalt mindre for samme arbeid.

Referanse? Vel - Google er nevnt

6 Likes

Referanse på google saken.

3 Likes

En grunn til å vurdere en godt betalt jobb selv om det ikke er drømmejobben er at lønn i nye jobber man søker etterpå ofte tar utgangspunkt i hva man har.
Så har man først fått en god lønn er det mye enklere å få det videre i nye jobber.

6 Likes

Videre kan det være lurt å søke å gå i prosess med potensielle nye jobber innimellom, enten man faktisk har tenkt til å bytte eller ikke. Får man et bedre tilbud kan man bruke det til å få opp lønnen der man er, eller ta tilbudet naturligvis.

Forutsetter naturligvis at man har en bakgrunn som er attraktiv for potensielle arbeidsgivere i det aktuelle arbeidsmarkedet.

Jeg er såpass heldig at jeg har kompetanse det er er mangel på, og blir stadig ringt av hodejegere, har klart å få til en temmelig bra lønnsvekst de siste årene gjennom å vise arbeidsgiver at jeg er ettertraktet.

3 Likes

Ofte lurt, men ikke alltid. Kan også føre til at arbeidsgiver ser på deg som mindre lojal og dermed heller velger andre ved forfremmelser, til diverse kursing etc.

…dette her irriterer meg litt.

folk som tror de er så j*vla mye bedre enn andre pga lønnslippen,og at de er så gode i nøyaktig det de gjør på jobb

:man_facepalming:

“… Jeg spiser opp de fleste menn”

2 Likes

Ville det irritert deg like mye om det var en 28 år gammel mann som hadde sagt dette?
Kudos til de som kommer seg opp og frem, selv om jeg er enig i at det ikke er lønnsslippen som burde ligge til grunns for å vurdere hvorvidt man er suksessfull eller ikke.

2 Likes

joda,ditto kudos,-men de glemmer også fort at det med suksess har mye med å være på rett plass til rett tid :wink:

You either are loyal or your not!

I bunn å grunn så handler det for de fleste av oss om å finansiere de økonomiske behovene vi har ved hjelp av minst mulig innsats og mest mulig fritid. At man har det kjekt på jobb vær dag er ikke en menneskerett. Hadde lett tatt en jobb som jeg trivdes mindre i mot bedre betalt og mer fritid.

Når det er sagt så kan jeg i samme slengen nevne at jeg har en jobb som jeg trives svært godt i, rimelig bra betalt og mye fritid/flextid.

2 Likes

Mitt inntrykk er at bedre betalt og mer fritid ikke nødvendigvis går hånd i hånd?

6 Likes

Jeg har klart det! :slight_smile: Men litt mindre moro og mer tid foran regneark.

Veldig mange andre parametre enn arbeidsoppgaver og lønn, som noen har tatt opp f.eks fritid, og om man kan ta helt fri når man har fri, samtidig har man en god sjef som støtter en, kollegaer som inspirerer og som du har det moro med, og i tillegg masse personlige ting. I mange år var jeg nødt til å jobbe på en pc med windows, jeg likte alt annet med jobben utenom dette, nå kan jeg velge selv og har det MYE bedre :slight_smile: Enkel ting for arbeidsgiver, men utrolig viktig for min trivsel. Har man en fleksibel arbeidsgiver som lytter til de ansattes ønsker og ambisjoner er mye gjort. Og trives man og støttes i å gjøre en god jobb tror jeg at de fleste vil oppleve at lønnen også vil følge en god kurve. God 1. mai alle “arbeidere” (og andre)!

5 Likes