Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye har du i brutto årslønn?

Man lever kun EN gang, lett å glemme det gitt!

Overdrevent sparsommelige folk er drittkjedelig og irriterende å være sammen med… bikker fort over i en snyltementalitet også…

12 Likes

Hun har regnet 3.7 millioner i indeksfond om 8 år, men må man jo regne frem med inflasjon, dvs reelt behov ved 2% årlig inflasjon: 3.7 * (1.02^8) = 4.34 eller ved 2.5% årlig inflasjon blir det 4.5 millioner.

Hun må også få etter dette total avkasting: forbruk + inflasjon, dvs 4% forbruk og 2-2.25% inflasjon gir totalt 6-6.5%

9 Likes

Enig! Jeg er opptatt av å spare og være edruelig, men er også raus i hverdagen. Det går fint å kombinere.

Det er de store utgiftene man har mest å spare på.

7 Likes

Skjønner ikke helt regnestykket hennes. Med 4 mill i formue og gjeldsfri leilighet til verdi av 4 mill, så blir det formueskatt. I tillegg må hun skatte 31.7% av gevinsten hun skal leve av. La oss si hun får lignet formue på 5 millioner, så blir det 2500 i formueskatt i måneden. I tillegg må hun betale månedlig 3700 i skatt på avkastningen hun skal leve av, som er 12500 per måned. Blir magert.

4 Likes

Noen burde fortelle henne at det finnes noe som heter utbytteaksjer.

1 Like

6300 kroner i hånda hver måned. Da tror jeg at jeg foretrekker økonomisk avhengighet.

2 Likes

Mangen har ett usunt fokus på lønn, men hugs, det er ikke hva man tjener som er viktigst, det et hvordan man disponerer midlene sine som er avgjørende på hviken frihet man etterhvert kan få.

3 Likes

Yo er det sånn at vi disser sparing nå?

10 Likes

Kvinnen gjør det helt rette, gitt at det potensielt er slik at hun ikke har kompetansen til å velge enkelt aksjer. Å kjøpe enkelt aksjer er vanskelig, å kjøpe ett indeksfond er veldig enkelt, og du vil fort ende opp som en relativt god investor med minimal innsats.

Ser det er flere her som påpeker at hun burde gjort ditt og datt, men fra et faglig ståsted så gjør faktisk denne kvinnen her veldig mye riktig.

Folk er forskjellige. Selv om dette ikke er for alle så har jeg ingen vanskeligheter med å forstå hvorfor hun gjør det. Selv har jeg hatt en sparerate på 90% siste to år uten at livskvaliteten har blitt noe dårligere av den grunn. Jeg vet hva jeg vil og hvor jeg skal, og har ingen planer om å jobbe for noen andre etter at jeg er 45 år-50 år. Jeg skal bli finansielt uavhengig, og da må et prioriteres og ofres noe.

"Very little is needed to make a happy life; it is all within yourself, in your way of thinking.
Marcus Aurelius

8 Likes

Det er ikke noe feil i metoden (fast sparing i indeksfond), men regnestykket for hva hun sitter igjen med (det virker som grunnleggende ting som inflasjon og skatt ikke tas hensyn til), noe som gir et urealistisk/feilaktig bilde av når hun blir økonomisk uavhengig.

3 Likes

Jeg hadde for noen år siden ca 100k i disponibel inntekt etter skatt, og nå er det ca 65k i mnd. I begge tilfeller er det selvfølgelig nok til å klare seg, men var mer fornøyd med 100k i mnd. Jeg føler glede ved å se sparekontoen vokse raskest mulig. Ved 750k i året hadde det vært lite igjen til sparing og investering.

tipper du gjør noe HELT annet enn å kjøre taxi “Taxidriver” :wink:

Ja, jeg er ingeniør.

bra jobba,jeg hadde en plan da jeg var 18 å ta skole etter å ha tatt fagbrev…så er jeg “stuck” med 29K netto hver måned…

men men,jeg har “passelig” med midler til å vekte meg opp i drømme aksjene mine,-men det hadde ikke vært feil å ha 100 000 aksjer i Yara :thinking:

1 Like

Det var litt flyt at jeg økte inntekten x3 når jeg byttet jobb relativt tidlig i karrieren. Viktig å være nysgjerrig og finne ut hva de som lykkes gjør for å lykkes og finne ut hvordan man selv kan komme dit. I tillegg kan det betale seg å være villig til å ta risiko og gå fra en trygg jobb til noe som har større potensiale. Nå er jeg i olje-bransjen, så der er det en del muligheter for de med riktig kompetanse og som ser etter godt betalte jobber.

Har stor respekt for folk med fagbrev og som står på hver dag.
Jeg får ikke den lønnen jeg fortjener, og det bra for meg=)

10 Likes

Hvilken lønn fortjener en? Kona jobber i barnehage, jeg tror hun legger mye mer ned i jobben sin enn jeg gjør, men jeg tjener mye mer enn henne. Heldigvis for henne så er hun gift med meg, og deler på godene.

4 Likes

0 inntekt

1 Like

I utgangspunktet syns jeg alle som jobber 8 timer hver dag fortjener å ha råd til fritid, ferie og aktiviteter i tilleg til mat, bil og bolig. Enten de er enslige eller bor med andre. Det er vanskelig å bo alene og ha bil med en lønning på ca 500.000 per år.

4 Likes

alt koker ned til utgiftene,-personlig forbruk og annen utgifter/regninger er det som kan knekke økonomien til en.

tjener selv ca. 520 000 i året og klarer meg veldig fint,-men bor alene og har hverken ei dame eller unger jeg betaler på nå :innocent:

7 Likes

Nettopp, samme som jeg skrev over. Utgiftene har mye å si.

Når jeg ser unge mennesker handle bil ala Tesla til 850 tusen når de sitter i 50% deltidsjobb uten bolig lurer jeg på om de strøk i matematikk på skolen. De kunne kjøpt en helt kurant Golf for 80 tusen og hatt 770 tusen å bruke på noe annet. Å unngå slike utgifter monner.

“Det er jo bare 6500 pr mnd”. Joda, men hver eneste måned i 10 sabla år. :slight_smile:

7 Likes