Glein, hva er et lolleyrke?
Jeg ønsker ikke å diskutere dine inntrykk av hvem som fortjener hvilken lønn som sådan. Er du imponert så er du jo det og ingen skal ta fra deg akkurat det.
Men, du nevner i bunn og grunn kun yrkesgrupper som mer eller mindre alle er betalt av stat, fylke eller kommune, hvilket i siste instans betyr skattebetaleren i privat sektor.
Skattebetaleren i statlige stillinger er en kunstig konstruksjon, slik skatt på pensjon også er det.
Det er direkte feil at sykepleiere tilhører noen lavlønnsgruppe. Tvert om snakker du om en yrkesgruppe som med like stor praksisdel av sin yrkesutdanning som teoretisk har ingeniørstatus. (på samme tidsløp). Såvidt jeg vet tilhører heller ikke lærerstanden denne.
Barnehageansatte derimot, og en gruppe du ikke nevner, hjelpepleiere, kommer sannsynligvis inn under denne, i allefall om definisjonen av lav lønn er “under gjennomsnitt”.
Helt greit å la seg imponere over jobben som gjøres i din barnehage eller barnehager, men det stemmer ikke med mine erfaringer.
Der hvor selve jobben som gjøres ikke kritiseres, så oppfattet jeg nærmest et system av sykmeldinger og bruk av egenmeldinger som var planlagt såpass at det var påtagelig.
Derfor kunne det i allefall være interessant å se nærmere på hvor mange arbeidstimer som ligger bak en årslønn i dette yrket.
Den norske økonomien er såpass ekstremt oljesmurt at det er vanskelig å få øye på problemene.
Men de er der.
Tar du vekk oljeinntektene så er vi rett og slett konkurs. Punktum.
Og ikke en kjeft har noen backup-plan. Kun svada om grønne drømmer og drit.
Interessant er det at Google gjennomførte en undersøkelse blant sine ansatte for å påvise presumptiv diskriminering av kvinner i en “lik lønn for likt arbeid” setting.
Noe uventet viste det seg at det motsatte var tilfelle.
Menn er betalt mindre for samme arbeid.
Referanse? Vel - Google er nevnt