Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye har du i brutto årslønn?

Verdens eldste yrke er ofte godt betalt, og har liten skatteprosent :speak_no_evil::sweat_smile::innocent:

2 Likes

Utfra artikkel på VG så var det nok fotball vi skulle satset på. (Sanchez i United med 4 mill i uken + 0,85 per kamp)

1 Like

Ingenting er for dyrt nok dersom markedet er villig til å betale for det. Fotball er en av de tingene, likt all annet sport som mange liker å se, og betale for.

Selvsagt, men for meg som synes fotball er meningsløst på det nivået så blir det bare snodig. Jeg skjønner jo at mange synes annerledes. :slight_smile: (Ut fra supporterflaggene som naboer henger ut hver gang laget spiller.)

Jeg er med @Paddy80 her, det aller viktigste er å finne en jobb man trives med grei lønn+, Når man et visst punkt er det viktigere med trivsel enn cash for meg.

Når det er sagt sier jeg ikke at man skal selge seg for billig, bare at har man valget mellom en forfremmelse med høyere lønn men kjipere arbeidsoppgaver man ikke trives med står jeg heller over.

8 Likes

Det er nok endel som tenker: jeg skal ikke ha en kjip jobb, også tar de en utdannelse som ikke fører til jobb og ender opp med å ta masse kjipe strøjobber. Da er det bedre å ta en utdannelse som fører til en bra betalt jobb og heller drive med moro på fritiden og ha god råd. :slight_smile:

5 Likes

prostitusjon?

:kissing_heart:

Jo, tja, kanskje…jeg har vel så bra lønn jeg kan forvente utifra utdannelse, kunne nok hatt flaks å tjent mer, men lønna er bra. Jeg styrer meg selv og har mye fritid og har det fleksibelt mtp jobb.
Jobben er ok, men jeg blir ikke spesielt lykkelig av den, betyr også minimalt sosialt osv, men summen av ok lønn og greit med fritid, samt god pensjon om 10-12 år gjør at jeg holder ut.
Jeg vet ikke om det er lurt, men jeg er slik skrudd sammen at jeg setter pris på økonomisk forutsigbarhet og trygghet, for meg og familien.
(Jeg mistrives ikke i jobben, bare for å ha sagt det!)

1 Like

750.000 kroner er forholdsvis mer i Rendalen enn i Oslo. …så det kommer jo litt an på hvor du bor / hvor du får jobb.

4 Likes

Paddy nevnte 750 000 det vil gi økonomisk forutsigbarhet og trygghet for de fleste (spesielt om man er et par så gir det 1.5 mnok totalt)

4 Likes

Viktig poeng med lokale variasjoner.

Har flere bekjente på østlandet; de snakker om leilighetskjøp i 7-9 millionersklassen på samme måte som man snakker om eneboligkjøp mellom 2 og 2,5 mill her.

3 Likes

Jobb for å leve, ikke leve for å jobbe!
Økonomisk frihet og trygghet har jeg alltid hatt i bakhodet, men for meg er det viktigste at jeg og familien er frisk og skaper opplevelser og minner. Komme seg over tregrensa og nyte det vårt vakre land har å tilby, enn å hele tiden prøve å jage etter materialistiske ting og tang.

Har vanskelig å tro at jeg har blitt så mye lykkeligere med en klokke på armen til 100k, i en bil til 1mill enn hva jeg er med Seikoen til 5k i den 10 år gamle Passe-laten til 100k. Den gikk forøvrig nylig gjennom PKK med null feil. Det er lykke det!

24 Likes

Får familien ut 80 tusen utbetalt etter skatt per måned klarer de fleste seg heeelt fint på det. Selv om man bor på Østlandet.

1 Like

Joda, men det er godt over snittet lønn vil jeg tro - ikke alle familier som har 2 x 750 tusen inn.

2 Likes

hørt om hu sprøe kvinnfolket som skal leve på et fond,som hun “antar” skal gi avkastning resten av livet hennes…tror hun vil få en vekker en dag hvor mye et familieliv koster.

:man_facepalming:

3 Likes

Mannen hennes har ingen planer om økonomisk uavhengighet. Så praktisk :slight_smile:

4 Likes

Hørt på flere podcaster med denne dama. Avsolutt verdt å høre på.
Hun skal kunne leve på 150 000. 4% avkasning. Det er mer enn hun bruker i dag.
Og ja, hun har barn og stor leilighet(å delvis hytte!) uten gjeld. Dama er klin gæren til å spare. Hun sier forøvrig at hun har mulighet til å pensjonere seg, hun sier aldri at hun skal det.

3 Likes

Jeg vil si hun er normal, er selv sparsom av natur og det hjelper veldig.

  • Bruke ting lenge
  • Kjøper aldri noe jeg har lyst på samme dag (unngå impuls)
  • Hamre løs på gjeld.

Sparer selv 65-70% av netto lønn hver mnd.

Deilig å ikke bekymre seg, samt ha få ting å passe på.

11 Likes

er faktisk på samme spor selv(singel og nedbetalt gjeld),-og har stor sannsynlighet for suksess,men med oppbygging av kapital og langsiktig plassering i utbyttemaskiner som Storebrand etc.

det jeg reagerer på,-er at et kvinnfolk som har satt 3,7(??)mill i et indeksfond,og “FORVENTER” 4% rente og i tillegg stifte familie…

jeg kjenner ikke dama,-men her til lands er vi da notoriske innen skilsmissestatistikk,-hvordan går det med denne planen da?

lite gjennomtenkt mener jeg,-ren fantasi!..spinn gale og korttenkt,rett og slett.

…hva om hvis markedet ramler ned…hva prosenter har hun kalkulert for et slik scenarie?

men men,hun skal ha lykke til.

2 Likes

Ja, virker som hun lever sitt liv, mens mannen følger en annen filosofi.

Det er utrolig viktig å kose seg, nyte livet og menneskene rundt seg. Men jeg trenger ikke dyre gjenstander og champagne daglig for å gjøre det.

3 Likes